14. březen 2007

Skoda type R

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 12952×, Komentářů: 30, Líbí se Autor: Feratt
Feratt

Tohle vozítko jsme zakoupili v roce 1996, tedy v době, kdy jsem ještě nedisponoval řidičským průkazem. Disponoval jsem ovšem řadou „teoretických poznatků“ :)) o tomto voze, vyčtených např.: z katalogu náhradních dílů, z prospektů či světa motorů vydávaného v době největší slávy tohoto vozu. :))

Tyto kvalitní teoretické znalosti však stále nebylo kde uskutečňovat. Až přišel výše zmíněný rok, kdy jsme pořídili auto o kterém jsem tak dlouhou dobu snil. Jelikož byl ještě nějaký čas do doby než dostanu zmiňovanou kartičku s názvem řidičský průkaz, rozhodlo se, že se auto do té doby trošku „pošolichá“ – tedy něco se odšroubuje očistí a natře. To „drobné šolichání“ trvalo víc jak dva roky a skončilo v podstatě první generální opravou. :))

Tou dobou byl už inkoust na řidičském průkazu dávno suchý. Byly nenávratně odstraněny věci, které byly na autě použity, minulými majiteli, snad z nějakých příbuzných vozů. Po této opravě se dá říci, že vozidlo více méně vlastnilo díly, které mu patřily, když opustilo brány závodu AZNP v Kvasinách 24. března 1978.

Postupem času v silničním provozu a ze zkušeností s modernějšími vozy jsem začal zjišťovat, že výkonové parametry a vůbec chování celého vozu poněkud pokulhává. Začali jsem tedy podnikat první krůčky k tomu, aby byl tento handicap co možná do detailu odstraněn.

První drobná úprava byla zástavba sportovního tlumiče výfuku s dvěma koncovkama z nerezu. Dalším zlepšujícím prvkem měly být podložky pod kola. Ty se však postupem času ukázaly jako vcelku nepraktické a tak po nějakém čase přišlo na řadu radikální přepracování podvozku.

Původní přední náprava, která byla také dost problémový prvek, byla nahrazena nápravou z rapidu, tedy i s hřebenovým řízením. Horní i spodní ramena byla kompletně vyztužena dle sportovní dokumentace Škoda. Zadní poloosy pochází z „emka“, ovšem nikoliv z BMW typu M. Obaly těchto poloos stejně jak zadní ramena prošly vyztužením.

S montáží hřebenového řízení bylo nasnadě použít taktéž posilovače brzdného účinku. Celá konzola s pedály do vozu perfektně zapadla a tak odpadl problém s „přešlapáváním“ z plynu na pedál brzdy. Původní poloha pedálů byla totiž tak nešťastná, že i když bylo sedadlo na doraz v zadní poloze pořád tam překážel volant.

Přední brzdy jsou čtyřpístové s rozvodem trubek jako u rapidu. Zadní klasické bubnové. Změna umístění hlavního brzdového a spojkového válce umožnila použít rozpěrku předních tlumičů. Na obou nápravách jsou zkrácené pružiny, zadní vyrobené na zakázku ve Škoda Plzeň (INVEL). Tlumiče jsou přitvrzené na sportovní charakteristiku v Motex Praha.

Dost dlouhou dobu jsem k chlazení motoru používal originální vodní chladič s el. ventilátorem + olejový chladič. V okamžiku, kdy motor prošel úpravou, která spočívala v ostřejší vačce, snížené hlavě předělané na provoz na naturál, leštěných kanálech, plnoprůtokovém olejovém filtru a jiné, začal se stále více v letních měsících projevovat problém s chlazením.

Motor šlapal skvěle!!! Do kopce jsem předjížděl o 106, ale cestou z kopce mě zase všichni předjeli zpět :)), protože jsem musel zpomalit abych uchladil motor. Proto bylo rozhodnuto po dlouhém zvažování všech kladů i záporu o náporovém chlazení po vzoru Škody 130 RS.

Jak už to bývá s jídlem roste chuť…upravený erkový motor byl nahrazen upraveným motorem „ala“ rapid 136. O přenos výkonu se stará 5-ti stupňová převodovka (4,22). Měl jsem to štěstí, že se mi podařilo sehnat nově složený nejetý motor 136 to samé platí i o převodovce.

