Po (skoro) dvaceti letech
Milí přátelé, tak se po bezmála dvaceti letech zase pouštím do opravy erka. Něco málo jsem mezi těmi lety udělal, ale opravdu málo.
Současná coronavirová situace mi umožnila trávit více večerů v garáži a tak jsem pomalu začal zase něco dělat. Psaní těchhle článků mi vždy pomohlo utřídit si myšlenky, tak jsem si řekl, že sem to málo dám.
Kdo by nevěděl, zde jsou odkazy na historii:
S čím mi můžete pomoci
První otázky jsme víceméně vyřešili, díky Radku a Martine za pomoc!
Honzo, dík za parádní brzdový válec!
Teď se mi snad podaří koupit vrak karoserie stovky, z čehož doufám pokryju všechny chybějící plechy karoserie.
Chybí mi rozměry pásku se šroubem pro uchycení rezervy, viz náčrtek. najde-li se dobrodinec, který mi to změří, budu moc rád. Rozměry "C" a "D" jsou myšleny "na konec ohybu".
Postup oprav 2020 - 2021
V létě jsem tedy navařenou střechu přeměřil a zjistil, že je to blbě. Zbytek auta ale vypadá souměně a nehnutě. Takže jsem tu střechu v A-sloupcích uříznul, srovnal, míry pro čelní sklo částečně oměřil z kastle od Petkara (díky Karle), částečně z rozměrů samotného skla a už jen doufám, že se to alespoň blíží realitě.
Pravý sloupek byl vyhnutý do strany
Po nekonečném pasování okna, dveří a měření všeho co šlo změřit
Dále jsem přehodnotil sedačky a vyřezal nepůvodní držáky.
Zkoušel jsem 3 sady dveří, ale jediné co trochu sedí, jsou ty původní. Levé byly po nehodě zevnitř zdeformované a celé v horní části prohnuté, ale podařilo se to celkem srovnat.
Srovnaný vnitřní plech, porovnejte s vnějším a rovnání vnějšího v domácích podmínkách.
No a nyní se pouštím do oprav zepředu. Odbodoval jsem horní plechy podběhů a naohýbal nové, nad nádobkou brzdovky potřebovala vyměnit původní záplata, vanička také nebyla úplně v kondici a pod zesílenými držáky nárazníku vyrezla spodní část podběhu. Takže patlám asfalt, řežu, brousím, a cvičím si výrobu záplat.
Záplata verze č.4 a finální č.5
Tohle bude oříšek - zatím prototyp č.2
Další záplatování a detunerizace
Malé záplaty velkého významu. Pro diváky v první řadě i porovnání s maticí M6 ?
Detunerizace topení vpředu.
Nový lem vlastní výroby.
Po několika nezdařených pokusech vykovat rohový díl z jednoho kusu se asi vrátím k zavrženému prototypu č.2. Přibrousím tuhle a támhle a snad to bude vypadat k světu.
Dorazil plech 1,5mm i navařovací matice, tak tvořím úchyty nárazníku. Z matic jsem obrousil výstupky pro odporové navařování a prsknu je tam holt nějak zboku...
Únor 2021
O víkendu jsem se neposunul nějak výraně, ale dobrých 10 hodin jsem strávil vyspravováním "nového" plechu, odvrtáním starého a hrubým napasováním. Denní světlo bohužel odhalilo smutnou pravdu o stavu podběhu, takže tam budou asi taky lítat jiskry ve velkém. Nakonec šablona pro výrobu plechu pod palubku.
A jelikož hlásí mrazy, tak si dám pauzu než bude zase aspoň kolem nuly.
Únor 2021 - pokračování
Už se nám oteplilo, tak jsem dodělal horní lemy podběhů. Shledal jsem, že podběh, který se mi zdál "OK" před lety se mi nezdá OK dnes, takže se zase bruska točila... a ještě bude, musí se opravit nejen podběh, ale i lem podlahy, lem pod pedálovkou, a napojení na most nápravy.
Flikování podběhu - trvalo mi to cca tři týdny
Březen 2021
Příprava další záplaty, která nahradí záplatu zprskanou dříve.
Jen mi nikdo neřekl, že rozměry mostů nápravy se snadno mohou o půl centimetru lišit... Takže to moc nesedí.
