Zástavba motoru Favorit 135/136/136x
Pro ty, kdo chtějí dostat z eRka vyšší výkony je ideálním řešením zástavba motoru 136, popř. 135 z typu 742 nebo Rapidu. Tyto motory jsou ale velmi nedostatkové a také drahé (cca 10.000 kč). Řešením je přestavba motoru z Favorita pro použití do eRka (do typů Š 1000 MB - Š 130 je postup stejný). Je to pro eRka bohužel zástavba nepovolená, ale pokud jste ochotni nést rizika, můžete na motoru přerazit čísla. Motory 135 a 136 se výrazně vzhledově odlišují od motorů 1000 MB - Š 130, které jsou si velmi podobné a hrozí tudíž, že každá silniční kontrola motor pozná. Na druhou stranu jsou to motory výborné jak v základu, tak po kompletním tuningu, při kterém jim lze zvětšit obsah až na 1600 ccm (bezpečně na 1500 ccm) a výkon zvýšit pro závodní použití až na hranici 100 kW.
Favorit 136 - nevypadá super, ale vevnitř je v dobrém stavu
V čem jsou motory 135/136 rozdílné od motorů řady 100/110R/105/120/130:
Osmikanálová hliníková hlava válců nahradila pětikanálovou litinovou. Je odolnější a méně náchylná k praskání. Umožňuje trvalý provoz na bezolovnatý benzín.
Motory 135/136 mají bimetalické písty, které zaručují nižší tepelnou roztažnost, tedy podstatně nižší spotřebu oleje při studených startech a nižší opotřebení. Také riziko zadření pístu vlivem nadměrného přehřátí a roztažení je menší.
sací potrubí je uzpůsobené k vyhřívání palivové směsi chladicí kapalinou - tím je zaručena lepší homogenizace směsi, spalování i chudší směsi, možnost dřívějšího vypnutí sytiče, a nižší spotřeba.
Olejové mazací kanálky vedou i skrz ojnice, ve kterých jsou otvory pro ostřikování stěn válců olejem. U typů 100-120 kanálky končily v ojničním ložisku.
Pořízení motoru:
Velmi důležitou věcí je před pořízením motoru znát některá fakta:
- Motory 135 (43 kW) a 136 (46 kW) se liší pouze tvarem pístu. U typu 135 je v pístu vybrání, kvůli kterému má tento motor nižší kompresi oproti motoru 136. Pokud chcete dělat GO motoru, je jedno který pořídíte - pouhou výměnou pístů uděláte ze 135ky 136ku. Motor 136x (50 kW) je shodný s motorem 136, akorát má o něco ostřejší vačku (248° - tj o 1° ostřejší než eRko) a je to nejvýkonnější sériově vyráběný motor na Favorita a zároveň téměř nedostupný. Pořídit na Favorita vačku pro sportovnější jízdu ovšem není problém. U motorů z Felicie jsou zakončení pístů tvarově stejné, ale motor s vyšší kompresí má písty o něco vyšší.
- typ motoru je napsán pod číslem motoru (u favorita je na čelní straně nad víkem rozvodových kol) - pokud tam toto číslo z nějakého důvodu není, dá se zjistit otvorem svíčky, zda je v pístu vybrání, či nikoliv a podle toho motor identifikovat.
- Pouze první typy motorů z Favorita měly nálitek na přírubě pro vodní pumpu, na který se dá naklepat číslo motoru. Jsou ale nedostatkové a máte menší výběr. Pokud se rozhodnete pořídit novější typ bloku bez nálitku, je potřeba nálitek dodělat buď navařením materiálu a opracováním, nebo vsazením nálitku ze starého bloku, nebo pořízením nového bloku (jako ND na 742.136), který nálitek má.
- motor Favorit se od motorů pro Š 1000 - Š 136 také odlišuje jinak umístěnou měrkou oleje. Ta je na Favoritu až za výfukovým potrubím, a proto při zamontování do eRka hůře dosažitelná. Opět by to řešila koupě bloku pro 742.136
- Novější typy motorů Favorit byly s jednobodovým vstřikováním. To znamená, že na bloku nenajdete palivové čerpadlo, pouze záslepku na bloku. Musíte čerpadlo sehnat z eMka (uchycení na 3 díry), zároveň s příslušnými závrtnými šrouby (2ks + 1 obyčejný šroub) a tyto na bloku vyměnit. Poté můžete čerpadlo namontovat. Vačka se měnit nemusí - je na ní stále pro čerpadlo pohon a kromě toho má již časování 254/254.
- Dále je kvůli vstřikování jiné sací potrubí než u karburátorové verze. Otvor v horní přírubě je menší a kulatý, u karburátoru je oválný. U vstřikování také chybí vývod pro vedení vody k automatickému sytiči (je tam tedy na každé straně jen jeden).
- Pokud nemáte spojku s talířovou pružinou a nechcete shánět novou, lze použít přítlačný kotouč z Favorita, proto je s výhodou aby byl na motoru.
