(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Pohádka z mechů a kapradí aneb jak uzrál lesní plod

Pohádka první: O Borůvce :o)
2.1.2008 - Myschak Poslat vzkaz , e-mail: m.ickx@seznam.cz

Přečteno: 15818
Komentářů: 92 

- - - AKTUALITY - - -

Červen 2010

Za uplynulé 2 měsíce se po chvílích na Borůvce dolaďovaly detaily, kvůli kterým jsem už delší dobu nemohl spát. Prahy se přelakovaly na černou matnou, stejně tak i lízatko pod čelem. Po delší době jsem sehnal zadní kapotu, která krásně seděla a navazovala na střechu. Zavařil jsem na ní dírky po plastovém spoileru ze š120 a odstranil původní zničený filc. Poté putovala do lakovny, kde dostala modrý kabátek. Doma jsem ji poté vystříkal rezistinem a opatřil ji novým filcem.

Taky jsem nechal nachromovat nové sloupky do dveří, abych mohl ty stávající vrátit Mártymu - prý už totiž finišuje na své Růženě :-)))

Minulý víkend se u mě zabydlel s erkem Michal K., prý aby si odpočinul od rodiny :-) A taky aby sme letos konečně něco na autech udělali.

Nejprve přišlo na řadu jeho erko, kde jsme vyměnili orezlé výfukové svody, karburátor, filtrbox a seřídili ventily - buhužel cvakání nezmizelo, takže pátrání po trpaslíkovi bude příště pokračovat.


už to konečně trochu vypadá :-)


člověk ho pustí na dvůr a takovej nepořádek po něm zůstane...

Po obědě jsme se pustili pro změnu do mého modrého erka. Na plánu dne byla výměna motoru. Ten stávající čeká přebrus a vyvážení klikovky a pravděpodobně i tvrdá sedla pod ventily. Takže jsme původní motor vyndali ven, periférie přeházeli na náhradní motor a ten už v hloubi noci nandali do erka a zapojili. Aby jsme moc nepokoušeli sousedy, nechali jsme jeho zkoušku až na ráno.


Jeden ven, druhý dovnitř...

Jenže ráno se motoru naskočit vůbec nechtělo, navíc šel úplně volně, jako by neměl žádnou kompresi. To jsme přisuzovali několika letům odstávky - tak jsme mu dopřáli trochu oleje do válců. Koprese se již dostavila, ale nastartovat pořád nechtěl... Po dlouhém hledání se viník našel - byl jím ulomený konektor na předřadném odporu cívky, který držel v bužirce a tvářil se jako by se nic nestalo :-)

Teď už motor naskočil bez problému, po chvilce začal i mazat a to dokonce překvapivě krásně a celkově se zdá, že bude ještě v dobré kondici. V autě tedy vydrží nějaký ted pátek, než zgenerálkuju ten původní.

Za závěr patří Michalovi dík za návštevu i pomoc, i když většinu času stejně trávil tak, jak naznačuje poslední fotka :-)


Které pivo je nejlepší ??? :o)

Únor 2010

Od podzimu erko stálo v kůlně a nic se na něm nedělalo. Na pořadu dne byl Žluťák. Ten je teď víceméně hotov, tak jsem provedl rošádu - žluťák do studené kůlny a erko do vytápěné garáže.

Konečně jsem se pustil do dlouho odkládaných oprav. Musí se vyměnit řidičovy dveře(původní jsou nepochopitelně o 1 cm delší než mají být). S tím bude souviset i usazení předního blatníku na své misto.

A když už to vše bude rozdělané, vyměním gumové hříbky za plastové. Ty gumové se v místech šroubů vytlačují ze spáry a dělají né moc vzhledné vlny...

Poté auto odvezu do lakovny - nechám tam nalakovat prahy do černého pololesku - jak to bylo z výroby.

A opravě se nevyhne ani motor - není na tom nejhůř, ale je rozhozená vyváženost klikovky se setrvákem a dost nepříjemně se to projevuje.

