Vůle maticového řízení
Mnoho erek jezdí po světě s obrovskými vůlemi v řízení. Sám jsem na svém eRku vůli v řízení měl, ale protože jsem vůbec netušil čím je způsobena vyměnil jsem po marných pokusech nápravu za nápravu s řízením hřebenovým. Dnes je mi to ale již jasné.
Čím je vůle způsobena
Vůle řízení bývá způsobená částečně převodkou řízení - zpočátku jsem se domníval, že je to JEN tím, ale není. Převodka má tu vůli většinou jen velmi malou. Hlavní problém je v řídící tyči na nápravě. Na té jsou 4 kulové čepy - dva z toho jsou klasické "kuláky", které se vyběhají a vyměníme je, ale další dva nejdou samostatně vyměnit. Proto je nutné vyměnit celou spojovací tyč řízení a myslím, že je jen velmi málo eRek, u kterých byla tato tyč měněna.
Vyběhaný čep poznáme velmi snadno. Po odpojení z převodky nebo z nápravy by se měl čep v uložení otáčet ztuha, bez vůle. S novým čepem lze otočit jen silou. Pokud je čep úplně volný nebo má dokoce vůli je již špatný a musí se vyměnit.
Vyběhaný střední kulový čep na spojovací tyči řízení
Kompletní nová spojovací tyč řízení má celkem 4 kulové čepy. Běžně se mění jen krajní dva... zbylé dva ovšem také způsobují vůle v řízení.
Jak se dá vůle odstranit
Nejlepší je samozřejmě koupit celou novou tyč (ta která je na obrázku stála asi 1100,- Kč.) nebo alespoň její střední část s nevyměnitelnými čepy. Jenomže dnes již tento náhradní díl nebude tak lehko k sehnání a proto je nasnadě řešení druhé - zkusit někde z vrakoviště vzít tuto tyč z úzké škody 120. Na těch je náprava stejná a čepy by nemusely být tak vyběhané. Je to levnější řešení, ale prověřte si jestli jsou ty čepy dobré (neměly by se volně otáčet - musí jít ztuha jako nové "kuláky")
Náprava s nasazenou novou spojovací tyčí
Další vlivy na řízení automobilu
Na plavání automobilu za jízdy mají ale vliv ještě další faktory.
A) převodka řízení: v převodce řízení dochází opotřebením k nežádoucím vůlím. Tyto vůle jsou specifické tím, že vzniknou hlavně v místě nejvíce používaném - tedy pokud máte kola v rovném směru. Při otáčení doleva a doprava vůle mizí. Na převodce se sice vůle dá seřídit, ovšem ke zmíněné nerovnoměrnosti rozložení vůle je to k ničemu, protože při eliminaci vůle v přímém směru by převodka "drhla" při zatáčení. Řešení jsou dvě: 1) nákup nové převodky nebo nového šnekového soukolí do převodky (viz článek Repase maticového řízení), 2) změna středu převodky. Co je tím myšleno: v podstatě natočíte kola lehce doleva nebo doprava, kde již vůle není tak velká a pomocí seřizovacích tyčí na spojovací tyči se nastaví kola do přímého směru a opět správná geometrie. Je to řešení sice jen nouzové, ale pro jízdu rovně pomůže a při zatáčení vůle nevadí. Tímto se však eliminuje pouze vůle převodky a nikoliv čepů.
Převodka řízení (maticové-šnekové řízení). Dolním šroubem se seřizuje vůle šneku.
B) nevyváženost předních kol: vlivem nevyváženosti předních kol v kombinaci s vůlemi v řízení se auto na silnici chová doslova jako ryba ve vodě - plave od břehu ke břehu. Nevyvážená kola se totiž při určitých rychlostech rozkmitají a samovolně trošku zatáčejí doleva, doprava (kolik jim vůle dovolí) - což jemně rozkýve auto a dodává to onen pocit "plavání" a nestability. Takže pokud vám eRko plave - okamžitě kola do pneuservisu na vyvažovačku.
Nákup součástí
Zde je seznam doporučených náhradních dílů na repasi celého řízení. Pokud má někdo méně času a více peněz může pořídit kompletní převodku řízení za cca 2500,- a kompletní spojovací tyč za cca 1400,-
17. srpen 2005
25. říjen 2004
17. srpen 2005