Repase čtyřpístových brzdičů
Úvodem:
Tento článek se nebude zabývat zástavbou čtyřpístových brzdičů do Škody 110 R, ale pouze renovací samotných brzdičů.
Očištění, rozebrání a lakování:
Jako první věc zkuste brzdiče rozpůlit. Je to věc nesnadná. Já jsem musil dva šrouby odvrtat (stačí odvrtat hlava), zbytek šel s půlmetrovou pákou povolit. Jakmile se vám to povede, rozpulte je, povolte či vyndejte odvzdušňovací a průtokové šrouby a nechte dokonale vytéci zbytky brzdové kapaliny. případně doporučuji vyčistit i žlábky pro manžety (viz níže), vyndat pístky a brzdiče vyčistit a zkontrolovat zevnitř. Poté brzdiče zase zkompletujte. Děláte to proto, abyste pak nemuseli zápasit s nalakovanými brzdiči ve svěráku.
Pokud budete chtít brzdiče opískovat, musíte nechat našroubované hadičky (starým hadicím jen ucvakněte konce), díry v hadičkách ucpěte nějakými šroubky. Jinak vše nechte kompletní. Jediné co můžete vyndat (pokud se nebojíte) jsou manžety. Tím se opískuje i vždy notně vyrezlý žlábek pro manžety. Pístky trochu povysuňte aby se písek nedostal na vnitřní stranu tělesa, případně mezeru mezi pístkem a tělesem nějak utěsněte.
Já jsem tam manžety měl, ale vyndal jsem z nich ocelové vložky (šly vyndat, protože byly orezlé) a při pískování mi jich více jak polovina stejně odletěla (bez vložky moc nedrží).
Pokud nechcete brzdiče pískovat, můžete je odrbat drátěnými kotouči na vrtačce, ale je to hodně práce, spousta prachu a stejně to nikdy úplně nevyčistíte.
Po opískování je možné brzdiče dát do práškové lakovny. Pokud jste nevyndávali manžety a chcete mít nalakovaný žlábek aby nereznul, musíte brzdy rozebrat, vyndat manžety a žlábek vyčistit. Vhodný nástroj jsem nalezl v zubní ordinaci. Je to malá zubní fréza upnutá do vrtačky. Na nějaké drátěné kotouče nebo kartáče zapomeňte, tím se do žlábku nedostanete.
Na obrázcích vidíte rozebraný brzdič a dva způsoby vytahování starých pístků. Třetím způsobem je pístek chytit do svěráku a táhnout za brzdič.
rozebírání čtyřpístového brzdiče
Jakmile máte nalakováno, brzdiče opět opatrně rozeberte a důkladně je vyčistěte. Nezapomeňte vyndat i těsnící kroužky. Já jsem na vnitřky použil mosazný (?) drátěný kotouč. Krásně se tím uvolnily nečistoty a těleso se nepoškodilo. Protáhněte všechny závity, případně je lehce namažte. Poté těleso profoukněte stačeným vzduchem.
nalakování, rozebrání a uchycení ve svěráku přes hadr
Opískování včetně lakování práškovou barvou mě stálo 350,- Kč.
Nákup náhradních dílů:
Následující díly je nutné koupit pro celkovou repasi brzdičů. Ceny odhaduji, už si je přesně nepamatuji.
- pístek - 8x (á 36,-)
- sada pryžových těsnění 215,- (manžeta - 8x, těsnící kroužek pístku - 8x, těsnící kroužek tělesa - 4x, čepičky odvzd. šroubů - 6x)
- odvzdušňovací šroub kratší - 4x, delší - 2x (á 10,-)
- průtokový šroub - 4x (á 10,-)
- měděný těsnící kroužek - 8x (á 2,-)
- závlačky - 4x (á 2,-)
- držák destiček - 2x
- imbus M 8 - 8x (á 3,-)
- těsnící pasta do manžet brzdičů
Celkové náklady na ND odhadem: 600,- Kč
Dále je vhodné koupit nové brzdové hadičky trubičky, případně hlavní válec a zrenovovat celý brzdový systém, ale to už je jiná kapitola.
