Pelíšek
Kontakt:
medved.petr@gmail.com
Icq 112228654
Tel. 605 828 384
Byl vyroben v roce 1974 stejně jako Svatojánek.
30.9.1974 sjel z linky, ale prodán byl až v červenci 1975. Proč? To se snad dozvím od původního majitele (majitelky). Druhý majitel ho koupil někdy v roce 2002. A jeho původní plány mít veterána na srazy a pro radost musely ustoupit kvůli opravě rodinného domku.
Asi 2 roky jsem kolem něj dvakrát denně projížděl a sledoval jak pomalu chátrá na ulici.
Před rokem jsem majitele kontaktoval a dal řeč, zda by auto neprodal. Zatím ho prodat nechtěl, tak jsem koupil jiné. Jenže pro nedostatek času jsem ho prodal Myschakovi.
Měl jsem dost práce na opravě Rapida. Rodinná rada rozhodla, že doma mohou být pouze tři auta a je třeba také něco dělat na baráku.
Když jsem vydláždil dvůr, nabílil barák, změnil zaměstnání (abych nedojížděl tak daleko) a zdědili další auto, padlo rozhodnutí, že když prodám Svatojánka III, mohu dovézt eRko domů.
V neděli jsem byl v Tachově pro díly na nové eRko a večer si přijel kupec pro Rapida.
Hned v pondělí jsem s kamarádem vyrazil pro eRko. Jeho majitel zrovna dělá ústřední topení, tak se moc nerozmýšlel. Dali jsme baterku, nalili vodu, napumpovali benzín a auto natočili.
Mimo upadlého pantu dveří a vymáčklé paraboly všechno fungovalo.
Auto i kufr kamarádova auta jsme naládovali náhradními díly a vyrazily k domovu. Tam jsem dojel bez problémů.
Tohle je Pelíšek
Interier a motor
Doma jsem svolal rodinu, aby přivítali nového člena. Žena skepticky pronesla „ To bude nějakej PELECH „ Po mém pohledu svůj názor přehodnotila na „ PELÍŠEK „ a to jméno mu zůstalo.
A teď něco o něm:
- Vyroben: 30.9.1974 (doloženo odesílacím listem)
- Prodán: 16.7.1975 (doloženo fakturou)
- Najeto: ??
- Výbava: látkové potahy, DDSR, C-čka, olejové chlazení, přední a zadní spoiler, potahy pravý beran, kovové kryty sklápěcích mechanizmů, kola 14“ a bohužel střešní okno.Spodek a dutiny nakonzervovány.
Co jsem dostal k autu? Boční okna, část přístrojovky s panelem, světla, díly brzd, nový přítlačák Garde, hromadu silentbloků a těsněních, přední spoiler PD a zadní spoiler, mřížky, zadní světla, volanty a spoustu drobností.
Z dokumentů je to: Odesílací list, faktura, katalog dílů r. 71-72 a návod na obsluhu – II vydání.
Díly a doklady
Ty díly co jsem předem dovezl z Tachova byly – nová eRková wačka v tubusu a kompletní motor. Také z roku 74. SEDR, C-čka, olejové chlazení, plastová desetilistá vrtule.
Náhradní motor a další díly
A co další plány?
- Co nejvíce v originálním stavu.
- Postupná renovace celého auta.
- Anténa bič, rádio Spider, mlhovky,
- Apolla, přední spoiler, Beskydky
18.10.2006
V týdnu jsem překontrolovával stav Pelíšku, převod prý jde jen s platnou STK, Jsem zjistil, že se mi někam vytrácí nápravnice a kus už odešel. Brzdič nebrzdičuje a blinkry jdou zapnout až po otočení páčky snad kolem volantu, jsem vyrazil shánět náhradu. Dobrý člověk z místní vrakárny dodal celou přední nápravu - eM na šnek a přepínač blinkrů. V sobotu a neděli jsem nápravu a přepínač přehodil a vyměnil polovinu žárovek. V pátek jedem na ME a STK, v pondělí konečně dodělat převod.Jestli tam ta široká náprava zůstane zatím ještě nevím.
Nápravnice a kontrolní otvor v podběhu a brzdič
Přepínač blinkrů v izolačkovém tunningu.
Kontrolní otázka - kdo má ještě originál klíček s gumovou krytkou?
Já mám oba.
9.1.2007 - Pro Pelíšek nastává den "D"
Zaparkování
Co vše se vejde do tak malého prostoru.
To mu pro dnešek stačí.
10.1.2007 - Pokračování rozborky
To je podezřelé, nic neni totálně shnilé.
Zdá se, že jsem měl velké štěstí a narazil na opravdu zachovalý kousek.Koroze minimální, dutiny a prahy vylité Rezistinem a vše nastříkáno. Po odrýpnutí barvy se na mne směje čistý plech. Při demontáži se zatím neutrhl ani jediný šroubek, ani na lištách a ani ty M5ky co drží blatník na práhu. Dle mého odhadu proběhla asi před lety nějaká kontrola a předpokládám i výměna dílů. Myslím, že výměna blatníků, čela, hrnců a světel.Dle dokladů byla provedena po roce 1990 GO motoru a převodovky.
