30. březen 2004

Barvy elektrické instalace

Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 28199×, Komentářů: 46, Líbí se 1 Autor: Petr
Barevné schéma elektrické instalace Š 110 R

Po nesčetných přáních a dotazech ohledně barev drátů elektrické instalace poté, co jsem ji vyráběl celou nanovo ve svém autě, jsem se konečně donutil k tomu, abych se podělil se zkušenostmi.

Po delším zvažování, jakou formou celou záležitost předložit čtenářům, jsem zvolil původní nákres el. instalace do něhož jsem barevnost drátů doplnil. Nekamenujte mě za kvalitu. Nejsem grafik :-)) a byla použita ruční metoda v kombinaci s dokreslením barev v PC. Původní dokumentace, z níž jsem čerpal je dost nepřehledná, zbytečně rozsáhlá a místy i zavádějící a pro skenování silně opotřebovaná.

Materiál svazku

Svazek je tvořen měděnými vodiči o průřezu 1,5 a 4 mm. Obecně platí, že část instalace před pojistkami by měla být z vodičů o průřezu 4 mm. Jedná se o následující spoje a propojení:

  • Od pojistky č.1 ke startéru a na svorku 30 spínače světel, dále odtud ke spínací skříňce na svorku 30 a nakonec k přepínači světel na svorku 30 - červený
  • Od pojistky č.2 ke spínací skříňce na svorku 15 - žlutý
  • Od pojistky č.3 k přepínači směrových světel na svorku 58L - černý
  • Od pojistky č.4 k přepínači směrových světel na svorku 58P - černý
  • Od pojistky č.5 a 6 k přepínači světel na svorku 56b - černý
  • Od pojistky č.7 a 8 k přepínači světel na svorku 56a- modrý
  • Od startéru k alternátoru na svorku 30 - žlutý

Dále jsou použity vodiče o průřezu 16 mm. Jsou to kabely od akumulátoru ke startéru a ukostření akumulátoru. K ukostření motoru je použit měděný zemnící pásek.

Ostatní kabely jsou průřezu 1,5 mm. Barevné provedení je dle schématu, i když se v průběhu výroby asi měnily některé odstíny barev ( např červená je někde růžová, zelená a žlutá mívala také více odstínů světlosti ) setkal jsem se i s jiným barevným provedením některých spojů ( Zřejmě podle toho, které barvy byly zrovna skladem ) :-) Rovněž jsem narazil i na používání bílých kablíků, např. propojení kontrolek. Takže ne vždy musí být barevné provedení elektriky ve vašem eRku úplně shodné s tím, co je zde uvedeno. Pro úplnost: Materiály, z nichž jsem vycházel pocházejí z jakési servisní dílny, jsou opatřeny razítkem Škoda Mladá Boleslav a jsou datovány rokem 1973.

Pro orientaci pro ty, co by chtěli zhotovovat svazek instalace nanovo, celková potřeba drátů je cca 200 m kabelů celkem, asi 200 konektorů a několik kabelových oček. Při stavbě jsem používal klasické mosazné zamačkávací konektory s bužírkovým převlekem. Celý svazek je bandážován černou izolační páskou a ve vhodných místech se větví do jednotlivých odboček ke spotřebičům. Je zapotřebí dbát na řádné ukostření ve všech místech, kde je to ve schématu vyznačeno. K číslům označujícím jednotlivé spotřebiče v instalaci zde vysvětlivky neuvádím. Můžete si je prohlédnout například zde na stránkách v článku zobrazující elektrickou instalaci v klasické podobě. A nyní již slibované schéma s barvičkama.

Doplnění

Ještě pro úplnost: Značení na spínači varovných světel je leckdy odlišné od toho, které je vyznačeno zde ve schématu. Já sám jsem to měl v autě taky jinak a byl to docela oříšek zapojit jej správně. Údajně se toto značení používalo na novějších modelech eRka, ale já se s tím setkal i na eRku, které mělo rok výroby 1974. U Davese jsem objevil schéma elektriky pro model 1981, kde je to značení již správné. Tedy doplňuji porovnání značení na starší a novější verzi spínače. Vždy je uvedeno číslo kontaktu dle nákresu, následuje odpovídající značení na novější verzi a nakonec kam vede vodič od toho kterého kontaktu.

