Den otevřených dveří Škoda Kvasiny 6.10.2012
Den otevřených dveří v Kvasinách dne 6. 10. 2012
V sobotu ráno jsme se vypravili společně s Radkem, jeho tatínkem, Hankou, Dejvidem a Luckou do míst nám všem nejmilejším - Kvasin. Cesta byla příjemná, zácpy a nekonečná fronta aut nás ubezpečovala že jedeme tím správným směrem. Byl krásný slunečný den, cukali jsme se ve frontě, kručelo nám v žaludcích, ale v myšlenkách jsme se už procházeli v halách...tolik jsme se těšili až tam budem. Při příjezdu jsme měli ještě štěstí a mohli jsme zaparkovat na nám dobře známém parkovišti na rozdíl od ostatních, kteří se postupně začali řadit na nedalekém poli.
U vstupu jsme dostali speciální vydání novin, kde jsme získali přehled o připravených akcích a zajímavostech dne. Přiložen byl i pěkně zpracovaný plánek všech hal a přístupných prostor. Zadní stránka byla věnována tomu nejzajímavějšímu - historii Kvasin. Bylo pro mě poutavé přečíst si pár řádek, které mě okamžitě přenesly do dvacátých let, kdy si František Janeček, majitel motocyklové továrny JAWA, koupil část Solnického panství, jehož součástí byla pila, bednárna a cihelna v Kvasinách. Očima jsem na starém plánku pátrala po halách a místech, které jsem pak s nadšením vyhledávala na aktuálním nákresu fabriky z dnešních let. Překvapil mě datum vyrobeného stotísícího automobilu od roku 1945. Kolik nám dnes asi stačí času (dny....hodiny...měsíce ?...) k tomu, abychom vyrobili 100 000 vozů. Svět je dnes zvláštní, auta se vyrábějí jako rohlíky na krám (nejen auta) a já si říkám, kdo bude ještě za 40 let jezdit ve Fabii nebo Superbu a hýčkat si ho v garáži.
Co se bude asi potom z garáží ozývat? ... "proč mě dnes ten palubní počítač zase nefunguje"?..."Co budu dělat bez systému EPS, ASR, ABS, IDS, ADS, ASSYST, PARKTRONIC, DISTRONIC PLUS, PRE-SAFE, EASY ENTRY, THERMOTRONIC, zase mě nebude fungovat pamět sedadel a noční vidění achjo - hlavně že mám alespoň v autě velurové koberečky v barvě čalounění a funkci SPLITVIEW a můžu se tak vzhlížet v rozdílných obrazech na - obrazovce COMANDu dle úhlu pohledu :-):-):-) " to je silná káva, že? ...no brrr hrůza pomyslet - ještě že je to blbost. Otázkou však zůstává, zda z garáže tyto auta vůbec zvládnou za 40let vyjet.
Zároveň si kladu otázku, jak by asi vše dopadlo, kdyby nás na začátku let devadesátých koupila např. automobilka značky Citroën nebo Alfa Romeo...
Trochu jsem odbočila od původní myšlenky, ale vyzývám Vás k diskuzi pokud budete chtít - jaký den a rok byl vyroben 100.000 vůz od roku 1945. Tuším ale, že je to podobné jako bych se Vás ptala, kde mají vozy "Škoda" motor.:-)
Noviny jsme si poctivě uložili a než přišla na řadu jedna z hal rozeběhli jsme se ke stánkům s občerstvením, kde jsme se okamžitě vrhli na řízečky :-) Po vydatném občerstvení se náhle chůze Radka v areálu stávala akčnější (i po řízku). Dejvid dokonce někde z povzdálí jen stačil vykřiknout " počkej, nestačíme Ti". Bylo to ale marné -svařovna volala:-)
Před vstupem do svařovny měl svůj koutek Felicia klub.
Svařovna - hala M1
To co jsem pod touto střechou posléze viděla musím říct, že se vymykalo všem mým doposud bujným představám o těchto závodech. Neskutečná souhra těch obrovských strojů, které s neuvěřitelným citem přesností, lehkostí a elegancí, si přímo ve vzduchu pohrávali s celou podlahou vozu, mě vyváděla z míry. Vše se vším souviselo, vše na vše navazovalo. Organizace, technické zabezpečení, systém a logistika - to vše šlo ruku v ruce.
