28. únor 2006

Příprava vozidla pod lak

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 96098×, Komentářů: 54, Líbí se Autor: FIJA
Veškeré postupy příprav karoserie před vlastním lakováním.

Příprava karoserie před tmelením

Před každou přípravou pod lak, je nutné zkontrolovat stav karosérie. Spousta lidí, menší prorezivělé díry překytuje s tím, že to nějaký čas vydrží. Přikláním se k vyvaření poškozených částí.

Dále je nutné zjistit co se pod starým lakem nachází. Je lepší vše odstranit až na holý plech a nepatlat na sebe kyty od různých výrobců. Já zásadně kytuji na holý plech. Zkušenost. Výrobci kytů. BODY, SPRINT, SPIES HECKER, STANDOX, PYRMO (Dinitrol), LECHLER ale i polský výrobce je dobrý. S našimi výrobci nemám zkušenost.

Pokud byste používali odstraňovač starých nátěrů, tak je potřeba po použití odstraňovače pořádně povrch omýt acetonem. NEŠETŘIT. Špatně očištěný povrch od odstraňovače má za následek nepřilnutí kytu. Spíš se tohoto odstraňovače vyvarujte.

Zbytky rozbrousit vibračkou (vibračka-exentrická vibrační bruska) zrnitost kotouče 80. Větší nerovnosti plechu překlepat. Místa, která jsou dost zrasovaná nebo klepaná se překytují sklolaminátovým kytem. Lidově se mu říká glass. Tento kyt se může nanášet ve větších vrstvách i v milimetrech. Při kytování menších míst se kyt natahuje trošku přez poškozené místo. Pokud je například celý povrch blatníku nerovný, musí se nakytovak komplet. S tímto kytem se dají také doladit hrany. Nezapomeňte dodržovat správný postup při rozmíchávání kytu s tužidlem. Pokud dáte málo tužidla kyt tvrdne pomalu a nedostatečně, pokud dáte moc tužidla tvrdne naopak rychle a po vytvrdnutí strácí pružnost. Jinak si rozdělejte jen tolik kytu,aby jste ho stačili stěrkou natáhnout na poškozené místo. Při větší okolní teplotě i správně natužený kyt dost rychle tvrdne. Je to fofr. Tak ať vám to neztuhne dřív, než dojdete k autu.

Excentrická bruska fy. BOSCH

Tmelení na hrubo

Kyt rozmíchávám širší špachtlí na ocelovém plechu, asi tak30x30 cm. Někdo ten kyt rozmíchává na kartonovém papíru. Docela dost velká spotřeba kartonového papíru. Plech je na furt. Stěrky používám zásadně ocelové a né nějaké ty plastové šmejdy.

Tmel se skleným vláknem fy. BODY

1. vychytávka - odstraňte ze stěrek ty plastové madla. Stěrku uchopte mezi palec a ostatní prsty.Tlakem palce zjistíte,že se stěrka prohybá. Takové to tvarování stěrky se vám bude na určitých místech hodit.Pokud budete kytovat roviny tak na tu stěrku nesmíte palcem tlačit.Jinak si nakytujete České středohoří nebo jiné pohoří.

Pokud nemáte cit budete potřebovat dvě sady těchto stěrek. Po natažení kytu musíte stěrku, špachtli a ten plech očistit acetonem. No a pokračujete dál v kytování.

Pokud máte nakytováno a kyt je dostatečně vytvrdlý můžete začít brousit. Spousta lidi si na broušení vezme nějaké to dřevíčko nebo korkový špalek na kterém si prsty přidržuje brusný papír. Na broušení je nejvhodnější přípravářský hoblík. Dá se zakoupit v obchodech, kde prodávají autolaky a autolakýrnické potřeby. Ten kdo je šikovný si ho může po shlédnutí originálu udělat sám. Cena hoblíku je asi tak 600-700,-Kč. Hoblík je poháněn lidskou silou. I přesto,že se rozhodnete nekoupit originál,zkuste si v prodejně osahat jeho madlo. Budete překvapeni proč toto madlo je takto tvarováno. Madlo je navrženo pro několik úchopů,jak oběma rukama, tak jednou rukou. V prodeji jsou k mání i hoblíky elektrické. Já vlastním od firmy FESTO. Cena takovéhoto hoblíku je kolem 8000,-Kč.

