(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Repase karburátoru

Repase karburátoru typu EDSR a jeho seřízení
24.3.2004 - Petr Poslat vzkaz , e-mail: houska@dobrovice.cz

Přečteno: 33477
Komentářů: 71 

Proč repasovat

Pokud zjistíte, že vůle na hřídelkách klapek karburátoru jsou již nadměrné, karburátor je zanešený nečistotami, či máte dojem, že karburátor nepracuje, tak jak by měl, je nutno přikročit k jeho opravě, nebo výměně. Při velkých vůlích na hřídelkách klapek dochází k zasekávání klapek - zvláště druhého stupně -, nebo k nefunkčnosti druhého stupně. Při zanešení karburátoru má motor nepravidelný volnoběh, má tzv. díru v plynu v přechodových režimech, motor nepodává plný výkon.
Pokud se rozhodnete ke zlepšení stavu, je dobré si ujasnit, zda jsme s výkonem motoru spokojeni, anebo chceme dosáhnout nějakého zlepšení. Dle toho budete postupovat dále. Při zachování stávajícího stavu postačí karburátor rozebrat vyčistit, nahradit těsnění a gumové kroužky novými a složit. Při požadavku přidat něco málo na výkonu je nutno vyměnit více součástí a trochu experimentovat při seřizování. Uvedený postup je platný pro karburátor Jikov 32A EDSR. Je možné jej aplikovat i na ostatní typy karburátorů této řady, jen umístění některých prvků může být jinde, než je zde popisováno.

Příprava

V mém případě jsem měl vůle v uložení hřídelek tak obrovské, že jsem se rozhodl pro výměnu celého karburátoru za jiný zároveň s většími průměry difuzorů. Na původním karburátoru jsem měl difuzory o průměru 21/22 mm. Sehnal jsem karburátor s difuzory 22/23 mm.


Následuje rozebrání karburátoru. Je dobré si v průběhu práce dělat nákresy, kde co bylo a jak to tam bylo a poznamenat si, o kolik otáček byly povoleny šrouby bohatosti směsi a přídavného vzduchu. Odšroubujeme podtlakové ovládání druhé komory, sejmeme zajišťovací podložku z hřídelky a ovládání sundáme. Je možno ho vyšroubováním tří šroubů rozebrat. Pozor na umístění pružiny. Dále sundáme víko karburátoru, vyjmeme hřídelku držící plovák, vyšroubujeme jehličkový ventil, vyšroubujeme trubku sytiče, pod ní je malá tryska - tlumítko - a na vstupu paliva odšroubujeme 13-ku šroub a vyndáme sítko. Poté vyšroubováním čtyř šroubků na přední straně karburátoru oddělíme šoupátko sytiče a na pravé straně karburátoru víčko palivového čerpadla, pod nímž je postupně tlačný váleček, membrána, pružina. Následně můžeme vyšroubovat hlavní trysky ( jsou v plovákové komoře ), hlavní vdušníky ( navrchu tělesa karburátoru ) trysky volnoběhu ( na levé straně karburátoru pod šroubem a na pravé straně buď pod šroubem, nebo pod odpojovačem trysky ), šroub přídavného vzduchu ( velký na levé straně ), šroub bohatosti směsi ( v šikmém nálitku zprava )a trysku sytiče ( v dutině uprostřed tělesa zvrchu ). Vzdušníky jsou zašroubovány v emulzních trubicích - delší trubička s otvory. Pokud hlavní vzdušníky vyšroubujete společně s emulzními trubicemi, lze je z nich vyšroubovat. Pozor na poškození trubic. Držte je za zesílený okraj kleštěmi a přes hadr. Dále můžete vyndat šroub obtoku palivového čerpadla ( je v zadní pravé straně tělesa z horní strany ) a je pod ním keramická nebo skleněná kulička - neztratit !! Ta samá kulička je i pod injektorem ( ta zahnutá trubička směřující do první komory ). Injektor vyjímejte tahem svisle vzhůru. Je možno ještě sundat pákové převody akcelerace a vratné pružinky z nich. Na několika místech tělesa karburátoru najdete červíky, po jejichž vyšroubování objevíte zalisované přídavné vzdušníky a trysky. Tyto již vyjmout nejdou, ale je dobré je nechat odkryté pro čištění.

Čištění

Všechny drobné díly omyjeme v tech. benzínu. Těleso karburátoru myjeme rovněž v tech. benzínu štětcem. Někomu se osvědčil třeba líh, trichlorethylen, a další rozpouštědla. Já použil tech. benzín. Po odstranění hrubých nečistot věnujeme pozornost vnitřku karburátoru a vyčištění dutin, kanálků a otvorů. Na závěr jsem nechal celé těleso v benzínu namočené asi 2 hod. Poté jsem jej důkladně vyfoukal stlačeným vzduchem. Foukáme vždy zespodu nahoru, protože ve spodní části bývají kanálky užší a při opačném směru foukání by se případné zbylé nečistoty usadily v místě zúžení. Kdo si potrpí na celkový dojem, může vzít kartáček na zuby a nějaký neagresivní čisticí prostředek - já zkoušel obyčejný real - a pokračovat v čištění vnějšku tělesa. Výsledek je celkem uspokojivý. Po skončení je nutné odstranit zbytky čisticího prostředku a vše důkladně vyfoukat vzduchem. Trysky a jemné otvory v tělese karburátoru nikdy nečistíme drátkem, nebo jiným tvrdým předmětem. Všechny tyto otvory jsou přesně kalibrovány a jakékoli mechanické poškození, i sebemenší rýhy a škrábance mají na jejich funkci negativní vliv.

