(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Mechanizmus stěračů ze Škody 120

20.12.2003 - Džon Poslat vzkaz , e-mail: s110r@volny.cz

Přečteno: 8232
Komentářů: 8 

Protože eRko má poměrně velké přední sklo, jsou potřeba poměrně velké stěrače. Ty ale nejdou nasadit na původní eRkové čepy. Řešením je použití upravených táhel stěračů s jinými čepy ze Š 120 M. Na ty lze již nasadit jiné stěrače i stírací lišty. Vhodné je to skloubit s použitím motorku stěračů z Favorita (motorek Š 120 je příliš velký)

Potřebujeme:

  • Táhla ze 120ky komplet i s maticemi a plastovými podložkami
  • táhla z eRka (100vky)
  • svářečku
  • dva šrouby M10, popřípadě motorek z Favorita.

původní táhla z eRka

Postup práce:

  • Vyndáme kryt palubní desky, pod předním sklem. Sundáme stěrače, uvolníme čepy (klíč 22) a uvolníme táhlo z motorku stěračů
  • Táhla vyndáme, nejprve levou část.
  • Naměříme si přesně rozměry hlavních dvou táhel.
  • Z dlouhého středního táhla (120kového) vyřízneme kus potřebný ke zkrácení na požadovanou délku (a) (může být o malinko delší - 1cm, ale ne kratší) Obě části spojíme přes šroub M10 bez hlavy, a lehce svaříme (možno je i nechat delší táhlo, obě části přes sebe překrýt a sešroubovat). Délky měríme mezi středy čepů.
  • Kratší 120kové táhlo k motorku uprostřed uřízneme a stejným způsobem jako v předchozím bodě přiděláme původní část táhla (eRkové nebo 100vkové) tak aby délka (b) byla opět stejná jako původní. Pokud budeme používat motorek z Favorita, necháme i úchyt na motorek 120kový, pouze zkrátíme výše uvedeným způsobem táhlo.
  • Upravíme plech (3) vedoucí od táhla k čepu levého (z pohledu řidiče) stěrače podle obrázku, na kterém je vyobrazeno provedení 110R a 120M. Je tedy nutno plech zkrátit na délku (c) a čep na který se nasazuje táhlo při tom otočit. Zkoušel jsem to i bez této úpravy, ale táhla uvnitř karoserie někde drhla. Teoreticky je možné pro delší chod levého stěrače udělat tento plech o něco kratší, ovšem potom je nutné nechat střední táhlo delší (viz. výše).

Schéma táhel stěračů s naznačenými řezy (červeně) a úpravou levého čepu (3).

Před nasazením právě dokončených táhel je nutné nasadit na čepy asi 2 cm tlusté podložky, jinak budou koukat moc ven. Použil jsem ze Š 120 plastovou podložku, která je umístěna mezi karoserií a maticí čepu (na obrázku žlutě). Její šíře je ideální. Na ní zespodu přijde ještě původní těsnění a táhla se mohou nasadit. Zvrchu také nasadíme těsnicí podložky a vše stáhneme maticemi z Š120 (na čepech je jiný závit)

Pokud by stěrač dřel o hliníkovou rozpěrku těsnění skla, stačí pouze více dotáhnout matici úchytu táhel (klíč č. 22) čímž se plastová podložka uvnitř stáhne a stěrač se dostane o něco výš.

Motorek z Favorita:

to jsem ještě nedělal, ale jeho výhoda by měla být ta, že je silnější a tím pádem utáhne větší stěrače a hlavně nemá takové vůle jako motorky u Š100/110R. Montáž nebude složitá, pouze se musí vyvrtat díry na uchycení tak aby čep motorku byl v místě původního. Dále musíte použít vačku (1) ze Š 120, kde je shodný mechanismus uchycení (tisícihran a matice) jako u Favorita a hlavně správně zapojit elektriku.

Stěrače:

Stírací raménka mi doporučil Laďa z felicie - zadní, která pouze ohneme na druhou stranu. Jsou kratší a seženete na ně stírací lišty jaké potřebujete. Já jsem dal k řidiči lištu z nové Oktávky, u spolujezdce jsem nechal z nové Felicie zadní.

Ostřikovače:

Velmi dobré je rovnou použít komplet ostřikovačů ze Š 120 (dával se do nejnovějších eRek - model 81), to znamená nádobku + plech na uchycení (možná že by šlo i jen vyměnit víčko nádobky s motorkem za jednoduché 120kové) a motorek ostřikovačů (je daleko silnější), popřípadě také samotné ostřikovače, které jsou na rozdíl od původních eRkových plastové, černé, dvouproudé a seřiditelné. Záměna je velmi jednoduchá.

Varianta pro ty co nemají svářečku:

Pokud nebudete používat motorek z Favorita, lze by jednoduše na původních táhlech vyměnit pouze osičky stěračů.

Musíte je odbrousit od 120kových táhel, potom přesně přibrousit do eRkových táhlel, vsadit a rozklepat.

Ale má to své nevýhody. Pokud to neuděláte přesně, osička se může uvolnít. ERková táhla mají také v kloubech již většinou vůle, v motorku jsou ještě větší, takže to moc velký přínos nemá.

Závěrem:

Ač to možná nevypadá, úprava je to velmi dobrá, protože je konečně přes sklo něco vidět. Rozkmit stěračů totiž nezávisí na momentální rychlosti jízdy a směru větru a ostřikovače "nečůrají" stěží na spodní hranu skla.

[Fotogalerie]

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (8):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com