Hoblíky

Také jsou hoblíky poháněné stlačeným vzduchem. Všechny tytu hoblíky se dají zakoupit ve verzi s odsáváním prachu, který vzniká broušení kytu.Potom nemusíte mít na hubě respirátor. Na tento hoblík se prodávají brusné pásy nelepící nebo lepící. Já používám lepící.

2. vychytávka - k broušení oblých tvarů používám pružný pásek o šířce 2cm a tloušce 2 mm, délka jak potřebuji. Tento pružný proužek je z organického skla(plexi). Na obě dvě strany nalepím samolepící brusný papír. Přiložím ho k povrchu rozložím po jeho délce prsty obou rukou a tlakem vytvořím potřebný průhyb.Pokud je brusný papír už opotřebován strhnu ho ,pásek očistím acetonem a nalepím nový papír.

Pokud použijete klasické školní pravítko tak vám ho aceton naleptá a při větším průhybu pravítko praskne.

Sklolaminátový kyt brousím brusivem o zrnitosti 40-60-80. Podle vrstvy kytu. Po vybroušení tohoto kytu, by měl být tvar povrchu asi tak na 80%.To zjistíte tak,že povrch lehce pohladíte dlaní s nataženými prsty u sebe. Asi tak jako když chcete sáhnout ženě do rozkr...ano tam dolů. Po povrchu pohybujte dlaní ve směru prstů a opačně,né napříč dlaně.

Pokud je povrch dobrý rozbrousíte vibračkou škrábance s kotoučem o zrnitosti 120, ofouknete ho stlačeným vzduchem, abyste z pórů dostali pryč prach.

Tmelení na jemno

Poté přístoupíte k nakytování klasického polyesterového kytu. Jeho rozmíchání a zpracování je shodné jako s glassem. Po jeho vytvrdnutí se lehce pokropí tak zvaným KONTROLSPRAYEM. Je to nitrokombinační černý spray ze širokým rozptylem trysky. Tento spray slouží k tomu,že při broušení v kytu zanechá mapy tam, kde je ještě nějaka prohlubeň. Pokud je kolem těchto map dostatek kytu dál kyt odbrušujte až mapy zmizí. Pokud je kolem map probroušeno na plech musí se ta mapa překytovat a znova přebrousit. Tento kyt se taktéž brousí brusivem o zrnitosti 60-80-120.

Jemný poyesterový tmel fy. BODY

Ten kdo má v přípravě pod lak nějaké zkušenosti si už může dovolit na tento kyt z úsporných důvodů nastříkat plnič. Plnič se stříká na kyt pouze tehdy, pokud je tvar povrchu dobrý na 100 a více procent. A pokud je povrch (škrábance v kytu) rozbroušen vibračkou-kotouč zrnitosti 120. Upozorňuji že na povrchu nesmí být žádné škrábance. Plnič není kyt, kterým by jste chtěli něco doladit. Plnič se stříká ve dvou vrstvách do kříže a tloušťka nasříkaného plniče je v mikronech.

Stříkací kyt

Pokud já připravuji vozidlo pod lak a i přesto, že jsem přesvědčen o tom že rozbroušený kyt mi vytvořil 100%ní tvar, v zásadě na tento kyt stříkám lidově řečený špryc plastik. Je to ten stříkací kyt. Špryc se stříká taktéž ve dvou vrstvách. Ale stříkací pistole musí mít větší trysku než na plnič.

