Náporový chladič.
Úvod:
Protože originální chlazení Škody 110 R je v letních vedrech a za vysokých rychlostí nepříliš účinné, rozhodl jsem se pro zástavbu náporového chlazení, obdobně jako je provedeno u Škodovek řady 105-130. To má své výhody, ale i nevýhody. Velkou výhodou je chlazení vody náporem, tedy bez potřeby jakéhokoliv pohonu (pouze pro případ stání v koloně je na chladiči ventilátor) a tím tedy bez snižování výkonu motoru a dále snížení hluku od mechanického větráku. Hlavní nevýhodou je velká vzdálenost mezi chladičem a motorem. To přináší mírně zvýšené riziko uvaření motoru. potřebu daleko většího množství chladící kapaliny, vyšší poruchovost soustavy a obtížnější odstraňování závad.
Vlastní provedení jsem se rozhodl udělat klasicky: chladič umístit do zavazadlového prostoru hned za přední dvouokou masku s výřezem pro vstup vzduchu do chladiče ve stylu 130 RS. Odvod vzduchu mřížkou v přední kapotě. Trubky k chladiči jsem použil ze Š 120 a upravil. Tažené jsou pod podlahou. Původní chladič odstranit.
Seznam potřebných věcí:
Zde uvedu věci které jsem použil já - pokud se rozhodnete postupovat s obměnami, seznam bude jiný.
- přední čelo dvouoké použité (pozink) - 100,-
- pozinkovaný plech 0,5 mm (z domácích zásob)
- tvrdá cínová pájka, letovací kyselina, letlampa
- trubky k chladiči ze Š 120 (celkem 4 ks) - 0,-
- chladič ze Š 120 hliníkový - 300,-
- ventilátor z felicie 1,9 D (nebo jiný s plochým motorem) - zatím jsem nesehnal, mám prozatímně 120kový.
- expanzní nádobka ze Š 120 nebo z Favorita - 0,-
- cca 30 hadicových spon - 300,-
- vodní pumpa s většími lopatkami ze Š 120 (popř. s motory 130-136 použijte pumpu ze 130-Favorit) - 300,-
- těleso termostatu ze Š 120 - 10,-
- různé hadice na trubky průměr 30mm i jiné - 200,- (používal jsem i starší)
- odvzdušňovací ventilek dopředu k chladiči - 0,-
- kolíbka (nebo jáma či zvedák)
- fréza pro vrtání velkých otvorů průměr 40mm (zapůjčeno)
- tahokov (dostal jsem od Martina hliníkový)
- epoxidové lepidlo na kovy (na přilepení hliníkového tahokovu)
- pryžové průchodky pro kabeláž - 4ks (á 6 kč)
Vyřezání přepážky, navařeni vzpěry:
Nejprve je nutné provést radikální řez v motorovém prostoru. To znamená odstranit stávající chladič a vyřezat, nebo spíše vysekat zadní přepážku. Ideálně se to dělá s vyndaným motorem, ale mělo by to jít i s motorem v autě, ale s vyndaným chladičem a ramenem větráku a odpojeným a vyndaným olejovým chladičem. Musíte samozřejmě na motor dát jiný držák motoru (ze Š 120) a pro něj kratší závrtné šrouby do bloku. Jako vhodný nástroj pro vysekání přepážky se osvědčil nabroušený majzlík a kladivo. Přepážku vysekejte podle obrázku. Vysekání je nutné abyste mohli natáhnout hadici od termostatu k trubce - té by přepážka vadila a musela by se složitě prořezávat. Pokud jí vyříznete, získáte zároveň velmi snadný přístup k uchycení zadních tlumičů. Také pokud odstraníte zadní chladič, přepážka ztrácí svůj význam. Nárůst hluku nepozoruji, spíše díky absenci mechanického větráku je hlučnost nižší.
s přepážkou a bez
Mezi úchyty tlumičů se navařuje výztužná vzpěra z nějaké trubky, či jeklu. Já jí tam zatím nemám, ale časem na to snad také dojde.
Natažení trubek:
Nataženi trubek je možné vícero způsoby. Buď vnitřkem, nebo pod podlahou, dokonce to nědko tahá tunelem nebo skrz prahy. Také použité materiály se liší. Někdo použije trubky ze Š 120 a přizpůsobí, někdo sletuje potrubí z měděných trubek, někdo použije plastové a někdo jen hadice.