  • 1 = P K přerušovači
  • 2 = 49a Na svorku B přepínače blinkrů
  • 3 = L Levá větev blinkrů
  • 4 = C Na kontrolku varovných světel
  • 5 = 30 Přívod od pojistky č.1
  • 6 = G Ukostření
  • 7 = R Pravá větev blinkrů
  • 8 = 15 Na svorku 15 spínače topení
  • 9 = + K přerušovači
  • 10 = I K přerušovači

Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 28199×, Komentářů: 46, Líbí se 1 Autor: Petr
Schéma v původním rozlišeni je zde na webu v souborech ke stažení:





http://www.skoda110r.cz/file_download.php?fid=79
Odesláno.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Petře,mohl bych tě také poprosit,když už to budeš posílat?


Zařadím si do svých "eR" souborů.Díky D.
Ahoj, dufam, ze nie je neskoro, ale ak by to slo, poprosim aj ja o detailnu schemu na mail. Dakujem.
ahoj,možná už přicházím z křížkem po funuse,ale prosim o zaslání barevného schema na mail,dík.
Dobrý den, můžu poprosit o schéma elektroinstalace ve větším rozlišení? Moc by mi to pomohlo. Děkuji...
Zdravím , mohl bych požádat o lepší zobrazení el. schématu 110r.Dělá ji novou. Dík
pošli mi prosím schéma ve větším rozlišení na email
Zdar ľudkovia! Asi už viete ked sem píšem, že čo asi chcem tak ak by to bolo možné tak aj na moju adresu vopred ďakujem.
Snad Ti to přišlo 🙂
Jestli by bylo možné to poslat, byl by jsem opravdu potěšen, pokud možno ve větším rozlišení, jak tu bylo už zveřejněno.


Předem děkuji
Jestli by bylo možné to poslat, byl by jsem opravdu potěšen, pokud možno ve větším rozlišení, jak tu bylo už zveřejněno.


Předem děkuji
Jestli by bylo možné to poslat, byl by jsem opravdu potěšen, pokud možno ve větším rozlišení, jak tu bylo už zveřejněno.


Předem děkuji
Chtěl bych také poprosit o zaslání schématu ve větším rozlišení...děkuji Jandis
Chtěl bych také poprosit o zaslání schématu ve větším rozlišení...děkuji Jandis
Chtěl bych také poprosit o zaslání schématu ve větším rozlišení...děkuji Jandis
Prosím, jestli to bude někdo posílat tak mě taky! Díky
Dobrý den, bylo by možné mi také zaslat plánek el. zapojení s barevným označením vodičů ve větším rozlišení?


Předem děluji R.S.
Dobrý den, bylo by možné mi také zaslat plánek el. zapojení s barevným označením vodičů ve větším rozlišení?


Předem děluji R.S.
zdravim,





tiez by som Vas poprosil o zaslanie vacsej schemy, jedna sa mi hlavne o zapojenie smerovych svetiel. Dik moc
Chcel by som Vas niekoho poziadat, ak mate zobrazenú schemu vo väcsom rozliseni


ci by ste mi ju mohli poslat na swinx@post.sk .SÚRNE...Díky moc
Chcel by som Vas niekoho poziadat, ak mate zobrazenú schemu vo väcsom rozliseni


