Přípravek na měření časování vačkového hřídele
Nezřídka se stává, že koupíte motor a nevíte co v něm vlastně je. Vše se ale nějak dá zjistit, většinou i bez úplného rozebrání motoru. Výjimkou je časování vačkového hřídele. To můžete jen tipovat podle toho jak jde motor do otáček, případně změřit zdvih. V tomto článku se zaměřím konkrétně na rozpoznání vačkového hřídele Škody 110 R. V ostatních případech jsou jiná jen čísla (viz. tabulka na konci článku).
Vačka Škoda 110 R:
- Sání otevírá: 18° před HÚ
- Sání zavírá: 49° po DÚ
- Výfuk otevírá: 53° před DÚ
- Výfuk zavírá: 14° po HÚ
Začal jsem koumat, jak co nejjednodušeji časování vačky změřit a zde přináším způsob, na který jsem přišel.
Výroba řemenice:
Vzal jsem starou řemenici se Škody 120 a flexou ji přeřezal v nejtenčím místě. Poté jsem ji upnul do soustruhu a osoustružil tak aby na ní zbyl zářez určující polohu klikového hřídele.
V programu Corel Draw jsem si vytvořil stupnici přesně na míru a ještě s vyznačením parametrů vačky Š 110 R. Můžete si ji stáhnout(stahování ještě nefunguje):
- stupnice.gif (obrázek GIF, 300 DPI, 50kB)
- stupnice.cdr (vektorový formát Corelu, 58 kB)
Stupnici jsem nalepil na řemenici tak, aby byla nula u zářezu. Vše jsem přestříkal bezbarvým lakem aby se papír moc nešpinil a dal se případně otřít (no moc to nefunguje...).
Příprava na měření:
Řemenici je potřeba nasadit na motor. K tomu musíte udělat následující:
- Sundat oba klínové řemeny
- Zařadit nejrychlejší rychlost, zatáhnout ruční brzdu a povolit šroub řemenice na klikovém hřídeli (proti směru hodin)
- Nasadit řemenici se stupnicí a přiměřeně dotáhnout.
- Vyndat nebo hodně povolit svíčky aby komprese nebránila otáčení motoru.
- Sundat vzduchový filtr a víko ventilů
- Vyřadit
- Seřídit ventilové vůle (viz článek o seřízení ventilů)
Motorem bez nasazené řemenice neotáčejte ani jinak nemanipulujte! Mohlo by dojít k osovému posunutí klikového hřídele a uvolnění axiálních ložisek z drážek. K jejich zpětnému usazení je potřeba sundávat olejovou vanu.
Nyní přikročíme k vlastnímu měření:
1. Otevření sání:
- Natočte klikový hřídel tak aby byl asi 60° před horní úvratí (na vnější stupnici 300°)
- Vsuňte příslušnou spárovou měrku na sací ventil prvního válce (0,15 mm)
- Pomalu otáčejte klikovým hřídelem za řemenici (ráčna + ořech 32) doprava a spárovou měrkou přitom pohybujte.
- Jakmile ucítíte, že jde spárová měrka hůř nebo nejde, odečtěte údaj na stupnici, proti nule na bloku.
- Počet stupňů mezi nulou na stupnici a nulou na bloku je úhel kdy otevírá sání před horní úvratí.
- Pokud máte pocit, že jste přejeli nebo si nejste jisti, raději celý postup několikrát opakujte.
2. Zavření sání:
- Nechte měrku skřípnutou na ventilu a pokračujte otáčením motoru asi do dolní úvratě - na stupnici 180°
- Pokračujte pomalu v otáčení a zkoušejte kdy se spárová měrka opět uvolní.
- Počet stupňů mezi dolní úvratí (180° na stupnici) a odměřenou hodnotou na stupnici je úhel kdy zavírá sání po dolní úvrati.
3. Otevření výfuku:
- Je to velmi podobné měření sání takže jen stručně
- Natočte klikový hřídel tak aby byl asi 90° před dolní úvratí (na vnější stupnici 90°)
- Vsuňte příslušnou spárovou měrku na výfukový ventil prvního válce (0,20 mm)
- Pomalu otáčejte klikovým hřídelem za řemenici (ráčna + ořech 32) doprava a spárovou měrkou lehce pohybujte.
- Jakmile ucítíte, že jde spárová měrka hůř nebo nejde, odečtěte údaj na stupnici, proti nule na bloku.
- Počet stupňů mezi dolní úvratí (180°) na stupnici a nulou na bloku je úhel kdy otevírá výfuk před dolní úvratí.
- Pokud máte pocit, že jste přejeli nebo si nejste jisti, raději celý postup několikrát opakujte.
4. Zavření výfuku:
- Nechte měrku skřípnutou na ventilu a pokračujte otáčením motoru asi do horní úvratě - na stupnici 0°
- Pokračujte pomalu v otáčení a zkoušejte kdy se spárová měrka opět uvolní.
- Počet stupňů mezi horní úvratí (0° na stupnici) a odměřenou hodnotou na stupnici je úhel kdy zavírá sání po horní úvrati.
Měření otevírání ventilů bylo uspokojivé, ale při měření zavírání ventilů jsem opakovaně u obou ventilů naměřil o dost pozdější dovření (cca 20°). V obou případech se ale jednalo zhruba o stejnou odchylku, takže to připisuji pomalejšímu průběhu zavírání ventilu v důsledku opotřebení vačky.
Poznámka pro hodně ostré závodní vačky:
Je možné, že pro tyto vačky bude potřeba větší rezerva při počátečním natočení klikového hřídele jak u sacího tak u výfukového ventilu.
Měření zdvihu vačky:
Důležitým údajem u vačkového hřídele je zdvih. Ten lze změřit jednoduše. Když jsou ventily zavřené a vůle maximální změřte si posuvným měřítkem vzdálenost konce ventilové tyčky od hlavy. V maximálním zdvihu ventilu proveďte měření znovu a rozdíl obou hodnot vám určí zdvih vačky.
Na vačce vyndané z motoru stačí pouze změřit průměr základní kružnice (nejmenší průměr kolmo k ose vačky) a výšku celé vačky (největší průměr v ose vačky). Obě hodnoty opět odečtěte.
Vyhodnocení:
Naměřené hodnoty porovnejte s údaji o vačkách které zde pro vás přinášíme.
tabulka bude dodána
Závěrem:
Výsledky měření nejsou stoprocentní, ale na jejich základě se dá typ známé vačky odhadnout. Přípravek - řemenici se stupnicí - mohu případným zájemcům zapůjčit. Celá operace mi trvala asi hodinu takže by to šlo změřit i "na počkání".
8. prosinec 2006
8. prosinec 2006
20. srpen 2006
26. únor 2006
19. prosinec 2006