Já jsem se snažil jít cestou nejjednodušší a nejlevnější. Takže jsem použil trubky ze Š 120 (použité) a táhl je pod podlahou. tažení interiérem je sice lepší, ale náročnější a samotné trubky také dokáží v létě pěkně nepříjemně topit.
Před montáží jsem se snažil sehnat co nejvíce použitých hadic, protože mi nebylo ještě jasné kolik a kam jich použijeme.
trubky vpředu pod podlahou a vzadu pod podlahou
Trubky jsme na spodek auta pasovali na kolíbce a byl k tomu tedy dobrý přístup. Vedeme je ve žlábku vlevo od středu auta. Zadní trubky stačily pouze v několika bodech přihnout tak, aby šly nad poloosami a vzadu zkrátit. Do plechu pod původním chladičem se musí vyvrtat průchodky pro trubku vody od chladiče a hadici od termostatu.
Přichycení trubek je provedeno pomocí plechu a dlouhého šroubu M8. Vpředu jsme na podlahu navařili matici, uprostřed je matice nasazená zvnitřku auta.
přechod trubek pod přední nápravu a od podlahy nad zadní nápravu
Přední trubky jsme přeřízli za místem kde se ohýbají nahoru. Část u chladiče se musela zkrátit. Pod přední nápravou jsme trubky spojili hadicí, která je vedená mezi nápravnicí a hřebenovým řízením. Spojení se zadními trubkami je nutné provést delšími hadicemi, než jsou v originále.
trubky vedené v kufru, nad zadní nápravou, přechod do motorového prostoru
Průchodky do kufru jsme udělali netradičně hned pod prvním "schodem" ve vodorovné stěně, protože níže (ve svislé stěně) by bylo obtížné vyměřit kde máme pro trubky vyvrtat díry. Nyní toho trochu lituji a možná to předělám.
Napojení na motor:
Přívodní trubku jsme zkrátili a část s odbočkou k expanzní nádržce jsme připojili přes hadicový spoj. Dále je napojená část vodní trubky z Favorita a to kvůli odbočkám k vyhřívání sacího potrubí a topení. Dělaly se i trubky s jednou odbočkou. Ty použijete pokud nemáte motor 135 nebo 136 s karburátotrem pierburg (přípojka k automatickému sytiči). Zapojení si promyslete a potom rozhodněte, zda budete potřebovat dva vývody, jeden, nebo žádný.
Napojení vody na motor
Termostat použijte pro motory 100/110R/105/120/130 obyčejný 120kový, pro motory 135/136 se podívejte do článku o jejich zástavbě do eRka. Od termostatu vedete hadici skrz plech (pod původním chladičem) a napojíte na konec trubky k chladiči.
Expanzní nádržka:
U původního chladiče vzadu zastával funkci expanzní nádržky sám chladič. Zde to ale není možné, takže je potřeba expanzní nádržku doplnit. Umístění je na vás, jedinou podmínkou je aby nádržka byla výše než všechny části vodního okruhu - to kvůli odvzdušnění. Můžete použít nádržku ze Š 120, (pokud máte motor z Favorita, použijte na nádobku víčko ze Škody 130-136, nebo celou nádobku z Favorita či Felicie), nebo i jiné, ale u těch není zaručeno, že budou fungovat správně. Já jsem nádržku ze Š 120 umístil co nejjednodušeji. Přes původní držák jsem ji uchytil na 2 šrouby M8 k přepážce nad levým podběhem. Ještě v ní bylo nutné vytvořit zářez pro uchycení horního držáku nádobky. Uchycena není přes původní střední prolis, ale přes krajní, čímž nedrží moc pevně, ale myslím, že to stačí. Ještě je dobré vyvrtat do přepážky díru pro odvzdušňovací hadici od termostatu.
Příklad umístění expanzní nádržky ze Š120, nádobka z Felicie
Úprava čela:
Jestliže chcete ušetřit co nejvíce prostoru v kufru, musíte obětovat čtyřokou masku a pořídit dvouokou. Chladič ze Š120 se totiž mezi přídavné světlomety nevejde a musel by být posunutý více do kufru. V masce odstraníte vnitřní střední výztuhy a nejlépe přímočarou pilkou vyříznete tvar požadovaného výřezu. Na obrázcích vidíte tvar vyříznutý zhruba podle 130 RS a o jeho výrobě zde bude pár slov.
Pokud chcete aby maska vypadala pěkně, nechte si dokola asi 5 mm na lem (pertl). Ten potom nějakými kleštěmi zahněte a doklepejte kladívky. Pokud si na to netroufáte - je to nejednoduchá práce, čelo se může zkroutit - přenechte to klempířovi. Lem nemá jen estetickou funkci, ale po odstranění výztuh čelo i lehce zpevní (nevlní se). Pokud vám na estetice zas až tak nezáleží - není lem nutný.
