29. leden 2004

Škoda 130 RS - Rallye Monte-Carlo

Rubrika: Nostalgie ze 70.let, Přečteno: 10760×, Komentářů: 2, Líbí se Autor:
článek z časopisu "Svět Motorů 8/77"

TEXT: K. BERÁNEK

FOTO: Ing. J. DIBELKA A M FIŠERA

Druhá polovina letošního ledna byla pro příznivce motoristického sportu ve znamení nejpopulárnější automobilové soutěže - Rallye Monte Carlo. Po několikaleté odmlce se tohoto podniku započítávaného do mistrovství světa značek, opět zúčastnily československé posádky na vozech Škoda. Výsledky jsou již dobře známé, ale i tak umístění našich jezdců překonalo většinu optimistických přání. Dvanácté a ptnácté místo v absolutní klasifikaci je velký úspěch, zejména uvážíme-li, že vedle vítězství vozů do 1300 ccm zvítězily škodovky i ve skupině cestovních vozů A 2 bez rozdílu zdvihového objemu.

Vlevo na přední části Š 130 vyniká světelná "rampa" s přídavnými dálkovými a mlhovými světlomety Hella a spoiler

Československé posádky startovaly s třemi novými vozy Škoda 130 RS, speciálně upravenými pro tuto soutěž v rozsahu povoleném mezinárodními řády FIA pro cestovní vozy. Již samotná příprava byla zaměřena na specifické podmínky zimní jízdy. Jezdci absolvovali mj. i Rallye Ruská zima a díky dobrým sněhovým podmínkám a soustředění, řadu tréninků doma a v neposlední řadě pak s tréninkovými vozy i přímo na trati soutěže. Při přípravě samotných vozů byla dána přednost úpravám zajišťujícím spolehlivost a výdrž před "ostrou", výkonnější verzí. Prvnímu popisu automobilů Škoda Š 130 RS jsme se věnovali v MS č. 32/1975, avšak tehdy se jednalo o verzi pro závody na silničních okruzích. Soutěžní varianta vozu Škoda 130 RS se pochopitelně dost liší především úpravou a výstrojem. Navíc za téměř dva roky doznala "stotřicítka" různých změn a modernizace některých dílů.

Karoserie vozů pro Monte Carlo měly originální barevné řešení. Kapota přechází plynule v aerodynamickou přítlačnou plochu.

Automobily Škoda 130 RS koncepčně navazují na známá škodovácká kupátka Š 110 R. Těm jsou také vnějším vzhledem hodně podobná. Ovšem zde lze s klidem použít známé úsloví o "vlkovi v beránčím rouše". Aby tomu tak nebylo ani na první pohled, byly stotřicítky pro Monte Carlo opatřeny "válečnými" barvami v podobě množství pruhů a proužků ze všech pohledů, což spolu s mohutným světelným výstrojem, litými koly a hrůzostrašným tlumičem výfuku dává tušit, že přece jen nepůjde o tak mírumilovný "přístroj".

Současná konkurence je v automobilovém soutěžním sportu velmi silná, i když z výrobců, zajímajících se o tuto disciplínu, si většina může dovolit start jen v některých vybraných soutěžích. Tovární týmy pro letošní sezónu má například Lancia (Stratos - výkon 200 kW), FIAT (131 Abbarth Mirafiori - 160 kW), Ford (Escort - 177 kW), Opel (Kadett GT/E - 177 kW), Alpine Renault (310 V6 - 220 KW), SEAT (124 D Especial - 155 kW), Datsun (Violet), Toyota (Corolla/Celica), SAAB (99 - 150 kW), Peugeot (504), FIAT Polski (125p - 120 kW), Lada (2103). Vedle těchto továrních speciálů s jezdci slavných jmen za volantem startuje v mistrovských soutěžích ještě řada "soukromníků" s nejrůznější podporou na upravených či ex-továrních vozech již uvedených značek, či na vozech dalších renomovaných výrobců jako jsou Porsche, BMW, apod. Výkony těchto vozů se pohybují od 120 kW (150 k) výše. Proti takovéto smečce se zdá být škodovka 130 RS jen lehkou váhou a se svými 85 kW (115 k) bez nadějí na úspěch, stejně jako někteří ze "svátečních" účastníků RMC, kteří startují za své, bez servisu, s vozy o výkonu menším než 74 kW (100 k). Ale jak ukázaly výsledky, není tomu vždy tak, a i Davidové mohou uspět v souboji s Goliáši.

