Repase maticového (šnekového) řízení
K tomuto článku doporučuji přečíst si článek Vůle řízení , kde se dozvíte více o problematice zjišťování a eliminace vůlí v řízení.
Proč repasovat
Když už otáčíte volantem ze strany na stranu a auto jede stále rovně a po seřízení vůle v přímém směru zase nepřeperete volant do zatáčky, je řízení zralé na repasi. Tento článek se zabývá jen repasí, širší pohled na tuto problematiku je ve výše uvedeném článku.
Nákup součástí
Zde je výčet doporučených součástí ke koupi. Kdo má méně času a více peněz, může pořídit kompletní převodku řízení za cca 2500,- a spojovací tyč včetně postranních tyčí a kulových čepů za cca 1400,-. Jen pozor široká náprava ze Škody 105 Typ M se šnekovým řízením má boční spojovací tyče delší, proto je při nákupu kompletní spojovací tyče nutné vědět na jakou nápravu to potřebujete. Samotný střed je stejný.
ND (cena za kus)
- Střed spojovačky 475,-
- kulový čep řízení 2ks 130,-
- Šroub s maticí CZ (do převodky řízení) 750,-
- Pánev spojovačky červená 2ks 4,-
- Pouzdro bílé 2ks 5,-
- Kroužek 20x16 mm 2,-
- Kroužek 30x22 mm 3,-
- Miska těsnění 30x22 mm 2,-
- Prachovka kulového čepu spojovačky 2ks
- Prachovka kloubu boční spojovací tyče 2ks
- Hardy spojka 65,-
- Mogul Trans 80 1L 75,-
- Celkem 1650,-
Nové součásti k repasi řízení (některé nejsou vyobrazeny)
Příprava
Pokud máte auto v pojízdném stavu, doporučuji pořídit si jakoukoliv maticovou převodku, zrepasovat ji a poté pouze vyměnit.
Rozebrání převodky
Nejprve převodku umyjte. Jde to dobře arvou, nebo čímkoliv, co rozpustí olejovou vrstvu, kterou je převodka obvykle krásně zakonzervovaná. Vylijte zátkou starý olej a pak se teprve pusťte do rozebírání. Je to vcelku jednoduché, jen dávejte pozor na tenké podložky pod víčky. Označte si kam které a kolik patří.
Začněte malými víčky, potom odšroubujte stavěcí šroub a sundejte velké víko. Nyní zkuste stáhnout páku řízení. Pokud se vám to nepodaří jako mě, nedá se nic dělat. Bylo by ale lepší kdyby se vám ji podařilo sundat abyste vyměnili příslušný těsnící kroužek (mě se to nepodařilo a z převodky tudy teče hodně oleje) Dál pokračujte vytažením šneku a ložisek. Pokud tam máte páku, je to trochu rébus, ale vcelku jednoduchý.
Po rozebrání převodku důkladně vyčistěte a odstraňte zbytky těsnění z dosedacích ploch.
Složení a přetěsnění
Na kratší konec nového šneku nalisujte ložisko na závit nasaďte šnekovou matici a celek se snažte usadit pod páku řízení. Potom z druhé strany nasaďte plechovou podložku a druhé ložisko a celek sesaďte dohromady. Víčka namažte těsnicím tmelem na motory a převodovky (Lukopren) a zašroubujte. Nezapomeňte dát kolem šneku nový těsnicí kroužek. Do páky řízení zasaďte čep s pružinou a těleso uzavřete víkem a utěsněte tmelem.
V převodce vyměňte nakoupené součásti a složte ji stejně jako jste ji rozebrali. Ale dobře ji utěsněte. Já jsem použil tmel na motory a převodovky - Lukopren. Šroub na seřízení vůle jsem dotáhl jen co to šlo rukou. Kontramatici nezatahujte, převodka se finálně seřídí až na autě.
Nakonec převodku naplňte převodovým olejem a dotáhněte zátku. Můžete buď použít malý trychtýřek jako já nebo injekční stříkačku s hadičkou nasazenou na ústí.
Vyndání nápravy
Tento úkon je popsán v každé literatuře, ale pro naši potřebu teoreticky stačí nápravu jen popustit z auta, takže není nutné oddělávat tlumiče a brzdiče, ale zase je k nápravě horší přístup. Proto ji doporučuji vytáhnout úplně. Nezapomeňte odpojit volantovou tyč a pozor na vymezovací podložky pod brzdiči.
Složení spojovací tyče
Starou spojovací tyč vyndáte z nápravy buď pomocí stahováku na kulové čepy nebo - pokud ho nemáte - silnými údery zboku na oka v nichž čepy drží. Z této staré spojovací tyče použijete jen boční tyče a převlečné matice. Začnete rozpojením bočních tyčí od středu, potom ve svěráku uvolněte a sundejte kulové čepy. Tyče jsou stejně dlouhé, takže je jedno na jakou stranu která přjde. Do nového středu dejte tuk a vložte červená plastová pouzdra, stejně tak vyměňte bílá pouzdra v převlečných maticích. Na střed našroubujte kontramatice, nasaďte pojistné podložky a převlečnými maticemi našroubujte boční tyče. Dotáhněte je tak aby šly v kloubech otáčet hodně ztuha, asi jako nové kulové čepy. Potom je zajistěte kontramaticemi a pojistnými podložkami. Našroubujte nové kulové čepy zhruba do míst kde byly ty staré. Celek nandejte na nápravu. POZOR! Tyč není symetrická, delší přesah za kukovým kloubem na střední tyči řízení patří k převodce - tedy doleva.
Dotažení svislých čepů
Je možné že máte vymačkané plastové podložky nad a pod svislým čepem. Proto, když máte odpojené řízení, dotáhněte spodní matici svislého čepu, ale pouze tak aby šlo s čepem úplně volně otáčet rukou a nasaďte závlačku. Také doporučuji svislé čepy při této příležitosti namazat tlakovou maznicí a předem na to raději koupit nové mazničky.
Výměna převodky
Starou převodku sundejte z nápravy, kde drží na třech šroubech M10. Nasaďte převodku repasovanou a naplňte ji olejem (plnicí otvor je pod šroubem s čtyřhrannou hlavou), zátku zašroubujte a dotáhněte. Na tyči řízení vyměňte hardy spojku. Namísto korunových matic a závlaček je jednodušší použít samojistné matice s plastovým kroužkem.
Namontování nápravy
Nápravu posaďte zpět do auta, nezapomeňte na vymezovací podložky pod brzdiče.
Seřízení vůle
Přizvedněte si přední nápravu a zespodu se dvěma klíči dostanete k seřizovacímu šroubu. Pojistná matice by měla být povolená, pokud ne, povolte ji. Nyní dotahujte šroub a pomocník při tom zkouší zda jde volant zlehka (kola jsou nadlehčena nebo ve vzduchu). Jakmile řízení ztuhne, povolte jej zpět aby šlo lehce a zajistěte pojistnou maticí. Jeďte to projet, vyzkoušejte jestli jde lehce celý rejd a jestli auto reaguje i na malé natočení volantu. Pokud ne zkuste řízení znovu přitáhnout.
Seřízení geometrie
Po výměně kulových čepů by vždy měla následovat kontrola a seřízení geometrie přední nápravy. Udělejte to co nejdříve abyste nezničili pneumatiky. Seřízení v servisu vyjde na cca 150,- Kč.
13. červenec 2009
23. červen 2008
15. červen 2008
15. červen 2008
15. červen 2008
13. červen 2008
13. červen 2008
17. březen 2006
9. červen 2004
9. červen 2004
9. červen 2004
8. červen 2004
8. červen 2004
15. červenec 2009