Dvousložkový stříkací kyt od fy. BODY

Pokud budete stříkat celé auto nebo nějaký díl na autě, tak si zalepte papírem vše co nechcete zastříkat. Zbytečná práce s pozdějším čistěním. Karoserie se lepí v lemech po oknech, dveřích a různé vstupy a průduchy. Lepící páska se lepí na půlku šířky zevnitř karoserie. Na vyčnívající půlku se příloží papír lehce se přimáčkne k pásce a přečnívající papír se odřízne perořízkam. Nebo je možno si zakoupit roli papíru už přímo s nalepenou páskou na jedné straně. V zásadě je jedno jaký papír. Nesmí být voskový.

Při použítí šprycu opět dodržujte směsný poměr. Pokud je po natužení špryc hustý je dobré ho doředit originálním ředidlem. Dá se použít i aceton. Pozor, né že bude řídký jako voda. Před tím než natužíte a naředíte špric, měli byste mít nafoukaný kompresor a připravenou pistoli. Špryc tuhne as tak půl až 1 hodinu. To ale neznamená že ho v pistoli budete mít hodinu.

Tužidlo na stříkací kyty a plniče fy. BODY

Jinak na každém obalu je přesný návod jak natužit,jak nastříkat,jaké ochranné pomůcky a jak dlouho schne.Je to i v obrázkách.Nezapomeňte používat při stříkání a broušení respirátor.

Pokud jste nastříkali tímto kytem vše co bylo zapotřebí důkladně pistoli umyjte v acetonu. Pokud na to zapomenete a vzpomenete si na to druhý den tak nazdar pistole. Když špryc důkladně zaschnul tak ho poprášíme opět kontrolsprayem. Přistoupíme k jeho broušení. Na hoblík a na ten plexisklový pásek si nalepíme brusný papír o zrnitosti 120. Z tohoto šprycu se musí vybrousit finální tvar. Kontrolspray vám ukazuje jak je povrch postupně vybrušován. Nezapomeňte během tohoto broušení občasným pohlazením kontrolovat tvar povrchu, aby se to někde neprobrousilo.

Když jste dokonale vytvarovali povrch vezmete vibračku s kotoučem 120-180 zlehka rozbrousíte škrábance. Nesmí zůstat žádné škrábance. Až budete stříkat do plniče i místa která nebyla kytována nebo je na nich lak, musí se tato místa zmatovat. Stačí na to červená matovací rohož.

Nanášení plniče

No a přistoupíme k stříkání plniče. Je možné si plnič i lehce obarvit příbuznou barvou do, které budu vozidlo lakovat. Vozidlo opět zalepeno, ofouknutý prach a navíc se musí celý povrch odmastit. Prodávají se originál odmašťovadla. Stačí ale aceton. Po odmaštění povrchu na něj už nesaháme a nic nepokládáme.

Odmašťovač od fy. BODY

Podle návodu si připravíme plnič. Plnič má být řidčí než špryc. Naředit se dá taktéž acetonem, nebo origo ředidlem. Když je plnič natužený a naředěný přeleje se do pistole přez sítko. Tato sítka se dají taktéž koupit. Nezapomeňte na respirátor. No a vzhůru na stříkání plniče.

Dvousložkový plnič od fy. BODY

Jak bylo už jednou řečeno stříká se ve dvou vrsvách. Nejprve se plničem podstříknou všechny hrany. Povrch se lehce pokropí první vrsvou, počká se pár minut, opět se podstříknou hrany a nastříká se druhá vrstva. Když je vše v plniči nastříkané vyčistí se pistole.

Broušení pod vodou

Po zaschnutí plniče se povrch pokropí kontrolsprayem. Z vozidla nesundavejte lepení. Poslouží vám jako plochy pro stékání vody při broušení. Nenateče vám toho do vozidla tolik jako když to sundáte před broušením. Zkušený přípravář vezme vibračku dá si na ní kotouč o zrnitosti 400 a z lehounka si plnič rozbrousí.

