Zvláštní výbava - objednání nového vozu
18.3.2006
Ahoj, vždycky když řešíme co na eRku bylo nebo nebylo originál skončíme u toho že tam ten díl mohl být jako "ZVLÁŠTNÍ VÝBAVA" tzn. "ZA PŘÍPLATEK"
Jde mi o to zjistit jak to tenkrát bylo, jakým způsobem se dalo koupit, nebo objednat nové eRko s nějakou zvláštní.
Nejdřív takový úvod do vnitropolitické a hospodářské situace.
Je rok 1970-1982, presidentem je Gustáv Husák a my stále ještě budujeme rozvinutou socialistickou společnost rovných a rovnějších.
Velká většina vozů š110r jde na vývoz a v tuzemsku je VELKÝ problém ho sehnat, také proto že na rozdíl od š100/110 se eRka neprodávali na pořadník, ale teoreticky tomu kdo dřív přišel ( nebo tomu kdo měl známý, nebo dost peněz )
Takže prostě nevěřím že to mohlo fungovat takhle:
Byl slunečný jarní den 18.3.1979 když pan František Okurka z Chvojkovic vstoupil do kanceláře mototechny v Brodu. "Dobrý den" hlasitě pozdravil prodavače pospávajícího pod s cedulí s nápisem "NÁŠ ZÁKAZNÍK NÁŠ PÁN"
" Jak pro koho " odpověděl Alois Vocásek, již 20 let zodpovědný vedoucí
" co by jste potřeboval?"
František se zhluboka nadechl a rychle ze sebe vychrlil "Víte manželka, teda vlastně já, my by jsme si přáli škodovku š100, ale takovou tu s tou divnou šikmou střechou, víte já jí viděl v Budějovicích na parkovišti, my jsme byli s od družstva na výstavě Země Živitelka"
Prodavač vyvalil oči a se soucitným výrazem se zeptal " jo tak š100 se šikmou střechou, hm hm hm vy jste asi z venkova co? No tak to bych Vám doporučoval červenou barvu, víte čistě mezi námi ty jsou nejrychlejší..."
Teď zase vyvalil oči František žasnoucí nad ochotou prodavače a v duchu si svatosvatě sliboval " Až ke mě dojírny někdo přijde, tak budu taky takhle ochotný ".
To už ale pan vedoucí vytáhl z regálu veliký katalog s běloskvoucím nápisem - Škoda 110R - příplatkové příslušenství 1979 - a povídá: " Tak milej pane co byste tam tak chtěl všecko mít, podívejte se na obrázky a povídejte já si to rovnou budu psát do objednávky"
Franta roztřesenou rukou vytáhl z kapsy svátečních montérek brýle, posunul si rádiovku do týla a zamžoural očima na tu spoustu obrázků:
- řadící páka ...............................110,- jo jo tu chci,
- ozdobné kryty kol ...........160,- to je jako u traktoru ty mi dejte taky,
- konzole .......600,- co to vlastně je - není to nějak drahý?? to nechci,
- střed volantu........25,- rád bych ten s nápisem uprostřed - je levnej - mohl bych si vzít dva kousky??,
- vyhřívané zadní sklo ...1060,- jáák vyhřívané? to je nějaký divný a drahý to tam nepotřebuju.
Pane vedoucí tak to bude asi všecko, hlavně aby to mělo tu šikmou střechu bych prosil"
Vedoucí Alois Vocásek, který něco takového viděl poprvé na Františka spiklenecky zamrkal " Šikmou střechu, samozdřejmě - co bych pro vás neudělal :-)) Takže pane Koudelka, tedy mi to podepište a přiďte si pro to auto tak za tři týdny"
"Děkuju, mockrát Vám děkuju pane vedoucí, za tři týdny jsem taky" radostně povídá Franta podepisující objednávku, " že to bude takhle rychle to jsem nečekal. Tak za tři týdny naschledanou.
- ----------------------------------------------------------------------------
Jen co se za zákazníkem Koudelkou zavřeli dveře mototechny, zakroutil vedoucí Alois Vocásek nevěřícně hlavou - " no to jsou věci na tom světě ". Přidal vyplněnou objednávku k několika dalším do obálky s velkým nápisem AZ KVASINY - OBCHODNÍ ODDĚLENÍ. " Sakra to jsem se zdržel teď už to budu muset poslat až zítra " zanadával si pod rezavý knír - " no co se dá dělat, tak hned po ránu to vezmu na poštu."
- ------------------------------------------------------------------------------
Za dva dny bylo na ranní poradě oddělení Montáže a Kompletace v Kvasinách rušno. Anička z obchodního právě přinesla hromadu objednávek s požadavky na ZVLÁŠTNÍ VYBAVENÍ š110R.
"No pane jo, toho zase je" pomyslel si mistr výroby Josef Vomáčka - povzdechl si a začal poslouchat o čem se mluví. Právě včas, protože se vedoucí ůseku právě otočil k němu a povídá:" Takže Josef, dneska máme v plánu vyrobit 200 eRek.