Pro dnešek je to vše, bežím opět do garáže :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- - - JAK TO ZAČALO - - -

Jak jinak mohl příběh mého Lesního plodu začít než tím, že člověk z dlouhé chvíle zavítal na zdejší stránky... Potřeboval jsem vyřešit nějaký problém na rodinné š110L a vyhledavač mi vyhodil na první místo tento web. Ze zvědavosti jsem kliknul na položku Inzerce a už jsem se vezl...

"Erko ve slušném stavu, dobrý motor, 9 tisíc + dohoda. Domažlice."

Domažlice nejsou od Brna daleko, tak sem se s tátou nejbližší víkend vydal na malý výlet. Stopem jsme dorazili na druhý konec republiky kde na nás čekal zdejší Medvěd. Z Erka jsem byl tak nadšený, že jsem přehlížel všechny jeho nedostatky jako potrhané sedačky, absenci podlahy a rozpadající se blatníky... Dali jsme si kafíčko, plácli si a vyrazili jsme s Růžovkou domů. Cesta probíhala celkem poklidně, jen za Prahou na D1-čce přestaly jít stěrače, po nich i blinkry, kontrolky bledly, světla hasly a nakonec zhasl i motor... Ale po menší opravě alternátoru na benzínce jsme pokračovali dál směr Brno. Doma na nás s napětím i přes pozdní noční dobu čekala celá rodina co přivezeme za poklad... Jak se ráno ukázalo, zase takový poklad jsme nedovezli...


Na tenhle špek sem se chytil :o)

Blížila se zima, tak jsme autíčko zazimovali a začal jsem se poohlížet po náhradních dílech na opravu. Těch jsem sehnal nějak moc a nezbylo mi nic jiného, něž časem pořídit další vůz, ale to už za pomoci Michala Konečného, z kterého se postupem času vyklubal nevídaný pomocník:-)

Omáčky už bylo dost, tak něco k samotnému autíčku. Vyrobeno v říjnu 1980, tudíž model 81, původně světlé zelené barvy, překvapivě disponovalo ofukem zadního okna (což u modelu 81 nebývá zvykem) a přípravou na vyhřívané sklo, které z nezjištěných důvodů na autě chybělo.



Po příjezdu domů....

Doma jsem velikou podporu našel v dědovi, který mimo jiné pracoval jako mechanik(sice na trošku větších strojích, ale nevadí...). O osudu Erka jsme měli jasno: přivést ho do stavu v jakém opustilo Kvasinské závody.

Co nejdříve jsme odstrojili celé auto na holý skelet. Poté nás čekalo nemilé překvapení: podběhy jsme skoro nenašli (s výjimkou pravého předního, který byl paradoxně na autě 2krát...), podlaha a střecha na tom nebyla o moc líp, prahy držel pokupě asfalt... No,nic moc:-)

Za pomocí druhého skeletu a nových částí jsme během 4 nekonečných měsíců připravili v podstatě nový skelet. Plechařina se sháněla postupně. Museli jsem vyvařit podlahu, dát nové podběhy, prahy a dno kufru, opravit torpédo a střechu včetně žlábků, přivařit držáky sedaček které někdo odřezal, vrátit na původní místo motorovou stěnu....no, nebylo toho málo....:o)


Práce na něm bylo jako na kostele....


Erko tím pádem bylo připravené na lak.


Před cestou do lakovny

Ten dostal na starost starý lakýrník, kterému prošlo pod rukama nespočet škodovek a s nostalgií a radostí se do něj pustil. Za neuvěřitelných 14 dní jsem si pro nádherné safírové Erko jeli (odstín 4631). Odvedl parádní práci, bez jediné chybičky.

Tímto okamžikem konečně nastala ta příjemnější část renovace - kompletování. Skelet šel znovu na bok, spodek se natřel pořádnou vrstvou ochraných nátěrů, které se ve finále přelakovaly černou syntetikou.

