Martinovo eReSo
- AKTUALIZACE - ŘÍJEN 2007 -
Je to už pár let, co jsme s autem poprvé vyrazili na závodní tratě, a za tu dobu se taky na eresu ledacos změnilo a prošlo fází vývoje.
Párkrát jsem mu ublížil a i technika zazlobila
Vzhledem k tomu, že jsem se dva roky věnoval také Škodě 110L A2 1150, ...
... bylo eReSo celou tu dobu zaskladněno v garáži, a nic jsem na něm nedělal. Ze 110tky jsme časem udělali špičkového závoďáka, získali jsme spoustu zkušeností a kontaktů.
Začátkem loňského roku jsem se k eReSu vrátil.
Motor - stále ještě je v autě poskládaný z věcí, co zbylo ze dvou motorů, co z nich vylítla ojnice. Je to ačkovej Favorit 1289ccm, tvrdá klika, hlava má velké kanály a ventily, nové je dělené sání, chlazení je bez termostatu, komplet nové svody a výfuk Hlušička.
Na novém motoru se pracuje, tak snad na příští rok. Spojka je Sachs sporting, lamela kovokeramika Ferodo.
Převodovka - skládanej 5tikvalt s kolíkovou špérou (neměl by být, ale zatím nemám ten správnej 4kval k dispozici).
Brzdy - ve fázi vývoje, teď ve předu dvoupístky a Ferodo DS 3000, vzadu Beral a prasátka 19. Čtyřpístky jsem zatím odložil, měl jsem s nima dost problémy. V plánu je dozadu kovokeramika.
Interiér - bylo nutné pro testování použít sedačky a pásy s platnou homologací, tak jsem se nevyhnul nákupu nových.
Podvozek - vzadu ještě beze změn, vpředu jiné pružiny od Huška. Podvozek je to, s čím nejsem ani trochu spokojený a budu na tom pracovat. Při porovnání s 1150, která funguje úžasně, je to spíš trápení a nefunguje.
Takže plány do budoucna jsou - dodělat vše do plné spokojenosti a taky zlepšit mezikus.....( no mezi sedačkou a volantem)
Ještě jsem vybral pár fotek ze závodů:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- REALIZACE MÉ REPLIKY 130RS -
Od malička jsem navštěvoval rally a závody aut.
Toto je moje doopravdy první ereso, které jsem kdy postavil.
Rok výroby je doopravdy 1978. Zub času už také vykonal své :-)
Po vojně jsem dělal jednomu známému závodníkovi mechanika. Takže před pár lety jsem dostal nápad, postavit si veterána. Volba padla jednoznačně na erko. A když jsem viděl v Příbrami v rally pravidelnosti eresa, tak jsem měl jasno - tak tedy repliku 130 RS pro rally.
Koupil jsem erko s ucházejícím skeletem (nic jiného mě nezajímalo) a pak ještě 130L na díly. Začal jsem intenzívně sledovat trh (Anonnce, burzy) a i náhodou jsem sehnal poměrně dost dílů. Vzhledem i k financím jsem musel volit kompromisy mezi původním uspořádáním, nebo náhradou za míň.
Příprava karoserie, spasování dílů:
Zcela logicky jsem začal od základu. Erko jsem rozebral do šroubku. Opravili jsme zkorodované části, na plech očištěný skelet jsme upravili pro zadní nápravu a převodovku, vyztužili celou karoserii. Pak jsem odvezl "základ" do dílny v Mladé Boleslavi, kde mi vestavěli závodní rám a výztuhy.
Tmelení, broušení, základovka, ochranné nátěry spodku:
Nastříkal jsem skelet základní barvou a body proti korozi (ne moc - kvůli váze).
Konečně lak a hned to vypadá jinak:
Na hotový skelet jsem dopasoval všechny díly a už se to začalo podobat autu. Mezitím jsem obstarával další díly na repasi, sehnal čalouníka atd. Auto jsem si připravil do laku a lakýrník to se slovy: proč strop i zevnitř?, krásně nastříkal. Podotýkám znovu rozebrané po dílech.
Lakování pruhů předcházela volba jaké? Po vyřešení tohoto problému jsem zalepoval stříkal 14 dní do této podoby. Pak přišel jeden velký problém - vyhlídnuté tlumiče s pružinama nejsou vhodné na rally, nýbrž pro kopce. No a soutěžní sestava se do původního nevejde. Tak jsem to opatrně vyboural a zastavěli jsme námi vymyšlené uložení nové.
Se strojením problémů moc nebylo, protože uspořádání všech průtahů skeletem a uchycení součástí jsem připravil před lakem.
