29. leden 2004

Nejsilnější Škoda 130-RS

Rubrika: Nostalgie ze 70.let, Přečteno: 17981×, Komentářů: 0, Líbí se Autor:
Převzato z časopisu "MOTORistická současnost", září 1980.

U příležitosti brněnské Velké Ceny byla československé veřejnosti předvedena "stotřicítka" Tony Dickinsona; speciální automobil upravený pro závody britské série Super Saloons. Jedná se o automobily, které svým vzhledem připomínají běžné sériové vozy, ale jejich podvozky i motory pocházejí z nejrychlejších závodních strojů. Tato disciplína automobilových závodů je ve Velké Británii vypsána již několik let, a právě vozy s karosérií Škoda 130-RS a 110-R tam vždy patřily a patří k favoritům.

Tony Dickinson, majitel garáží v Boltonu, postavil svůj super-saloon na podvozku závodní Loly T-292/4 včetně dvoulitrového motoru Ford-Hart 420-R, původně určeného pro vozy Formule 2, a pětistupňové převodovky Hewland z Formule 1. Škodovácká karoserie byla vylehčena použitím laminátových dílů přídě i zádě; vůz jezdí na pneumatikách 10" vpředu a 14" vzadu. Při konstrukci Dickinsonovi vydatně pomáhal Mike Pilbeam, zkušený tvůrce řady ůspěšných závodních aut včetně monopostů F-1.

Po několika vítězstvích získal jezdec podporu britské afilace Škoda, stejně jako před ním John Turner, který do "kupátka" 110-R zamontoval pětilitrový motor Chevrolet.

"Škodovka je jedním z nejvhodnějších vozidel pro tuto kategorii závodů," řekl nám Tony Dickinson v Brně, "což už dokázali dříve John Turner, Jimmy Robertson, Tony Sugden, Jim Price a Derek Walker. Má nízké těžiště a vhodně zvolený rozvor náprav již v sériovém provedení. V konkurenci nejrůznějších moster se silnějšími motory, ale těžších, i vozů Ford Escort se stejnými motory, ale výše položeným těžištěm, je jasným favoritem."

O výborných jízdních vlastnostech přesvědčila i předváděcí jízda Tony Dickinsona v Brně, kdy v prvních kolech dosáhl průměrné rychlosti okolo 180 km/h, což je více, než nejrychlejší z cestovních BMW-635 pro mistrovství evropy. V tomto závodě se také Dickinson svezl, ale jako spolujezdec Vaníčka a Charouze na "obyčejné" Š-130-RS.

Řadou vítězství ozdobil škodovku v Anglii nejen Dickinson, ale i Poole, Turner a Robertson. Další jezdec Tony Sugden na dvoulitrové Škodě 110-R získal loni sedm vítězství a šampionát Kettlewel Trophy. A konkurence není slabá. Colin Hawker jezdí na VW-1600 s motorem Ford z Formule 1, Alan Minshaw na kupé DAF-55 s motorem Oldsmobile 4800 cm3, farmář Johm Pope na Vauxhallu Viva s turbokompresorovým osmiválcem Aston-Martin 5340 cm3, Ian Richardson na Chevroletu Corvair 8100 cm3, Mick Hill na "brouku" VW-Chevrolet 5000 cm3, Tony Hazlewood na Jaguaru XJ-6 se závěsy z Gardnerovy Loly F.5000 a s motorem Chevrolet 6990 cm3, atd. Nezřídka jsou mezi těmito monstry Škodovky nejrychlejší, dokonce i v tréninku. A to dává Dickinsonův motor "jen" 231 kW (315 k), zatímco například Javelin 6400 Davida Howese 404 kW (545 k).

"Úspěchy těchto vozů pomáhají prodávat škodovky ve Velké Británii, kde patří k nejrozšířenějším automobilům z dovozu," říká Tony Dickinson. A o to právě jde.

TOM HYAN

Foto autor a J. Maršíček (1)

Převzato z časopisu MOTORistická současnost, září 1980.

Materiály sehnal a zaslal Radek


Rubrika: Nostalgie ze 70.let, Přečteno: 17981×, Komentářů: 0, Líbí se Autor:

Žádné příspěvky