Nové díly

Pokud karburátor pouze renovujeme, stačí koupit nové těsnění víka, pod karburátor, mezi ovládání druhé komory, membránku palivového čerpadla, je li poškozená, nebo zpuchřelá, tak membránu do podtlakového ovládání druhé komory, sítko na vstup paliva, jehlový ventil a gumové o-kroužky na injektor, šroub vzduchu a šroub bohatosti.
Pokud budeme karburátor měnit za jiný, je třeba koupit k předcházejícímu ještě sadu hlavních trysek a vzdušníků. Není od věci koupit i šroub vzduchu, bohatosti, injektor, trubku sytiče a tlumítko. Pro velikost trysek a vzdušníků zhruba platí jednoduchý výpočet, kde velikost trysky je průměr difuzoru v mm x 5. Tedy pokud je difuzor 22 mm, velikost hlavní trysky je 110. Vzdušník určíme tak, že k velikosti trysky přičteme 60 a dostaneme velikost vzdušníku. Pro příklad: U karburátoru, kde difuzor 1. komory je 22 mm a 2. komory 23 mm bude hlavní tryska 1. stupně 110, 2.stupně 115. Hl. vzdušník 1.stupně 170 a 2. stupně 175. Pro pozdější ladění je vhodné koupit sady trysek a vzdušníků odstupňovaných po 5 setinách mm. Stojí pár korun. Uvedené výpočty jsou platné pro motory řady Š 110 - Š 120. Pokud máte ve své škodovce motor o větším obsahu, nebo např. motor z favorita, bude zapotřebí velikost trysek a vzdušníků adekvátně zvětšit a určit konečné osazení experimentálně. Našel jsem sice na staré verzi stránek tabulku uvádějící hodnoty trysek a vzdušníků pro různé motory, ale v praxi to nefungovalo. Obecně platí, že pokud zvětšíme velikost hlavní trysky, obohatíme směs ve vyšších otáčkách a pokud zvětšíme velikost vzdušníku, obohatíme směs v otáčkách nižších. Takže lze dle způsobu chování motoru při jízdě v různých režimech určit, kde je potřeba zasáhnout. Tlumítko je s rozměrem 1.9 Starší karburátory jej měly o rozměru 1.3, což byl tak trochu omyl Jikovu. Jestliže tryska sytiče má otvor 140, tak toto tlumítko omezovalo průtok paliva sytičem a motor se v chladném počasí špatně spouštěl a nechtěl zpočátku držet ani na sytič. Proto 1.9 Pokud by tam nebylo, tak se motor naopak při použití sytiče "ulívá". Tryska sytiče, jak jsem již zmínil je 140. Trysky volnoběhu 1. i druhého stupně mají rozměr 50.

Složení

Jestliže jste si poznamenali, kde co bylo, a jak to tam bylo, nemělo by být složení karburátoru větším problémem. Nezapomeňte dát pod šroubek obtoku pumpičky a pod injektor keramické, nebo skleněné kuličky. Na šrouby bohatosti, přídavného vzduchu a na injektor nasaďte nové o-kroužky. Jdou tam dost blbě a je potřeba postupovat s jistou opatrností. Hřídelky klapek promažte MD sprejem a mechanismus akcelerace nějakým prostředkem odolávajícím vysokým teplotám. Klapky by měly chodit naprosto lehce -"na fouknutí"- a až do krajních poloh. Plovák seřiďte na výšku hladiny v komoře 20 mm od horní hrany komory. Je lépe, když je 1 mm nad, než pod hranici. Před montáží karburátoru na potrubí je možno zarovnat dosedací plochu na smirkovém papíře položeném na rovné desce. Matky na šteftech dotahujte s citem, aby nedošlo k prohnutí příruby.

Seřízení

Po namontování karburátoru na motor lze přikročit k seřízení. Je nutné mít nasazený vzduchový filtr a je předpokládáno, že zapalování, předstih a ventilové vůle jsou v pořádku. U karburátoru, který jste pouze čistili, stačí nastavit šroub bohatosti a vzduchu do polohy, kde byly před rozebráním a již jen spokojeně jezdit a užívat si plně funkčního karburátoru. Pro základní nastavení karburátoru po výměně za jiný, šroubek bohatosti zašroubujte až na doraz - s citem - a pak povolte o 3 otáčky. Šroub vzduchu po utažení povolte zpět o 4 otáčky. Načerpejte benzín ručně čerpadlem do karburátoru, nastartujte a nechte motor zahřát na provozní teplotu. Jestliže jste dali vše tam, kde to má být, musí vše pracovat na "první zapojení" a motor naskočí. Šroubem vzduchu otáčejte doleva a snažte se dosáhnout co nejvyšších otáček. Poté šroubem bohatosti otáčením doprava se snažte dosáhnout co nejnižších plynulých otáček. Doporučuju tak okolo 800-900 ot/min. Celý cyklus lze opakovat až do nalezení nejvhodnějšího minima. Pokud vám na složení emisí až tak nezáleží, je možné ponechat směs bohatší. Motor bude živější a ochotnější jít za plynem. Následuje jízdní zkouška. Testy provádějte na známém úseku, nejlépe stoupání, kde víte, jak by auto mělo jet. Pokud to není přesně dle vašich představ, zkuste vyměnit trysky dle výše uvedených pravidel a příznaků projevujících se při jízdě. Já jsem takhle za víkend sundaval víko karburátoru snad třicetkrát a projezdil skoro 20 l benzínu, než jsem našel nejvhodnější kombinaci trysek a vzdušníků a nastavení bohatosti. V okamžiku, kdy budete se seřízením spokojeni a motor bude mít zátah v celém rozsahu otáček bez vynechávání a díry v plynu, můžete si poblahopřát a poplácat se po rameni.
Hodně úspěchů a trpělivosti !

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (20 nejnovějších):

[Komentovat článek] [Všechny komentáře (71)]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com