(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Scheniho eRko

přírůstek do Scheniho Škoda rodiny
18.2.2004 - Scheni Poslat vzkaz , e-mail: schenatko@seznam.cz, www: http://www.scheni.com/s110r

Přečteno: 8740
Komentářů: 149 

Dne 26.12.2005 jsem toto vozítko prodal, sice smutný, ale nic netrvá věčně.

Úvod

Jakožto hrdý (od 10.7.04 již bohužel bývalý) majitel vozu Š100 (Scheniho závodnička na těchto stránkách) se mi naskytla příležitost koupit vůz Š110R. Prodával ho jeden klučina tady z Ostravy. Chtěl auto na přestavbu (na závodní vůz) ale toto mu nevyhovovalo tak jsem ho od něj koupil. Učinil jsem tak 11.2003. Dvakrát jsem se byl na něj podívat a pak jsme si plácli. Jelikož bylo eRko rozebrané (celý interiér, bez motoru, zadní kapoty,čela apod.) tak jsme ho s kamarádem táhli na laně.
Po dotažení do garáže jsem 3 noci nespal a přemýšlel,jak to všechno udělám...

Technické údaje

r.v. 1971 papírově (kastle není originál)
  • Motor Favorit 136LS 46KW v základu, upraven na cca 66kW (90 koní)
  • snížená hlava o 0,7mm
  • leštěný karburátor LEKR
  • vačka 280°/280° (Schwejk motorsport)
  • odlehčený setrvačník (5,5 Kg s věncem),řemenice + vyvážení klikovky, setrvačníku
  • upravené sání (zbroušené o 11 stupnů) + vyleštěné
  • Výfuk podle 130 L/A
  • 5 rychlostní převodovka 4,22
  • náporové chlazení
  • "litá" kola Apollo, gumy 175/65 R13
  • sportovní přední pružiny podle 130 L/A
  • tvrdé tlumiče
  • 4-pístové brzdy

Co se děje

Začal jsem tedy se stavbou. Jako první jsem vyřezal příčku, celý motorový prostor jsem natřel černou lesklou syntetikou.
Na motoru jsem vyměnil vodní pumpu za 130tkovou, vývod pro topení jsem zapojil na vyhřívání sacího potrubí. Zatím ještě nemám topení,ale až bude,tak ještě za vyhřívání potrubí zapojim i topení,a nebo to rozdvojím, a nebo výhřev sání nezapojím.

Stále více uvažuju nad tím,že by ještě eRko šlo do laku, protože přední kapota,přední čelo, zadní kapota, zadní čelo nejsou v barvě vozu (viz fotky)a tak bych to nechal nastříkat celé, ale uvidíme co na to peněženka :)

14.2.2004
Takže v autě je už vše naskládané, nechtělo to chytnout,tak jsem vyměnil svíčky a tedka chytá na první otočení klíčkem. Už jsem se i projel.

27.2.2004
Jelikož jsou na autě podložky a já je tam nechci, pustil jsem se do jejich demontáže. Při sundání zadních kol jsem zjistil,že jsou na bubnech prodloužené štefty a podložky jsou z pertinaxu...člověk,který to předemnou dělal se asi neměl rád.Shodil jsem bubny a čekalo mě jedno překvapení. Pravá poloosa se hýbala cca o 0,5cm dostran...a jelikož je toto jeden z hlavních důvodů,proč škodovkám upadávají zadní kola (jelikož se buben neopírá o ložisko) tak jsem se pustil do renovace zadních poloos. Mám jedny rezervní, tak udělám ty, a pak je na autě prohodím, akorát mě ještě nahlodává myšlenka udělat i ramena,ale to nevím...

23.3.2004
Tak, po pár víkendech a večer strávených v garáži jsem nahodil na auto zrepasované poloosy, natřel jsem podběhy tlumexplastem, zjistil jsem že mám vpředu eMkovou nápravu se šnekem a zrepasovanými brzdami (trubky, hadice, nové kotouče). Začal jsem dělat elektriku, musím dát celej novej mechanismus stěračů (už jsem je sehnal od Výsky, za to mu moc děkuji). Elektrika motoru je už plně hotová, zadní světla, to už vše je. Tedka dělám interiér, palubka, stěrače, ostřikovače.

