20. březen 2006

Zvláštní výbava - objednání nového vozu

Rubrika: Co se jinam nevešlo, Přečteno: 10559×, Komentářů: 32, Líbí se Autor: Marty110r
Jak to tenkrát bylo - výzkum

18.3.2006

Ahoj, vždycky když řešíme co na eRku bylo nebo nebylo originál skončíme u toho že tam ten díl mohl být jako "ZVLÁŠTNÍ VÝBAVA" tzn. "ZA PŘÍPLATEK"

Jde mi o to zjistit jak to tenkrát bylo, jakým způsobem se dalo koupit, nebo objednat nové eRko s nějakou zvláštní.

Nejdřív takový úvod do vnitropolitické a hospodářské situace.

Je rok 1970-1982, presidentem je Gustáv Husák a my stále ještě budujeme rozvinutou socialistickou společnost rovných a rovnějších.

Velká většina vozů š110r jde na vývoz a v tuzemsku je VELKÝ problém ho sehnat, také proto že na rozdíl od š100/110 se eRka neprodávali na pořadník, ale teoreticky tomu kdo dřív přišel ( nebo tomu kdo měl známý, nebo dost peněz )

Takže prostě nevěřím že to mohlo fungovat takhle:

Byl slunečný jarní den 18.3.1979 když pan František Okurka z Chvojkovic vstoupil do kanceláře mototechny v Brodu. "Dobrý den" hlasitě pozdravil prodavače pospávajícího pod s cedulí s nápisem "NÁŠ ZÁKAZNÍK NÁŠ PÁN"

" Jak pro koho " odpověděl Alois Vocásek, již 20 let zodpovědný vedoucí

" co by jste potřeboval?"

František se zhluboka nadechl a rychle ze sebe vychrlil "Víte manželka, teda vlastně já, my by jsme si přáli škodovku š100, ale takovou tu s tou divnou šikmou střechou, víte já jí viděl v Budějovicích na parkovišti, my jsme byli s od družstva na výstavě Země Živitelka"

Prodavač vyvalil oči a se soucitným výrazem se zeptal " jo tak š100 se šikmou střechou, hm hm hm vy jste asi z venkova co? No tak to bych Vám doporučoval červenou barvu, víte čistě mezi námi ty jsou nejrychlejší..."

Teď zase vyvalil oči František žasnoucí nad ochotou prodavače a v duchu si svatosvatě sliboval " Až ke mě dojírny někdo přijde, tak budu taky takhle ochotný ".

To už ale pan vedoucí vytáhl z regálu veliký katalog s běloskvoucím nápisem - Škoda 110R - příplatkové příslušenství 1979 - a povídá: " Tak milej pane co byste tam tak chtěl všecko mít, podívejte se na obrázky a povídejte já si to rovnou budu psát do objednávky"

Franta roztřesenou rukou vytáhl z kapsy svátečních montérek brýle, posunul si rádiovku do týla a zamžoural očima na tu spoustu obrázků:

  • řadící páka ...............................110,- jo jo tu chci,
  • ozdobné kryty kol ...........160,- to je jako u traktoru ty mi dejte taky,
  • konzole .......600,- co to vlastně je - není to nějak drahý?? to nechci,
  • střed volantu........25,- rád bych ten s nápisem uprostřed - je levnej - mohl bych si vzít dva kousky??,
  • vyhřívané zadní sklo ...1060,- jáák vyhřívané? to je nějaký divný a drahý to tam nepotřebuju.

Pane vedoucí tak to bude asi všecko, hlavně aby to mělo tu šikmou střechu bych prosil"

Vedoucí Alois Vocásek, který něco takového viděl poprvé na Františka spiklenecky zamrkal " Šikmou střechu, samozdřejmě - co bych pro vás neudělal :-)) Takže pane Koudelka, tedy mi to podepište a přiďte si pro to auto tak za tři týdny"

"Děkuju, mockrát Vám děkuju pane vedoucí, za tři týdny jsem taky" radostně povídá Franta podepisující objednávku, " že to bude takhle rychle to jsem nečekal. Tak za tři týdny naschledanou.