Kontrolspray od fy. BODY

Pokud máte nastříkané dveře kapoty atd i zevnitř, začínají se pod vodou brousit z vnitřní strany a nejlepší je je položit na nějaké kozy které jsou obaleny papírem. Tyto vnitřní strany se brousí papírem o zrnitosti 400-600. Nebo je možné použít šedou matovací rohož. Tato rohož je na broušení za mokra.

Matovací rohož - brusné rouno

Vnější povrch brousíme pod vodou, tak že si vezmeme korkový špalek, zkontrolujeme strany jestli jsou dokonale rovné. Vezme se brusný papír pod vodu o zrnitosti 600, archy se roztříhají na čtyři díly. Růžky těchto dílů zastřihnout do kulata a papír vložit do nádoby s vodou na provlhčení. Nikdy nebrousit neprovlhčeným papírem.

Vezme se nasáklá houba, povrch který se bude brousit se poleje vodou, na korkovém špalku se prsty přidrží papír a zlehka se za dostatku vody začne brousit. Vodu je možno dodávat i z hadice. Zásada je DOSTATEK VODY. Nebrousí se do kulata, ale všemi směry.

Když je povrch vybroušen tak, že na něm není vidět žádný kontrolspray vezme se provlhčený papír o zrnitosti 800-1000 přidrží se na špalek a opět se povrch zlehka přebrousí. DOSTATEK VODY.

Různé prolisy, které se nedají rozbrousit špalkem se vemou zlehka rukou. Na přebroušeném povrchu nesmí být žádný škrábanec. Vše by bylo v laku vidět. Plnič by se neměl probrousit na spodní podklad. Pokud se to stane přestříkne se probroušené místo jednosložkovým plničem K1, který je ve spray a po krátkém zaschnutí se opatrně přebrousí.

Konečná kotrola

Nakonec se zlehka rukou přejedou všechny hrany. NEPROBROUSIT. Přebroušený povrch zkontrolujeme tak, že se opláchne vodou. Nechá se oschnout, vezme se houba, kterou namočíte, vyždímete a tahem povch zlehka houbou přejedete. Současně s tímto přejetím se podíváte na povrch proti světlu. Teď se vám ukáže, jak jste se činili. Pokud uvidíte nějaké škrábance pokračujte zlehka v broušení. Pokud nenaleznete škrábance tak se velmi pochvalte a poplácejte se po ramenou.

Takto je povrch připraven pro olakování.

Samotné lakování je popsané v článku Olakování vozidla .

(obrázky převzaty ze serveru http://www.bodycar.cz, kde také najdete kompletní sortiment.)


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 96098×, Komentářů: 54, Líbí se Autor: FIJA
Jakým smirglem brousti plnič K1 ve spreji? Mně připadá ta hrubost 400 či 600 moc hrubá a plnič je hned zase dole. Na dvousložkový původní plnič je to akorát (připadá mi hrubší strukturou a tvrdší).








