Spojka
Nejdříve stručně popis spojky, pro koho je to nošení dříví do lesa, nechť tuto pasáž přeskočí.
Spojka jako taková plní v automobilu hned několik funkcí:
- slouží k přenosu točivého momentu od motoru dále do převodových ústrojí vozu
- k odpojení hnací síly (točivého momentu) při změně převodů - umožní odlehčení a snažší přeřazení (teoreticky není potřeba při řazení vypínat spojku)
- umožňuje při prokluzu plynulý rozjezd vozu - spalovací motor narozdíl od parního stroje nebo elektromotoru nelze rozjet z klidu
- slouží jako pojistka proti přetížení hnací soustavy vozu.
Nejčastější konstrukční řešení spojky vypadá následovně: spojka se skládá ze tří kotoučů - dva hnací a jeden hnaný.
Hnací kotouč je zpravidla tvořen setračníkem, k němu je připevněn druhý kotouč - tzv. přítlačný (také štít spojky, přítlačák). Mezi nimi je stisknut třetí kotouč - hnaný tzv. lamela. Ta je opatřena třecím obložením a někdy mívá i torzní tlumič kmitů (u lepších spojek), do drážkování lamely zapadá hnací hřídel převodovky (mrkev).
Přítlačný kotouč silou pružin tlačí lamelu proti setrvačníku. Takto je spojka zapnutá a přenáší točivý moment. Spojka přenese tak velký točivý moment, jak velkou sílu vyvozují pružiny. Při překročení max. síly spojka proklouzne a funguje jako bezpečnostní "ventil".
Spojka se vypíná zatlačením na vypínací páčky, o které se opře čelo spojkového ložiska. Ložisko se posouvá po vodícím trnu pomocí vypínací páky působením převodu od pedálu spojky (u našich modelů kapalinou, u Fa, Fe lankem).
Vypínací páčky přetlačí sílu pružin a tím se uvolní lamela, která se může volně protáčet mezi setrvačníkem a přítlačným kotoučem, spojka je vypnutá - nepřenáší žádnou sílu, převodové ústrojí je odlehčeno.
Spojky vozů Škoda:
Vozy řady 100/110 a do určité doby i 105/120 používají spojku o průměru 180 mm, přítlačnou sílu vyvozují vinuté pružiny - 6 pružin v prohlubních přítlačného kotouče.
Spojka prům.180mm s vinutými pružinami.
Poté se přešlo na modernější provedení s talířovou pružinou, stále o průměru 180mm, vypínací páčky tvoří "vějířek" uprostřed talířové pružiny.
Pro tuto spojku je jiné vypínací ložisko (použitelné i pro další spojky s talířovou pružinou)
Spojka prům. 180 mm s talířovou pružinou.
Tato spojka se používala u prvních vozů Garde a snad i 120 LS/GLS, je záměnná se spojkou s vinutými pružinami pouhou výměnou přítlačného kotouče a spojkového ložiska. Postupně ji nahrazovla spojka podobné konstrukce (s talířovou pružinou), ale průměru 190 mm. Ta je už nezáměnná a je potřeba s ní měnit i setrvačník, spojku jako celek včetně lamely i ložiska.
Spojka prům. 190 mm s talířovou pružinou, zde i ukázka zničené spojky - vylámané páčky a páčky probroušené od zadřeného ložiska.
Spojka prům. 190 mm od firmy SACHS - jiný tvar nosného plechu přítlačného kotouče.
Pro "M" je označená - 3082 271 031
Pro Fe 1,6 - 3082 271 232
Použití spojky pro Fe 1,6 je vhodné při zvětšení výkonu motoru, "normální" spojka se může dříve opotřebit či snáze prokluzovat.
Radek
29. leden 2007
29. leden 2007
2. březen 2006
1. červenec 2005
3. prosinec 2004
22. říjen 2004
11. červen 2004
11. červen 2004
6. červen 2004
31. květen 2004
28. květen 2004
23. květen 2004
22. květen 2004
22. květen 2004
21. květen 2004
21. květen 2004
21. květen 2004
21. květen 2004
11. prosinec 2011