21. září 2010

Výměna ložiska a gufer zadního kola na voze

Rubrika: Zadní náprava, Přečteno: 13287×, Komentářů: 16, Líbí se Autor: pajk
práce s přípravkem MP 5-112

K tomuto článku mne přiměla nutnost výměny gufer těsnících zadní poloosu. Porušení gufer je dosti závažné, neboť průnik oleje do brzdového bubnu rozhodně účinek brzd nevylepší.

Vzhledem k časové tísni (opakovaná STK) jsem zavrhl variantu demontáže celé poloosy z auta. Ovšem vše má své pro a proti. V tomto připadě se neobejdete bez dvou přípravků - notoricky známý stahovák bubnů (nejlépe šroubovací) a stahovák ložiska zadního kola. První přípravek je nutný vždy, druhý pouze pokud sundaváme ložisko na namontované poloose. Pokud vše probíhá pouze na dílenském ponku, je postup popsán v tomto článku: https://www.skoda110r.cz/article.php?aid=189.

Práce se stahovákem ložiska je zde alfou a omegou. Vše ostatní vcelku obstojně popisuje bible škodovkářů (Baťa, Andrt, Cedrych), tuto práci však nikoliv. Proto s budu věnovat zejména práci s tímto přípravkem, ostatní vezmu okrajově.

Pro začátek se seznamte, jmenovaný MP 5-112 vypadá takto:

Zobrazené doplňkové díly se používají postupně z leva do prava společně s klecí.

Obecné zásady práce:

  • Pokud není nutné přípavek v průběhu výměny odejmout, nechte ho na nápravě. Zabrání nechtěnému vyklouznutí poloosy z převodovky
  • středový šroub přípravku slouží pouze k natočení závitu přípravku na poloosu. Veškeré stahování a lisování obstará vratidlo.
  • mějte na paměti, že po každé výměně ložiska je při montáži nutné přiložit podložku tl. 0,3 mm mezi brzdový buben a ložisko. Pokud byly již 3 podložky vloženy, nutno posunout opěrný kroužek na polose ->ta musí být demontována.
  • gufera vždy směřují dovnitř poloosy, tzn. břit a pružinka je schována uvnitř.

Pro přístup k zadnímu ložisku získáme po demontáži brzdového bubnu, celého brzdového ústrojí (čelisti, prasátko, pružinky, rozpěrky příp.samostav), krytky ložiska s nalisovaným gufrem a štítu brzdy. Zde nejsou žádné záludnosti, vyjma již zmíněného stažení bubnů.

Přípravek montujeme na takhle oholenou nohavici:

Vyloupneme gufero šroubovákem (954-042107) z krytky ložiska, očistme krytku a na vnitřní ploše namažeme. Opatrně namáčkneme či naklepneme nové gufero. Pozor na orientaci, pružinka gufera musí být schována u ložiska. Důrazně varuji před výměnou pouze tohoto gufera. Samo nezabrání průniku oleje do brzdy.

Práce s přípravkem-stažení starého ložiska

1)Přípravek nasuneme na hrdlo poloosy a pootočením ho zajistíme proti zpětnému vysunutí. Dotáhneme matky přípravku,aby nedošlo k nechtěnému pootočení a vypadnutí přípravku. Příruba pro uchycení štítu brzdy zůstane sevřená mezi deskami přípravku.

2) Našroubujeme hlavu přípravku na konec poloosy otáčením centrálního šroubu přípravku.

3)Poloosu vtlačíme asi o 7 mm + - do převodovky (na doraz) otáčením vratidla přípravku doprava.

4)Poloosu začneme naopak vytahovat ven z převodovky (otáčíme vratidlo doleva). S poloosou se začne vytahovat ložisko. Ložisko vytáhneme zcela ven z hrdla, Mezi zadní hranou ložiska a hrdlem nápravy NESMÍ být více jak 7 mm, jinak hrozí vypadnutí poloosy z převodovky s nutností rozborky spojení nohavice poloosy-převodovka a rameno-nohavice a hlavně obtížnou montáží. Pokud je přípravek vyroben správně,ani by větší vysunutí neměl dovolit.

5)Mezi zadní hranu ložiska a hrdlo vložíme vidlici přípravku nebo cokoliv (dva kusy plechu, plocháče), co zabrání vklouznutí ložiska zpět do hrdla. Jelikož jsem v době montáže neměl onu vidlici, na fotkách je ložisko blokováno ohnutou starou měrkou na olej:-)

6)Otáčením vratidla přípravku doprava ložisko stáhneme z hřídle, resp. hřídel opět vtlačíme dovnitř. Odebereme přípravek, volné ložisko sejmeme.

7)Háčkem vypreparujeme gufero z hrdla polonápravy. Tuto operaci doporučuji s namontovaným přípravkem. Jinak se může se stát, že háčkem zachytíte za opěrný kroužek polonápravy a společně s guferem vytáhnete i poloosu z nápravy a veškerá práce přijde vniveč. Gufero jde dost obtížně ven, poloosa vyklouzne téměř sama:-)

Práce s přípravkem-nalisování nového ložiska

1) Očistíme vnitřek domečku ložiska, namažeme olejem a vmáčkeme gufero. Gufero nasuneme na opěrný kroužek na lehce povytažené poloose a celek vmáčkneme do domečku. Pozor - nehýbat radiálně s poloosou, jinak guferu spadne stahovací pružinka (což nevidíme) a nebude těsnit. Poloosa by stále měla být zhruba souosá s domečkem. Nejlépe to zajitíme nasazeným přípravkem.