První jde do Brodu a má mít ve výbavě:- řadící páku, ozdobné kryty kol, střed volantu ten nový s nápisem uprostřed. Kabeláž na vyhřívané okno tam dávat nemusíte to není objednané.
Druhé do Košic tam dáte ..................
Třetí, no vlastně vem si tady ty papíry a tam to najdeš sám.
Tak soudruzi vzhůru do práce"
- ------------------------------------------------------------------------------
Za tři týdny, nešel František Koudelka do práce jako každý den, vzal si neplacené náhradní volno a spolu se s manželkou vyrazil na autobus do Brodu.
Co chvíli kontroloval jestli skutečně má v náprsní kapse potvrzení ze spořitelny že mu byla poskytnuta půjčka na 69000,- Kčs "Bože jenom to nestratit, to by bylo úplně v pr***i" říkal si v duchu a při té představě ho poléval studený pot.
Ale dobrá věc se podařila a pan vedoucí mototechny v Brodu Alois Vocásek splnil slovo. Takže netrvalo ani tři hodiny a už hrdí majitelé zářivě červené š110R parkovali svůj vysněný vůz pod okny družstevní bytovky.
František za večer ještě několikrát vyběhl z domu k rudému zázraku - tu se zálibně zadíval, tu neexistující smítko z kapoty ometl, tam zas malou šmouhu jelenicí přeleštil. A stále si opakoval "Bože to je krása, to je krása"
Náladu mu skalila jen sousedka pozorovatelka, která to už při jeho páté cestě potěšit se pohledem na "tu svojí káru" nevydržela a zasyčela závistivě :
ABY JSTE SE S TOHO NOVÉHO AUTA NEPOS*ALI
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Všecky jména a postavy jsou smyšlené a jejich podobnost se skutečnými osobami je čistě náhodná.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tomuhle prostě nevěřím - NEVĚŘÍM TOMU, že normální člověk mohl nějakým způsobem ovlivnit výbavu vyrobeného auta (možná při objednání v TUZEXU protože za valuty jde všecko :-))
Maximálně mu byly nějaké změny provedeny přímo v prodávajícím autoservisu jako normání práce na zakázku.
Spíš jsem ochotný věřit tomu, že se v Kvasinách vyráběli série vozů se stejnou výbavou. Když byly na skladě vyhřívaná okna tak je tam dali, když novější středy volantů tak je tam dali taky. Když to na skladě nebylo tak tam prostě dali sklo obyčejný a starší střed volantu. Prostě montovali co zrovna bylo po ruce, ale vždycky to u příslušného auta napsali do nějakého montážního pruvodního listu.
Výsledný soupis toho co bylo napsané v průvodním montážním listě - tj. odchylky proti standartnímu modelu se jako "zvláštní výbava" se objevil na faktuře, ale pouze proto, aby se dala pomocí příplatků a slev vyúčtovat CELKOVÁ CENA VOZU. NEBYLO TO tam teda proto že si tam to vybavení ten který konkrétní zákazník vyloženě přál!!!
Rozdělování vyrobených aut zaparkovaných před výrobní halou v Kvasinách si představuju ve stylu:
" Dvacet aut z první řady do Bratislavy, zbytek a celá druhá řada do Olomouce, dalších 5 do Hradce a k těm přidáme i těch 10 co vrátili z Belgie." Prostě BEZ ohledu na výbavu jednotlivých vozů
Myslíte že když jste koupily auto s řízením VPRAVO bylo to za příplatek, za stejnou cenu jako řízení VLEVO nebo jste dostali slevu :-))
Erko byl problém sehnat, původní majitel toho mého měl připravené peníze a jen čekal kam ty eRka přivezou. Když se to dozvěděl jel z Podbořan až do Hradce Králové kde ho zrovna měli. Upřímě pochybuju že si mohl cokoliv připlácet nebo vybírat výbavu, spíš si při velikém štěstí mohl vybrat ze dvou maximálně několika málo hotových vozů třeba jiné barvy nebo s několika odlišnostmi ve výbavě.
Ještě jednou můj osobní názor:
NEVĚŘÍM TOMU, ŽE NORMÁLNÍ ČLOVĚK MOHL JAKKOLIV OVLIVNIT VÝBAVU AUTA PŘÍMO Z VÝROBY V KVASINÁCH - VĚŘÍM TOMU ŽE SE ERKA KUPOVALI JAKO HOTOVÝ KUS A VÝBAVA BYLA OTÁZKOU ŠTĚSTÍ NA JAKÝ KONKRÉTNÍ KUS JSTE ZROVNA NARAZILI
15. leden 2007
9. leden 2007
18. listopad 2006
7. květen 2006
27. březen 2006
27. březen 2006
27. březen 2006
27. březen 2006
26. březen 2006
25. březen 2006
24. březen 2006
24. březen 2006
24. březen 2006
24. březen 2006
22. březen 2006
22. březen 2006
22. březen 2006
21. březen 2006
21. březen 2006
21. březen 2006
21. březen 2006
21. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
20. březen 2006
13. leden 2008