7.4.2004
Tak dneska jsem brzdy ráno vyjel na STK a dostal jsem to!
Nenašli mi nic, tak mám radost! Měl jsem trošku problémy s tím snížením, párkrát škrtnul, když se najíždělo na válce, ale v pohodě.

1.5.2004
Od doby minulé do doby této se stalo zase pár divokých věcí :)

  • Vyměnil jsem rozpěrnou motorovou tyč + nové silentbloky, tímto úkonem vymizelo nesčetně parazitních zvuků!
  • Nové rozvody, snížená hlava (0,7mm), nový olej polosyntetika 10W-40.
  • Namontoval jsem rozpěrnou tyč mezi přeední tlumiče, předek se totiž prej docela rád bortí sám dosebe...
  • Teďka čekám na pružiny podle 130 L/A, takže budu mít předek v únosné výšce.
17.5.2004
Tak, eRko dostalo přední tvrzené pružiny 130 L/A je to super, auto se chová uplně jinak, než na klasický, zkracovaných pružinách.

Sehnal jsem vyrovnané sání (zbroušeno o 11 stupňů) uřezal jsem z něj násosy pro vodu na vyhřívání, mírně jej vyleštil (jak zvenku tak zevnitř) a auto se chová uplně jinak, takže křivý karburátor má vliv i při normální jízdě a ne jen při levotočivých zatáčkách.

Koupil jsem Apolla, takže ještě musím přišetřit na gumy, plánuju bud 175/65 a nebo lépe 185/60, ještě se uvidí.

26.5.2004
Včera jsem si dovezl domu čerstvě zrenovovaná Apolla, a tak mě pořád hlodala myšlenka, jak je co nejdříve nasadit na auto. Obrátil jsem se tedy na mého kamaráda, který pracuje v pneuservise a nakonec jsme na auto obuli starší (ale velice pěkné) gumy. Vepředu Firestone 175/60 R13 a vzadu Michelin 175/65 R13. Auto sedí jak přibité, prostě je to super!

26-27.6.2004
ták, o víkednu jsme se pustili se "skoro"tchánem do vyvařování podlahy a následné povrchové úpravy. Jelikož na tom podlaha nebyla zas tak zle, jen pár direk, tak jsme podlahu zalátali. Akorát prostor pod řidičovýma (mýma) nohama na tom byla dost špatně, takže jsme tuto část celou vyřezali, vytvarovali z nového plechu a zavařili. Všechny sváry jsme jen bodovali, utěsnovali akrylátovým tmelem. Celé auto jsme potom nastříkali zespodu 2 vrstvama BODYčka a auto hodili na kola. Potom následovala práce zevnitř vozu. Takže nastříhat plechy, nabodovat, vytmelit a nastříkat BODYm.
Potom nás napadlo, co takhle tam nacpat IPU? Přecijenom podlaha nebyla v nejlepším stavu, a tak jsme nastříhali IPU nahřáli a nalepili. Tím se celá podlaha nádherně zakonzervovala. Celé jsme to potom přestříkali 2 vrtvama BODYčka, takže podlaha tedka vydrží nějaký ten rok bez údržby.

Chci tímto poděkovat Lucčinému otci za pomoc!!!
Tedka už jen auto připravit na lak a nalakovat...takže nejhorší práce je předemnou.

17-18.7.2004
Tento víkend jsem se vrhnul na renovaci 4-pístových brzdičů a následnou montáž na auto. Rozpůlit mi šly nádherně, pístky jsme také vyndal bez větších problémů, jediné, co mě stálo mnoho sprostých slov bylo nasazování manžet, které kryjou pístky. Nakonec jsem i toto zvládnul. Brzdiče jsem namontoval na auto, odvzdušnil a jel projet :) Brzdný efekt je omnoho lepší. Při rychlosti cca 140km/h není problém dostat kola dosmyku (samozřejmě opatrně a na dost široké ceste :o) ) A to že nemám posilovač mi vůbec nevadí, pedál jde lehce a není s tím problém.
Co se týče povrchové úpravy brzdičů, tak jsem dal na slova Petra Houšky:" ať tam dáš komaxit, nebo barvu, je to stejně jenom na 14dní, než se to zašpiní od destiček!" Takže tak jsem to udělal :)

4.8.2004
Tak, jelikož je horko a já měl možnost auto otestovat v serpentínách u Šumperka (Jeseníky) tak jsem zjistil, že se mi auto trochu zahřívá a proto jsem se pustil do výměny vany za 120tkovou (hliníková s žebrováním).