- Snažte se s motorem získat i rozdělovač, alternátor, krabičku ETZ (elektronického zapalování), cívku, sací a výfukové potrubí (pokud nebudete dávat z Rapida - viz text dále), setrvačník se spojkou.
- Cena motoru z Favorita se pohybuje od 1000,- korun do 5000,- v závislosti na úplnosti příslušenství, typu motoru a jeho opotřebení.
- Felicie 50kW a možná i Favoriti 50kW mají širší kanály jak v sání tak v hlavě a dají se brousit bez problémů na průměr 32mm (možná i víc). Výfukové potrubí má také větší vnitřní průměr. Koncové číslo na něm je "0433 B". Felicie MPi má ještě jiné ventily s menším průměrem dříku tudíž menší setrvačné síly, pružiny na ventilech jsou progresivní. Vačka MPi má větší první ložisko, ale zase má vyšší zdvih - asi 6mm (při zbrušování to lze zvětšit asi na 7mm), kdežto normální vačka má 5,5mm (dá se přebrousit na max. zdvih 6,6 mm). Motory z Felicie už ale nemají otvor na palivové čerpadlo.
- V motorech Favorit 135/136 je vačka 240°/230°, v motoru 136x vačka 248°/248° a v motoru s jednobodovým vstřikováním (Favorit i Felicie) vačka 254°/254° (Š110R má pro srovnání 247°/247°) a všechny tyto vačky nemají ještě zvětšené první ložisko, takže jsou záměnné s vačkami pro Š1000MB - Š136Rapid, Favority a možná i první felicie s jednobodovým vstřikováním.
Postup přestavby:
Nejprve je třeba přizpůsobit blok motoru tak, aby šel posadit do auta, tzn. nandat držáky motoru ze 120ky. Dalším předpokladem je, že máte na eRku hotový náporový chladič (dá se to zastavět i s chladičem vzadu, ale... viz. níže bod 7). Také je dobré mít 4 pístové brzdy a široké nápravy včetně hřebenového řízení, abyste alespoň částečně splnili požadavky pro zástavbu Favorita do typů 105-130M. Dále se na motoru musí přizpůsobit, zapojit či vyměnit následující:
- ložisko v klikovém hřídeli
- ozubený věnec setrvačníku, startér
- olejová vana + sací koš
- v případě absence palivové pumpy tuto přidělat
- v případě absence nálitku pro číslo motoru jeho navaření
- chladič oleje
- sací a výfukové potrubí, popř. výfuk
- karburátor
- vodní pumpa
- čidlo teploty chladicí kapaliny, termostat
- řemenice
- alternátor
- vyhřívání sacího potrubí a zapojení topení
- spojka
- spojení s převodovkou
- maskování motoru
Ložisko v klikovém hřídeli
V klikovém hřídeli je u eRka zalisováno ložisko do kterého zapadá mrkev (doufám, že mi zastánci oficiálních názvů prominou, že nebudu používat termínu "spojkový hřídel") U favorita je pouze ocelový kroužek. Ovšem tento kroužek má jiný vnitřní rozměr a tudíž by v něm mrkev nebyla opřená. Je potřeba z Favorita kroužek vyndat a dát tam ložisko. Přístup k němu je po demontáži spojky a setrvačníku. Kroužek je v klice pevně zalisován, takže si na to buď musíte sestrojit nějaký vytahovák, nebo jako já navrtat do kroužku 4 díry 8 mm, kroužek sklepnout a vyndat.
Ložisko (průměr 15/35 x 11) seženete v mototechně asi za 70,-. Ložisko namažete tukem a naklepnete namísto původního kroužku tak, aby strana s krytem kuliček ložiska (s vyraženými nápisy) byla otočená směrem ven. Víčko které zajišťuje ložisko lze použít pouze po propilování úchytných děr, protože Favorit má větší rozteče děr pro uchycení setrvačníku.
Druhou variantou je nechat si vysoustružit kroužek, který vymezí vůli mezi vnitřním rozměrem kroužku z favorita a vnějším průměrem spojovací tyčky.
Ložisko zalisované v klikovém hřídeli namísto původního kroužku, vpravo vidíte detail.