Po dlouhé době se podařilo zrealizovat akci "kola". Samotné akci předcházelo dlouhé období hledání a tápání, které z omezeného výběru škodováckých kol vybrat. Nechtěl jsem jít cestou podložek se změnou rozteče, které by sice otevíraly nepřeberné množství použitelných al. disků, ale má vize byla v kolech, které k těmto autům tak nějak z historického hlediska patří :) ... do užšího výběru favoritů postoupily loukotě, ARC a samozřejmě dělítka :)

Nakonec jsem se rozhodl pro ARC...netušil jsem ovšem na jak zdlouhavou a trnitou cestu jsem se vydal...:)

Interiér:

  • nové čalounění po vzoru originálního
  • nerezové odvrtávané pedály
  • volant SPARCO
  • středový panel (ampérmetr, teploměr olej, analogové hodiny)
  • kontrola tlaku v pneumatikách

Karoserie:

  • kulaté lemy zadních blatníků
  • potažená střecha
  • nějaký ten spoiler (vím nic pro originalisty)
  • rozpěrka mezi předními i zadními tlumiči
  • přepážka v kufru pro náporové chlazení
  • odstraněná přepážka v motorovém prostoru

Motor:

  • 136
  • leštěné kanály
  • „hřebíkové“ ventily
  • snížená hlava
  • ostřejší vačka (260 st.)
  • výfukové svody 4 do 1
  • sportovní tlumič výfuku
  • sportovní filtr sání
  • odlehčený setrvačník a řemenice
  • karburátor DDSR – jiné trysky a vzdušníky
  • zvětšované a leštěné difuzéry

Převodovka:

  • 5ti stupňová s převodem 4,22

Podvozek:

  • „m“- nápravy vyztužené
  • odlehčené náboje předních kol
  • tvrdší tlumiče
  • zkrácené pružiny
  • rozpěrky předních a zadních tlumičů
  • al. disky ARC 7,5J x 13

20. - 22. června 2008 se konal sraz v Topolné u Zlína (Tuňák II). Vzhledem k tomu, že předpověď počasí byla příznivá (už od poloviny týdne nehlásili zataženo ani nad Austrálii :o) ), tak jsem se rozhodl srazu zúčastnit. Počasí tedy vyšlo a dlužno jen dodat, že nakonec jsem své účasti skutečně nelitoval.

Akce probíhala stejně jako u většiny srazů, již od pátku a končila v neděli s tím, že program gradoval v sobotu. V hlavní den srazu nechyběla spanilá jízda, nějaké to všeobecné veselí, předávání znalostí a poznatků mezi jednotlivými majiteli vozů :o) a v podvečer přišlo na řadu vyhlašování výsledků jednotlivých kategorii. Ty byly rozděleny na japonské vozy, evropské vozy, vozy značky Škoda a v neposlední řadě se vyhlašovalo "nej" auto tedy BEST OF BEST celého srazu.

Jaké bylo mé překvapení, když jsem při vyhlašování výsledků slyšel svou značku až na posledním možném míste, tedy v kategorii BEST OF BEST na pozici č. 1, tedy ono "nej" auto celého srazu!!!! Organizátorům ještě jednou velké dííík. :o)

Pár foteček:

4. - 6. července 2008 proběhla Tuning Show ve Slušovicích...vzhledem k tomu, že to mám takřka za rohem...tak jsem nemohl chybět :))

...samozřejmě nechyběly ani sprinty na 400 m. Většinou se takových "disciplín" neúčastním, ale letos mi to nějak nedalo :))

se Škodou 120 GLS

http://www.youtube.com/watch?v=0_BGroj_iio

se Škodou Felicia

http://www.youtube.com/watch?v=jXCb5dlkoSU

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

poznámka pod čarou...obě rozjížďky jsem vyhrál...ehm to jen tak na okraj =oD

...a bylo jedno krásné letní odpoledne a měl jsem o něco těžší nohu než bývá obvyklé...=o)

http://www.youtube.com/watch?v=7dp7cgyujJE

Na závěr bych chtěl samozřejmě poděkovat rodině za tolerování mé "úchylky" a velkou podporu. Stejně tak děkuji tomuto webu a všem co kolem něho stojí a vytváří ho...právě zde jsem mnohokrát hledal inspiraci a rady...:))..."DÍKY"


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 12952×, Komentářů: 30, Líbí se Autor: Feratt
...Láďo, dííííky a když jinak nedáš...tak přijímám =o) =o)
Blahopřeji k vítězství v pojezdech. Vím, že je prima poměřit síly a ještě lepší poměřit je vítězně 🙂





Jinak kolečka jsou naprosto mňamózní, přijmi mou upřímnou závist 😀DD
Taky se přidávám s gratulací, jen houšť takových ocenění🙂
K takovému ocenění nezbývá než blahopřát. Věřím, že to pro tebe bylo určitě to nejlepší ocenění hodin strávených v garáži při vylepšování auta.
ty kola nemaj chybu...na kolik te vysly?
ooo Láďo díky, díky od Tebe mě takové hodnocení zvlášť těší...🙂
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Ta ARCéčka vypadají famózně, vskutku snově!!! 😉
PLasty nejsou můj šálek čaje, ale podle fotek to vypadá na čistou prestižní práci, fandim ti🙂
Co, co ?? V prodejně šlaušků ke sprchám měli výprodej ?