  • ----------------------------------------------------------------------------

Jen co se za zákazníkem Koudelkou zavřeli dveře mototechny, zakroutil vedoucí Alois Vocásek nevěřícně hlavou - " no to jsou věci na tom světě ". Přidal vyplněnou objednávku k několika dalším do obálky s velkým nápisem AZ KVASINY - OBCHODNÍ ODDĚLENÍ. " Sakra to jsem se zdržel teď už to budu muset poslat až zítra " zanadával si pod rezavý knír - " no co se dá dělat, tak hned po ránu to vezmu na poštu."

  • ------------------------------------------------------------------------------

Za dva dny bylo na ranní poradě oddělení Montáže a Kompletace v Kvasinách rušno. Anička z obchodního právě přinesla hromadu objednávek s požadavky na ZVLÁŠTNÍ VYBAVENÍ š110R.

"No pane jo, toho zase je" pomyslel si mistr výroby Josef Vomáčka - povzdechl si a začal poslouchat o čem se mluví. Právě včas, protože se vedoucí ůseku právě otočil k němu a povídá:" Takže Josef, dneska máme v plánu vyrobit 200 eRek.

První jde do Brodu a má mít ve výbavě:- řadící páku, ozdobné kryty kol, střed volantu ten nový s nápisem uprostřed. Kabeláž na vyhřívané okno tam dávat nemusíte to není objednané.

Druhé do Košic tam dáte ..................

Třetí, no vlastně vem si tady ty papíry a tam to najdeš sám.

Tak soudruzi vzhůru do práce"

  • ------------------------------------------------------------------------------

Za tři týdny, nešel František Koudelka do práce jako každý den, vzal si neplacené náhradní volno a spolu se s manželkou vyrazil na autobus do Brodu.

Co chvíli kontroloval jestli skutečně má v náprsní kapse potvrzení ze spořitelny že mu byla poskytnuta půjčka na 69000,- Kčs "Bože jenom to nestratit, to by bylo úplně v pr***i" říkal si v duchu a při té představě ho poléval studený pot.

Ale dobrá věc se podařila a pan vedoucí mototechny v Brodu Alois Vocásek splnil slovo. Takže netrvalo ani tři hodiny a už hrdí majitelé zářivě červené š110R parkovali svůj vysněný vůz pod okny družstevní bytovky.

František za večer ještě několikrát vyběhl z domu k rudému zázraku - tu se zálibně zadíval, tu neexistující smítko z kapoty ometl, tam zas malou šmouhu jelenicí přeleštil. A stále si opakoval "Bože to je krása, to je krása"

Náladu mu skalila jen sousedka pozorovatelka, která to už při jeho páté cestě potěšit se pohledem na "tu svojí káru" nevydržela a zasyčela závistivě :

ABY JSTE SE S TOHO NOVÉHO AUTA NEPOS*ALI

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Všecky jména a postavy jsou smyšlené a jejich podobnost se skutečnými osobami je čistě náhodná.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tomuhle prostě nevěřím - NEVĚŘÍM TOMU, že normální člověk mohl nějakým způsobem ovlivnit výbavu vyrobeného auta (možná při objednání v TUZEXU protože za valuty jde všecko :-))

Maximálně mu byly nějaké změny provedeny přímo v prodávajícím autoservisu jako normání práce na zakázku.

Spíš jsem ochotný věřit tomu, že se v Kvasinách vyráběli série vozů se stejnou výbavou. Když byly na skladě vyhřívaná okna tak je tam dali, když novější středy volantů tak je tam dali taky. Když to na skladě nebylo tak tam prostě dali sklo obyčejný a starší střed volantu. Prostě montovali co zrovna bylo po ruce, ale vždycky to u příslušného auta napsali do nějakého montážního pruvodního listu.

Výsledný soupis toho co bylo napsané v průvodním montážním listě - tj. odchylky proti standartnímu modelu se jako "zvláštní výbava" se objevil na faktuře, ale pouze proto, aby se dala pomocí příplatků a slev vyúčtovat CELKOVÁ CENA VOZU. NEBYLO TO tam teda proto že si tam to vybavení ten který konkrétní zákazník vyloženě přál!!!