Zároveň se pracovalo na nápravách a drobnostech, které dostaly většinou černý kabátek.

Rozlouskli jsme také převodovku, abychom zjistili jak na tom je. Bylo nutné vyměnit synchrony a srovnat vůli diferáku.

Namontovali jsme konečně nádrž, plech pod ní, nápravy a převodovku, zapojili brzdy. Erko ujelo své první metry v garáži po vlasní ose a samo si i zabrzdilo.

Nalepili jsme molitan do meziprostoru, připevnili olejový chladič s hadicema a následně i chladič vody.

Na řadu přišly blatníky, čelo a světla. V kufru i kabině jsme nalepili čalounění, udělané podle původního a zrenovovali jsme elekroistalaci.

Poskládali jsme a namontovali přístrojovou desku, nakonec zvítězila originální černá varianta nad chromovou. Zapojili jsme budíky a spínače a poprvé rozsvítili světla.

Konečně naše dílo začínalo připomínat Erko. Následovalo zasklení, kompletace interiéru a kufru a pomalinku přicházel na řadu motor.

Ten byl asi největším pokladem na koupeném Erku. Proběhlo pouze jeho vyčistění, přetěsnění a drobné naleštění... Nejspíše už na něm nějaká genarálka proběhla v nedávné minulosti.

Tak už zbývalo jen šup s ním do Borůvky(z pracovního názvu se vyklubalo její jméno:) a vše řádně zapojit a nastavit jak se patří.

Na motor jsem nasadil karburátor, filtrbox, ventilátor topení a krásné červené kabely ke svíčkám :o) Také přibylo zadní čelo a světla.

Za pomoci kamarádů, kteří mi ochotně půjčili chybějící díly jsem dodělal a nasadil dveře, na Erko jsem přišrouboval zánovní nárazníky, obul dobové OR6-ky a nasadil kapoty.

Do srazu v Poděbradech chyběly už jen 3 dny, tak jsme usoudili, že je načase Borůvku poprvé nastartovat. A nezklamala! Chytila na první brnknutí. Proběhlo nutné doladění motoru a spojky, nastavení geometrie a světel a vyjeli jsme na historicky první jízdu s Borůvkou.

Přes noc jsme vychytali všechny mouchy, nachystali a nasadili Sprintíky a Mártyho záslepky. K poslechu nám bude hrát na cestách moderní radiopřijímač TESLA s VKV :o)

A další den přišla na řadu technická prohlídka. Ta proběhla bez sebemenších problémů. Ty ale nastaly při návratu domů. Borůvka přestala dobíjet. Na vině byla vadná dioda v alternátoru. Den před odjezdem do Poděbrad už byl jen ve znamení leštění a kontrolování.

Před námi stála první velká zkouška. Po cestě se k nám připojil kamarád MichalK a společně jsme vyrazili na HundertGang. Byl to můj první sraz s vlasním autem a daleko předčil moje očekávání. Auto fungovalo na výbornou, jen občasné zaváhání startéru řešil silný mitfára Hansi :o)

Na konci září po opravě startéru jsem si mohl dovolit výměnu Hansiho za Lucinku a podívali jsme se spolu na sever za Výskovic rodinkou. Tento srazík se snad ani slovy popsat nedá a kdo se ho nezúčasnil, ten může jen litovat. Tímto ještě jednou Milošovi a Petře děkuju za nádherný víkend, který pro nás připravili.

