Údržba disků a pneumatik
Vyvážení kol
Základním servisním úkonem, který je na kolech potřeba provádět je asi vyvažování. Vyvážením se eliminují vibraze kol při vyšších rychlostech a zvyšuje se tak stabilita vozu a komfort řízení.
Nevyváženost je daná mírnými nepřesnostmi ve výrobě disků i pneumatik, nehomogenitou materiálů.
Vyvážení se provádí v pneuservisech na speciálních vyvažovacích strojích. Nerovnoměrné rozdělení hmoty se vyrovnává přidáváním olověných závaží v rozmezí asi 5-100 gramů. Závaží jsou dva typy. První se naklepávají na okraj ráfku (plechová kola, hliníková jen výjimečně), druhý typ je nalepovací a používá se převážně na hliníková kola.
Zajímavostí je, že některé pneuservisy dokáží vyvážit vaše kola tak, že z přední strany žádné závaží není, ale zato zezadu ho musí být o to více. Používá se to hlavně na hliníková kola, aby závaží nerušila jejich elegantní vzhled.
Huštení pneumatik
Na kolik hustit pneu na Škodu 110 R ? toť odvěká otázka. Původní dokumentace udává následující hodnoty pro pneu 155 SR 14:
Vpředu 140/160 [kPa]
Vzadu 180/200 [kPa]
V zimním období je dobré zvýšit tlak asi o 10 kPa.
Pozn.: 100kPa = 1 kp/cm2
Jelikož ale pneu o rozměru 155 R 14 používají jen veteránisté a ti co eRkem jezdí bez zájmu o zlepšení jízdních vlastností neexistuje žádný předpis pro ty, co mají jiné rozměry pneu. Budu se tedy snažit uvést zde alespoň orientační hodnoty k rozměrům na kterých někteří lidé jezdí. Pokud máte nějaké své hodnoty pošlete mi je nebo je napište do komentářů.
Pozn.: pole označená X znamenají, že pneu jsou pro tyto disky nevhodné
Nedávnou novinkou v huštění pneumatik je speciální směs plynů (nevím jakých ?). Nahuštění touto směsí vám provedou v některých pneuservisech. Výhody by měly být především ty, že dochází k menším změnám tlaku za jízdy nebo při změně teploty, menší zahřívání pneumatik za jízdy a nižší (možná žádný) úniku plynu z pneumatik. Zatím jsem to nezkoušel.
Renovace disků
Pokud máte stará kola a disky září jen korozí nebo u hliníkových kol bílým práškem, je vhodné disky renovovat. To můžete buď udělat tak, že je přejedete šmirglpapírem a potom štetkou a za měsíc vám to sleze nebo se do toho pustíte od základu.
- V první řadě disky zujete, odstraníte olověná závaží a ventilky (v servisu cca 100-200,-)
- Dále necháte kola opískovat někde kde to umějí (cca 300,- za plecháče, 600-800,- za hliníková)
- Moderní a odolná povrchová úprava - komaxit (prášková technologie) vás vyjde asi na 400,- za kolo, ale vydrží. Dává se přímo na kov, barevná paleta je široká.
Disk před opískováním a po opískování s průhledným komaxitem.
Pokud chcete investovat méně, stačí kola nastříkat základovkou (100,-) a poté třeba hliníkovou barvou na disky (100,-) nebo jinou barvou dle vašeho výběru. U hliníkových kol bych se ale bál, že se to začne loupat.
Disk po opískování nastříkaný základovkou a hliníkovou barvou na disky.
No a nakonec nasadit ventilky, gumy, vyvážit a zpátky na auto (v servisu cca 300-600,-)
Vzorek pneumatiky:
Jeden z důležitých faktorů pro pneumatiku je tvar vzorku. Vzorek je důležitý pro běžné ježdení k odvádění vody zpod pneumatiky. Pokud při rychlé jízdě vjedete se špatným a opotřebovaným vzorkem do kaluže, voda se nestačí odvést zpod kola a nastane tzv. aquaplaning. To znamená, že kolo se neodvaluje po silnici, ale je nadnášeno vrstvičkou vody. Takže je v tu chvíli zrovna neovladatelné.