😀





Ale jinak to vypadá moc hezky. Je vidět, že sis dal záležet.
Fity:...ahoj, díky 🙂)! Taky držím palce, aby se Ti s autem dařilo a šlo vše bez problémů a podle Tvých představ 🙂 Pak můžem dát třeba někdy meeting...🙂
No zrovna dneska jsem byl u Ferata pro prevodovku a samozrejme jsem neodmitnul si tohle eRko prohlidnout pekne zblizka na vlastni oci...!Moc jsem se nezdrzel ale za tech deset minut v garazi jsem poznal ze si stim vyhral a udel vsecko "ech gold" 🙂!Uz jsem ti dnes rikal-moc pekna a poctiva prace!Snad na tom budu brzo podobne
Na Pepinovi jsem měl ten samý laminátový převlek na zadní nárazník už tam nebude jen prepreg nárazník jako ve předu.....to samé křídlo na kapotu mám taky někde schovaný, původně jsem ho tam chtěl taky dát, ale pak jsem sehnal lopatu na kapotu alá první Porsche Turbo a tak jsem ji tam dal, prahy jsem už taky sundal dělám z toho zase něco jako soutěžáka, tedy něco jak to bylo před tou velkou přestavbou 🙂
Laďa-Ladis: díky...🙂), o decentnost se právě snažím...volit pouze věci, které by podtrhly sportovní charakter vozu 🙂))))))) chichi
JJ máš mé sympatie v jednoduchosti je krása, máš to udělaný decentně... moje je nebo bylo udělaný podobně 😉
volejňus: děkuji Ti, děkuji...to potěší!!! 🙂
Máš to moc pěkný,precizní prácička. Máš mí uznání!!! 🙂
Tátomechanük: ooo díky,..a s těma diskama je to přesně tak jak říkáš...nejsou zatím jiném kola, tak se jezdí na plecháčích. Zrovna teď + poklice sprint. Oba nárazníky byly svého času v nabídce u firmy KS motorsport.
Nejsem ortodoxním zastánce eRek v originálním stavu, ani oplastovaných, tohle auto se mi líbí ! Moc pěkně a vkusně udělané, podle gusta majitele.


A že jsou na tom plecháče ? Asi není jednoduché nějaká pěkná, cenově dostupné sehnat a tak auto jezdí na tom co je momentálně k dispozici.


Věděl bych o moc pěkných kolech, ale sada vyjde na 40litříků, tak si o nich mohu nechat jenom zdát.


Mám taky jedno oplastované, koupil jsem ho tak a chtěl ho "odplastovat",


ale celému zbytku rodiny se tak líbí, tak zůstává tak jak bylo.


Až nás plasty přestanou bavit, tak půjdou dolů.


Ještě dotaz : ty nárazníky jsou z čeho ?
Tak Ferdo mravec to 15.3.2007 řekl za mě °😉
noooo nikdy neříkej nikdy...takže snad ani s tou sadou RS, ale! Sice vím, že to auto je dost předělané, ale 130 RS jen blatníky nedělají a mít "ereso" jen podle vzhledu blatníků, to se zase nelíbí moc mě. Musel bych se pustit do přestavby zadní nápravy, celého interiéru včetně rámu, atd...když už 130 RS tak se vším co k ní patří. A vzhledem k tomu, že se chci s autem sem tam povozit 🙂) a už teď jsem rád, když to projde technickou tak blatníky podle 130 RS by se rovnaly dalším problémům...
Mít auto v tomto stylu,tak určitě šetřím na kit RS.Jsem odpůrce spoilerů a různých křídel.Udělej z toho RS a uvidíš ten obdiv všech okolo.
a jeje tak to už je nějaká doba co jsem to rešil...ale cenu snad ještě zjistim...a dám vědět
A aká je približná cena toho "udělátoru"?
Ferdo...to hlídaní tlaku je kupované, žádné "DODO". Na každém kole je místo obyčejné čepičky našroubovaný snímač. V autě, v mém případě ve středovém panelu je krabička s rozkresleným autem. Podle toho v které pneumatice poklesne tlak, tak se na té siluetě auta rožne červně a začne pípat.
Strny...pokud by jsi věděl o slušných dělítkách tak je beru...ty sháním už nějaký pátek a nic. Teď se chystám zkompletovat ARC...leštím límce atd...🙂)
ani ty plasty nejsou tak špatný, jen nesedí s těma plecháčema. Dělítka? 🙂
Až na tie plasty a krídlo je auto super. Ale viac by ma zaujímalo, ako si dosiahol tú kontrolu tlaku v pneu. Máš na to nejaký návod, foto, prípadne nákres?
Střecha je potažená koženkou, ale není to klasická koženka je určená pro odolnější použití má silnější vrstvu. Dva podélné švy.
pěkný 🙂 spojlery nebudu komentovat 🙂 čím je potažená střecha??? jen tak dál zrušil bych spojlery do stylu 130RS a bude to krasavec 🙂
Pěkné, ale chybí mi tady nejaké foto motoru a interiéru.