A jsme na konci. Srazíky jsme odjezdili, mouchy vychytali a teploty nám pomalinku klesají, takže Borůvka půjde na zimu spinkat do garáže. Však ona nějaké to využití mít bude:o)

Vyjmenovávat všechny, kterým za něco vděčím by bylo na další článek, ale jednoho človíčka uvést musím. Tím je můj děda, bez kterého bych s tím asi dávno seknul a nebo by mně to trvalo další 2 roky....:o)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leden 2008

Od Michala K jsem dostal zrenovované (znovu pokovené osvětlení SPZ) a pružinku a mechanizmus jištění zadní kapoty:oD

Únor 2008

Dovezl jsem z lakovny druhé dveře(protože ty první jsou o centimetr delší...), kapotu a zadní čelo(které už půjdou lépe spasovat). Vyměnil jsem taky chromované víčko za zinkované, aby Michal K. mohl klidně spát ... :o)

27.březen 2008

Máme za sebou první letošní sraz, tentokrát se Zuzkou v roli navigátora. Svou roli plnila znamenitě a do řízení mně moc nekecala, takže naprostá spokojenost :o) Večer jsme ještě s Hansim a Lucinkou zajeli na Klepandu a při té příležitosti udělali pár fotek na sněhu :o)



...asi na Zuzku vstávání ve 2 ráno bylo celkem brzo :o)

23.březen 2008

Proběhla výměna spojkového a brzdového válce. Brzdovej nějak nebrzdil, a spojka zase tekla do kabiny... Opravil jsem utrženej drátek u rádia a už zase si mohu užívat ohromného výkonu 2 Watty :o)))

Duben 2008

Už jsem za volantem zase o kousek spokojenější. Márty mi daroval knoflík na spínač se symbolem vyhřívaného okna. Sice je trošku šikmo, ale prozatím to postačí :o)) Márty děkuju !!

Duben 2008

Už jsem za volantem zase o kousek spokojenější. Márty mi daroval knoflík na spínač se symbolem vyhřívaného okna. Sice je trošku šikmo, ale prozatím to postačí :o)) Márty děkuju !!

Květen 2008

Na Borůvce se opět zapracovalo a výsledkem jsou stříbrné stěrače, které nahradily né příliš vzhledné černé stěrače za š120. Vyměnil jsem také klapky karburátoru DDSR, vyčistil injektor a nahradil těsnění pod víkem za těsnění jiného typu. Právě zmiňované těsnění mělo výrazný vliv na odstranění odlévání za pravotočivou zatáčkou.

A taky jsem neodolal a pořídil pár fotek Borůvky do sbírky :o)

Červen 2008

V sobotu jsem se byl s Borůvkou podívat na takovém měnším srazu veteránů v Šitbořicích. Kromě nás tam bylo ještě jedno Erko a čest škodovek hájila ještě Škoda 422 z roku 1930 :o)

V jízdě z kopce bez motoru se nám moc nedařilo... no, asi budu muset do příště trošku přibrat...:o) Zato v soutěži pravidelnosti jsme vyhráli. Dané 2 minuty jsme netrefili jen o 1 setinu sekundy. No, ještě že se mě tam před koncem připletli do cesty ti 2 dědkové, co šli na hřbitov :oD


Cena za první místo... lepší než nějakej pohár:o)

Srpen 2008

Hundertgang se blíží a to neznamená nic jiného, než se opět pustit do přípravy vozu. Už delší dobu mě trápily divné zvuky z prostoru tunelu, takové škaredé zvonění.... Chtěl jsem to vyřešit výměnou táhla. Ale to sebou obnáší vytáhnutí převodovky s motorem a tak jsem to odkládal co to jen šlo :o) Při té příležitosti jsem se rozhodl na motor vrátit původní setrvačník kvůli vyváženosti, kterou jsem tím novým rozhodil.

Po vyndání motoru jsem objevil netěsné gufero ve vodítku spojkového ložiska a na řemenici motoru. Gufera jsem dal nová a na soustruhu přeleštil kluzné plochy. Srovnal jsem také třecí plochy spojky na setrváku a přítlačáku.

