(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Renovace zadních poloos, popř. výměna zadního brzdového obložení

Okolnosti mě donutily, tak se podělím i s ostatními
15.3.2004 - Scheni Poslat vzkaz , e-mail: schenatko@seznam.cz, www: http://www.webpark.cz/schenatko

Přečteno: 14478
Komentářů: 10 

Úvodem

Jak jste si možná všimli,tak i já jsem si koupil eRko (v přestavbách a renovacích Scheniho eRko) Když jsem eRko kupoval, tak byly vzadu podložky, tak jsem je chtěl vyndat a zjistil jsem, že se mi pravý buben hýbe do stran (vůle cca 5 mm). A hlavně tyto vůle mohou za to, že se na cestách setkáváme se škodovkami s upadnutými zadními koly. Dojde k tomu tak, že se posune opěrný kroužek, který se zatepla nasazuje na poloosu, a celá poloosa se posune směrem ven. Tím že se posune poloosa, tak se posune i buben (jak jsem psal o vůli) a přestane se opírat o ložisko. A tím, že se neopírá, tak je na poloosu velký nápor a ona dříve nebo později praskne a upadne kolo. Jelikož bych se s tímto nerad setkal, pustil jsem se do kompletní renovace zadní nápravy. Měl jsem dvě eMkové nápravy doma (rezervní) tak budu renovovat je a pak je jen prohodím na autě).

Demontáž poloos z vozu

Začneme tím, že stáhneme buben. Buben je jištěn matkou,která je jištěna závlačkou, proto vyndáme závlačku, povolíme matku (32jka) a můžeme buben stáhnout. Je na to stahovák, já si ho půjčil v servise. Většinou je u starších poloos uvnitř mnoho "bordelu" je to převážně rez a obroušený materiál z brzdového obložení. Vše vysypeme a vyndáme brzdové obložení. Zkrz obě brzdová obložení prochází zajištovací nýt, na které je pružinka a podložka. Někdy tam toto chybí, je to prostě urezlé. Toto vyndáme spodní část brzdových obložení od sebe roztáhneme (jsou tam spojené pružinou) a vše se pohyby do stran sundá (brzdová obložená tam bývají přirezlé,nebo ztuhlé,tak použijeme kladivo). Musí se sundat i lanko ruční brzdy, nejlépe se to dělá kombinačkama a to tak, že se stlačí pružina, zablokuje se to kombinačkama a sundá se to z čelisti. Lanko ruční brzdy drží v kovovém válečku, který je přichycen "ségrovkou", takže sundáme ségrovku a lanko s bovdenem vysuneme.

Pokud měníte pouze brzdové obložení, tak tímto bodem končíte, pouze rozeberete od sebe čelisti,vyměníte za nové a stejně složíte zpět, narazíte buben, pořádně dotáhněte matku, vsuneme závlačku a jedete. Pokud ještě nemáte brzdy se samostavem, jsou zezadu na štítu takové dva šrouby (excentry), těma se nastavují destičky do polohy, že když pustíte brzdový pedál,tak se již více nestáhnou. Seštělujeme to tak, aby buben přidíral, protože je brzdové obložení nové,tak aby se zajelo.

Pokud vyndáváte poloosy, pokračujete dále.Zezadu na "prasátku" povolíme šroub, který drží brzdovou hadičku (nejlépe tak, že bouchneme do kovové části brzdové hadičky,ve směru povolování šroubu, protože šroub bývá zrezlý a klíč lehko zklouzne)

Náprava drží na voze na dvou místech, a to na převodovce, a na ramenu. Povolíme 2 šrouby držící poloosu na rameni, je tam plechové zajišťovátko, tak ho jen sklepněme šroubovákem a kladivem. Dále je tam zajišťovací pásek, který brání tomu,aby se poloosa nevyhýbala příliš moc. Ten také musíme demontovat.Poté musíte z převodovky vylít olej, povolit 6 obvodových šroubů. Celou poloosu nyní bez problémů vytáhneme mimo vůz.