ci by ste mi ju mohli poslat na \"vlllad@centrum.cz\". Dakujem.
To Ota: Odesláno
Ahoj. Mohl bych tě požádat o zaslání schématu na email? Díky
Jeste jednou díky
Odesláno kapitáne 🙂
Mohl bys prosím zaslet jednou i sem? Díky
Příteli ze Slovenska, plánek jsem Ti poslal, ale mail se mi vrátil pro neexistující mailovou adresu... 🙁
dobry den. aj ja by som poprosil ak by bolo mozne o zaslanie tejto schemy vo vysokom rozliseni pretoze jedna r-ka caka na komplet vymenu elektriky a moc by nam to pomohlo. Dakujem
Petr: ahoj mohl b yjsi mi prosim poslat ten planek mailem ve velkym rozliseni ? zapojuju ted elektriku v RS a tak bych si to chtel ve skole vitisknout na velkej papir abych na to lepe vydel ! predem diky !!!
Mohlo by tohle zapojení fungovat i pro ŠKODU 120????
Tam je káblov🙂))
Autoeletrika Na bělidle?...To snad ne, již nikdy více.Větší šejdíři nikde nejsou!
to jura: jestli to bude nad tve sily a budes to znovu chtit zprovoznit, tak pokud jsi z prahy, doporucuji autoelektrikare na smichove - ulice na belidle.





ja pred lety provedl to same - vyrvani byla prace na cca dve hodiny, pocet hodin stravenych nad pokusem o vyrobu noveho svazku radeji neuvadim 🙂 pak jsem to vzdal, odtahl jsem ero na lane a nechal zastavet od nich (svazek pouzili z vrakalu z nejake hundrtky + dodo), cena mne velmi pozitivne prekvapila - 1250kc vcetne matrose, fungovalo to 2 roky no problema, urcite to bylo levnejsi nez resit, kde vsude byl ve starem svazku zakopany pes... ale uz je to par let, asi by to ted bylo o neco drazsi... ale na ten jejich udiv, kdyz zjistili, ze v celem aute neni jediny drat, do smrti nezapomenu 🙂))





zdar, ex-erkar ladis
2 Jura: Dej si RedBull a důvěřuj síle... 🙂)))
Tak jsem se do tý elektriky pustil. Zatím jsem to všecko vytrhal, a mám pocit, že už to nemůžu nikdy dát dohromady🙂 Každopádně, až to zvládnu, budu machr😉
Konečně sem to našel barevný,ty zmetci to dávaj do knížek bez barev.SUPER
Ne. Svorka 10 je u dvoudrátového přerušovače neobsazená, u třídrátového je spojená právě s přerušovačem. A vodič od spínače topení je veden na svorku 8, proto je u něj číslo 8.
mam dotaz k tomu zapojeni blinkru- konektor 10 ma jit taky k tomu přerušovači? Ve schematu je na něj připojený drát 8 co vede na topení...
KLOKAN....takze to ma 4mm izolace?...kdyz to ma cely 16mm prurez a 8mm vodic?
nebo taky průřez=pi*(průměr na druhou)/4
A mě ty hodnoty byly taky nejaky divny ( průřes X průměr ). Elektriku jsem tahal novou a ce bych tam daval někde 2cm kabel to si nepamatuju. ( to je jak na pripojeni rodiného domku, 20ka měd) 🙂)


Ten prumer 1cm to uz by celkem sedelo 🙂)
Clupi bacha na pojmy Průměr / Průřez. Pro názornost - PŮVODNÍ kabel od aku ke strtéru má PRŮŘEZ (=obsah kruhu=pí * r na druhou) 16 mm, kdežto PRŮMĚR asi 0,8 cm.
V žádném případě nedávej menší průměr a naopak pokud taháš novou elektriku a plánuješ něco jako přídavná světla, topení nebo náporák, dej ještě silnější na hlavní přívod od bateky k palubce. Teď je tam tuším 4mm...
Pro ty kteří budou shánět kabely větších průměrů doporučuju dvě firmy: EMAS (Praha Strašnice) a DABOK (Praha Motol). Nad průřez 10mm prodávají i metráž. Pod tento průřez v DABOKu nevím, ale v EMASu ne...
Díký díky, Petře! Myslím, že to pomůže spoustě lidí. I když nevím, kde seženu 16 mm kabely od akumulátoru ke startéru a ukostření akumulátoru, asi tam dám trošku menší průměr🙂))