Já jsem výřez nedělal přesně podle 130 RS - udělal jsem ho užší. Důvod je ten, že chladič použiji ze Š 120 a ten rozhodně šířku výřezu nepokryje. Zbytek se musí nějak zakrýt, aby do kufru nešlo víc vzduchu než je nutné. Druhým důvodem jsou bočnice které zevnitř naletuji mezi výřez pro chladič a světla a chtěl jsem tam na to mít dostatek místa.
Vyřezání díry na chladič a 5mm zapertlování
Do masky si sežeňte tahokov. Prodává se buď ve Feroně (Praha - Holešovice), nebo ho seženete u prodejců na různých automobilových srazech (např. "Tuning" v Brně) či v tuningových firmách. Velikost oka tahokovu je různá, asi od 5 mm až do 30 mm a z role vám bude stačit nechat si ustřihnout 20-25 cm (výška originálního výřezu je 17,5 cm). Tahokov je v rolích o šířce 1 m, což je více než bohatě dostačující (šířka originálního výřezu je 78,5 cm). Jaký přesně tahokov se dával do originální masky (co se týče velikosti ok) - to nevím.
Tahokov je nutné v místě schůdku přihnout tak aby přesně lícoval s tvarem čela. Dobře se to dělá, pokud ho ohýbáte ve svěráku mezi dvěma jekly, či nějakými pevnými profily. Do čela ho pak můžete přibodovat (pouze pokud máte tahokov plechový) nebo přiletovat či přilepit (pokud máte např. hliníkový jako já).
První pokus o masku ála 130 RS se vcelku podařil
Úprava kapoty:
Existují vesměs dvě základní varianty. Buď mřížka (ve stylu 130 RS, či jiná - záleží na vkusu, fantazii a dostupném materiálu) nebo prolis - ten se ale někdy nedá skombinovat s klasickou přepážkou v kufru, záleží na provedení - budete si každopádně muset udělat přepážku jinou nebo postavit vaničku (viz další bod.)
Mřížka, prolis
Pokud chcete originál mřížku jako měla Š 130 RS, tak tu seženete z přední chladičové mřížky z autobusu "Karosa" nebo se dá sehnat originální celolaminátová kapota na 130 RS. O něco menší mřížka ve stejném stylu se dá vzít ze zadního plata (pod zadním oknem) ze Š 100 - tu jsem použil já. Nebo pouze pod vyříznutý tvar v kapotě dáte tahokov - to je asi řešení nejjednodušší a nejčastěji používané.
ukázka výřezu s tahokovem
Pokud chcete dávat mřížku, musíte vyříznou kapotu (dělal jsem to částečně přímočarou pilkou a v místech kde jsou výztuhy flexou) a mřížku přibodovat. Kapota se může zkroutit, takže se snažte udělat to co nejpřesněji. Mě se plech kapoty trochu zkroutil, takže jsem to dotmelil tmelem se skelným vláknem.
Před nasazením mřížky nezapomeňte (jako já) ošetřit výztuhy proti vodě. Skrz asi 8 mm štěrbiny se to potom opravdu blbě dělá.
navařená mřížka z hundrtky z plata pod zadním oknem
Přepážka v kufru:
abyste oddělili úložný prostor od chladiče a nasměrovai proudící vzduch správným směrem je potřeba vytvořit v kufru nějakou přepážku. Častým řešením je jednoduchá stěna po vzoru Š 130 RS. Ta ale zabere mnoho místa. musíte jinak umístit rezervu a pro zavazadla vám moc prostoru nezbude. Proto jsem se rozhodl jít cestou druhou - vytvořením jakési vaničky pro chladič, která tvoří jeden celek s předním čelem a minimalizuje ztracený prostor.
ukázka přepážky ala 130 RS, vanička z Pepina
Vanička na chladič:
Druhou možností je postavit si na chladič vaničku. Tu napevno spojíte s předním čelem. Vanička je rozměřená tak, aby se do kufru ještě vešla rezerva (ne sice na původní místo, ale nepůjde přes schod na kterém původně drží dřevotřísková přepážka). To s sebou přináší jedno úskalí a to sice to, že nemůžete použít větrák chladiče ze Š 120, Favorit, felicie 1.3 ani 1.6, protože by se ani jeden nevešel. Můžete použít větrák až z Felicie 1.9 D nebo jakýkoliv jiný podobný placatý. Samozřejmě bude nutné upravit saharu aby větrák pasoval.