Sportovní stránce letošního Rallye Monte Carlo jsme se již v SM věnovali, méně se zatím ví o samotných automobilech Škoda, proto přinášíme také jejich podrobnější popis.

Velká péče byla vozům pro soutěž Rallye Monte Carlo věnována nejen při jejich přípravě, ale také v jejím průběhu. Bez ni je úspěch nemyslitelný.

Srdce každého vozu - motor - je upravený čtyřdobý, kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV, osvědčené škodovácké koncepce, umístěný za zadní hnanou nápravou. Úpravy byly voleny s ohledem na pružnější běh s širším rozpětím užitečných otáček, takže výkon motoru lze využívat již od 3000 ot/min. Těchto parametrů bylo dosaženo především použitím "otevřenějšího" vačkového hřídele.

Pohled na přístrojovou desku možná někoho zklame. Zde opravdu nic nechybí, ale také nepřebývá. Přepínače světlometů a některé další ovládací prvky jsou v dosahu obou členů posádky. Volant má poměrně tlustý, měkce obšitý věnec.

Vrtání a zdvih 75,5 x 72 mm, zdvihový objem 1289 ccm, stupeň komprese 10,7. Největší výkon byl redukován na 85 kW (115 k) při 7000 ot/min. Největší točivý moment 127,5 N.m (13 kp.m) při 4000 ot/min. Blok válců je z lehké slitiny s vloženými litinovými válci. Hlava válců litinová s čtyřmi sacími a čtyřmi výfukovými kanály. Třikrát uložený klikový hřídel je odvozen od typů Š 120 (zdvih 72 mm). Vačkový hřídel poháněný řetězem.

Na speciálním sacím potrubí jsou upevněny dva dvojité horizontální karburátory Weber 45 DCOE se společnou ustalovací komorou nasávaného vzduchu. K této komoře vedou dvě rozměrné hadice od čističe vzduchu, umístěného na pravé straně v prostoru blatníku. Čistič je vybaven standardními vložkami používanými v traktorech Zetor. Dopravu paliva obstarávají dvě elektrická čerpadla. Tlakové mazání se suchou skříní, plnoprůtokovým čističem oleje a chladičem oleje připomíná známé závodní vozy. Objemná nádrž na olej v levé zadní části motorového prostoru s postranním olejoznakem je doplněna dvěma čerpadly. Jedním je tlačen olej přes redukční ventil pod stálým tlakem 450 kPa při všech provozních podmínkách do mazací soustavy motoru. Druhé čerpadlo odsává olej z plochého víka klikové skříně.

V kapotě je otvor pro lepší proudění vzduchu v motorovém prostoru. Speciální tlumič výfuku je uložen napříč na silentblocích a je opatřen ochranným krytem.

Uzavřená chladící soustava má chladič vpředu bez větráku, s upraveným dvojčinným termostatem z vozu VAZ pro dokonalejší regulaci při vyšších provozních teplotách. Alternátor BOSCH 12 V / 750 W, spouštěč PAL - Magneton, akumulátor Akuma 12 V / 35 A.h.