Škoda jen , že na stránky nemůžeme umístit také video - mám jich plný foťák. Radek byl ze mě pořádně nešťastný, jelikož jsem se stále ztrácela někde v davu.
Během prohlídky jsme tak viděli celý proces výroby karoserií včetně simulací různých činností robotů. V hale se takto vyrábějí modely vozů Superb, Yeti a Roomster. Dle mého názoru to bylo to nejzajímavější, co jsem ten den viděla.
Ještě si neodpustím vzpomínku na film "Marečku, podejte mi pero"...a nesmrtelnou hlášku:...."svařujeme":-)... ano přesně tak:-) Se smíchem jsem říkala, že tomu chybí jen ty bílé pláště, ale v montážní hale, do které jsme postupně směřovali, mě opravdu spadla čelist. To nebyli mechanici - to byli doktoři:-). Klobouk dolu před panem Svěrákem a p. Smoljakem.
Doufám, že níže uveřejněné fotky budou mluvit za vše.
Montáž - hala M3
V této hale byla připravena ukázka robotických pracovišť. Zástavba kokpitu a zástavba podvozku do vozu.
Čím více jsem ale touto halou procházela, hromadily se ve mně pochybnosti, zda se na lince nevyskytla nějaká chyba. Všechny dveře měli rámy - některé tam byli navíc, plechy měly jiné rozměry, dokonce to vypadalo, že se někde zpozdila dodávka s nárazníky - zřejmě je tam dávají až nakonec. Motor usazovali na špatnou stranu a opět jsem zaznamenala naprostou absenci dalších dílů - tentokrát kovových lišt a gum do oken - tuto nedbalost řešili tím, že okna nakonec lepili - no hrůza:-):-):-)
Výroba prototypu - hala V5
Zde jsme úpěnlivě přemýšleli, jak vylepšit to, co máme v garáži a rychle jsme přehodnocovali své myšlenky na budoucí úpravy:-)
V této hale jsme tak shlédli ukázky svařování a měření sportovních karoserií. Z modelářské činnosti byl k vidění i model exteriéru Rapidu a postup výroby prototypových dílů.
Vše co jste ten den mohli v Kvasinách vidět
Svařovna - hala M1
ŠKO-energo
Komplexní péče o všechna energetická a vodohospodářská zařízení v závodě Kvasiny od výroby energií, distribuci až po výrobní technologická zařízení.
Závodová logistika
Sklady materiálu v závodě - řízení toku materiálu a palet či plánování logistických projektů a systémů.
Kvalita, polygon a jízdní zkoušky
Zde se ověřuje funkčnost a jízdní hluky. Jízdní polygon tu byl zaveden až s náběhem vozu Superb.
Montáž - hala M3
Výroba prototypu - hala V5
Před halou V5 byla malá prezentace historie.
Škoda Motorsport
Vystavena byla soutěžní Fabia Super 2000 doplňená o řez motorem. Také byl k vidění speciální přívěs pro přepravu soutěžního vozu v designu ŠKODA Motorsport.
Ukázka současné soutěžní techniky
Naproti tomu ukázka soutěžní techniky minulosti v současném pojetí pro závody historiků. Nemohla jsem se u toho klenotu nezvěčnit...
Lakovna - hala M2
Vlastní hala lakovny byla pro veřejnost uzavřena. Prezentace lakovny byla k vidění ve vymezeném prostoru na montáži. Na karoserii modelu Roomstru jsme si mohly prohlédnout různé aplikované vrstvy a odstíny. Na karoserii vozu Yeti bylo k vidění řešení barevného lakování střechy. Samotní návštěvníci si také mohly vyzkoušet nástřik tlakovými pistolemi, což vidatně využívaly především děti. Na prezentačních panelech byl přehledně představen celý výrobní proces a na videu s nejzajímavějšími částmi provozu jsme mohly shlédnout robotické aplikace plastizolu, barvy a laku.