Díky Pajk
taakze problem bol v pistoli. Zrejme vada z vyroby. Dakujem vsetkym za prispevky. Dnes mi dali novu, sice som s nou este nestriekal no vzduch cez nu prudi krasne. Aj podtlak na nasavacej trubke je neporovnatelne lepsi.
skus strikat s povolenou kartusi mozna trubka pistole co saje barvu je az na dne a nemuze sat mel sem stejnej problem
Něco podobného se mi stávalo u Body 910 také. Přišel jsem na to, že je pistole zvnitřku pěkně zasviněná 🙁 bo v práci jí používá kde kdo, ale nikdo ji neumyje. Jen já. Tak jsem ji vypral v acetonu a profoukl jí též acetonem.A fachčí to bezvadně.Tlak mám nastaven dle potřeby struktury na zmíněných 4-5.Zkoušel jsem to též ředit a to acetonem.Výsledek byl takřka stejný.
Ta pistole funguje jako obyčejná fixírka. Máš to někde upchaté, jinak tomu nic být nemůže
to bude len preklep. Zda sa mi ako by sa v nej tratil tlak. Zeby nieco upchate este z vyroby?
Noo, ale pistole na strikani co potrebujes je oznaceni UHW 2000, nemas nahodou nejakou jinou, nebo je to jen preklep? pises UWM 2000!
ono to nejde aj ked mam tu trubku len namocenu v tej farbe. Celkovo je podtlak v tej nasavacej trubke dost slaby sakra.
to je divný, body 950 je poměrně řidké, takže by to mělo v pohodě jít. Mmě jde téměř bez ředění stříkat i 910ka, což je vpodstatě hustější 950ka. Nemáš náhodou ucpanou tu dírku, přes kterou se vyrovnává tlak v kartuši??
ak ma budik neklame je tam 6 bar
Jak píše Danda, mrkni na tlak. Chce to tak 4-5 bar. I struktura povrchu je potom jemnější.
A jaký tam máš nastavaný tlak? Mělo byto jít stříkat bez jakéhokoliv ředění. Aspoň mě to vždy fungovalo.
neviem ci tu pistol reklamovat alebo je to bezne a treba tu farbu uplne rozriedit?
mozno trochu od veci ale neviete mi poradit? Mam novu pistol na podvozky a dutiny, ono to nechce striekat body 950 z kartuse skusil som to riedit no slo to len biedne. Pistol je od schneidera UWM2000.


Je treba tu farbu uplne zriedit?
pistoli bych doporučoval s horní nádobkou vzhledem k tomu že u spodní nádobky se občas stane že natáhne falešný vzduch zvláště při menším množství barvy a pistole potom prská. Na špric trysku 1.8 - 2.2 a plnič 1.6. na barvu 1.3 - 1.4. Do plniče NEDOPORUČUJI dávat místo ředidla aceton (nitroředidlo).Nikdy pořádně neuschne a při broušení na sucho se patlá na kotoučky a časem více sesychá a propadá se. Totéž platí o barvách. Raději vždy použít předepsaná tužidla a ředidla. Pozor na vodou ředitelné barvy které dnes bohužel vytlačují klasické akryláty díky přísnějším pravidlům obsahu VOC. Pod tyto vodní base dbejte na kvalitnější přípravu a hlavně nesmíte probrousit až na plech jinak hrozí reakce a následná koroze. Všechna probroušená místa se musí před vlasním stříkáním vrchního laku znovu zakrýt slabou vrstvou plniče.
heh...som pocul,ze firma BODY vraj skrachovala 🙂
ktera je lepsi pistole s horní nebo spodní nádobkou
Zdar chlapi.Je nejaky ZASADNI rozdil mezi Lakovanim plechu a laminatu?DIKY MOC.Citron
DAKUJEM
Čerstvě pozinkované díly se musí nechat vyzrát(asi tak púl roku)a nebo z mé zkušenosti přetřít slabím roztokem louhu s vodou.Zrání se urychlí na dva dny.Poté povrch otřít acetonem a pro kytování používat kyty na zinek.
Tak ještě jednou s tou základovkou.Pokud budeš sundavat z celého povrchu vozu starý lak až na plech,nebo pískovat,je lepší to dát do základu.Ato proto aby obroušený povrch opětovně nenarezl.Když začneš kytovat tak si to místo obruš znova na plech.Je dobré postupovat s tím kytováním po dílech (blatník vybrousit,nakytovat,kyt srovnat)a další část kasle. Až bude celé vozidlo takto přebroušeno,překytováno a kyt broušením vytvarován do požadovaného tvaru,tak se tou bruskou vše přebrousí,aby zmizely škrábance a stříkne se to do plastického kytu,nebo plniče.
Rad by som dostal odpoved na konkretnu otazku ohladne zakladu. Vjednej odpovedi sa pise, ze treba po obruseni dat najskor zaklad a v dalsej, ze treba odstranit prevoznu farbu z noveho dielu a dat na to plnic. Tak ako to je??? Myslel som si , ze ked je ocisteny plech od farby, ze postup je rovnaky. Prosim o konkretnu odpoved - je alebo nie je potrebny zaklad???