Kryt mechanizmu stíračů je také kovový.
Únor 2007 - Pokračování
Tak nevím, je to zimním spánkem, nebo jarní únavou? Nějak to neubývá.
I když něco málo přeci jen. Takže:
Dal jsem se do přípravy plechů:
Také proběhla kontrola světel s výběrem zánovních H4 a nových H3.
A nakonec zkusil, jak mu budou slušet Apolíčka.
Dal jsem se do vaření střešního okna, kuchařský recept bude v novém článku.
Už má připraven i výfuck.
Nakonec jsem mu připravil do výbavy nový hevírek.
Duben 2007 - Další pokračování
Vymontoval jsem nápravu a přehodil nápravnici do původní - úzké a zase ji namontoval.
Takle sežranou nápravnici nepamatuji.
Stříkl jsem kufr,přední blatníky a čelo základem.
Dvousložkový akryl.
A dal se do odstrojování zadní části.
Při demontáži se utrhl jediný šroubek - na zástěrce.
.Práhy i podběhy jsou nevídaně zachovalé, ale za kolem na mne vybafla díra.
Zadní blatníky se tvářily nastříkány, ale jeden má také díru.
A když už jsem byl rozjetej, tak jsem začal košerovat i motor.
Tak by mne zajímalo, kdy byl naposledy měněný olej.
Následky zanedbání intervalu výměny oleje.
Přidřené ložisko vačky a vydřená ložiska na klikovce.
Následky dolévání vody z potoka.
Majitel byl asi hluchej, že tohle neslyšel.
Květen 2007 - Další pokračování
Připravil jsem díly na GO motoru.
Motor složen, vrtule odbarvena, DDSR zrepasován a namontován adapter plnoprůtoku. Ještě očistit filtrbox.
Vymontoval jsem zadní nápravu.Přijde jiná, tato byla z litra a navíc koroze ramen.
Ajtakrajta, bude vyvařování.
Nástroje přítele Flexe už jsou připraveni.
Provedl jsem rozborku převodovky a bude tam originál 4,44.
Připravil díly a udělal nějaké "vrány".
Nakonec jsem z toho spáchal nápravu.
Únor 2008 - Pokračování
Tak jsem při aktualizaci článku zjistil, jak se to táhne.
Další zima pryč(skoro) a co je tedy nového?
Auto bylo svaleno na bok, hniloba vyřezána a vyvařena.
Levé a pravé uložení ramene.
A jak to vypadá po opravě.
Ani 3 milimetry tlustá vrstva Rezistinu to nezachránila.
Pokus s barvou na podlaze.
Motorový prostor nastříkán a osazen Vydrhnutým(díky Stáníku) a nastříkaným chladičem.
2.Březen 2008 - Barva uschla jedeme dál
Převodovka na heveru a v autě.
Když už je tam převodovka, tak šup tam i motor
Verze pro STK.
Verze pro normální ježdění(najdete 2 rozdíly?).
Duben 2008 - Začínám skládat plechy
Čela, blatníky a kufr.
Už to začíná vypadat jako auto.
Květen 2008 - Příprava na lakování
Díly a motorový prostor.
Broušení, kytování, broušení, plnič, kytování.
Červenec 2008 - Konečně lakování
Klasický domácí stodolový nástřik.
Tak jsem začal s nastrojováním.
Srpen 2008 - Pokračování nastrojování
Pár detailů, co zabraly celý den.
Říjen 2008 - Zase trochu, aby se to pohnulo
Začalounění zadní části a stropu.
Namontované lišty a zasklená záď.
Připravil jsem díly, obrázky a přístrojovku a dal se do zapojování.
Zrenovoval, opravil, doplnil a zapojil elektriku vepředu a u motoru.
Potom jsem ještě nahrubo nasadil a zapojil přístrojovku.
Nakonec jsem vyčistil a osadil panel.
Listopad 2008 - Zaskleno a začalouněno
Začalounění podlah a zkompletování přístrojovky.
Namontované stírače a zrcátka.
Prosinec 2008 - Zase něco málo
Tak jsem zkompletoval čalounění dveří, Zapojil rádio a reproduktory.
Připojil Baterii a překontroloval všechno, co má svítit.
Budiž světlo! A bylo.
Leden 2009 - Malý krok v renovaci - velký krok pro Pelíšek
Protože jsem si dal závazek, že do konce roku 2008 ujede Pelíšek pomocí svého motoru alespoň jeden metr a ten okamžik se kvapem blížil, musel jsem to popohnat. Připravil jsem mu náplně.
Pelíšku jsem nalhal, že je to od ježíška, tak ne že mu prásknete, že by to dostal stejně.
Nalil jsem náplně, zkontroloval těsnost všech spojů, doladil ventily a předstih. První pokus a nic. Motor zablokován a nedá se s ním hnout. Po kontrole mazacího systému jsem hledal dál a vida starter se kousnul. Tak jsem to prošvihl.
Po novém roce jsem se do toho pustil znovu. Vyměněn starter, dobitá baterie a vyměněný kabel na 1. svíčce. Tak už to vrčí.