Rozmontování samotné poloosy

Jelikož se musí s celou poloosou a nohavící pořádně mlátit, tak nejrve ze štítu sundáme prasátka, jinak by se nám při mlácení rozletěly nakousky.
Štít je k nohavici přichycen čtyřmi šrouby. Tyto šrouby povolíme. Poté musíme sundat kryt ložiska s guferem. Já to měl celkem dost rezavé, tak jsem na prní poloose vsunul mezi štít a krytku majzlík a mlatil do něj kladivem. Moc to nešlo,ale nakonec se podařilo. Lepší způsob je ale mlátit kladivem zezadu do štítu a vyklepávat štít spolu s krytkou. Zdálo se mi to jako lepší způsob.Mezi krytkou ložiska a ložiskem je gumové těsněni.

Až schodíme štít s krytkou, odkryje se nám ložisko. Jelikož je poloosa v ložisku nalisována, musíme ji tedy stáhnout. Na poloosu tedy namontujeme matku a stáhneme to. Jelikož nemám stahovák, otočil jsem poloosu matkou k zemi a přes hadr pořádně třískl a poloosa vypadla. Poté se sundá matka a celou poloosu vysuneme z nohavice. Ložisko potom vyklepneme nějakou vhodnou trubkou, nebo násadou na smeták.

Těmito úkony tedy rozeberete celou poloosu a můžete začít s renovací.

náklady na renovaci

  • ložisko zadní nápravy 2306______2ks...538,-
  • gufero 38*56*12_______________2ks...32,-
  • gufero 42*56*7________________2ks...36,-
  • gumička víčka poloosy_________2ks...10,-
  • čep čelisti___________________6ks...24,-
  • miska pružiny brzd____________4ks...4.80,-
  • pružina misky brzd____________4ks...16,-
  • těsnění polonapr..(110-391901)___2ks...6,-
  • těsnění polonapr..(110-391902)___2ks...10,-
  • těsnění polonapr..(933-821014)___2ks...7,-
  • těsnění brzd.hadice____________4ks...6,-
  • průtokový šroub_______________2ks...23,-
  • šroub odvzdušňovací___________4ks...28,-
  • sada těsnění válečeky brzd______1ks...38,-
  • pružina čelisti (110-438120)______2ks...24,-
  • pružina čelisti (984-940836)______2ks...18,-
  • závlačka 4*36 matice___________2ks...2,-
  • matice poloosy________________2ks...48,-
  • guma L_______________________8ks...56,-
  • pružina samostavu (L+P)________2ks...6,-
  • nové prasátka________________2ks...260,-
  • celkem___________________________1193,-
Dával jsem i nové manžety, ale ty jsem měl doma, tak nevím cenu.

Povrchová úprava

Nabízí se nám dvě možnosti:
  • obrousit vše ručně a natřít barvou
  • nechat vše opískovat a nanést komaxit
Já jsem použil možnost první, a to proto, že nemám možnost si nechat poloosy opískovat ani nanést komaxit, a tak jsem vše obrousil násadou na vrtačku. Dá to trochu více práce, než to opískovat, ale taky se to dá. Vše jsem hezky očistil od rzi, potom očistil ředidlem od mastnoty a rezavého prachu a natřel základovou barvou (syntetika základní červená) a jako svrchní nátěr jsem použil syntetika červená rumělková světlá. Nanesl jsem dvě vrsty štětcem,tak uvidíme životnost nátěru.

Montáž poloosy

Do poloosy dáme gufero, potom opatrně nasuneme poloosu, tak aby se gufero nepoškodilo, případně z něj nevyskočila pružinka. Ložisko natřeme pořádně vazelínou a naklepneme na poloosu a přes špalík do nohavice, přitom dáváme pozor na gufero,aby se nepoškodilo.

Zpětná montáž do vozu

Postup je víceméně stejný jako při demontáži, pouze se nám vše komplikuje tím, že musíme poloosu nasadit do převodovky. Vyměníme všechny těsnení, pořádně je namažeme vazelínou, popř. lukaprénem. Nasadíme na poloosu kameny, naneseme hodně vazelíny,aby nám kameny držely,tak jak je nastavíme a nasuneme do převodovky. Chytneme matkama a dotáhneme do kříže.

Poté připevníme poloosu k raměni přes L-gumy a také dotáhneme. Připojíme brzdové hadičky, lanko ruční brzdy a můžeme nasadit bubny. Pořádně dotáhnout, nasadit kola a můžeme testovat!

Jestliže něco z článku nechápete, koukněte do příslušné literatury, já jsem to napsal tak, jak jsem to dělal.

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (10):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com