Ozubený věnec setrvačníku, startér
Ozubený věnec setrvačníku má jiné rozteče zubů u favorita a jiné u eRka (eRko má shodné ozubení s typy 1000 MB - 136, Rapid) Buď se rozhodnete vyměnit věnec, nebo je možné vyměnit startér (viz. níže). Věnec sklepete ze starého setrvačníku (sundaného z motoru), nejlépe po mírném nahřátí (ale jde to i bez toho). V Mototechně koupíte nový věnec za 450,- na 120ku (má shodné ozubení jako eRko a na eRko by vám tvrdili, že nemají) nebo seženete někde starý s neoběhanými zuby. Nový nebo zánovní věnec nahřejete autogenem, nebo letlampou (já jsem to dělal nad plynovým sporákem) a nasadíte a naklepnete na setrvačník. Při této proceduře je možné nechat si setrvačník osoustružit (odlehčit) podle sportovních úprav motoru. Problémem je ale potom vyvážení ! Musíte sehnat někoho, kdo je schopen setrvačník (s namontovaným přítlačným kotoučem) vyvážit, nebo lépe nechat vyvážit celý komplet "řemenice - klikový hřídel - setrvačník - přítlačný kotouč". Více o tom se dozvíte v připravovaném článku "Odlehčení setrvačníku". Pokud nechcete nechávat setrvačník odlehčovat ani vyvažovat, tak si nezapomeňte před demontáží přítlačného kotouče poznačit jeho vzájemnou polohu se setrvačníkem, aby se po montáži nezměnila kinematika soustavy.
Vyměnit celý setrvačník za 120kový nelze, protože Favorit má jinou rozteč děr pro uchycení ke klikovému hřídeli.
Startér by šel použít z Favorita, ale kvůli jinému usazení na převodovce by se musely velmi přesně propilovat díry v přírubě startéru, aby si zuby sedly do sebe. Pokud to neuděláte přesně, tak zničíte věnec a pastorek ve startéru. Proto je lepší předělat startér z Felicie ( ten rychloběžný ) - tam se musí odsoustružit zuby na pastorku a na hřídel pastorku nalisovat a nabodovat ozubení z pastorku 120. To se jednoduše uřízne ten ozubený konec pastorku 120 flexou a vyrazí se z něho měděné pouzdro . A potom se ještě musí udělat větší díra v krytu startéru aby se tam ten větší pastorek vlezl. A samozřejmě je k tomu také nutné použít na setrvačník věnec ze 120ky.
A nebo už dnes Magneton vyrábí ten samý startér s jiným pastorkem na 100-130 jako plnohodnotnou náhradu za původní - je tam jediný problém - cena.
Věnec setrvačníku, osoustružený setrvačník s nasazeným věncem.
Olejová vana a sací koš
Olejovou vanu je vhodné vyměnit. Původní z Favorita je hodně hluboká, takže pokud máte eRko nízko, není to zrovna ideální. Zároveň je to vana plechová, takže i hůře chladí a má jiný sklon, takže v zatáčkách by hrozilo odlití oleje ke straně a zhoršené mazání. Záměnu je ideální provést za hliníkovou vanu z typů 120-136 (pouze typ M ! - poznáte to tak, že na motoru je plnoprůtokový filtr oleje), které jsou na stejnou přírubu. Tu pořídíte v Mototechně asi za 1100-1200,- + je nutno koupit sací koš (kolik stojí nevím), nebo dostanete vše na vrakovišti asi za 300,-. Montáž vany zde rozepisovat nebudu, jenom bych uvedl, že je důležité dobře očistit dosedací plochy od zbytků těsnění, bez jejich poškození (poškrábání) a odmaštění. Sací koš je nutné použít novější s přetlakovým ventilem ! (viz. obrázek) Při montáži sacího koše ze Š 120 je nutné zkrátit střední nožičku, která koš drží na klikovém ložisku. Spodní strana tohoto ložiska je u Favorita asi o 1 cm níže, tudíž se tato vzdálenost musí ubrat na sacím koši, který by se jinak do olejové vany nevešel. Je to úprava jednoduchá, stačí ve svěráku konec nožičky narovnat a ohnout asi o 1 cm dále (je to trochu patrné z obrázku). Po přidělání sacího koše vyzkoušejte nasadit vanu bez těsnění jestli jí koš nevadí. Pokud ne, můžete vše s klidem přidělat. Při větším přihnutí nožičky (>2cm) by tato mohla vadit nákovku na klikovém hřídeli při jeho otáčení, proto si také pro jistotu zkuste otočit motorem. Pokud by se vám podařilo koupit sací koš na 742.136, mělo by být snad vše bez problémů.
Olejová vana ze Š 120 typ M, pohled zespodu, kuličkový přetlakový ventil na sacím koši a vpravo ohnutá nožička sacího koše - uchycení ke klikovému ložisku
Palivové čerpadlo
Pokud na motoru nemáte palivové čerpadlo a nebudete dávat elektrické, pořiďte si čerpadlo z karburátorového Favorita (nevím jestli nebude vadit že bude našikmo), nebo ze Š 120 - typ M, které má 3 díry na uchycení a pořiďte to včetně závrtných šroubů a tlusté pertinaxové podložky. Nejnovější typ je proveden tak, že přívodní a vývodní náustky jsou na jedné ose. U starších typů směřuje vývodní náustek kolmo nahoru a ještě starší typy jsou pouze na 2 šrouby. Všechny tyto typy se dají použít, akorát posledně jmenovaný podstatně hůře těsní olej z motoru. Starší pořídíte asi za 100,- u nového cenu nevím. Z motoru vytáhnete původní krátké závrtné šrouby (dvě matice dotáhnete proto sobě, čímž vytvoří jakousi hlavu a jejich pomocí šteft vytočíte - pokud toto selže, musíte matici na šteft navařit). Obdobným způsobem našroubujete delší štefty (2 ks) nasadíte na ně těsnění a pumpu a přišroubujete dvěma maticemi M8 s hlavou 12 mm a dole jedním šroubem M8 s hlavou 12 mm, vše přes plochou a pérovou podložku. Vačku není třeba měnit, protože vačka z Favorita má na sobě stále pohon palivové pumpy, a to i když přestavujete motor se vstřikováním, který tuto pumpu nepotřeboval.