Rozdělování vyrobených aut zaparkovaných před výrobní halou v Kvasinách si představuju ve stylu:

" Dvacet aut z první řady do Bratislavy, zbytek a celá druhá řada do Olomouce, dalších 5 do Hradce a k těm přidáme i těch 10 co vrátili z Belgie." Prostě BEZ ohledu na výbavu jednotlivých vozů

Myslíte že když jste koupily auto s řízením VPRAVO bylo to za příplatek, za stejnou cenu jako řízení VLEVO nebo jste dostali slevu :-))

Erko byl problém sehnat, původní majitel toho mého měl připravené peníze a jen čekal kam ty eRka přivezou. Když se to dozvěděl jel z Podbořan až do Hradce Králové kde ho zrovna měli. Upřímě pochybuju že si mohl cokoliv připlácet nebo vybírat výbavu, spíš si při velikém štěstí mohl vybrat ze dvou maximálně několika málo hotových vozů třeba jiné barvy nebo s několika odlišnostmi ve výbavě.

Ještě jednou můj osobní názor:

NEVĚŘÍM TOMU, ŽE NORMÁLNÍ ČLOVĚK MOHL JAKKOLIV OVLIVNIT VÝBAVU AUTA PŘÍMO Z VÝROBY V KVASINÁCH - VĚŘÍM TOMU ŽE SE ERKA KUPOVALI JAKO HOTOVÝ KUS A VÝBAVA BYLA OTÁZKOU ŠTĚSTÍ NA JAKÝ KONKRÉTNÍ KUS JSTE ZROVNA NARAZILI


Rubrika: Co se jinam nevešlo, Přečteno: 10559×, Komentářů: 32, Líbí se Autor: Marty110r
Moje erko stalo 68000Kcs, koupeno dle historie 19letemu synkovi bohatymi rodici (takze asi komunisti). R.v. 1979.. avsak ma vyhrivani skla a dalsi jine veci, co se udajne davaly az po roce 80. Kdysi mi nekdo rekl, ze to neni takova vyjimka, ze se jedna o rok vyroby ´79 model \'81...
O víkendu jsem konzultoval objednávání Škodovek se strejdou, který si ji v roce 85 objednával v prodejně AZNP. Opravdu si auto v rámci tehdejších možností poskládal. Takže měl 120 L s opěrkama, pětikvaltem, panelem na radio a ještě něčím navíc. Mohl si vybrat barvu a na auto čekal asi 3 měsíce. Objednávky se prý braly jen někdy. Samozřejmě že se nedaly objednat AL kola a podobné věci.
Byl rozdíl kupovat auto v Mototechně nebo v prodejně AZNP. V Mototechně bylo v roce 83, když jsme domu kupovali v květnu 105 L na výběr asi 4 barvy a v jedné byl posilovač a samonavíjecí pásy. V jiné barvě bylo vyhřívané okno. Od prodavačů jsme věděli den, kdy auta budou a tak se od rána čekalo ve frontě. Podle jakéhosi nařízení se auta (podobně jako knihy) v té době prodávaly odpoledne a tak fronta čekala do 14. hodin na zahájené prodeje asi 20 aut.


Přišly jen 105L (za 57 000,´-) a 120 LS. Na faktuře byla mj. připočítaná cena výbavy, odečtěna cena OR 6 a přičtena cena OR34.





V prodejnách AZNP se občas dalo opravdu objednat auto jako dnes, ale obvykle jen z protekce a jen tehdy, pokud bylo zrovna aut dost a nešel moc export. Jedině tam se na užovky daly sehnat prepregové nárazníky (z Garde) a podobné věci.