20-22.8.2004
Přes týden jsem nakoupil potřebné části na úpravu karburátoru,v pátek jsem jej vymontoval a pustil jsem se do práce. Všechny výlisky v komorách a na difuzorech jsem pečlivě zabrousil, všechny hrany jsem buďto ubrousil, nebo zaoblil (i čísla difuzorů a komor) a celý karburátor pečlivě zaleštil. Vše je hladké a vyleštěné. Chtěl jsem namontovat i větší trysky ale je problém je sehnat,tak jsem dal původní. Sací potrubí jsem taky trochu přeleštil (odbrousil výlisky + lehké přeleštění).
Výsledek je celkem dobrý. Zdá se mi že zátah motoru je takový rovnoměrnější i do vyšších otáček (od cca 3000 - 5000 se chová motor stejně pružně a dobře).Ale možná se mi to taky jen zdá :)
V sobotu jsem se pustil do opravy řízení.Zničeho nic se mi tam udělala vůle,tak jsem se snažil přijít na to, čím to...Nakonec po rozebrání skorouplně všeho jsem zjistil,že se povolil 1000hran přes který je volantová tyč připojena k převodce řízení.Takže je to už opraveno.
A nakonec jsme s kamarádem namontovali držáky přední kapoty.Protože to byl celkem nepříjemný pocit ve velké rychlosti,když sebou kapota házela zestrany nastranu.Takže tedka drží jako přibitá.

k datu 6.2.2005
Vyztužená zadní náprava je již namontována do vozu. Už jsem namontoval i opravenou, přetěsněnou převodovku. Mám tam už nasazenou i jednu nohavici s poloosou. Vše těsněno siliconem. Starým metodám již nevěřím.
Po namotnování jsem se nestačil divit, jak lehce jde s převodovkou řadit. No asi tu opravu už potřebovala (a to v ní ještě není olej)
Má již přichystané i nové zadní pružiny. Koupil jsem eMkové, které jsem zkrátil o jeden závit na délku eRkových. Mají větší průměr drátu (eRkové-1,315mm a eMkové-1,345 měřeno šuplerou) Tak snad to k něčemu bude.

Setrvačník je odlehčen na váhu 5,5Kg s ozubeným věncem. Tedka ještě rozebrat motor a nechat vyvážit celý komplet (přítlačák,setrvák,klika,řemenice) a potom složit motor spolu s vačkou 280°/280° a vydat se na první jarní testovací jízdy!

k datu 20.3.2005
Složil jsem s kamarádem auto a vydali jsme se na první testovací jízdy!
Výsledek je naprosto omračující, auto jezdí jak z praku, motor točí bezproblémů do 7000 ot/min.
Jeden kus práce je zamnou (složení celého auta)
tedka příjde nařadu to hezčí a to je vymazelní se s nastavením motoru na nejlepší vlastnosti!

k datu 20.4.2005
Takže u auta bylo vychytáno plno much, byly vyměněny zadní tlumiče, motor už má najeto téměř 1000 km a zatím šlape jako hodinky, spotřeba se zvýšila po městě z 8L/100km na cca 10L/100km, ale je to asi stylem jízdy, protože to tedka celkem vytáčím ten motor.
Ale točí to nádherně, lehce.
Bylo to sice složitější na seřizování, ale stojí to zato!

k datu 22.6.2005
Tedka o víkendu se mi stala nemilá věc...Z podvíčka víka ventilů byl cítit benzín, celkem dost to tam foukalo a šlo tam hodně kouře. Motor ale táhl v pořádku, jezdil, tak jsme tomu moc nevěnoval pozornost. Při jízdě cca 160 km/h 5500 ot/min najednou v motoru tak divně fouklo a hvízdlo a najednou přestal táhnout a velice brzdil auto. Ale volnoběh držel, ale už neměl výkon. Z výfuku dým, z víka ventilu to velice foukalo bílý dým. Těsnění pod hlavou bylo nedávno měněné, takže to to být nemohlo. Motor jsme tedy rozebral a více už vidíte na fotkách....jedná se o 4tý píst...