Číslo motoru
Pokud vám na motoru chybí nálitek na číslo, je možné ho dodělat několika způsoby.
Nejlepším řešením je koupě jiného bloku... ideálně bloku ze 742.136, ale postačí i blok z nejstarších favoritů s nálitkem na přírubě vodní pumpy. Ale je to drahé a musí se pracně přehazovat "střeva" motoru.
Dále je možné nechat si udělat na blok do příslušných míst hliníkový návar a ten potom za pomoci frézovacích nástrojů na vrtačku, pilníků a leštidel upravit do příslušného tvaru, vyleštit a naklepat číslo. Při vaření pozor aby se vám příruba nezkroutila - lépe je vařit to s nasazenou vodní pumpou a přesvědčete se, že rozumějí vašemu požadavku... mě to navařili trochu jinak, než jsem chtěl, ale nakonec to vyšlo celkem dobře. Návar mě stál 300,-.
Pokud nevěříte frézkám a pilníkům, tak můžete nálitek s číslem vyříznout z jiného bloku, do Favorita přesně vyříznout odpovídající díru a nálitek tam zavařit (opět pozor na zkroucení) a viditelné svary zamaskovat frézkami a pilníky.
No a pokud nechcete nic vařit můžete si na bloku vybrousit rovnou plošku, ze starého bloku opět vyříznout číslo, opracovat tak, aby přesně dosedalo do bloku a zalepit speciálním lepidlem na kovy.
řešení jako drastické vybroušení bloku pro dosažení rovné plochy, nebo dokonce naklepání čísla na vodní pumpu jsou sice také možná (a nezřídkavá), ale myslím, že to už je lepší jezdit bez čísla.
návar na místě, kde by mělo být číslo, po hrubém vybroušení a po vyfrézování před dobroušením
Chladič oleje
Pokud chcete na motor dávat chladič oleje z motoru 110 R, stačí pouze prohodit zátky na bloku za průtokové šrouby z eRkového motoru a přes ně chladič připojit. Zároveň tak připojíte trubičku k tlakoměru oleje, popřípadě je možné budík tlakoměru vyměnit za elektrický a namísto trubičky nasadit čidlo.
Chladič oleje tímto sice krásně zapojíte, ale není plnoprůtokový. To je dáno jiným systémem olejových kanálků a filtrací oleje, kdy není všechen olej vháněn do systému přes chladič, ale tento je zapojený jako obtokový. Řešením je výroba delších průtokových šroubů, ale to bohužel nevím přesně co a jak. Pro motory vysloveně nezávodní je obtokový chladič oleje plně dostačující.
Průtokové šrouby pro připojení chladiče oleje, tlakoměru oleje a spínače nízkého tlaku.
Sací a výfukové potrubí
Sací potrubí je ideální použít z typu Š 135/136 - to je ovšem nedostupné a velmi drahé (komplet s výfukovým potrubím stojí asi 4000,-) Ovšem není třeba žádných dalších úprav. Na toto potrubí lze dát všechny karburátory pro Š 110 R - Š 136, a také mnoho karburátorů ze starších zahraničních automobilů (např. Renault), které mají stejné příruby.
Většinou se ale používá potrubí z Favorita a vyrobí se na něj vyrovnávací a redukční podložka. Ta zajišťuje vyrovnání příruby do vodorovné roviny a změnu tvaru příruby pro použití výše uvedených karburátorů. Karburátor z Favorita má přírubu odlišnou a vzhledem k rozdílnému sklonu motoru je sací potrubí z favorita použité do eRka skloněné o 10°
Zde vidíte porovnání sklonů sacích potrubí Favorit a Š 120 (sklon potrubí pro Š 136 je stejný). Pro lepší názornost je k potrubí z favorita přiložen drát ohnutý do požadovaného sklonu.
Polotovar pro výrobu redukce, výfukové potrubí z Favorita i
Vyrobená rekuce
Další možností je vzít sací potrubí z Favorita, nebo Felicie, vyřezat z něho přírubu a zavařit tam uříznutou přírubu ze sacího potrubí pro Š 105/120 již pod požadovaným sklonem. Výhodou je, že při použití potrubí z 50kW Felicie, či 50kW Favorita získáte větší průměry kanálů na sacím i výfukovém potrubí (koncové číslo "0433 B"), u Felicie i v hlavě motoru.
