7. květen 2013

Náhrada otáčkoměru

Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 8371×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Petkar

Začnu jako vždy - problémem...

Již delší dobu jsem si všímal problému s otáčkoměrem ve ShRekovi - prostě se zasekl na nějaké hodnotě a ač motor zvukově točil, otáčkoměr nešel dál... Vycházeje z toho, že tento v autě byl již dobrých 30 let a řekl bych konstrukčně je ještě dalších 10 let zpět (a samozřejmě vycházel z možností počátku 70-tých let v ČSSR), rozhodl jsem se ho nahradit.

Varianta 1

Jako první uvažovaná varianta byl nákup jiného otáčkoměru modernějšího provedení. Zde ponechám bokem grafické zpracování a to, že by se vzhledově tloukl s ostatními budíky. Problém, na který jsem narazil je vůbec výběr otáčkoměrů průměru 100 mm, případně jejich rozsahy... Ponechám-li bokem profi otáčkoměry v cenových relacích 7000,- Kč a více Kč, většinou se jednalo o otáčkoměry na motocykly a tam rozsah 0 až 11 000 rpm byl fakt mimo...

Když jsem konečně našel na speedpro otáčkoměr, který by mi celkem vyhovoval: http://www.speedpro.eu/otackomer-216100mm-cerny-8tisot-p-6440.html stále mě brzdila cena (3 200,- Kč), říkal jsem si, toto je jistota, ale zkusíme ještě jiné varianty...

Varianta 2

Protože mám paměť jako slon, pamatoval jsem si, že někdy před 4-5 lety tady byl návrh na stavbu nového otáčkoměru do původního budíku. Rozhodil jsem kontakty (díky Davesi) a za nějakou dobu už jsem si psal s p. Liškou, který tuto úpravu tenkrát nabízel...

Bohužel o tuto přestavbu nebyl zájem a tak se hromadně nerealizovali, nicméně p. Liška byl ochoten jí udělat - obnášelo to nový návrh tištěného spoje, jeho vyrobení, osazení, zkalibrování otáčkoměr a odeslání mého otáčkoměru někam a čekání až se vrátí...

Cenová relace cca 1000,- Kč (bez poštovného)...

Říkal jsem si, toto je cesta, neboť zůstane zachován dizajn budíků a budu mít přesný otáčkoměr, nicméně mě stále ještě odrazoval případný problém s opravou otáčkoměru v případě jeho budoucí poruchy...

Varianta 3 - finální

To jsem takhle jednou večer prohlížel nějaké fotky favoritů a najednou koukám na otáčkoměr a říkám si vždyť to rozložení mi je silně povědomé...

A skutečně - když jsem porovnal rozložení hodnot otáčkoměru škoda favorit a eRka je téměř identické (drobně se lišilo v hodnotách cca 1000 rpm a pak již bylo identické, resp. téměř identické, dovolím si tvrdit, že rozdíl cca 100 otáček na nějakých 3000-4000 otáčkách nikdo nepozná...

Dále jsem si vzpomněl, že jsem nikdy neslyšel o tom, že by se některý z majitelé favorita stěžoval na kmitání rafičky nebo jiné neduhy, kterými trpěly občas otáčkoměry Š120.

Postup dále byl již velice jednoduchý:

  • zakoupil jsem samostatný otáčkoměr pro vůz škoda favorit s karburátorem (part-number: 115980053, pozor nesplést s otáčkoměrem 115980052, který je určen vstřikování a nebere impulsy z cívky). Cena otáčkoměru byla cca 500,- Kč.

  • rozebral jsem původní otáčkoměr, sundal z obou otáčkoměrů rafičky (u erkového se vytahuje rafička i s hřídelkou, u fáčkového hřídelka zůstává a sundá se jenom ručička bez hřídelky.
  • podklady jsem sesadil tak, aby O rpm se navzájem krylo, na původním podkladě označil nové díry, vyvrtal je a sesadil dohromady, namáčkl zpět rafičku a hotovo...
  • u sebe jsem rafičku již nemaloval na bílo (mám je v palubce červené) a původní rafička z fávootáčkoměru se mi celkem hodila, ale pokud to někdo použije v originálním provedení, doporučuji rafičku natřít na bílo.

