Petrův eRoplán
Z historie mého eRka
Erka se mi líbila již od dětství, a tak jsem asi před třemi lety začal prohledávat inzeráty a poohlížet se po nějakém zachovalém exempláři, pokud možno v slušném a také původním stavu. Velmi mě potěšilo, když jsem zjistil, že přítel mé kolegyně z práce Tomáš jedno takové vlastní a že uvažuje o jeho prodeji. Trvalo mi sice víc než rok, než se Tomáš odhodlal k prodeji, ale nakonec jsem ho přemluvil a v květnu 2003 jsem si pro auto přijel do Pardubic, kam se s ním přišla rozloučit i Tomášova teta, která byla úplně původní majitelkou tohoto eRka. V techničáku eRka figuruje kromě Tomáše a jeho tety i Tomášův otec, takže auto, dokud jsem jej nekoupil já bylo stále ve vlastnictví jediné rodiny. Již na začátku jsem se rozhodl erko neupravovat a mým cílem je dostat ho co nejblíže stavu, v jakém sjelo roku 1979 z výrobní linky (s tím rozdílem, že nebudu šetřit na antikorozní ochraně). Velmi mě potěšilo, že k autu jsem dostal kromě náhradních dílů i původní servisní knížku, katalog náhradních dílů a nezbytnou "bibli" všech erkařů od pana Bati. Kromě toho mi dal Tomáš i seznam veškerých oprav a výměn dílů, které kdy byly na autě provedeny včetně dobových cen a to dokonce v přehledné excelové tabulce.
Autu bohužel chybělo pár drobností, které jsem ale již všechny koupil a nainstaloval. Musel jsem dokoupit chybějící puklice Sprint 14", vzpěru víka zavazadlového prostoru, lampičku osvětlení zavazadlového prostoru a hlavní spojkový válec, který byl ze Š105, takže jsem ho v rámci snahy o co nejpůvodnější stav vyměnil za originál 100/110. Na výměnu čekají všechny blatníky, pod těmi zadními je bohužel nutno zavařit dírky v prazích. Jinak je ale auto ve velmi slušném stavu.
Svému eRku říkám eroplán, což je trochu parafráze na aerodynamický tatraplán, který považuji zároveň s eRkem za jedno z nejhezčích aut vyrobených v ČR (resp. v Československu).
Údaje o autu:
- Rok výroby 1979 (listopad)
- Motor : originál 110R, najeto : při koupi 60400 Km, nyní cca 63000
- Karosérie : bez úprav, barva oranžová 7845
- Podvozek : bez úprav, částečná repase přední nápravy, nové všechny tlumiče
- Kola : původní 4,5J14 obuté pneu Barum 155 R14"; OR 6, alternativně otvíráky (nový komaxit)165/80R13
Plány do budoucna
Uvést auto do co možná nejlepšího stavu, ale bez jakýchkoli úprav. Jediná úprava, kterou si dopřeju je alternativní montáž 13“ kol – otvíráků s pneu 165/80R 13 (disky už mám opískované a v komaxitu).
Čeká mě výměna všech blatníků (jsou původní a jsou na nich už puchýřky, v zadních v místě prahů už jsou dokonce dírky), bude nutno vyvařit to co se objeví pod blatníky. Jinak při prohlídce na korozi "choulostivých" míst skeletu jsem byl docela potěšen, že auto je poměrně v dobrém stavu. Pak půjde auto samozřejmě na lak, přičemž dostane opět původní odstín.
Petr Hampl
hamplpetr@seznam.cz
16. březen 2006
16. březen 2006
21. duben 2005
3. duben 2005
15. únor 2005
2. červenec 2004
30. červen 2004
30. červen 2004
30. červen 2004
29. červen 2004
29. červen 2004
29. červen 2004
29. červen 2004
13. listopad 2006