Toto řešení je plnohodnotnou náhradou za originální potrubí a nestojí to tolik shánění a peněz.
Vyřezané sací potrubí (Favorit) s připravenou přírubou (Š 120), svařené Džonovo, svařené Dinsovo
Další možností je použít podložky mezi sací potrubí a hlavu motoru, které částečně eliminují 10° rozdíl v náklonu a současně zfrézovat přírubu sacího potrubí, a tím se dožene zbytek. Mezi podložku a potrubí je nutné ale ještě vložit část těsnění (ostřižené těsnění mezi potrubí a hlavu).
Podložky pod sací potrubí částečně redukují úhel, zfrézovaná příruba
Výfukové potrubí můžete použít originál z Favorita či Felicie, ale je potom nutné vyrobit, či upravit výfuk pro napojení na jeho přírubu, která má jiný tvar a jiný sklon. Pokud chcete mít výfuk bez komplikací, nebo pokud chcete nechat chladič vzadu, musíte použít originální výfukové potrubí pro Škodovky řady 742 (s motorem vzadu) a s motorem 135 nebo 136. Proti hovoří pouze jeho cena - kolem 2000 korun.
Karburátor
Karburátor se nejčastěji používá z typů Š 130/135/136, který je stejný, pouze má jiné trysky. Karburátor ze Š 130 je docela dostupný (cena staršího asi 500,-) a ten přetryskujte podle následující tabulky pro váš motor.
Tabulka bude dodána
Druhou variantou je použít původní karburátor z Favorita "Pierburg". Ten má ale jinou přírubu, takže se buď dává na neupravené sací potrubí z favorita našikmo (to moc nedoporučuji - při průjezdu levotočivými zatáčkami se odplavuje plováková komora a neteče dostatek benzinu a motor vynechává) nebo se použije vyrovnávací podložka.
Karburátor Pierburg (nebo český JIKOV LEKR)
A konečně třetí varianta je použití karburátoru úplně jiného - např. z Renaultu Fuego 2.0.
Vodní pumpa
Vodní pumpu je ideální použít originál ze Š 135/136, protože má vývod na vyhřívání sacího potrubí (na obrázku označen modrou šipkou). Ta je ale jako vše na tyto auta nedostupná a nelevná. Proto si buď sežeňte pumpu ze Š 130 která má větší průtok (ale pouze pokud budete dávat chladič dopředu) nebo nechte pumpu z Favorita. Od ní je možné odřezat držák silentbloku. Někdo ho tam sice nechává, ale do eRka je vhodné ho odřezat a neupozorňovat silniční kontroly neobvyklými tvary. Na tyto pumpy nezapojíte vyhřívání sacího potrubí přímo, ale možnosti zapojení jsou i jiné.
Originál vodní pumpa ze Š136, modrá šipka ukazuje vývod pro vyhřívání sacího potrubí, vodní pumpa z Favorita s uříznutým silentblokem, detail vodní pumpy shora
Termostat, čidlo teploty
S čidlem teploty chladicí kapaliny je problém. U typů 135/136 byl v tělese termostatu (u ostatních škodovek s litinovou hlavou - v hlavě motoru), které nelze použít, pokud máte chladič vzadu (dáno sklonem vývodu)... Musí se tedy do původního tělesa termostatu udělat ze zadní strany příslušný závit a čidlo našroubovat, nebo do tělesa navařit nálitek se závitem na čidlo z tělesa pro Favorita.
Těleso termostatu pro Š 135/136 s čidlem teploty chladicí kapaliny a s vývodem pro předehřívání sacího potrubí
Pokud chladič přemístíte dopředu nastane opět problém dostupnosti - těleso termostatu pro Š 136 jsem nesehnal. Termostaty 105/120/130 nemají zesílení a závit pro čidlo teploty vody. Můžete tedy koupit těleso termostatu pro 120 a postupovat jako v předchozím případě navařením nálitku nebo pouze vyvrtáním závitu do zadní rovné stěny.
Pokud chcete mít zapojené i vyhřívání sacího potrubí můžete postupovat jako v předchozím případě a k sacímu potrubí udělat nějakou odbočku z okruhu pro topení, ale nejlepší řešení je na obrázcích: Nejprve vyříznete z tělesa termostatu pro favorita část se závitem na čidlo a s vývodem. Stejně velkou část lze vyříznout i z tělesa termostatu pro Š100 (kde žádné vývody nejsou). Pokud máte vestavěný náporový chladič použijte těleso termostatu ze Š120. Vyříznutou část s vývody sesadíte dohromady se 100vkovým (120kovým) tělesem termostatu a necháte svařit.