Aky postup nanasania? Zaklad, tmel, spricgit, plnic, lak? Alebo ako?
navod a článek super díky moc, ale vzhledem k tomu že jsem v tomto oboru začátečník tak mě napadají stejné otazky jako tady -martyho- zkoušel jsem najít odpovědi na jeho otazky ale nic - počítače, to pro mě taky není- asi to posílaš meilem . takže jak říkam chtěl bych odpovědi na otazky martyho díky moc
navod a článek super díky moc, ale vzhledem k tomu že jsem v tomto oboru začátečník tak mě napadají stejné otazky jako tady -martyho- zkoušel jsem najít odpovědi na jeho otazky ale nic - počítače, to pro mě taky není- asi to posílaš meilem . takže jak říkam chtěl bych odpovědi na otazky martyho díky moc
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Pro KILERa.Pokud je nový díl(blatník dveře)a tento díl nejeví známky nerovnosti povrchu je dobré zmatovat červenou rohoží převozní barvu,nebo jí raději odstranit úplně a díl stříknout do plniče.Další postup je už uveden.
Tak jo, chlapy díky moc za trpělivost a Vaše rady. Udělám to tak, jak píšete. Jezevec.
Ja som gumoasfalt odstranoval teplovzdusnou pistolu a co zostalo nitroriedidlom a benzinom.
Jezevec: gumoasfalt flexou a copánkama 🙂 nesundáš, jak se to zahřeje začne se to krasne tahat a budeš to mít úplně všude včetně flexy. Podle mě jediná možnost je tvrdá špachtle a bušit. Tak jsem to alespon delal ja... Jinak v Pe je prodejna s barvama a asi i autolakama u pošty, v táboře je firem co ti namichaj jakejkoli autolak celkem dost...
Teda žádná sranda to asi nebude. Sice jsem to už pochopil, ale jak je to s lakováním nových dílů? Takže vezmu nový zdravý blatník, obrousím ho na plech, vezmu základ (který se snese) a stříknu ho a pak už můžu na to plnič a na vrch akryl. lak nebo před plničem stříkací tmel (špryc). Prostě otázka zní: Musí tam ten špryc nebo ho můžu vynechat? Nebo je tam lepší dát třeba kvůli lepší antikorozi jakože více vrstev více chrání. Možná moje otázky zní hloupě, ale v tomto nemám žádné zkušenosti, tak se chci raději zeptat zkušených, než něco pokazit. Dík za odpověď.
Aha...., já budu podlahu také měnit..., šlo mi o podběhy - takže, jak píšeš Ty... Ještě kouknu na odkazy na specializované prodejny na auto laky (Tá-Pel.) a uvidíme....Díky moc za trpělivost !!!!!


Jezevec
Ještě jsem zapoměl napsat,že veškerej sajrajt ze spodku vozu jsem neodstraňoval,jelikož jsem dával novou podlahu,vnitřní a vnější prahy,podběhy....Ale jen tak pro zajímavost jsem to zkusil užší špachtlí a šlo to docela dobře.Nesmí se to ohřát.Odlupovalo se to po větších kouskách.
Jezevče,množství těch produktů závisí na tom co vše budeš stříkat.Pokud i vnitřek vozu stačí 4kg plniče,barva do 2,5kg,špryc plastik 4kg no a ostatní material se z hlavy nedá určit jelikož nevím jak povrch vozu vypadá(jak je hodně pomlácen).To už si každý musí určit sám.Věřím tomu,že v prodejně autolaků ti poradí kolik barvy,plniče,šprycu.
tomcat1) Myslel jsem to takhle :


To hrubé - asfalty apod. - ze skeletu oderu natvrdo tou flexou s copánkama a pak holý skelet před stříkáním základem lehce dočistim flexou s "měkkým" kartáčem + ručně a stříknu základem. Pak se bude vyvařovat a tmelit atd. viz můj předešlý dotaz..