Vše šlo jak po másle... až do doby, kdy jsem vytáhnul zadní ramena... Loni koupené nové silentbloky zadních ramen náhle a nečekaně přestali plnit svoji funkci. Utrhly se všechny bodové sváry na jedné straně na obou ramenách. Zašel jsem koupit do mototechny nové, jenže ty už byly pro jistotu utržené z výroby ... Povedlo se mi nakonec sehnat jedny poctivé z prvovýroby a tak sem je hned nanýtoval na ramena.

Dalším dílčím úkolem byla výměna pružin. Nějakým nedopatřením jsem na Borůvku dal pružiny z užovky, které jsou cca o 1cm delší než erkové a nepříjemně mě rozhodily odklod zadních kol. Nachystané jsem je měl předem, takže jejich výměna byla dílem okamžiku :o)

Ještě jsem vyměnil pravej buben s ložiskem. Ložisko mělo malou axiální vůli a buben, ač byl nový, způsoboval skřípání brz.

Když už jsem měl ten zadek rozhozenej, vyměnil jsem zadní čelo za druhé nalakované, které lépe lícovalo s blatníky.

A perlička na závěr: Namontoval jsem zrenovované spodky zadních světel a to pokovení je fakt znát. I při pohledu na nerozsvícené světlo je poznat krásný lesk a to nemluvím o tom, jak to vypadá v noci :o) No prostě žůžo :o)

Tááák, a snad už je Borůvka zcela nachystaná a nepřijde žádné překvápko těsně před odjezdem :-)

Listopad 2008

Dokončil jsem opravu středového panelu. Udělal jsem nové čílko a osadil jej moderním kazetovým přehrávačem Tesla :-)
Pomalinku pracuji na novém chladiči. Né že by ten co tam je byl špatný, ale byl jsem dotlačen k originální povrchové úpravě.... :o) (pozn. MichalK "však to byla doba")
A na klíčích se mi houpá nový přívěšek.

Červenec 2009

Hundertgang je za dveřmi a tak zahajuji letošní přípravy:
Měl jsem v plánu nasadit jiná kola - a při tom se ukázal malinko vadný pravý brzdový kotouč. Pro jistotu jsem ho vyměnil za nový, doplnil mazivo do ložisek a jak už bylo v plánu - nasadil jiná kola. Dobové OR6-tky schovám na horší časy a Borůvka bude teď jezdit na malinko civilizovanějších OR34kách. Kvůli podivným vrzavým zvukům od pravého zadního kola čekal podobný osud i buben - rovněž nahrazen jiným. Pokud zvuky neustoupí, přijde na řadu poloosa.

Před časem jsem sehnal originální stěrače s výřezy na erko model 81' a po malé ozdravné kůře putovaly na Borůvku. Fotky dodám co nevidět :-)

Srpen 2009

Přípravy na HG pokračují:
Zánovní brzdový kotouč se moc neosvědčil - je zvlněný a při vyšších rychlostech celkem dost kope. Sehnal jsem tedy zbrusu nové, nalakoval a ráno přijdou na své místo.

Taky mám za sebou technickou. Letos nebylo moc času na přípravu, tak sem tam jel v podstatě z fleku. Výsledek je slušný - neztratili jsme ani kytičku.

Listopad 2009

Během posledních 3 měsíců se na kupátku moc nedělo, všechen čas pobral Žluťák.

Jedním z mála byla renovace filtrboxu do kladívkové barvy a následná výměna. Jako zákon schálnosti mi druhý den vyskočila vzpěra kapoty a odklepla kousek barvy na filtrboxu, takže celá procedůra se bude opakovat...

Neosvědčila se vypalovací barva na výfuku, proto jsem pro tentokrát zvolil ochranu šopováním.

Borůvka dostala chladič v původním barevném provedení s měděnými lamelami. A když už sem se v tom vrtal, vyměnil jsem všechny pásky za motexky.

A trošku bojuju s destičkama na předních brzdách. Osinky na feroďáckých kotoučích hnusně pískají, budu muset koupit něco měkčího.

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (20 nejnovějších):

[Komentovat článek] [Všechny komentáře (92)]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com