Nakonec pokud chcete zapojovat topení za vyhřívané sací potrubí (viz. bod 13), je nutné zaslepit původní vývod pro topení, nejlépe ho odšroubovat a našroubovat záslepku. Nebo je možné z favorita navařit jen závit pro čidlo, ale potom by se musel vývod pro topení napojit na sací potrubí a tyto dva vývody se nespojují příliš ideálně
rozřezaná tělesa termostatů vlevo Favorit, vpravo Š 120, sesazené skombinované těleso termostatu, svařené těleso
Pokud máte vyřezanou přepážku před motorem a náporový chladič, myslím, že by šlo použít i celé těleso termostatu z Favorita, ale problém je s jiným natočením tělesa a tedy s vývodem k expanzní nádržce ve víku tělesa, který směřuje přímo do stěny za sedadly a tudíž je problém vytvořit tam příslušný hadicový spoj.
Na chladič, ať náporový či původní, byste měli použít víčko pro Š 130-136 nebo k náporovému chladiči použít expanzní nádobku i s víčkem z Favorita. Tato víčka udrží vyšší přetlak. Zároveň použijte hadice s opletením stavěné na vyšší tlaky pro tytéž škodovky. Při použití víčka ze Š 105-120 by se mohlo stávat, že vyvaříte vodu, standardní neoplétané hadice mohou tlakem prasknout (s tím mám zkušenost).
Řemenice
Řemenice lze použít klasické pro klínové řemeny. Pokud ale máte motor z novějšího typu, bude na něm již řemenice novější pro drážkovaný řemen (viz. obrázek). Buď musíte vyměnit řemenici na klikovém hřídeli, nebo příslušenství vyměnit za typy pro drážkovanou řemenici. Má pro vás nevýhodu tu, že musíte koupit vodní pumpu se stejnou řemenicí, alternátor se stejnou řemenicí a nemůžete použít řemenici dvojitou pro pohon mechanického větráku.
Výhodou je, že můžete použít alternátor z felicie 70 A (viz. bod 12) s drážkovanou řemenicí a vyšší spolehlivost řemenu.
Pokud chcete používat mechanický větrák musíte řemenici motoru vyměnit za dvojitou řemenici ze Š 100 - 110 R a vodní pumpu s alternátorem použít také s klasickými řemenicemi.
Alternátor
Máte několik možností jaký přidělat alternátor:
I.) Celý systém uděláte tak jako byl na původním motoru. K tomu musíte použít klasické řemenice na klínový řemen a alternátory do Š 105-130 (max. 55 A)
II.) použijete alternátor z Favorita či Felicie s vestavěným regulátorem. Alternátor z Favorita dává 55A, z Felicie 70A. Alternátor z Felicie má ovšem malou řemenici na drážkovaný řemen a novější favoriti také, takže ta je potřeba vyměnit za řemenici z Favorita na klínový řemen. Držák na alternátor použijete ze Š 105-130, a pomocí trubiček na šroubu mezi alternátorem a držákem se budete snažit dostat řemenice do roviny. Drážkovaný řemen nemůžete použít, protože by se rychle zničil pokud se nepovede dát alternátor do jedné roviny s ostatními řemenicemi - a to se přesně asi nepovede.
III.) pokud chcete jako já použít drážkovaný řemen a alternátor 70 A, musíte použít původní uchycení alternátoru (Favorit, Felicie). To se ale nevejde současně s pravým držákem motoru. Proto je nutné držák alternátoru probrousit v místě kde mu vadí držák motoru. Probroušení je velmi hluboké, ale nemusí se držák přeříznout napůl. Dělal jsem to flexou. Dále se musí pro šroub, který drží alternátor propilovat kus držáku (cca 0,5 cm). Nakonec by bylo vhodné držák motoru a držák alternátoru k sobě svařit, čímž by měla být zachována tuhost probroušeného držáku alternátoru, ale držák motoru je ocelový a držák alternátoru litinový, tak nevím, zda to půjde svařit.
Alternátor 70A jsem koupil na vrakovišti za 500,-
Pohled zleva od motoru. Je zde vidět jak držák motoru zapadá do výřezu v držáku alternátoru.
Pohled zprava od blatníku. Šipka ukazuje na místo kde se musí držák motoru probrousit pro šroub. Je tam vidět i proříznutí držáku alternátoru.
Vodní okruh
U Škody Favorit je zapojení vyhřívání sacího potrubí následovné. Z tělesa termostatu je vývod do sacího potrubí (vývod do topení tam není), ze sacího potrubí jde dále voda do topení a z topení jde zpět do hlavního oběhu před vodní pumpu. U karburátorových Favoritů je na sacím potrubí ještě jeden vývod vody pro automatický sytič karburátoru Pierburg (Jikov LEKR). Průchod vody topením je stálý, kohoutem se pouze přepíná obtok nebo průtok tělesem topení. Jediná nevýhoda kterou v tom vidím je to, že v létě je část vody hnána přes topení (jen obtokem), kde se neochladí a přes chladič jí jde méně. Nevím, zda by toto zapojení na škodovce s motorem vzadu chladilo bez problémů. V případě použití topení s uzavíráním průtoku vody by mělo být chlazení bez problémů, ale zase je omezena funkčnost vyhřívání sacího potrubí (uzavřením okruhu).