V mostovce byla dost vyžraná místa, cca 2 mm do hloubky, ale podařilo se to vyčistit, zavařit a zabrousit. Záplata je připravená k zavaření.
Snažím se dopasovat pedálovou stěnu, jde to dost blbě.
Sousedé závidí, kolemjdoucí obdivně zírají, manželka pláče štěstím - sehnal jsem nový rodinný vůz!
Nikdo mi nevěří, že to k něčemu je, ale doufám z toho vyřezat
- plechy pod palubkou (hotovo)
- Držáky nádobky na brzdovku (mustr - hotovo)
- Patka zadního podběhu (mustr - hotovo)
- Držák volanové tyče i vlastní tyč (hotovo)
- Pedálovou stěnu (hotovo)
- Chladičovou stěnu (hotovo)
- Trubku od ventilátoru k topení (hotovo)
- Kaslík na baterku (hotovo)
- Držáky převodovky (hotovo)
- Detunerizaci tunelu vpředu (hotovo)
- Detunerizaci tunelu na 5-kvalt (hotovo)
- Nápravy, převodovku, kola a chladič spíš nepoužiju... nemám o tom ale ještě jasno.
Nic dalšího na téhle nádheře asi není, kdyby ale přece, dejte vědět než to recykluju.
---
Po dlouhých úvahách, proč mi nesedí pedálová část se zbytkem stěny, jsem dospěl k závěru, že ji v AZNP prostě navařili prohnutou (viz foto zevnitř). Odbodoval jsem spodní lem, ten sám poskočil dopředu a najednou to pěkně sedí. Mezera mi tam utekla trošku větší, ale podloženo měděným plechem to jde svařit pěkně.
Pro Petra / Radka: Připraveno k odběru !
Červenec 2021
Moc jsem se poslední dobou neposunul kvůli zranění kolene, ale přeci jen něco. Vyřezal jsem z erka stodvacítkový držák volantové tyče a zničené původní držáky, a ze stovky zase nezničené a připravuju na transplantaci.
Ze stovky je zatím vyřezaná chladičová stěna a pedálová stěna. Ještě jsem s ní ale neskončil.
Podzim 2021
Přistoupil jsem k další detunerizaci, záplata na třetí pokus a se signovačkou se nakonec podařila vcelku pěkně.
Záplaty připravené minulou zimu jsem konečně vetknul na místo. Zbývá dobrousit.
Očistil jsem vypreparovanou chladičovou stěnu od asfaltu, a držáky volantové tyče od barvy.
A vyrobil nějaké drobnosti.
Zima 2021
Navařil jsem novou vaničku - tedy jen spodní díl.
Následně chci dopasovat horní díl s předním čelem a zjistil jsem, že mi nezavírá kapota. Trn kapoty (vycentrovaný) byl asi 1 cm mimo otvor v předním čele (vycentrovaném). Po všemožném měření jsem zjistil, že je horní čílko čela prostě excentricky (rozuměj prasecky) přivařené. Po obroušení barvy a kytu jsem přišel také na to, že je dobouchané a v oblasti podběhů korozí značně napadené.
Takže jsem to čelo celé rozbodoval, a sleduje strmý růst cen čtyřok na českém trhu doufám v jeho záchranu.
Něco se daří doklepat, bočnice zkouším vyrobit nové, větší díry vyvařit, složité tvary kolem světlometů asi jen odrezím a zamáznu.
Bohužel jsem neudělal fotky původního stavu.
Únor 2022
Zase pár drobností. Detunerizoval jsem kaslík na motorek stěračů a vyrobil další sadu držáků na nádobku brzdovky. Povedla se.
Opravné plechy torpéd (na obou stranách). Ne, že by to by zrezlé, ale bylo to vařené asi v 80. letech a kolem svaru hodně deformované.
Začal jsem s detunerizací tunelu (fáze 1 - řadicí páka).
Nic není navařené protože mi došlo CO2 a vypršela tl. zkouška na starý hasičák, takže jsem ještě koupil novou bombu.