2) Navlečeme namazané ložisko, připevníme přípravek a pomocí velké vložky opřené o desku přípravku (obr.) ho vtlačíme na hřídel. Resp. hřídel vtáhneme do ložiska. (vratidlo otáčíme doleva)

3) Vyměníme vložku za kratší, tu opřeme pouze za hlavu přípravku (obr.) a celek vtlačíme (otáčíme vratidlo vpravo) do domečku. Pozor -přestože obě vložky vypadájí podobně, každá se o přípravek opírá jinde.

4) Sundáme přípravek, nandáme štít brzdy a krytku ložiska (nezapomenout na velký těsnící o-kroužek a distanční podložku 0,3 mm) a máme hotovo.

Ještě soupis souvisejících náhradních dílů:

gufero poloosy (to co je vevnitř:-) 954-038312

gufero poloosy (to co je vně:-) 954-042107

pryžový o-kroužek krytky 110-391801

podložka ložiska 110-319511

ložisko zadního kola 961-230600

Co se můžete vyměnit (když už to děláte):

klínek poloosy 110-338210

korunová matice poloosy M18x1,5 Zn 110-329240

závlačka 4x36 984-940836

brzdový váleček 19 mm(prasátko) 110-595031 (záměnný 115-595031 )

brzdové čelisti (pakny) záměnné se š120 111-430141 (113-330140)

rozpěrací páka 110-330170

příp. samostav zadní brzdy levý 113330150 a pravý 113-330151

sada pro upevnění paken (pružinky, vodící čepy) na š100-120


Rubrika: Zadní náprava, Přečteno: 13287×, Komentářů: 16, Líbí se Autor: pajk
Díky, pro úplnost uvádím vlákna s tímto článkem související.





http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=7806





http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=6639
Konečně došlo i na mě a přišla chvíle kdy doceňuji kvality tohoto článku.





Na rozborku / sborku se zatím "pouze" chytám i tak už chválím autora za super nápad vypsat k potřebným dílům i jejich čísla dle katalogu. Odpadá tím dohadování s paní za pultem o typu potřebného gufera, podložky apod.
Díky🙂
Pajku, skvělí článek a návod jak na to,chválím tě. 😀
Díky Hansi🙂





No, ono je to obvykle naopak - když něco dělám, vycucávám informace odtud já🙂. A že toho poslední dobou dělám docela dost, ale většina je už moc pěkně popsaná🙂:-)





Pajk
Noo,takovejch clanku neni nikdy dost.Dost lidi v budoucnu takova operace ceka a pak se takovej clanek rovna zlatu 😉.Diky Pajku a zase napis az budes neco delat!Ja jsi to rovnou vytisknu a ukladam do sanonu s postupama JAK na TO 🙂.
Mám 2 stahováky, jeden mě stál 800,- a já ho půjčil, časem jsem téměř zapomněl komu, ale tušení tam bylo. jenže dotyčný tvrdil, že když jej potřebuje půjčuje si ho od škodovkářů. Tak jsem byl nucen nechat vyrobit nový trochu odlišný a ten mě stál ve finále 6000,-. po půl roce se mi vrátil ten můj starý . Nemá někdo zájem?
RST: Myslel jsem si to. Tak holt vás budu otravovat s opravama🙂:-)





Jinak díky moc za půjčení přípravku.
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Články můžeš opravovat sám, ale po tvojí publikaci je ještě nutná publikace adminem. Stejně jako při vydání nového. Až do publikace opraveného, je na webu vidět starší verze.
RST: Upřímně řečeno, byl tak precizně vyroben a i nalakován, že jsem se na něj bál skoro šáhnout.-). Zase je ten přípravek o to fotogeničtější🙂





Jinak onu vidlici přípravku, kterou jsem dle fotek nepoužil pochopitelně mám též (neztratil jsem Ti ji) jen jsem hlava děravá a nevzal jsem si ji tenkrát s sebou🙂
Díky🙂 Ale sebekriticky musím přiznat, že jsem pomotal směry otáčení přípravku a budu to muset opravit🙁.Trklo mne to (i přes kontrolu) až teď.





Když už jsme u toho, nemohl bych si drobné opravy u již vydaných článků dělat sám? Přeci jen hrubky, drobné doplnění, překlepy a tak. Vždycky se něco najde a u mne i u několikáté opravy opravy🙂:-)








K samotnému přípravku-dost mne překvapilo, jakou silou jsem musel vzíti za vratidlo, abych ložisko stáhnul a nalisoval na hřídel. Z a do nohavice to šlo snadno.





Jelikož bych to nebyl já, tupě jsem přípravek sundal současně s ložiskem a potom jsem gufero vytáhl i s poloosou, takže jsem si vlastně práci moc neušetřil🙂.Jinak přípravek funguje bezvadně, ale dalo to trochu koumání🙂. Na podruhé to šlo jak po másle (druhá strana). Proto koneckonců i ten článek.





A ještě jedna věc - když už mi ta poloosa vypadla z převodovky, nasunovala se o dost lépe, než kdyby tam bylo ložisko. Šla totiž povysunout z nohavice a tudíž jsem mohl kameny přidržovat rukou při zasouvání do planetových kol.





Pajk
To my ho vyráběli s tátou podle výkresů v knížce o přípravcích. Tohle byla funkční premiéra.
Musím kouknout doma, myslím, že ten přípravek mám taky😀





Dali mi ho kamarádi, kteří už se škodovkami skončili s tím, že neví k čemu to je 😀, ale že já mám ty staré škodovky a mohl by se mi hodit...😀
Pajku, za tohle máš za 1.


Dovolím si malinko přihřát polívčičku s tím, že ten přípravek je můj a konečně jej někdo otestoval a taky mírně doupravil, aby byl funkční.
Ačkoli jsem to nikdy takto nedělal, moc hezky napsaný návod. Díky za něj.