k datu 26.6.2005
tak jsem se o víkendu pustil do opravy motoru, dovezl jsem si starej blok od kamaráda Michala, jednalo se o blok 136tky fáva s pístama a novýma pístníma kroužkama.
Při vyndávání ostatních pístu z mého bloku mi vylezly i vložky, takže bylo rozhodnuto a měnil jsem i tu poškozenou vložku.Ostatní 3 vložky jsem ńechal z mého motoru původní. Koupil jsem si pravítka a pomocí spárových měrek se dal do usazování. Přesah jsem na radu Schwejka udělal maximální a to 0,20mm, pomocí měděných kroužků pod vložky se mi to celkem zdařilo, a díky siliconu i dobře utěsnilo. Písty jsem vyměnil všechny, protože jen jeden se nedá, měly jiné hodnoty hmotnosti a tolerance.

Motor jsem poskládal, hlavu dotáhl na předepsané momenty (20 Nm a poté 2x o 90°) vše jsem složil a eRko nadlábnul.Chytlo hned, přidal jsem na směsi aby se již situace s propáleným (málo chlazeným) pístem neopakovala a vydal se na testovací jízdu.

eRko jede jak z praku, odost lépe než předtím, také to daleko lépe chladí, vložky jsem totiž očistil a taky to vlystně bylo přidřené. Nehledě na to, že na vadném pístu byla mizivá komprese...

Najezdil jsme s eRkem za víkend cca 100km, a jelo super, točí 7000 ot/min, prostě lahoda! Tak držte palce, snad to je OK.

k datu 18.8.2005
Tak, zase proběhlo pár oprav, hlavní je ta, že autu byly vyvařeny prahy ,vlastně se jednalo téměř o kompletní výměnu pěrní části prahů, kde byly úspěšné implantovány prahy z modelu Š100, tímto chci poděkovat šikovnému svářečovi Michalovi, kterou mi na autě tuto práci udělal, protože je v této branži jako doma. No a musím smeknout velice se mu to povedlo, a má to nadosmrti u mě schované :)

Takže sundaly se všechny blatníky, k mému překvapení zadní část prahů, lemy apod. byly naprosto zdravé, takže se jen obrousily, znovu natřely. Prahy se vyřezaly,vyměnily, potom bylo vše kytováno, natíráno, a připravováno. Následovalo zavaření střešního okna, což se myslím taky celkem povedlo. Na celou střechu jsme si z obav porušení pevnosti skeletu netroufli.
Jestli pujde dobře, tak příští týden dostane auto i lak, záleží to hlavně na počasí.
Bohužel, když bylo auto rozebrané, nebyl k dispozici foťák, tak mám jen pár fotek, když už zase stojí na kolech a jezdí, i když v polorozebraném stavu :)

22-26.8.2005
Tak, plánovaná dovolená padla na stříkání eRka, tak jsme se s Michalem pustili do práce...
Nastal týden broušení, kdytování, broušení, kytování,stříkání, kytování, broušení.....moc času......moc času.....kytování broušení.... a nakonec teda lak.
No, první se stříkalo Michalovo eRko, na rallyovou červeň, šlo to krásně a taky to tak vypadá. Moc se povedlo.
Potom jsme začali stříkat moje, barva nebyla nejlepší, i když se jednalo o akryl od PPG, ale žlutá špatně kryje, a barva začala stékat. To by ještě nebylo tak nejhorší, ale jak jsem to viděl, jak to postékalo, celkem mě to zklamalo a dal tak nějak jsem rezignoval, a dal si pár frťanů...no a co čert nechtěl v noci ještě začalo pršet a dopadlo to......posuďte sami a koukněte na fotky...
(kde se vše ještě leskene, bylo před deštěm, kde je povrch kráterovitý, to je již po dešti)

A tady je taková menší parodie na dopravní značky....nemohli jsme přeci jenom makat na autech, byli jsme i na dovolené :)

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (20 nejnovějších):

[Komentovat článek] [Všechny komentáře (149)]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com