(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Podklady budíků

Jak předělat vzhled budíků na přístrojové desce.
5.1.2004 - Džon Poslat vzkaz , e-mail: s110r@volny.cz

Přečteno: 8668
Komentářů: 16 

Zatím jsem připravil pouze ukázky tachometrů. Pokud byste zároveň se změnou designu chtěli i denní počítadlo kilometrů, přečtěte si i článek "Denní počítadlo km"

Rozměry:

Pokud si chcete sami upravit budíky, musíte si nejprve nakreslit šablony. Tachometr i otáčkoměr mají základní rozměry stejné (na otáčkoměru samozřejmě chybí výřez pro počítadlo kilometrů), zde jsou uvedeny:

Zásoba paliva a teplota vody mají stejné rozměry podkladového plechu, ale odlišnou stupnici. Tlakoměr oleje má i odlišné rozměry podkladového plechu. Rozměry které nejsou u tlakoměru oleje uvedeny jsou shodné s budíky paliva a teploty. Nakreslený tvar plechů malých budíků je ze 120 ky. ERkové plechy jsou kulaté s poloměrem 27 mm (menším z uvedených dvou) ale pro lepší osvětlení je dobré použít zde uvedený tvar + osvětlovací obroučku ze Š 120.


Bohužel jsem to nemohl udělat v ACADu, doufám ale, že tento nákres bude srozumitelný.

Modře je vyznačená viditelná oblast budíku (poloměr 22 mm), zeleně umístění stupnice, červeně jsou kóty. D označuje průměr díry, R poloměr, popř., vzdálenost od středu. To co vpravo u tlakoměru oleje chybí je shodné s levým obrázkem.

Pokud nechcete šablonu lepit přes původní plech, doporučuji si plech těchto rozměrů vystřihnout (stačí 0,5 mm) a na něj potom šablonu nalepit.

Výborná věc je podklady udělat z průhledné umělé hmoty (např. z obalu na CD). Ta totiž dobře vede světlo a budíky by měly být lépe osvětlené.

Měřítko:

Na tachometru jsou dílky přesně pod úhlem 7,5° od sebe. Při tom hodnota 100 je přesně nahoře. Každý dílek značí 5 km/h kromě úseku 0-20, kde jsou místo tří pouze dva menší dílky (ale pod stejným úhlem). Na eMkách jsou rozměry tachometru kompletně odlišné (jak vnější rozměry, tak i dílky, či výřez pro počítadlo km).

U otáčkoměru je hodnota 10 (1000 ot/min) 3° nad vodorovnou rovinou středů děr (spoj středů tří děr) Od ní si udělejte 4 dílky proti směru hodinových ručiček a 28 dílků po směru, pod úhlem 7,25° od sebe. První dílek má hodnotu 0 a potom každý čtvrý + 10. Hodnota 40 by měla vyjít kolmo vzhůru a hodnota 70 přesně proti hodnotě 10.

U palivoměru Š120 (eRkový jsem zatím nedělal - je trochu jiný!) stupnice začíná 55° od vodorovné polohy (spojnice tří děr) a následují 4 dílky. Ty jsou od prvního umístěny pod následujícími úhly (zleva): 15°, 28°, 17°, 10°, a do vodorovné polohy by mělo zbývat opět 55°.

U teploměru stupnice začíná 59° od vodorovné polohy (spojnice tří děr) a následuje 8 dílků. Ty jsou od prvního umístěny pod následujícími úhly (zleva): 5°, 7°, 11°, 11°, 9°, 8°, 5°, 5°, a do vodorovné polohy by mělo zbývat opět 59°

U tlakoměru oleje stupnice začíná 57° od vodorovné polohy (spojnice tří děr) a následuje 10 dílků. Ty jsou od prvního umístěny pod následujícími úhly (zleva): 7°, 10°, 8°, 7°, 6°, 7°, 5°, 6°, 5°, 5°, a do vodorovné polohy by mělo zbývat opět 57°.

Kreslení:

Budíky si nakreslete v nějakém vektorovém programu jako CorelDraw, nebo Adobe Illustrator.

Vytištění:

Výsledek je nejlepší nechat si vytisknout v nějaké firmě, která se tímto zabývá, nebo použít dobrou inkoustovou tiskárnu a kvalitní papír a výsledek pak nechat zalaminovat. Pozor na tisk na folii na laserové tiskárně !! Folie musí být pro tisk na laserové tiskárně určena, jinak je riziko, že tiskárnu zničíte (folie se roztaví)!

Před tiskem byste si měli vytisknout vzorník použitých barev, abyste věděli jak budou v reálu vypadat a popřípadě je ještě pozměnili.