  • zpětná montáž do tubusu se provede tak, že jeden šroub se strčí do původního otvoru tubusu a pak vhodným natáčením prostrčíte v místě původních vývodů vývody otáčkoměru a šroub, který zajistíte matkou přes větší podložku.

Zapojení otáčkoměru je identické jako u erka - 12V+; 12V- a signál (na kabelech otáčkoměru je to dokonce označené.

Otáčkoměr otestován na jarním hundertsletu a spokojenost...

Dodatek nakonec:

Problém otáčkoměru původního - jeho zasekávání působilo odlepení podkladu pod rafičkou, o kterou se tato zasekávala. Závada se projevila i u fávo otáčkoměru a teprve tady jsem na ní přišel :-D Při "ručním" testu v rozebraném stavu byl přechod přes rozlepený podklad téměř neznatelný, ale v provozu byl dost výraznou brzdou otáčkoměru... To jenom na okraj, pro tunery, kteří by si stěžovali, že jejich otáčkoměry (nebo jiné budíky) ukazují blbiny, závada může být celkem jednoduchá a prozaická... :-D


Rubrika: Elektrická zařízení, Přečteno: 8371×, Komentářů: 10, Líbí se Autor: Petkar
Ahoj,





podle čeho jsi poznal, že ukazuje víc o 300 rpm?
Dobrý den,





muj otackomer take dela problemy. Ukazuje asi ca. 300 Otacek vic nez ma. Koupil jsem novy ktery fungoval ca. 300km. Ted také ukazuje víc. V cem je problém? Navíc jsem si vsimnul ze kdyz vypnu motor rucicka jeste jednou vystrelý na plno.





Nekdo nejaky tip?
Vláďo nešlo o ten otáčkoměr, jeden "náhradní" z jiného erka mám doma... Šlo mi primárně o to, vyzkoušet něco jiného (doufám, přesnějšího), za poměrně málo peněz...





Nehledě na to, že jak tady byla narážka na "špatně provedený tuning" dovolím si argumentovat, že tuning byl v začátcích proveden asi dobře, protože otáčkoměr fungoval jak měl, až po cca 3-4 letech provozu se začal sekat... Mám takové podezření, že časem vlivem tepla došlo k odlepení podkladu pod rafičkou...





No nic, to jenom tak na okraj... teď určitě budou námitky, že se jenom snažím obhájit a argumenty ostatních, kterým se podklady nedolepují😀...
Karle, víš proč se říká : "líná huba holé neštěstí" ? Kdyby si se zmínil, že potřebuješ otáčkoměr, asi bych pro tebe nějaký doma vyšťoural


Nakonec, motor v Tvémk eRku je moje práce a převodovka je moje, proč bys nemohl vozit i můj otáčkoměr ?


Nic ve zlým, ber to jako přátelské pošťuchování
Kdyby jsi se do toho vůbec nehrabal, nemusel jsi to řešit....





(a my by jsi neměli další článek) 😉
Ano Jardo, chápeš to správně, alespoň zatím se to tak jeví...





Ten původní erkový otáčkoměr jsem již znovu nezkoušel...





A prosím, šťouraly typu: "kdybys to udělal původně dobře, nemusels to předělávat" apod. nechte si to od cesty...





Děkuji🙂
Chápu tedy správně, že problém byl v nekvalitním tuningu? 😀
Asi takhle, p. Liška by to udělal, ale budu doslova citovat z e-mailů:





"tyhle úpravy moc neletěly, takže aktuálně už ani nemám skladem novou elektroniku...Udělat by to snad šlo, ale bude s tím práce. Chcete moc přesný otáčkoměr? Nebude levnější sehnat jiný erkový?"





"Cenově to vidím cca 1000Kč, budu muset znovu vyrobit matrice a udělat nový tišťák. Práce s tím bude dost, je to víceméně jednotlivá zakázková práce. Pokud neseženete, tak se ozvěte."





Mezi řádky jsem tak nějak vycítil, že se p. Liškovi do toho moc nechce a tím nic proti němu, naopak byl ochoten to udělat, ale pouze jako krajní možnost, pokud nic jiného nebude...





takže tak...
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Velmi zajímavé. Z článku tedy mimo jiné vyplývá, že v diskuzi zmiňovaná přestavba eRkového na moderní elektroniku již není nabízena, chápu to dobře?