Výměna spojkové lamely
Výměna spojkové lamely
Podrobný postup pro vozy
Š1000-Š136
Zdravím všechny škodovkáře! Přesto,že tenhle web pomalu ale jistě drží nad vodou stále stejní "matadoři" dovolím si zveřejnit tenhle článek. Tento článek má pomoci hlavně těm, kteří mají škodovku, opravy si dělají doma svépomocí, s použitím minimálního speciálního nářadí.Tyto operace jsou sice popsány v knížkách na údržbu těchto vozů,avšak ne pro vyloženě polní podmínky.
Pár závad souvisejících se spojkou:
Spojka nejde vypnout:
Většinou chyba v hydraulice-prasklá trubka, vadný spojkový válec..
Pokud zrovna není nikdo, kdo vás odtáhne, tak přes jedničku nastartujte a nouzově se s tím dá dojet, za předpokladu,že nebudete zastavovat. Samozřejmě jdou i řadit rychlosti, musíte vyřadit, dát správný meziplyn a nebát se zatlačit na řadicí páku-nepůjde to přes zuby,jen to s autem trochu škubne, po nějaké té praxi se dá jezdit i bez toho malého škubnutí;o).
Spojka už hrozně klouže:
Spálená lamela nebo špatně seřízená spojka
Při volnoběžných otáčkách se s tím dá také dojet-to záleží na stavu lamely a terénu, kterým pojedete ale je lepší odtah.
Zaolejovaná lamela:
Tuto závadu nejčastěji způsobí netěsnící gufero převodovky, je na hliníkovém válečku (mrkev), co po něm jezdí spojkové ložisko.
Závady při montáži:
Šroubek na setrvačníku nejde povolit:
Poklepat po hlavičce šroubu kladivem.
Co když se zalomí?
Tak tahle situace na parkovišti nemá řešení(pokud nemáte stejný setrvačník),a pokud to někdo dá zpět bez šroubku,rozpadne se lamela - vytrhne se její střed.Pokud ale opravujete v garáži a máte COčko,tak na setrvačník se zvrchu položí matička a vevnitř ji přivařte k zalomenému šroubku.
Jak na to
Popis u modelu Š100L
Za předpokladu,že bydlíte v paneláku a nemáte vlastní garáž.
Najděte si rovný kousek země- nejlépe skrytý. To je hodně důležité-na veřejných prostranstvích
je zakázáno takto manipulovat s vozem(děláte to na vlastní riziko), nehledě na to, že se městské policii vážně blbě vysvětluje, že to auto nekradete na ND(v dnešní době spíše do Fe marketu;oD). Takže tiché místo-v rámci možností. Dále mít vše potřebné nářadí, novou spojku(nejlépe celý komplet s ložiskem)a vyplatí se vyměnit i ložisko v setrvačníku. Dále:
- Gola sadu
- Šroubovák-nejlépe křížový i plochý
- Sadu plochých klíčů
- Kombinačky
- Kladivo
- Malý hydraulický hever na kolečkách
- Kanystr na chladicí kapalinu
- 10ku kulatinu,nebo šroubek M10
- Starou hřídel z převodovky(na vystředění spojky,ale jde to i od oka)
- Náhradní šroubky(vyplatí se, zvláště je li vůz dlouho používaný a neudržovaný-nejčastěji M6, matičky M8 a podložky-perové i obyč.)
- Pár cihel nebo řetěz a trámek.
- Nejlépe ještě jednu osobu, která vám bude k ruce a bude tam vlastním autem.
Počátek prací:
Odpojit mlhovku, vyšroubovat šrouby držící nárazník(na blatnících a vedle příček motoru), odšroubovat zadní čelo, odpojit ho od elektriky(záleží, jak vám tam soudruzi dali dlouhé kabely, někdy to jde vyklopit na pravou stranu). Výpustným ventilem vypustit chladicí kapalinu(jeden je pod chladičem, druhý u topení). Odpojit hadice od motoru-u vodní pumpy, ta velká tlustá(přívodní), od termostatu a k topení(najdete je vzadu napravo u čidla oleje). Odpojit hadičku benzínu od AC pumpy. Odpojit elektriku-čidlo teploty, oleje, (u dvoukomorových karburátorů nezapomenout na magnetku - týká se spíše škody 110R)a alternátor(lepší je odpojit předtím baterku), rozdělovač od indukčky. Odpojit lanka od karburátoru a sundat gumu mezi chladičem a větrákem. Sundat šusplechy pod motorem. Vyšroubovat matky držící motor s převodovkou(dva horní zevnitř vozu, dva zespod-nezapomenout sundat zespodu krycí plech setrvačníku). Podložit převodovku cihlami, nebo ji obvázat řetazem a zevnitř auta ho zajistit trámkem, aby se převodovka neprověsila. Pokud jste tohle nesehnali, musíte odpojit táhlo řazení aby se neohlo. Pod příčku motoru dejte zvedák a vyšroubujte šrouby, držící příčku ke kastli. Potom jej spusttě dolů. Tahem doleva a doprava za příčku sundejte motor(dejte si pod něj třeba malou bedýnku, aby se nepoškodila vana) a vytáhněte jej mimo vůz.
V setrvačníku najdete vyvrtanou díru, dejte do ní 10ku kulatinu tak, aby se opřela o šteft a vy jste mohli v klidu povolit přítlačný talíř spojky.
Poté vyšrobujte 4 šrouby držící setrvačník a vyměnte v něm ložisko, očistěte vnitřek setrvačníku a dejte druhou lamelu, kterou nezapomente vystředit!!A nezapomente také na spojkové ložisko. Na vozy Š1000 až první stodváci požadujte ložisko s rovným čelem. Poté dejte motor před převodovku a dostaňte pod něj hydraulický hever(nemusíte se bát poškození vany,je dost pevná a je to vyzkoušené),motor si vyheverujte do požadované výšky, začněte pootáčet motorem(na řemenici samozřejmě, aby vám sedla hřídel z převodovky do spojky)a nasadte jej na převodovku.
Při montáži postupujte obráceným způsobem.
Odlišnosti u Š105-136:
- U nárazníku se šroubují šroubky jen u příčky motoru.
- Vypouštěcí šroubky chladicí kapaliny jsou na hliníkových trubkách pod vozem, u nádrže,je potřeba 12 klíč. Při zpětném nalití kapaliny musíme systém odvzdušnit(odvzdušnovací ventil je vepředu pod kapotou,vpravo u čelního skla)
- Pokud chceme odpojit táhlo řazení, musíme sundat šusplech.
- Novější škodovky měly jiný rozměr spojky(190), většinou i jiný přítlačák a spojkové ložisko s hranou na čele.
Seřízení spojky:
Spojku seřizujeme na spojkovém válci na převodovce tak, aby mezi ložiskem a přítlačákem byla mezera 4-5mm.
Dokončení:
Nezapomenout uklidit nepořádek!!
14. červenec 2010
13. červenec 2010
13. červenec 2010
12. červenec 2010
9. červenec 2010
9. červenec 2010
14. červenec 2010