Původně jsem měl oběh zapojen tak, že voda procházela sacím potrubím, omezení průtoku bylo pouze průměrem hadic. Tím se ale stávalo to, že voda procházející sacím potrubím se dostatečně neochlazovala a chladičem jí protékalo málo. Při vyšším zatížení rostla teplota, v létě na dálnici až ke 110°C. Nyní jsem to vyřešil omezením průtoku hadice od sacího potrubí, ale do budoucna plánuji stejné zapojení jako má Š Favorit, tedy přes topení, kdy bude zajištěno, že se voda procházející přes sací potrubí ochladí.
Odtok a z topení napojíte na vodní pumpu (viz. bod 9). Pokud máte pumpu s vývodem na topení, není co řešit, pokud máte vodní pumpu z Favorita, můžete buď před vodní pumpu vřadit kus trubky s vývodem pro napojení odtoku z topení z Favorita (u karburátorové verze byly vývody dva - z topení a ze sytiče, takže je lepší dát z verze se vstřikováním pokud máte karburátor SEDR) nebo upravit vodní pumpu z favorita tak,že na ni navaříte vývod v místě kde ho má pumpa pro Š 136.
Toto zapojení s sebou nese ještě jednu změnu na termostatu, kdy je nutné zaslepit stávající vývod pro topení.
Druhým řešením je zapojení, jako měly Š 135-136. Ty měly topení zapojené zvlášť jako Š 105-130 a průtok sacím potrubím byl omezen malým průměrem náústků či hadic. Sací potrubí bylo tedy vyhříváno neustále, ale podle mého názoru to ubírá na účinnosti chlazení, což je citelné hlavně v létě. Někteří lidé to ale řeší vřazením kohoutu do hadice a tím je pak možno vyhřívání sání na léto uzavřít.
Třetím řešením je sací potrubí vůbec nezapojovat a topení zapojit na termostat. Myslím ale, že obzvlášť v zimě zvýšená teplota v sacím potrubí zlepšuje homogenizaci směsi a tím i spalování a zkracuje dobu po kterou je nutné použít sytič.
Spojka
Spojku je vhodné použít talířovou průměr 190 mm (obrázek pod bodem 15). Ta se dávala na poslední Škodovky 105/136 a na favoritu je přítlačný kotouč s pružinou stejný, takže ho můžete použít. Spojková lamela je ale jiná. Musíte koupit lamelu pro Š 105/120/130 průměr 190 mm. S touto spojkou je zároveň nutné dát delší vypínací tyčku spojky... buď původní tyčku prodloužíte o cca 1,5 cm navařením materiálu, nebo sežeňte tuto tyčku v mototechně pro spojku s talířovou pružinou 190 mm.
Spojka SACHS 190mm s talířovou pružinou
Před montáží spojky musíte vložit spojkovou lamelu a vystředit ji. Ideální je pokud máte spojovací tyčku z převodovky (tzv. mrkev), s její pomocí to jde krásně, pokud ne, musíte ji něčím nahradit a snažit se lamelu pod přítlačným kotoučem nastavit tak, aby při montáži motoru přesně sedla na spojovací tyčku převodovky.
Spojení s převodovkou
Spojení motoru s převodovkou je u favorita trochu jiné než u eRka. Předně jsou na motoru Favorit závrtné šrouby všechny M10, ale na starších motorech 100-120 jsou dva šrouby M10 a dva M8. Tomu samozřejmě odpovídají díry v převodovce. Takže pokud nemáte nový typ převodovky, musíte vzít 10 nebo 11 vrták a příslušné dvě díry v přírubě převodovky zvětšit. Dále jsou na motoru Favorit na krajních závrtných šroubech kovové kroužky... pro ty by se buď musela opět vyvrtávat převodovka, ale snazší je tyto vložky vyloupnout kleštěmi. Nyní půjde motor s převodovkou spojit. Namísto jednoho šteftu budete muset použít šroub M10 (šteft na favoritu není).
Příruba motoru (kolem setrvačníku) a spojka 190 mm s talířovou pružinou, příruba převodovky (horní dvě díry jsou malé), závrtný šroub s vložkou okolo.
Maskování motoru
pro náhodné silniční kontroly je dobré motor zamaskovat. Pokud jste něco brousili či leštili na motoru a nechcete aby to na sebe svým jasem upozorňovalo, je možné buď to polít kyselinou (třeba ze staré baterky), přidat nějakou špínu a nechat nějaký čas působit nebo blok lehce proklepat kladívkem přes jemný smirkový papír.