4332
Asi před dvěma lety jsem v Mostě viděl R-ko s pravostranným řízením.Docela exotika...
Hezkej článek.Přesně to vystihuje jak to bylo s nadstandartní výbavou prodávanejch vozů.Já kupoval v osmdesátýmsedmým stodvacítku společně s mým bráchou.Měli jsme známýho v Mototechně, kterej dal avízo, když jim přišly nové auta.Na výběr byly stodvácy ve třech barvách - mahagonová červená, zelená olivová a bílá.Já jsem bral červenou a brácha tu zelenou.Až doma jsem pak zjistil, že brácha má v té své nadstandartní pětikvaltovou převodovku (samozřejmě aniž o ni žádal), já měl obyč čtyřkvalt a dlouho jsem mu to pak záviděl🙂)ale bohužel, pětikvalt v červené barvě zkrátka nebyl.
Yo a gumy sem tam měl OR 11 byly to takový šmejdy z Půchova vydržely cca 12 tis. a šly do kopřiv ani naprotektorovat nešly 🙁((
Marty měl jsem ty plastový deklíky alá 105-120 ale hned jsem je sundal páč k tomu autu vůbec neseděly a jezdil jsem s holýma diskama jako je to tady https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=49&olimage=491...bylo to takový drsnější 🙂
A plastovým pokličkám se nedivím, protože škodovka už modelem 80 zahájila "plastizaci", Výrazněji právě od modelu 81(plastové kryty klik, matové stěrače,nárazníky..)
po víkendovém pátrání můžu upřesnit


1)13´ Sprinty se dělaly už déle, třeba kvůli Žigulům.


2)OR34 se začala vyrábět seriově až v průběhu r.1982...Sázeli je zpočátku hlavně na Garde.
Supr článek. Je to tak. Člověk přišel do mototechny...a něco tam čekalo..barva hmm jiná než jsme objednali...pak připravily fakturu ale ale tady je přípatků...a srážek...Ale ja chtěl...Chcete ho? Zeptal se prodavač a rovnou řekl..Jestli ne za vámi je dalších 10 lidí co si ho vezme...a tohle platilo ještě v roce 90 na Favorita... Ještě že ta doba je pryč..
Atilo promiň asi jsem to blbě napsal. Snažil jsem se od Láďi vyzvědět jestli na tom modelu 81 měl na 13´´ kolech ty černé plastové 105/120 kryty, protože zatím je skoro jisté že tam z výroby byly - přesně jako na obrázku co píše Michal K. https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=100&olimage=1693





Hliníkové poklice SPRINT na 13´´ kola se dělali taky ale zatím nemám jediný důkaz že by je tam montovali přímo v Kvasinách a psali je jako Zvláštní výbavu - jako to bylo předtím u 14´´ SPRINTů.





Takže Láďo byly tam ty černé plasty?? a pneumatiky?? 13´´ OR6 nebo už OR34 ??
Marty: tady je naše erko, jedno z posledních vyrobených, kola třináctky včetně krytů původní.. https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=100&olimage=1693 a ty třináctky Sprinty mám doma, přijeď si na ně sáhnout 🙂)
dyk ty 13" plastový kryty nejsou sprinty! ty se snad na 13" nikdy nedělaly přece...


to jsou ty obyč malý černý hnusný dekly co maj 105/120


Ale esi je Vokurka a Vomáčka 🙂 měli příplatkově nebo automaticky "grátis"???


toť otázka
Láďo, Franta Okurka má další dotaz - dostal se mu do ruky Baťa 4 vydání a tam píšou že model 81 měl na 13´´ kolech PLASTOVÉ poklice jako má 105/120. Měl jsi je tam??? nebo jsi viděl i ty 13´´ sprinty? na té jediné faktuře pro model 81 už ozdobné kryty kol za příplatek NEJSOU !!
Takze na R-ke co som mal ja bolo v servisnej knizke napisane: Montaz hlinikovych diskov... cislo disku..... cislo 2 disku... atd. Ta montaz bola o cca 3 roky neskor od kupy auta. A v papieroch malo este 14.
Láďi, mě je to ůplně jasný - to jen pan Vomáčka je děsně nedůvěřivej člověk 🙂)) tak jsem chtěl mít jistotu.





Jak to bylo si pamatuju, když se měnil režim tak už jsem řidičák měl 🙂) jen to auto jsem si nějak nestihnul koupit 🙂)
Ne ne Marty ...žádný chci to tak nebo tak... prostě jedno auto starýho modelu bylo na 13" a druhý na 14" páč samo že auto který stálo na 14" mělo v techničáku zapsaný jen 14" a vyměnit je za 13 ...HAHA pane Vomáčka 🙂 to jste asi upad z maliny na znak 🙂)))))))))))))))


a to mý model 81 byl automaticky na 13"





