(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Spojka

popis funkce, typy spojek
21.5.2004 - RST Poslat vzkaz , e-mail: rstuning@seznam.cz

Přečteno: 14088
Komentářů: 19 

Nejdříve stručně popis spojky, pro koho je to nošení dříví do lesa, nechť tuto pasáž přeskočí.

Spojka jako taková plní v automobilu hned několik funkcí:
  • slouží k přenosu točivého momentu od motoru dále do převodových ústrojí vozu
  • k odpojení hnací síly (točivého momentu) při změně převodů - umožní odlehčení a snažší přeřazení (teoreticky není potřeba při řazení vypínat spojku)
  • umožňuje při prokluzu plynulý rozjezd vozu - spalovací motor narozdíl od parního stroje nebo elektromotoru nelze rozjet z klidu
  • slouží jako pojistka proti přetížení hnací soustavy vozu.
Nejčastější konstrukční řešení spojky vypadá následovně: spojka se skládá ze tří kotoučů - dva hnací a jeden hnaný.
Hnací kotouč je zpravidla tvořen setračníkem, k němu je připevněn druhý kotouč - tzv. přítlačný (také štít spojky, přítlačák). Mezi nimi je stisknut třetí kotouč - hnaný tzv. lamela. Ta je opatřena třecím obložením a někdy mívá i torzní tlumič kmitů (u lepších spojek), do drážkování lamely zapadá hnací hřídel převodovky (mrkev).

Přítlačný kotouč silou pružin tlačí lamelu proti setrvačníku. Takto je spojka zapnutá a přenáší točivý moment. Spojka přenese tak velký točivý moment, jak velkou sílu vyvozují pružiny. Při překročení max. síly spojka proklouzne a funguje jako bezpečnostní "ventil".
Spojka se vypíná zatlačením na vypínací páčky, o které se opře čelo spojkového ložiska. Ložisko se posouvá po vodícím trnu pomocí vypínací páky působením převodu od pedálu spojky (u našich modelů kapalinou, u Fa, Fe lankem).
Vypínací páčky přetlačí sílu pružin a tím se uvolní lamela, která se může volně protáčet mezi setrvačníkem a přítlačným kotoučem, spojka je vypnutá - nepřenáší žádnou sílu, převodové ústrojí je odlehčeno.

Spojky vozů Škoda:

Vozy řady 100/110 a do určité doby i 105/120 používají spojku o průměru 180 mm, přítlačnou sílu vyvozují vinuté pružiny - 6 pružin v prohlubních přítlačného kotouče.


Spojka prům.180mm s vinutými pružinami.

Poté se přešlo na modernější provedení s talířovou pružinou, stále o průměru 180mm, vypínací páčky tvoří "vějířek" uprostřed talířové pružiny.

Pro tuto spojku je jiné vypínací ložisko (použitelné i pro další spojky s talířovou pružinou)


Spojka prům. 180 mm s talířovou pružinou.

Tato spojka se používala u prvních vozů Garde a snad i 120 LS/GLS, je záměnná se spojkou s vinutými pružinami pouhou výměnou přítlačného kotouče a spojkového ložiska. Postupně ji nahrazovla spojka podobné konstrukce (s talířovou pružinou), ale průměru 190 mm. Ta je už nezáměnná a je potřeba s ní měnit i setrvačník, spojku jako celek včetně lamely i ložiska.


Spojka prům. 190 mm s talířovou pružinou, zde i ukázka zničené spojky - vylámané páčky a páčky probroušené od zadřeného ložiska.


Spojka prům. 190 mm od firmy SACHS - jiný tvar nosného plechu přítlačného kotouče.
Pro "M" je označená - 3082 271 031
Pro Fe 1,6 - 3082 271 232
Použití spojky pro Fe 1,6 je vhodné při zvětšení výkonu motoru, "normální" spojka se může dříve opotřebit či snáze prokluzovat.

Radek

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (19):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com