Renovace, vyztužení a náležité vybarvení náprav:
Stavba motoru:
Původní typ pro RS je pro mě finančně nedostupný a ještě jsem sehnal od kamaráda díly do soutěžního motoru Favorit, tak volba byla jasná. No a z dob závodění mám dodnes šikulu kamaráda, který umí sehnat stádečko koní. Úpravou prošel každý díl motoru.
První zavrčení provedl motorář, šlo to jak po másle. Nádherný pocit umocňoval příjemný zvuk. Pak následovala první jízda po silnici. Nádherný pocit potlačovala obava, jestli vše bude fungovat. Proto byl na místě "doprovod" kamaráda Oty s autem, co kdyby. Auto jelo dobře až na brzdy, které ze začátku moc nefungovaly. Po kontrole geometrie pečlivě zajíždím a testuji podvozek, a vlastně se s tím učím jezdit.
Konečná podoba:
Jak se výsledek liší od mých původních představ? Takhle jsem si to představoval, akorát se dá na to sáhnout! Cena ? Pro mě ohromná, v dílech 250.000,- Kč, práce 2 1/2 roku v garáži. Do budoucna se chystáme auto provětrat na rally pro amatéry, popřípadě rally pravidelnosti, a snad navštívím sraz erkařů.
Motor:
- obsah 1300, komprese 11.6
- T písty, leštěné lehké ojnice
- hlava s upraveným spal. prostorem
- větší kanály, klika série, vačka je laicky měřená asi 295 / 315°
- nitridované soukolí rozdělovače, nitridovaná zdvihátka, bezpodtlakový rozdělovač Bosch
- přítlačák 1.6 felda, setrvačník a řemenice lehké
- Karburátory - 2 x Weber 40, filtry KN, odlité rovné sání, svody dělané 4 do 1
- uložení motoru na tvrdých silentblokách
- elektrické palivové čerpadlo Facet
- Výkon ? nebržděno, ale dodám data
- Termostat Lada - má tři vývody pro malý a velký okruh
Převodovka:
- základ je sériová převodovka z Rapida
- hřídel stálého převodu vyměněn za nový 4,22
- nová ložiska a synchrony
Podvozek - pěkně vymalovaný a pěkně tuhý:
- Repasované díly nastříkané akrylátem, pryžové díly a čepy, brzdy - vše nové
- Brzdy s posilovačem Rapid
- Přední nápravy - Rapid, strmý hřeben, zavařená ramena
- pružiny zkrácené Rapid, tlumiče HP
- zadní náprava - ramena 130LR, bubnové brzdy
- pružiny a výškově stavitelné tlumiče HP
- Kola: 7" dělítka Škoda, eve. 5 1/2" loukotě
- přední kryt nádrže, pod agregátem lyže 0,8 mm dural
- Veškeré propojení zadek - předek je vedeno vnitřkem kabiny.
Interiér - zařízen účelově - čistě závodní:
- Čalounění jen ve dveřích a zadních bocích, bez stropu
- Volant Personal Mirage
- pedály Rapid, sloupek řízení zkrácený
- Palubka ala 130 RS, budíky Š 130
- 2 x tripmaster Halda, speedpilot Halda, flexi lampa
- rezerva je uložená za spolujezdcem, přístup k ní je po odklopení sedačky
- Baterie - za řidičem
- Interkom - je ve fázi příprav
- boční makrolonová okna, zavařené sloupky
- sedačky originál RS, nově počalouněné (původní látka se už nevyrábí - škoda)
- odpojovač baterie ovládaný z interiéru i exteriéru.
Zavazadlový prostor okupuje chladič a další příslušenství:
- Chlazení - felicie 1,6 + větrák - originál chladič a nádrž jsem mohl mít, ale už jsem měl toto hotovo a nechtělo se mi to přestavovat.
- Topení nainstalováno není, pouze původní větrák na přední ofuk okna (neplánuji jízdy v zimě)
- Nádrž je původní 110 R - tankovací víčko nádrže je dle originálu 130 RS
Poděkování těm, co se zasloužili:
- manželce - za trpělivost a cenné rady
- kamarádovi Otovi - za obrovskou pomoc a konzultační rady
- Pavlovi - za stavbu motoru
- Jirkovi - za díly a rady
- Džonovi - za rady a podporu, a stránky škoda110r.cz, kde jsem našel spoustu informací
- ostatním kamarádům, kteří se přišli podívat
- sousedům - za tolerování někdy nočního kraválu
- všem ostatním, co mi pomohli
a sponzorům:
- Privat car service
- Matthes
- Czech Gas
- Elit
- Electrolux
- Pets shop
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- PRVNÍ ZÁVODY -
Okruh v Sosnové
Okruh v Sosnové
Tak máme za sebou první závod - Sosnovou. Auto jede jako "kráva", vše funguje až na ten mezikus mezi volantem a sedačkou. Ze začátku jsem dostal několikrát "hodiny" než se zahřály gumy a než jsem si zvykl, odpoledne už to šlo, jezdili jsme časy jako konkurence.