Já pořád nevím co nechápete Fabrika vyrobila auto a to se tak se koupilo ....NIC NA PŘÁNÍ NEBYLO NIC SE NAVÍC NEMONTOVALO.....VYRÁBĚLY SE ALE SPECIÁNÍ ŘADY jako 100L 110L/LS 105 S ale i 105 GL tu mají naši (přes známé až z Vrchlabí)... a 120L-LS- GLS i dokonce 120 LX nebo LE








barva se nevybírala... teda vybírala pokud byla ta co jsi chtěl...fabrika vyráběla a mototechna prodávala a ...co jsi koupil byla tvoje věc...podle toho co kde měli a jaký jsi měl známý 🙂





dyť i nedávno se prodávaly Favority a Felicie jen z těch barev a konfigurací co fabrika vyrobila....a dnes chceš barvu(ale zase jen tu co nabízí fabrika) tak si počkej až bude lakovna dělat tu tvoji a máš ji...
Když jsme kupovali naší 120(léto 1986), tak to bylo tak, že jsme se napřed museli zapsat do pořadníku, sehnat známýho v mototechně, kterej by nám dal echo, až auta přijdou. No a když nám zavolal, tak hurá pro auto. A nějaký výběr barvy? Ehm. Když prostě byla série hovnový, tak byla. Když byla série bílých, tak jsi měl bílý. Ev. jsi ho mohl s někým pak vyměnit. A o výbavě se vůbec nediskutovalo.
Pokud vím tak se to tenkrát dělalo tak že v mototechně stálo několik aut danýho typu a zákazník si přišel v lepším případu vybrat z toho co tam stálo nebo v horším mu dali jedno auto a po.er se. Nehledě na to že se čekalo třeba taky rok a víc......divná doba.


Strejda gdyž kupoval 125L tak chtěl červenou a po půl roce měl na výběr: buď bílou nebo čekej další půlrok.
Trošku OT komentář - protože jsem ještě neslyšel, že by se eRka lakovaly do odstínu "dubová žluť" a "zemitá hnědá", myslím že všechny barvy byly hezký 🙂
Jasně Láďo, ale barvu jsi si vybíral jen z těch 3 aut co tam zrovna měli - pochopil jsem tě správně 🙂) ne podle nějakého vzorníku kde jsi zapíchnul prst do světle vínový a řekl " tak takový a žádný jiný" 🙂)





Jak to bylo s těma pneumatikama?? Chápu to tak že auto přijelo na 13´´ a ty jsi řekl ať to sundaj a dají tam 14´´??? Nebo tam stáli dvě auta jedno s 13´´ a druhý s 14´´?? "Chete 14´´ tak to si musíte vzít to žlutý - chcete 13´´ tak jedině to červený, přehazovat to kvůli Vám nebudeme 🙂)) ???
No já jsem si taky mohl vybrat.....ALE model 81 se vším všudy nebo model 80 na 13/14 kolech to bylo to jediné co se dalo vybrat a pak ještě barva 🙂
Jé crestik má pravdu já se upsal v příjmení 🙂)) - já tam měl nejdřív Okurka (což je pro mě univerzální jmého Franta Okurka říkám každému jehož jmého jsem tak nějak pozapoměl🙂) a pak jsem to transformoval na Frantu Koudelku z SK Chvojkovice Brod ( zřejmě lepší oddíl 🙂) z Jáchyme hoď ho do stroje 🙂).








Takže zatím jsou tu dva názory:


1) Láďa Ladis - první majitel - takže informace doslova z 1. ruky říká že auto si vybral HOTOVÉ a všechno co má ve faktuře jako ZVLÁŠTNÍ VÝBAVU už tam bylo z továrny !!! - nic mu nebylo v mototechně nabídnuto, ani si tam nenechal nic namontovat.





2) mitom - syn prvního majitele - přítomný prodeji takže taky informace doslova z 1. ruky říká že si mohli vybrat jestli 13" nebo 14" disky, přední spoiler a možná i konzoli na autoradio.





Protože není důvod jim nevěřit ptám se :





- Je možné aby se to lišilo v různých mototechnách??