Osazený motor v chodu.
Takže tato etapa je konečně po dvou letech za námi. A co náš ještě čeká?
Kontrola uzemnění přístrojovky(lítá otáčkoměr, neukazuje palivoměr a nejdou houkačky)
Nastavení geometrie obou náprav.
ME a STK
Nějaké potahy.
Leden 2009 - Podruhé
Tento víkend jsem strávil opět v garáži. Je třeba to konečně zase popohnat. Tak že, co se dělo:
Díky špatně funkčním budíkům musela opět dolu přístrojovka(sice nemusela úplně, ale pokud zapomenete vložit kastlík, tak ano). Tak jsem vložil kastlík, vyměnil otáčkoměr(ten původní ukazoval nesmysly), rozebral palivoměr a přiletoval upadlý drátek. Namontoval zpět přístrojovku a přidělal přídavné budíčky. Houkačky nehoukaly, protože na držácích byla hodně silná vrstva barvy. Už fanfáří a dvojhlasně.
Potom jsem udělal geometrii náprav a namontoval Sprintky.
Interiér a pohledy pod kapoty.
Nejdřív vyjel z garáže na dvůr.
Pár pohledů.
Když už je venku, tak mi to nedalo a vzal jsem ho na malou projížďku(asi 50 kilometrů) a tady je pár fotek.
Takhle jsem ho oběhl s foťákem.
Na těchto gumách to byl opravdu zážitek.
Teď ještě zbývá doplnit povinnou výbavu, potahy a vyrazit na ME a STK.
Dneska jsem začal připravovat povinou výbavu a přebíral, co je OK.
Části standartní výbavy.
Manometry - správně by tam měl být ten z roku 1974,
ale bude tam ten v kroužku.
Lékárničky - ta v kroužku má platný obsah.
Kazeťák, protože rádio ho nemá.
31.Leden 2009 - STK
Tak jsem nandal výbavu do kufru, pošťoural karburátor, překontroloval předstih a vyrazi do ulic.
Mimo výbavy dostal i nálepku příslušnosti.
Protokol emisí.
STK - nálepky a protokol.
Upozorňuji, že tam vůle opravdu není a není tam ani kapka oleje. Prý tam něco musí napsat, neexistuje auto bez závady.
Tímto prohlašuji letošní sezonu za zahájenou.
Únor 2009
Trochu jsem tvořil.
Nejdřív laser na stříbrnou fólii.
Sloupne se okolní fólie.
Přelepí se izolepou.
Sloupne se papírek a nalepí na místo.
Sloupne se izolepa.
VOALA, už víte, kdo jsem?.
14,Březen 2009
Protože při zátěži lehce prokluzovala spojka, naplánoval jsem si na sobotu 14.Března její výměnu. Brnknul jsem Stanleymu, že kdyby se v sobotu nudil, bude vítán. Standa účast potvrdil a v sobotu ráno se i dostavil. Po vyndání motoru a vymontování lamely jsme zjistili, že lamela se opírá pružinami o šrouby co drží setrvák a lamela na něm nesedí celou plochou. S třesoucíma rukama jsem z archívu vyndal a namontoval novou, osinkovou, Made in Czechoslovakia. Potom jsme motor nandali zpět. Protože má najeto už asi 500 kilometrů přešel jsem ventily a přehodil jiného DDSRa. Konečně to hrabe.
Původně jsem tam dal tu lamelu vpravo. Zdála se mi lepší, protože jsem se domníval, že pružiny poberou rázy a nebude cukat. Na fotkách je pro porovnání s lamelou novodobé produkce. Obě jsou 180-ky.
Zepředu.
A zezadu.
Sakra, co to je za lamelu?
Ještě jsem dolaďoval nějaké prkotiny, jako doběh stíračů, levou žárovičku v osvětlení tachometru a protože zapomínám vypnout blinkry, tak jsem vyhrabal tohle dobové pípátko. Snad funguje.
11,Srpen 2010
Z důvodu těžké životní situace jsem se rozhodl Pelíšek prodat a
dnes byl předán novému majiteli.
14. srpen 2010
19. březen 2009
19. březen 2009
18. březen 2009
18. březen 2009
18. březen 2009
18. březen 2009
18. březen 2009
18. březen 2009
18. březen 2009
1. únor 2009
26. leden 2009
26. leden 2009
26. leden 2009
26. leden 2009
26. leden 2009
26. leden 2009
25. leden 2009
25. leden 2009
25. leden 2009
21. leden 2009
5. leden 2009
5. leden 2009
5. leden 2009
5. leden 2009
5. leden 2009
5. leden 2009
7. prosinec 2008
5. prosinec 2008
5. prosinec 2008
18. listopad 2008
17. listopad 2008
17. listopad 2008
17. listopad 2008
8. říjen 2008
8. říjen 2008
6. říjen 2008
6. říjen 2008
6. říjen 2008
19. červenec 2008
18. červenec 2008
17. červenec 2008
16. červenec 2008
15. červenec 2008
15. červenec 2008
14. červenec 2008
13. červenec 2008
13. červenec 2008
13. červenec 2008
14. srpen 2010