Protože mám čelo z pozinku, udělal jsem bočnice také z pozinku (asi 0,5 mm) a na čelo naletoval. Nakonec jsem na pertl ještě přinýtoval dno vaničky.
Pokračoval jsem přichycením tahokovu do výřezu. Obstřihl jsem ho tak aby přesahoval pertl a ohnul kolem něj. Zkusil jsem ho opět přiletovat, ale protože mám tahokov hliníkový šlo to velmi špatně a chytilo se to jen "nastudeno". Proto jsem tahokov nakonec přilepil epoxidem na kovy.
Poté bylo nutné vyrobit držáky na chladič. Vyrobil jsem je obdobné jako jsou u Š 120 a opět naletoval zevnitř na čelo. Předtím jsem pochopitelně musel chladič s držáky vložit do vaničky a polohu držáků si poznačit.
Nakonec se nesmí zapomenout na odvod vody z vaničky. To je řešeno navrtáním několika děr do čela, těsně nad dnem vaničky. Také je potřeba vyvrtat díry pro vstup hadic, elektriky a lanka otevírání kapoty do vaničky.
Dále je potřeba samozřejmě čelo nalakovat a zabudovat zpět do auta. Nasadit chladič, natahat hadice, rozvést elektriku (před nasazením čela s vaničkou je nutné protáhnout kabel k plováku v palivové nádrži. Ten totiž vede dutinou v řední části zavazadlového prostoru a tuto dutinu vanička zakryje, takže k ní pak nebude přístup.
průchodky, hadice
Na dalších fotkách vidíte jak to asi při pohledu ze zavazadlového prostoru. Zatím mi tam chybí hliníkový krycí plech, ale ten snad seženu časem (až budou peníze). Zatím ho částečně nahrazuji kusem kartónu. Větrák je také ještě 120kový - až seženu jiný - bude jiný.
pohled zevnitř - zatím chybí krycí plech a ventilátor je také provizorní
Výsledné dojmy:
Ačkoliv to není ještě úplně hotové (krycí plech, větrák, zapojení topení...) tak problémy s chlazením za jízdy žádné nemám a to i přesto, že je chladič částečně cloněn nízkým výřezem v čele a částečně nárazníkem. Akorát při stání v koloně se motor více hřeje a je lepší pouštět ručně větrák chladiče. Při jízdě po dálnici asi ve 150km/h se teplota držela stejně jako při ostré (ale pomalejší) jízdě po okreskách. Ovšem pro objektivní posouzení účinnosti musím dodělat okruh pro topení a musím si počkat na letní vedra.
Zároveň s touto úpravou zmizel hučivý zvuk mechanického větráku, celkově klesla hladina hluku a v neposlední řadě dostal předek auta "bojovnější" charakter.
Šablony:
Šablonu na tvar bočnic mám od Ladi, který ji vytvořil a mohu zapůjčit, či obkreslit. Šablonu na tvar mřížky mám také - rozměry jsem odměřil z Martinova eReSa.
Namísto veškerých rohů jsou v reálu oblouky o poloměru asi 10 mm. střední hrana výřezu (65 mm odspodu) je přesně v místě kde je na masce schůdek pod světly. Horní hrana by měla vyjít přesně do středního zlomu masky. Tvar který mám na autě já je ještě asi o 60 mm užší (horizontálně), jinak výřez zasahuje až těsně ke světlům.
Vzhledový vývoj auta:
originál, zkušební čelo, konečná podoba
Po spasování předku a finální podoba.
Poděkování:
Laďovi za to, že to vymyslel a poradil mi jak na to, Martinovi za materiálovou podporu a nesčetné rady, Ryanovi, Lukášovi a Jirkovi že mi s tím pomohli.
6. listopad 2009
6. listopad 2009
4. únor 2009
2. listopad 2008
1. listopad 2008
16. květen 2007
14. květen 2007
14. květen 2007
19. prosinec 2006
19. prosinec 2006
18. prosinec 2006
18. prosinec 2006
19. červenec 2006
8. prosinec 2005
8. listopad 2005
8. listopad 2005
8. listopad 2005
8. listopad 2005
8. listopad 2005
4. září 2005
10. červenec 2005
11. duben 2005
11. duben 2005
19. březen 2005
27. leden 2005
27. leden 2005
27. leden 2005
20. červenec 2004
18. červenec 2004
18. červenec 2004
20. červen 2004
6. listopad 2009