Plechařinu jsem chtěl mosazným kotoučkem obrousit na hrubo také, ale máš asi pravdu a tak to skusím spíš tou vibračkou, mám sice dvě ale jen ty hranaté - obdélníkový tvar brusné plochy - což bude asi problém třeba vevnitř blatníku, ale uvidíme... ?!


Tmely chci brousit ručně a hrubé nerovnosti z nich vibrační bruskou, ale hlavně si musím koupit ten hoblík neb toho na ruce bude stejně většina......


Takhle by to mohlo jít ne ?????
Jezevec: Pokial to chces obrusovat tak jedine excentrickou bruskou! Flexa sposobi lokalne prehriatia plechu a zvlni ho!Potom tazko najdes niekoho na lakovanie.Podvozok mozes dat kludne opieskovat.
Džone díky moc - to mi pro představu stačí !!!! Jezevec.
Jo a barvy jsem koupil 2 liry a dost jí zbylo... bylo to maximálně tak litr a půl.
Já jsem na erko spotřeboval asi 2-3kg plniče, 0,5 kg tmelu, a tušim, že 3 nebo 4 kartuše vrásněnky (jedna na kufr, jedna na motorovej prostor a jedna na prahy + vnitřní lemy blatníků)
Tu FIJA) Asi jsem to nenapsal dost jasně - pískovat nebudu určitě !!!!! Jen brousit - flexka s ocel kotoučem + ručičky apod..... Ale Ty jsi mi odpověděl na moji první otázku i tak : Obrousit celý skelet, nastříkat základem vhodným pod tmely a pak vyvařovat - díky moc !!!!!!!








P.S. Trochu mne jen trochu mrzí, že mi nikdo nenaznačil kolik asi barvy, střík. tmelu, vrásněnky atd...budu asi potřebovat ( 5 - 10 litrů, 5 - 10 kg ? musím totiž pro každou blbost jezdit cca 30 km do města a pro základní kalkulaci by to bodlo...) Erko jsem už kdysi celé od skeletu stříkal..., ale za boha si nevpomenu kolik toho přibližně padlo.....
Jezevče nevím jak budeš postupovat.Pokud necháš nejprve opískovat kasli,poté je dobré ji nastříkat základem,který se snáší s kyty.No a pak se vesela pust do vyvařování.Samozřejmě ty vyvařené místa tou základovkou přetřít.Pokud by si to nenastříkal do základu tak by to mohlo chytit rez.Já osobně nedávám pískovat.Kdysi jsem si nechal pískovát blatník na TRIUMFA a to co jsem si z pískovny dovezl nebyl můj původní blatník,ale kus rozmláceného plechu.
Postup by mal byt nasledovny: Cele auto opieskovat, nastriekat reaktivnym zakladom a az potom vyvarat a postupne opravovat.Aspon tak to robia profesionalny restauratori v nemecku. Na pieskovanie sa na zapade uz nepouziva piesok ale zmrazeny CO2. Plech sa tak nepoprehyba a nestenci.A je hladky.
P.S. Ty číslice jsou uvozovky - psal jsme to ve wordu - sorry.
Tu FIJA ( Hanz) Poprosím Tě ještě o dodatek speciálně pro mne – promiň jsem holt asi poněkud tvrdší čtenář &#8211😉





1) Postup pro opískovaný „celý“ skelet je mi jasný , ale co s tím, když to budu dělat po částech ? tzn. průběžně brousit a vyvařovat – možná i několik měsíců ? Dříve jsem to napatlal základem (štětcem, sprejem apod. ) , který jsem později lehce přebrousil, odmastil a jelo se dál, ale při aplikaci nových kytů to nepůjde bez použití té spec. stříkací základovky pod kyt ( což po částech bude asi dost děs pokud to vůbec půjde - že ?) čili : JDE si nějak PŘIBRZDIT korozi toho z části „hotového“ a nebo to musím nechat být a pak najednou celé znovu přebrousit a pak postupovat dle návodu pro opískovaný skelet ?