Převodné ústrojí navazuje rovněž na známou koncepci současných automobilů Škoda a tvoří spolu s motorem kompaktní hnací jednotku. Jednokotoučová suchá kapalinou ovládaná spojka průměru 190 mm s talířovou pružinou má obložení Ferrodo VG 96. Čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka s řadicí pákou na středním tunelu; převodové stupně 3,083 - 1,91 - 1,41 - 1,16 - Z 3,27 jsou u III. a IV. stupně "pomalejší" nežli u převodovky Š 120 S Rallye, která slouží na základ. Stálý převod zadní nápravy 4,44:1, diferenciál se zvýšenou, předem stavitelnou svorností, vlastní konstrukce. Hnací hřídel kol se stejnoběžnými klouby Löbro.

Podvozek je bezrámové konstrukce s nezávislým zavěšením kol. Na přední nápravnici z cestovních vozů Škoda jsou zavěšena nová příčná ramena lichoběžníkové nápravy zvětšující rozchod o 100 mm, Odpružení vinutými pružinami, doplněné dvoučinnými teleskopickými tlumiči Koni. Příčný zkrutný stabilizátor. Zadní úhlová náprava je odpružena rovněž vinutými pružinami se souosými tlumiči Koni. Nová konstrukce zadní nápravy vozů Š 130 RS umožňuje použití hnacích hřídelů se stejnoběžnými klouby a přesné seřízení geometrie zadních kol.

Provozní brzdy jsou kapalinové, dvouokruhové s posilovačem Girling a obložením Ferrodo, vpředu kotoučové, vzadu bubnové s omezovačem tlaku. Řízení šroubem a maticí s bezpečnostním teleskopickým hřídelem volantu.

Samostatnou kapitolou jsou kola a pneumatiky. Pro tak náročnou soutěž bylo vybráno několik variant obutí na 13" kolech. Rozměry resp. šířky použitých pneumatik se pohybovaly od 155 x 13" (pro sníh) až do 215/60 x 13" ("mokré" Barum Racing OR 22). K těm bylo použito tří druhů litých kol 13" československé výroby s šířkou ráfků 4 1/2, 5 1/2 a 7", z nichž poslední jsou s děleným ráfkem. Na tato kola byly podle potřeby montovány radiální či diagonální pneumatiky Barum s desénem OR-24, OR-22, ale především OR 19. U desénu OR-19 bylo použito několik druhů pryžových směsí a také různé druhy a délky tříhranných či kruhových hrotů Sandvik. Počet hrotů musí odpovídat předpisům což dělá pro naše vozy nejvíce 220, přitom některé hřeby mají průměr jen 1 mm.

Pohled do motorového prostoru. Na dvojité karburátoru Weber navazuje komora pro lepší ustálení nasávaného vzduchu. Výfukové potrubí má zpočátku čtyři samostatné větve z ocelových trubek spojené až pod vozem do jedné roury vedoucí do tlumiče. Poněkud složitě vypadá "olejové hospodářství" se změtí hadic. Vlevo je velká nádrž na olej, kterého je v Š 130 RS 7 až 8 litrů.

Karoserie jak už jsme uvedli je odvozena od kupé Š 110 R. Ocelová samonosná 2 + 2 místná s mohutným ochranným rámem protaženým až k předním sloupkům a podél rámu dveří. Na vozech Š 130 RS jsou jsou homologované některé povrchové díly z hliníkového plechu či z laminátu.

Z hliníkového plechu je víko předního zavazadlového prostoru, dveře a střecha. Z dvouvrstvého skelného laminátu jsou pak přední blatníky, zadní část boků karoserie, kapota a přední spoiler. Ten je narozdíl od okruhové varianty Š 130 RS nižší a bez otvorů pro nabírání vzduchu k předním brzdám. Také zasklení karosérie doznalo změny. Vedle vrstveného bezpečnostního čelního skla je boční a zadní zasklení z plexiskla.

Sedadlo spolujezdce se sklopným opěradlem má vestavěnou měkce čalouněnou opěrku hlavy. Také soutěžní škodovky byly vybaveny spojením jezdce se spolujezdcem se sluchátky v přilbách a mikrofony.