Nakonec přemýšlím jak detunerizovat prolisy pro stěrače, které jsem vyžezal. S Radkem jsme odlili tvar a zkouším nějak sesmolit formu, kterou bych je vylisoval. První pokus vyklepaný do svařené formičky není špatný, možná to bude stačit.
Jaro + Léto 2022
Dodělal jsem k formiččce i tvárník, takže se to dá celkem pěkně vylisovat, ale stále ladím tvar aby se přiblížil co nejblíže k originálu. Vyskytují se hlasy, které se ptají, zda není lepší si to za pár korun koupit, než trávit desítky hodin na blbostech!? Efektivní to jistě není, ale je to pro mě asi "výzva", co se dá vyrobit s flexou a svářečkou :)
Spasovaný a dovařený předek - Torpéda, vanička, úchyty nárazníků. Čelo a kapota sedí konečně pěkně.
Rok 2023
Rok 2023 je zasvěcený detunerizaci tunelu a vlečené zadní nápravy. Musela ven celá přepážka. Z hundrta jsem to vyřezal, ale ve stavu žalostném, takže to posloužilo jako mustr pro výrobu nových dílů.
První zkouška opravené přepážky dopadle velice dobře, jak vidno ze staré toho moc nezbylo...
Pár obrázků z toho co se podařilo přes zimu.
Spodek je dočištěný od asfaltu, celá přední část, LP podběh jsou v zásadě doopravené. LZ uložení trlumiče - předělal jsem starou opravu, hromada drobných oprav zespodu a ještě jich hromada zbývá. Začal jsem s motorovým prostorem, detunerizací děr a chybějících plechů, aby se opět dala vsadit přepážka motoru a chladič.
Levý úchyt chladiče, lemy pro přepážku u motoru, zavařené drobné díry.
Koroze LZ podběhu, zasahující částečně až pod přepážku nad podběhem, meziplechární koroze lemu pro připevnění blatníku.
Nové patky zadních podběhů. Rozhodně je potřeba si zajistit aby pozice ůchytných šroubů byla spávně. Před navařením patek je karoserie (příčka motoru) ve vodováze, a následně pozice nových patek definovaná nasaznými blatníky a zadním čelem, které musí být také ve vodováze. Před finálním navařením kontroluji jak lícuje zadní kapota.
Obhlídka dalších prací
- pravý podběh kolem podélného ramene
- levý nosník motoru nějaké díry
- levé uchycení podélného ramene - domodelovat
- lem pro těsnicí gumu kolem celého PZ podběhu - předělat starou opravu.
- tunel stále odsouvám.
Oprava zadních nosníků a uchycení ramen
Nakoukl jsem pod dříve zavařovaný růžek prahu.
Oprava výztuhy uchycení nápravy
Odřezal jsem dříve opravovaný žlábek podběhu a navařil nový, nějaké drobné záplaty, nakonec obroušeno a stříknuto základovkou.
Na těžko dostupná místa se vrhám s bodovou pískovačkou z Lídlu. A když jsem toho tryskání měl plný zuby i brejle, dobrousil jsem standardními metodami.
Dorazily nové šroubky M5x16 takže jsem ubrousil hlavičky pro navaření, dodělal úchyt cívky a vrhám se na přední podběh. Značky značí drobné dodělávky, tu zavařit, tu odrezit... no a pak rychle základovku, aby drobné, pozdě objevené nedostatky sešly z očí...
No a pouštím se do zadní části tunelu, sedí to zatim celkem pěkně.
30. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
29. srpen 2022
17. srpen 2022
17. srpen 2022
10. září 2021
14. srpen 2021
16. duben 2021
15. duben 2021
13. duben 2021
12. duben 2021
12. duben 2021
11. duben 2021
9. duben 2021
8. duben 2021
8. duben 2021
7. duben 2021
7. duben 2021
7. duben 2021
6. duben 2021
2. duben 2021
2. duben 2021
1. duben 2021
31. březen 2021
31. březen 2021
31. březen 2021
30. březen 2021
29. březen 2021
26. březen 2021
4. březen 2021
3. březen 2021
2. březen 2021
24. únor 2021
22. únor 2021
9. únor 2021
8. únor 2021
8. únor 2021
8. únor 2021
8. únor 2021
4. únor 2021
4. únor 2021
4. únor 2021
4. únor 2021
26. září 2022