- Pokud tam třeba ten spoiler nebyl z továrny dal se přikoupit v mototechně aby ho uvedli přímo do té originální faktury?? Fakturu psala URČITĚ mototechna, ne Kvasiny, protože to by byli všecky faktury stejné a neměli by hlavičku různých prodejen





- Jak to bylo pokud si někdo koupil eRko přímo v Kvasinách - že by mu to tam na místě upravili na požádání??
Pěknej článek.Napadá mě ta zvláštní výbava nešlo to jen doplnit třeba v mototechně?Vždyť přehodit páku či panel by mělo bejt za pár minut ne?


Ale zajímalo by mě jak to bylo s těma na vývoz bohužel z toho auta co sme měli doma mam už jen nárazníky🙁.Márty vim o vzorníku ve kterým je celkem dost barev na škody z let asi 73-80 bohužel ho má lakýra který mi zmršil lak na autě a se kterým sem na nože🙁.Nemáte někdo vzorník kde by byla perleťově modrá?
Hezkej pribeh Marty a moje cerveny je nejryhlejsi, aspon na podvalu za passatem 😋
jo,jo červený jsou nejrychlejší to je známá věc a nikdo mi to navyvrátí ,protože to vim od Květoslava z vepříná a ten se v tom nějak vyzná.!
Já kupoval osobně ve 12/81 jedno z posledních ve Svitavách... měli tam 3 z toho jeden model 81 oranžový - ten jsem vzal já. V Hradci Králové měli asi 4-5 ale žádný model 81. Auto bylo hotové a vybavené z fabriky a tzv Zvláštní výbava byla jen něco navíc co se namontovalo ve fabrice, ale protože cena byla stanovena někdy bajvoko před 5 léty a týkala se auta v vyrobeného v té době, tak to co tam bylo navíc oproti kalkulované ceně se samozřejmě ve faktuře objevilo navíc, nic jsem si neobjednával... nic mi nenabídli ještě navíc...tak to vidím já a v tom je celý ten vtip a problém 🙂
Márty, v podstatě to popisuješ reálně ( taky byla doba reálného, normalizovaného socialismu..🙂, výroba šla z toho, co bylo , běžnej p. Vomáčka si max.vybral z toho , co bylo v prodejně. Max. bych to viděl na poklice, Fridex....že si mohl možná poručit, ale namontovat už sám doma..🙂). Papaláši měli samozřejmě jiné možnosti....


Existovali samozřejmě rozdíly v přístupu v jednotlivých prodejnách...Sbírám Ti o tomhle střípky z dobového tisku..🙂
Erko sme kupovali v mototechne. Teda moj otec. Co si z toho pamatam, tak mali niekolko zltych a posledne cervene (r.v. 1980, kupovane januar/leden 1981). Mohol si vybrat ci 13" alebo 14" disky, predny spoiler (ten maly cierny bez otvorov) a tusim aj tu konzolu na autoradio...


Predpokladam, ze tieto diely mali priamo v mototechne a jednoducho ich tam primontovali.


Vyhrievane zadne okno malo erko seriovo v poslednych seriach (r.v.1981).
No,pěkně si to popsal.Jsem přesvědčen o tom,že to tak bylo.Akorát si myslím,že víc než o štěstí to bylo o známostech,jak již bylo řečeno v nějakém filmu z té doby,každý máme nějaké známé.Já jsem majitelem erka koupeného v tuzexu a dle slov dcery majitele si mohli vybrat buď žlutou nebo červenou(r.v.1980),mám červenou.Vyhřívané okno snad již bylo ve standartu,(nejsem si jist)klimatizace asi za příplatek tu tam nemám🙂
Tak na tyto a další úvahy nám zodpovědně může potvrdit či vyvrátit některý ze zralejších návštěvníků těchto stránek; já si o tom polemizovat nedovolím, ábržto jsem se narodil do věku Garde (1982) 🙂 Ale zajímalo by mě, jak to tenkrát bylo.
...no, dle mě něco tam náhodu přimontili, něco si zákazník navymýšlel, ale asi kupující neměl tak volnou ruku jak dneska, kdy v základní výbavě je jen samonosná karoserie s kazetovým přehrávačem a ostatní si zaškrkává zákazník. BTW, pan Okurka si stihl asi během nákupu změnit jméno na Koudelka, tomu říkám socialistická volnost 🙂