Auto je celé, až na pár závad: přestal fungovat teploměr vody - přepojili jsme místo toho teploměr oleje, kape spoj u pumpy spojky.
Nevešel jsem se u jedné gumy - rozbitá mlhovka,
jízda za pomalou Š 1000 - odlétající kamení rozbilo hl. p. světlo a
zepředu jsou ďubky v laku,
prahy jsou už dost servaný od kamení, dostává to patinu závoďáka.
Z dalších soutěží:
Sezónu roku 2002 jsme ukončili tím, že nám z motoru vykoukla ojnice. Jiné větší škody nebyly, jen utržený spoiler, rozbité světlo, apod.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- 2004 -
Počátkem roku 2004 přibyla eReSu bratíček v podobě původní Škody 110 Rallye s pracovním názvem "Myšák". Koupil jsem ji kvůli zpřísnění předpisů, protože s eReSem už nebudu moci jezdit Rallye.
Myšák už jeden závod prodělal a hned jsme skončili na bedně na 3.místě.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- 2006 -
Tak pár novinek - ereso zase jezdí, a tak přídávám pár nových fotek. Je to z Prachatic, jeli jme jako předjezdci.
Jak jsme točili film....
Naskytla se možnost komparsu při natáčení filmu, prý ze závodů. Neměli jsme ani tušení o co jde. I tak jsme se jedno červnové ráno sjeli do Svatého Janu pod skalou u Berouna, celkem 8 historickejch soutěžáků, kluci z poháru i z mistráku.- Škoda 130 L/A Pavla Stráského, dvě Škody 120 S Rallye Michala Habarta a Jana Maška, Opel Kadett C GTE Ctirada Hájka , 130 LR Miroslava Janoty, Myšák 110 L Jiřího Křišťana , 1000 MB hlavního zvukaře filmu Tomáše Bělohradského a moje 130 RS.
Auta jezdila před kamerou sem a tam, ale hlavně se stále čekalo na to či ono, až se to protáhlo na celý horký den. Filmaři si vybrali moje ereso pro natáčení vítěze filmové rallye, a tak jsem nervózně a nerad sledoval, jak vítěz v podání závodníka Tomáše Vavřince a mitfáry Ládi Švagra lezou na střechu eresy, jásaj s věnci v rukou a stříkaj šampáňo. Vše nakonec dobře dopadlo, na střeše boule nejsou a ereso snad ve filmu vidět bude.
Jo, a pro pořádek, film se jmenuje "Prachy dělaj člověka" a někdy v září bude v kinech.
Oficiální stránky filmové produkce - http://3-film.ceskaprodukce-filmy.cz/foto_rallye.html
Václavská Rallye v Kramolíně . . .
. . . a moje nový eRko
Vzkaz všem:
Držte mi palce, ať to jezdí!
A jestli mě uvidíte někde na rally, tak podotýkám,
že jsem se na auta jen díval a nejsem závodník,
je to prostě pro radost!
Martin (+420 602 263 026)
25. září 2008
23. září 2008
23. září 2008
20. červen 2008
11. červen 2008
11. červen 2008
10. červen 2008
8. červen 2008
23. květen 2008
30. březen 2008
30. březen 2008
18. březen 2008
18. březen 2008
17. březen 2008
16. březen 2008
9. únor 2008
3. únor 2008
3. únor 2008
3. únor 2008
3. únor 2008
20. leden 2008
19. leden 2008
19. leden 2008
18. leden 2008
9. listopad 2007
9. listopad 2007
30. říjen 2007
30. říjen 2007
29. říjen 2007
29. říjen 2007
23. říjen 2007
23. říjen 2007
22. říjen 2007
21. říjen 2007
22. srpen 2007
22. srpen 2007
4. srpen 2007
4. srpen 2007
3. srpen 2007
3. srpen 2007
26. červenec 2007
13. červenec 2007
12. červenec 2007
12. červenec 2007
11. červenec 2007
11. červenec 2007
11. červenec 2007
11. červenec 2007
11. červenec 2007
25. září 2008