Škotrans
V budově D6 jsme mohli každou hodinu vidět ukázku nakládky vozů Škoda na železniční vagon a následnou manipulaci s ním. Vozy jsou dále převzaty z výroby, uskladněny a expedovány odběratelům. Poté jsou ze závodu odesílány na kamionech nebo vagonech. V závodě je také od roku 2007 otevřena přesuvna vagónů pro dostatečné zajištění kapacity.
I firemní hasiči ukázali kousek své historie
Současný pohled výrobce na využití objemu 1200ccm v podobě 1,2TSI.
Závěr
A na závěr?
Po prohlídce všech hal, kdy jsem se na Radka značně unavená vrhla s otázkou..."kdy že už uvidíme konečně ty auta" ? Po chvíli nám konečně společně zajiskřili oči a hrnuli jsme se svorně ke Š130 RS v barvách Monte Carlo. Dychtivě jsme se obrátili s otázkou na pána, který měl dle našeho názoru vystavené vozy na, starost ..."zda tento kousek je opravdu tím za kterým seděl p. Blahna - Hlávka?" Jeho odpověď nás utvrdila jen v tom, že ptát se bylo zbytečné.
Vůně a atmosféra starých časů chyběla
Doslova neradostný pohled byl na trosky vozů, které byly zvláštním způsobem rozptýleny v jednom z rohů hal a ne zrovna šťastně obehnány kovovými ploty, o jejichž podstavce jsme všichni, kteří jsme vozy chtěli lépe vyfotit, postupně zakopávali. Dle mého názoru chyběl přehledný a čitelný popis jednotlivých vozů – jejich fotodokumentace, grafické panely s přehlednou historií a zajímavostmi daného modelu. Zkrátka chyběla především důstojnost a noblesa, která k těmto krasavcům neodmyslitelně patří.
Oficiálně tuto sekci nazývali expozicí historických automoilů a současné produkce vozů Škoda Kvasiny a Mladá Boleslav.
Je to samozřejmě pouze můj pohled. Je možné, že jsem jen velký cíťa a jiní to můžou vidět jinak.
Velkému zájmu se v další části haly M3 těšily nové vozy Citigo a Rapid, které byly pro lidi plně přístupné. Při pohledu na ně ve mně trnulo a bylo mi smutno. Davy lidi, si nový Rapid při jeho prohlídce zřejmě spletly s nastupováním na koňský povoz nebo se vstupem do chléva. Neb ani já nenastupuji takto do kočáru, když s kamarádkou jezdím v Mariánských lázních.
Akce byla velmi dobře organizována, mysleli jak na jednotlivce, tak i na rodiny s dětmi. Všechny trasy a celkový navigační systém v halách byl výborně a přehledně označen. Konkrétní robotické činnosti v halách byly čitelně označené. Na většině místech byli i samotní zaměstnanci, kteří se zájmem podávali doplňující informace a odpovídali na zvýdavé otázky návštěvníkům a demonstrovali také konkrétní činnosti a postupy na voze.
Teď trošku z jiného soudku.:-) Ještě nesmíme zapomenout a velmi pochválit celkové zajištění občerstvení, které bylo po celém areálu lehce přístupné každému bez fronty v čistých stáncích s velmi příjemnou obsluhou. Ceny byly opravdu lidové - na řízečku (chleba a okurka) jsme si pochutnávali už za 35 Kč. Samozřejmě nezůstalo u jednoho:-)
Mě osobně jen zaskočil komerční nádech celé akce. Moniku Absolonovou a jiné, kteří na této akci vystupovali bych v Kvasinách mohla postrádat. Monstróznost, hluk, taneční výstupy, balónky, potácející se mládež, skákací hrady bych v tomto dni nečekala.
I když vím, že musím pochopit také ty, kteří nepřišli do Kvasin jen za vůní benzinu. Chápu, že dnem otevřených dveří se také musí automobilka veřejnosti a médiím prezentovat. Mě osobně by stačil komornější, klidný ráz zaměřen na odbornou veřejnost a fandy do motorismu. Uvítala bych setkání se zajímavými lidmi, konstruktéry, designéry, techniky, redaktory z časopisu Svět motorů, závodníky ať už formou přednášky nebo samotného osobního setkání v některé z hal.
2. leden 2013
5. listopad 2012
22. říjen 2012
21. říjen 2012
21. říjen 2012
20. říjen 2012
2. leden 2013