Riziko aquaplaningu se také zvyšuje tím, jak je u škodovek s motorem vzadu lehký předek. Dále toto riziko stoupá s použitím širších pneumatik, zpod kterých se voda hůře odvádí. Proto dávejte pneumatiky s lepším vzorkem vždy dopředu.
Hloubka nového vzorku na pneumatice je asi 8mm, minimální hloubka vzorku stanovená ve vyhlášce je pro Českou republiku 2 mm. Tyto dva milimetry jsou také většinou ve vzorku pneumatiky značeny kontrolními nálitky. Jakmile se běhoun pneumatiky opotřebuje až k nálitku, je nutné pneumatiku vyměnit.
Letní a zimní pneu
Naskýtá se otázka proč měnit pneumatiky dvakrát každý rok ? Protože pro každé teplotní podmínky je lepší jiný materiál pneumatiky - neboli směs. Směs je pro letní období lepší tvrdší. Auto dobře sedí v zatáčkách, guma se tolik neopotřebovává, přilnavost k teplé vozovce je dobrá. Měkká zimní směs v létě vám z auta udělá houpačku, hlavně v zatáčkách poznáte jak celé auto pruží do strany - takzvaně řečeno auto má "bačkurky". Zimní pneu se také v létě podstatně více opotřebují.
Na zimu je zase naopak lepší směs měkčí. Tato směs lépe přilne ke zmrzlému a kluzkému povrchu než směs tvrdá, efekt bačkůrek se na sněhu a ledu neprojeví, protože musíte jezdit pomalu opatrně. Zimní pneu jsou značeny písmeny M+S, což asi znamená Mud+Snow (tedy bláto a sníh)
Z toho vyplývá, že univerzální pneumatiky budou mít tvrdost směsi asi někde uprostřed, takže by se dalo hovořit o špatných zimních nebo špatných letních pneumatikách.
Opravy pneu
Pokud se vám podaří prorazit nebo propíchnout kolo, lze to ve většíně případů opravit. U dušových kol, se zalepí nebo vymění duše a kolo se musí vždy vyvažovat. U bezdušových kol se pneumatika opravuje dvěma způsoby. Pokud je díra malá nemusí se pneumatika ani sundávat. Díra se jen vybrousí a do vzniklého otvoru se vsadí speciální ucpávka namazaná lepidlem. Co přečnívá ven se uřízne a je hotovo. Kolo se nemusí ani vyvažovat. V případě, že je díra větší, musí se pneu sundat z disku a zalepit zevnitř. K tomu jsou speciální záplaty různé velikosti. Po zalepení se také zvenku uřízne přečnívající část záplaty a pneu se nasadí na disk. Jelikož ale byla guma z disku sundaná, je nutné celé kolo znovu vyvážit.
Opravy hliníkových disků
Může se stát, že s autem vletíte do díry, zlikvidujete pneumatiku a ohnete ráfek svého nesehnatelného hliníkového kola. Potom je poslední šance, že vám kolo opraví firma specializovaná právě na rovnání hliníkových disků. Zatím s tím naštěstí nemám zkušenosti, ale zajímalo by mě co všechno se dá opravit a v jakých cenových relacích se opravy pohybují. Pokud to někdo víte, napište.
Další problém může vznikout pokud v hliníkovém disku praskne ocelová vložka. Tyto vložky jsou v kolech zalisovány v dírách pro šrouby a chrání hliník proti poškození při dotahování kol. Pokud vložka praskne, může i vypadnout. Je nutné vyrobit novou, o něco větší a nalisovat ji namísto původní. Tyto ocelové vložky nejsou u všech hliníkových kol s roztečí 130 mm, zatím jsem je viděl u kol anglické výroby od firmy KN - tedy Apollo, Jupiter a Meteor II.
Střed kola s popraskanými a vypadanými vložkami, stará vložka, nová vložka
31. říjen 2005
31. říjen 2005
13. říjen 2005
13. červenec 2005
13. červenec 2005
13. červenec 2005
1. červen 2005
29. říjen 2004
22. březen 2004
20. leden 2004
15. leden 2004
14. leden 2004
14. leden 2004
7. prosinec 2006