Interiér vozů pro Rallye Monte Carlo je veskrze funkční. Homologace umožňuje řadu úprav a těch ve škodovce plně využili. Zmizela např. zadní sedadla, která nahradily krycí plechy. Nová anatomická přední sedadla jsou dělená, se seřiditelným sklonem opěradla, bohatěji čalouněná a doplněná tříbodovými bezpečnostními pásy. Výběr sedadel závisel na individuální volbě jezdců.

Přístrojové vybavení se zdá být spartánské, ale je rovněž veskrze funkční. Na přístrojové desce je otáčkoměr, rychloměr, teploměr a tlakoměr oleje, teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a sada kontrolek před řidičem a dvoje stopky, dva tripmastery, nastavitelná lampička a odkládací prostor před spolujezdcem. Nezbytným doplňkem je 3kg hasicí přístroj se schváleným typem náplně podle předpisu FIA. Přední zavazadlový prostor zabírá do značné míry náhradní kolo, chladič s potřebným místem kolem a nádrž o zvětšeném objemu (60 l). Do zbylého místa se krom elektrického ostřikovače již mnoho nevejde, ale to není u soutěžního vozu ani zapotřebí.

Světlomety jsou všechny pochopitelně halogenové, doplněné soustavou relé.

Nezbytným doplňkem každého soutěžního vozu je ochranný kryt spodku. U škodovek zastává tuto funkci mohutná lyžina vyrobená z hliníkového plechu tl. 5 mm, sahající od prostoru za spoilerem, s nevelkým přerušením ve střední části vozu, až k zadní příčce za motorem. V přední části je tento kryt široký tak, že zakrývá vše až po ramena nápravy, dále se zužuje na 500 mm a kryje řadící ústrojí, převodovku i víko klikové skříně.

Rozměry a hmotnosti: Rozchod kol 1415/1368 mm, rozvor náprav 2400 mm, vnější rozměry 4255 x 1710 x 1340 mm; světlá výška 185 mm. Pohotovostní hmotnost 825 kg, vlastní hmotnost 753 kg.

Zavazadlový prosto není velký. Vedle náhradního kola je zde posilovač brzd (vpravo dole), elektrický ostřikovač a čtyři relé (po jednom pro hlavní světlomety, přídavné světlomety do mlhy, přídavné dálkové světlomety a pro dvojité houkačky BOSCH)

Výkony vozů škoda jsou samozřejmě závislé na variantě a samotném určení, podle toho, pro který podnik jsou připravovány. Pro Rallye Monte Carlo stačila největší rychlost "jen" 145 km/h, ale s jiným stupněm úprav "umí" stotřicítka i rychlost 210 km/h. Zato zrychlení je úctyhodné: z 0 na 100 km/h za 7,5 s. Spotřeba paliva je závislá především na způsobu jízdy a jízdních podmínkách; pohybuje se v rozpětí 16 až 23 l na 100 km.

Tolik zatím o úspěšných automobilech Škoda 130 RS v soutěžní úpravě pro Rallye Monte Carlo. Závěrem se připojujeme ke gratulantům; dvanácté místo V. Blahny a L. Hlávky znamená i to, že před ním skončily jenom výkonnější vozy skupiny A3 a A1 a jeden Opel Kadett GT/E, homologovaný sice jako A1, ale s výkonem téměř dvojnásobným. Přejeme jezdcům a vozům další úspěšnou účast na vrcholových soutěžích a pokud to bude možné, rádi se ještě k těmto úspěšným automobilům vrátíme.

Převzato z časopisu Svět Motorů 8/77

Materiály poskytl Pavel

Text a Fotky zpracoval Džon


Rubrika: Nostalgie ze 70.let, Přečteno: 10760×, Komentářů: 2, Líbí se Autor:
jezdily s rozdelovacema Bosch B 231 !
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Je to O.K.,ale nikde nieje nic o rozdelovacoch.