P.S. : Pískovat určitě nebudu – není kde a za co…jen brousit - jo holt „socka“


2) Pro někoho taková drobnost, ale pro mne dost podstatná :


Potřeboval bych vědět PŘIBLIŽNÉ množství jednotlivých položek ( barva, kyt, plnič, vrásněnka …. ) pro „celé auto“ včetně vnitřku ? Je mi jasné, že to nelze přesně říct, ale alespoň cca. abych si mohl udělat představu ceny a nekupoval toho ve finále hodně málo a nebo hodně moc.





Díky Jezevec.
Samozřejmě můžeš použít tu základovku ale jen od stejného výrobce jako budou kyty a musí to být základovka pod kyt.Taková to základovka je opět dvousložková a musí se stříkat.
....ale jinak nechci vypadat jako rejpal. Jsem vděčnej za každou praktickou informaci, protože mě ta anabáze kompletně od vyvařování po lak letos čeká. Takže díky.
No dobře, ale jak teda ošetřit to aby mi mezi pískováním a kytováním ten holej plech nereznul? Ona vzdušná vlhkost může být svinstvo. A nemyslím, že to každej stíhá tak rychle. Myslel jsem, že na to by ta základovka fungovala, ne? Prostě jako dočasná ochrana typu - opískuju podběh na plech a hned ho natřu, protože znova se k tomu dostanu až příští víkend.....
Vozidlo kompletně očištěno od starého nátěru (opískováno)z venku i ze vnitř. Uvnitř vozidla,motorového prostoru,kufru se překytují hrubé nerovnosti přebrousí a následně se vnitřek přestříkne buď plničem nebo přelakovatelnou hrubovkou (používá se na spodky vozů).Jak kdo chce.Po rozbroušení plniče se vnitřky olakují.Vozidlo kompletně opískované se z venku překytuje stěrkovým kytem jen v poškozených místech.Zbytek vozidla omlácený od pískování se musí nastříkat špryc plastikem.Plnič tuto nerovnost nezakryje.Tento stříkací kyt rozbrousit.Poté plnič.S těmi základovkami opatrně.Může se stát,že se kyt se základovkou nesnese (chemické složení)a potom se to od povrchu odlepí,popraská.Chemické složení kytu poskytuje dostatečnou antikorozivní ochranu,a při kytování zlehka narušuje povrch plechu,proto se dává na čistý plech.Jinak děkuji adminovi o doplnění článku obrázky.
Ahoj, nejsem zadnej profik, jenom amater samouk, Otec dela renovaci jedny skodovky a plech vzdycky natrel antikorozni upravou a na to tmelil. Ja kdyz sem opravoval kasli tak sem ten tmel mrsknul rovnou na plech, psali to v navodu. Jde to ale ten plech musi bejt uplne zdravej, jinak se tam na presrok objevjej bublinky.
Co se týče té základovky a celkového postupu lakování v kostce, možná vám pomůže tyto dokumenty:





http://www.autop-bohemia.cz/pdf/B3.pdf


http://www.autop-bohemia.cz/pdf/V2.pdf





Celá příručka:


http://www.autop-bohemia.cz/prirucka.htm
Ať si to dělá kdo chce, jak chce, já bych tam tu základovku dal, už proto, že je antikorozní, což je vlastnost, u kt. bych u kytu pochyboval. Je ale pravda, že se to pak hůř dělá, protože po zakytování se při broušení probrusuje. Ale dá se použít místo kontrol-spraye (tzn. 2x).