17. leden 2004

Škoda 110 R - Roadster

Rubrika: Hry a nápady, Přečteno: 6664×, Komentářů: 2, Líbí se Autor:
karoserie s odnímatelnou či plátěnou střechou - navrhl a nakreslil Radek

Myšlenka postavit něco vyjímečného z eRka mě pronásleduje asi tak tři roky, co jsem majitelem eRka. Nápad uříznout střechu mě napadl někdy před dvěma roky. Nechtěl jsem ale aby to byla skutečně jen uříznutá střecha jako u Rapida, kde zbývají konce sloupků a šikmá kapota motoru. Navíc klasické otevřené sportovní vozy mají obvykle od předního okna plynulou linii mírně dolů. To bohužel jenom uříznutá střecha nesplňuje, a tak došlo na razantnější zákrok a musí pryč zbytky sloupků i zadní kapota

Kapotu nahradí kapota z výchozího modelu Škoda 100 a původní plato pod zadním oknem je zakryto plechem v profilu zadní kapoty. To je prvek jednak estetický, protože vytvoří onu plynulou lini boku, jednak prvek konstrukční, protože vytvoří příčný krabicový nosník, který dopomůže ke zvýšení krutové tuhosti karosérie. Obdobnou dvojí funkci plní i oblouky za sedačkami a navíc chrání posádku při případném (a zcela nežádoucím) převrácení vozu. Ty jsou zakotveny do prahů a středového tuhelu, vzájemě spojené trubkou a vzepřené trubkovými vzpěrami do podlahy zadního "kufru" do míst uchycení per a tlumičů. Tím by byla vyztužená zadní část karosérie.

Katastrofa je ovšem v prostoru spojení prahů s předními podběhy. Vyztužit prahy není zase takový problém. To je vyřešeno zesílením plechu střední výztuhy prahu a přidáním ohybově i krutově pevného nosníku do prahu vlastní konstrukce. Přechod práh-podběh chci řešit přidáním svislého nosníku zevnitř na sloupek předních dveří mezi práh a rám předního okna. Rám předního okna se musí vyztužit přeplátováním silnějším plechem z vnitřní strany. Pak ještě zbývá provázat uchycení přední nápravy se sloupkem a prahem. To chci řešit jednak vyztužením podběhu uvnitř kufru, jednak přidáním krabicové výztuhy z vnější strany podběhu (podobně jako to má Žigulík pod předním blatníkem ale podstatně větší) mezi sloupek a uchycení nápravy. Tím by byla snad zajištěna jakž takž ohybová tuhost karosérie, ale ještě se musí dohnat krutová tuhost. To by měly zajistit 3 příčné nosníky obdélníkového tvaru mezi prahy a středovým tunelem. 2 na úrovni uchycení předních sedaček a 1 na úrovni nosníku zadní sedačky.

Pozorný čtenář jistě pochopil, že zadní sedačky nebude kam dát. Je to celé myšlené jako dvoumístný roadster s možností laminátové střechy, nebo střechy skládací, plátěné. Ale to je ještě hodně daleko ve hvězdách. Už jsem i koupil auto, ze kterého bych to začal stavět ještě s jedním človíkem, ale pak nějak nebyly ty správné konstelace okolností a zatím z toho sešlo. Auto teď stojí na vrakovišti v Chlumci a inzerát na něj je na těchto stránkách. Na tom vrakovišti je jen odstavené, protože jinde jsem neměl místo. Tam se měla odehrávat i ona přeměna v roadster. Bohužel autodílna, která tam měla vzniknout zatím není. Ten roadster měl být takový reklamní kousek, co se taky umí.

Jestli se najde někdo, kdo má dílnu, svářečku a chuť, tak se kastle přestane nabízet a může se začít měnit. Já sám zatím nemám svářečku ani dílnu. Mám jen tu chuť, nápady, něco materiálu a ochotu spolupracovat. Bohužel nejsem milionář, abych takovou věc zadal nějaké tuningové firmě a nechal si to postavit. Uvítám jakékoli připomínky či další nápady, co s tím.

Myslím, že existuje i cesta jak to dostat oficiálně na silnici. (Co k tomu dodat ? Snad jen, že beru flexu a vyrážím do garáže! - pozn. Džon)

navrhl a nakreslil Radek

email: rstuning@seznam.cz


Rubrika: Hry a nápady, Přečteno: 6664×, Komentářů: 2, Líbí se Autor:
Ten článek je už starší, takže situace je trochu jiná, tak kastle je už dáááávno prodaná, ale na přestavbu čeká jiná, nebo možná jinou seženu. Až se k tomu dostanu, trochu to tu zaktualizuju.
v jakym stavu je to ero ze kteryho jsi to chtel stavet ? bylo by na prodej ?