Nebo se podívejte v Úvodním menu do "Kontaktů" kde najdete odkaz na člověka který se tiskem těchto polepů zabývá (http://www.hyperlink.cz/tuneman)

Také jsem uvažoval, zda by nešlo nechat si to vytisknout na materiál, z kterého se vyrábějí plastové karty... to by totiž bylo nejideálnější a nejelegantnější řešení + by odpadlo stříhaní plechu, ale nikoho kdo by to svedl jsem nenašel.

Další možností, je výroba podsvětlených budíků, ale o tom až někdy jindy.


Takhle to může vypadat

Výroba podkladů:

Dobré je vyrobit si namísto podkladových plechů podklady plexisklové. Ideálním materiálem jsou obaly od CD. Výhodou je lepší vedení světla v budíku, snadná montáž zarážek ručiček (viz. níže) a také to, že není do podkladu potřeba řezat výřezy pro počítadlo kilometrů.

Podklady jsem z obalu CD opatrně vykrájel zahřátým nožem a opatrně dobrousil na brusce. Normálně se řežou špatně, protože praskají.

Vytištěné podklady nalepte na alobal - a to velmi opatrně, tak aby se vám na alobalu udělalo co nejméně bublinek a žádná trhlinka. Trhlinky, ba i dírky po špendlíku by byly v noci při podsvětlení vidět. Vyřežte skalpelem, žiletkou nebo ostrým nožem díry pro číslice tachometru. Kulaté díry řezat nemusíte. Ty opatrně vyvrtejte po nalepení podkladů na plexisklo. Opět pozor na to, aby vám plexisklo neprasklo !

Zarážky na ručičky (tachometr a tlakoměr oleje) buď vyndáte ze starých podkladových plechů, nebo vyrobíte. Podklad v místě zarážky něčím proškrábněte (jehlou, špičkou vrtáku) tak, abyste se dostali na plexisklo... ale pouze v bodě o průměru 0,5 mm, jinak vám bude podklad kolem zarážky prosvěcovat. Kolíček zarážky nahřejte a pinzetou ho vtlačte do plexiskla.

Ručičky si vhodně barevně slaďte s podklady. Bílá ručička na bílém podkladu je k ničemu.


folie nalepená na podklady z plexiskla


mezi plexisklem a podkladem je alobal aby podklady neprosvěcovaly


zasazený podklad do budíku


A finále...

Osvětlení:

Než nasadíte nové podklady, rozmyslete si jak chcete udělat osvětlení. Na velkých budících budete muset nechat eRkový systém - bez obroučky lámající světlo. Jediná úprava kterou můžete udělat, je zabarvit žárovičky (sprayem na světla nebo lihovým fixem - musíte dát co nejsilnější, 2W jsou slabé a nic neuvidíte). U malých budíků můžete přidat na podklady osvětlující obroučky ze 120 ky, které vám budík lépe osvětlí, ale se zeleným nádechem. Pokud ale opět nabarvíte žárovičky můžete barvu do jisté míry změnit. Doporučuji si některou z těchto variant vyzkoušet na hotových podkladech.


Takhle to vypadá ve finále (podklady pro denní počítadlo km).



A některé další návrhy tachometrů

Pokud byste měli zájem o některou z těchto variant + popřípadě o nějakou její modifikaci (k dispozici je také varianta pro eRka s menšími koly, tedy s o 10% většími dílky na stupnici nebo varianta pro zástavbu mechanismu tachometru s denním počítadlem km ze Š 120), mohu vám to připravit a poslat buď ve formátu Adobe Illustrátoru *.ai, nebo Adobe Acrobatu *.pdf, nebo ve formátu, který přečte Corel Draw *.eps. Jedinou mojí podmínkou je, že nebudete podklady zásadně pozměňovat (netýká se barev a písma) a ponecháte na nich naši signaturu.

Ke stažení:

Vše jsem dělal v Adobe Illustratoru (přípona *.AI), ale soubory s příponou *.EPS by měly jít otevřít i v Corelu. Ovšem aby zůstaly zachovány fonty snažte se raději použít Adobe Illustrator. Když bude čas předělám to ještě do Corelu.

Soubory ke stažení nebudou zatím fungovat dokud pro to neudělám PHP skripty!

Naskenované podklady (vše by mělo být na 600 DPI):

  • tachometr
  • otáčkoměr
  • palivoměr
  • teploměr (ze 120 - ale rozměrově je stejný)
  • tlakoměr

Sada červeno-bílých podkladů:

  • pro originál 110 R - formát *.AI nebo *.EPS
  • pro originál 110 R (bez indikace řazení) - formát *.EPS
  • pro originál 110 R s předělanou stupnicí pro nízkoprofilové pneu (mělo by to ukazovat dobře např. s gumama 165/70 nebo 185/60) - formát *.AI nebo *.EPS
  • pro originál 110 R s předělanou stupnicí pro nízkoprofilové pneu bez indikace řazení - formát *.EPS

[Fotogalerie]

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (16):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com