nové manžety, kroužky, průtokové a odvzdušňovací šrouby, těsnění, závlačky, pístky
Držáky destiček znám ve dvou provedeních. Ani jedno však v mototechnách zřejmě neseženete. A je to díl, který je vždy tak prorezlý, že nemá cenu ho jakkoliv renovovat. Není asi nutné abyste ho tam měli, protože závlačky jsou protažené dírami v destičkách a ty nemohou vypadnout, ale já jsem si držáky vyrobil.
staré držáky destiček se závlačkami a vyrobené držáky
Při nákupu odvzdušňovacích šroubů si dejte pozor. Existuje více velikostí. Správně mají být na každém brzdiči jeden dlouhý a dva kratší odvzdušňovací šrouby s hlavou na klíč 9 mm. V mototechně mi ale prodali 6 stejných malinkých odvzdušňovacích šroubů s hlavou na klíč 8 mm. Použít by sice šly, ale odvzdušnění by bylo komplikovanější, odvzdušňovací šrouby by byly hůře dostupné.
vlevo originál, vpravo náhražka
Průtokové šrouby kupte určitě nové. Opakovaným dotahováním se totiž šrouby často v nejužší části deformují a mohou prasknout. Obrázek ukazuje čtyři stupně deformace. Vlevo nedeformovaný šroub, vpravo šroub který je již částečně prasklý.
deformace průtokových šroubů
Těsnící pasta je artikl, který normálně také nekoupíte. Dává se hlavně na vozy WV ale v mototechnách ani nevědí co to je. Jen v jedné velké mi nabídli balení 100g za cca 1200,- Kč. Někdy bývá pasta přibalena k novým destičkám. Já jsem taková dvě 5g balení nakonec dostal od známého z autoservisu a vypotřeboval jsem jen jedno z poloviny. Pastu dávat pod manžety nemusíte, ale myslím, že to výrazně zvýší životnost brzdových válečků.
těsnící pasta a návod k použití
Složení brzdičů:
Složení je již dílem okamžiku:
- Do tělesa dejte nové těsnící kroužky.
- Silikonovou pastou vymažte vybrání pro manžety pístkách a v tělesech.
- Pístky namažte brzdovou kapalinou a vtlačte je kousek do tělesa (asi z jedné čtvrtiny).
- Na pístky nasaďte manžety a pístky stlačte tak aby šla manžeta dotlačit do vybrání v tělese.
- Manžety usaďte na místo a pístky zatlačte úplně na doraz. Nepoužívejte žádné ostré předměty abyste manžety nepoškodili.
- Vložte do těles propojovací těsnící kroužky a tělesa sešroubujte.
- Našroubujte odvzdušňovací šrouby, delší dva patří nahoru, kratší čtyři na středy
Po nasazení a zapojení brzdičů na auto zbývá jen nandat držáky destiček a závlačky a samozřejmě odvzdušnit.
Závěrem:
I s opískováním a nalakováním vás takováto renovace přijde asi na 1000,- kč a to v to nepočítám brzdové hadičky a další součásti brzdového systému. Ale vyplatí se to, protože jak se říká "Co neubrzdíš, to neukecáš". Také se ovšem říká, že "Brzdy jsou nepřítelem rychlosti", tak teda nevim...
1. červenec 2009
17. říjen 2008
14. prosinec 2007
31. červenec 2006
31. červenec 2006
24. duben 2005
24. duben 2005
24. duben 2005
13. březen 2005
13. březen 2005
12. březen 2005
14. únor 2005
1. únor 2005
14. leden 2005
20. prosinec 2004
18. listopad 2004
18. listopad 2004
16. listopad 2004
27. říjen 2004
26. říjen 2004
27. září 2004
26. červenec 2004
24. květen 2004
17. srpen 2003
26. červenec 2003
21. červenec 2003
11. červenec 2003
12. červen 2003
13. květen 2003
4. duben 2003
3. duben 2003
28. březen 2003
9. březen 2003
9. březen 2003
7. březen 2003
6. březen 2003
1. červenec 2009