Hliníkovou hlavu sice vyměnit nemůžete, ale lze vyměnit výrazné hliníkové víko ventilů za obyčejné plechové ze Š 105/120 za použití delších závrtných šroubů pro uchycení víka. Na kráse to sice nepřidá ale může to oklamat nebdělého "příslušníka". Měrku oleje je lepší zamaskovat tak aby nebyla moc vidět a neupozorňovala na sebe svou neobvyklou polohou. Já jí tam například vůbec nemám - jen špunt.
Rozpis MÝCH nákladů:
všechny ceny uvádím bez nákladů na benzín a až na výjimky jsem věci pořizoval použité z vrakoviště. Nezahrnuji náklady na stavbu náporového chlazení, které jsem dělal zároveň:
- pořízení motoru Favorit 135, asi po 100.000 km, bez dokladů - 800,-
- alternátor 70A - 500,-
- vodní pumpa - 300,-
- palivová pumpa - 100,-
- olejová vana - hliníková + sací koš + věnec setrvačníku - 300,-
- karburátor Š 130 - 550,-
- svaření sacího potrubí - 400,-
- navaření nálitku na blok - 300,-
- svaření tělesa termostatu - 200,-
- zapalovací soustavu jsem měl ale cena je asi 1000 kč (rozdělovač, cívka, ETZ)
- osoustružení (odlehčení) setrvačníku - 400,-
- vyvážení klikového hřídele se setrvačníkem, spojkou a řemenicí - 630,-
- výfukové potrubí Rapid 136 - 1950,- (nové)
- nové zapalovací svíčky - 140,-
- nové zapalovací kabely - 260,-
- nová pánevní a ojniční ložiska a gufero u řemenice - cca 1000,-
- nový klínový řemen - 130,-
- motorový olej - 500,-
- seřízení motoru (karburátor, předstih + další hromada drobností) 100,-
Tedy celkem to dělá: 9560,- kč pokud jsem na nic nezapomněl - a to jsem se snažil stavět co nejlevněji.
Problémy které mě potkaly:
- vodní pumpa je křivá - trochu hází - zatím jsem jí nevyměnil - zkontrolujte si ji při koupi.
- alternátor měl špatné relé (nové stojí přes 700,-) a dával jen asi 13V - dík Laďovi mám jiný.
- do nového výfukového potrubí jsem nemohl dostat nové štefty - byly s moc velkým přesahem - mám tam zatím uřezané šrouby M10.
- Těsnění pod výfuk musíte koupit pro Rapida s dírami na šrouby M10 - 120kové mají šrouby M8 a těsnění má menší díry, nebo je nějak zvětšit.
- praskla mi hadice k náporovému chladiči (mám neoplétané)
- tekla mi voda ve všech možných spojích. Některé stačilo utáhnout, některé se utěsnily po prvním prohřátí motoru (např. pod vodní pumpou).
- studené na sytič to jede špatně... nemá to pravidelný chod - zatím jsem to nevyřešil.
- při vyšším zahřátí motoru mi na volnoběh problikávala kontrolka nízkého tlaku oleje, ale zlepšení chlazení a výměna tlakového čidla to vyřešily.
- motor se nadměrně zahříval díky zapojení vyhřívaného sacího potrubí. Po omezení průtoku vody sacím potrubím se chlazení výrazně zlepšilo.
- spálila se cívka v bezkontaktním rozdělovači (nová 280,-)
No a jak to nakonec vypadá a jezdí:
První jízda byla výborná. Můj motor je sériová 135ka, jen s odlehčeným setrvačníkem a s náporovým chladičem. Jde výborně do otáček - asi tak do těch 4-5000 táhne opravdu dobře, pak skoro úplně přestane. Uvidíme co s tím udělá vačka až na ní budou peníze...
Emise prý mám výborné - jako s katalyzátorem pravili v servisu kde jsem byl na seřízení
Tak co jdete do toho ???
20. listopad 2010
19. listopad 2009
10. listopad 2009
8. listopad 2009
13. červen 2009
13. červen 2009
20. únor 2009
19. únor 2009
19. únor 2009
19. únor 2009
11. únor 2009
11. únor 2009
11. únor 2009
10. únor 2009
30. květen 2008
2. leden 2008
4. listopad 2007
4. listopad 2007
3. listopad 2007
17. říjen 2007
17. říjen 2007
17. říjen 2007
17. říjen 2007
9. červenec 2007
9. červenec 2007
5. červenec 2007
28. říjen 2006
28. říjen 2006
27. říjen 2006
26. říjen 2006
26. říjen 2006
26. říjen 2006
25. říjen 2006
25. říjen 2006
25. říjen 2006
25. říjen 2006
25. říjen 2006
15. říjen 2006
15. říjen 2006
14. říjen 2006
14. květen 2006
12. květen 2006
12. květen 2006
12. březen 2006
26. únor 2006
26. únor 2006
25. únor 2006
25. únor 2006
25. únor 2006
21. listopad 2010