(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Jednoduchý voltmetr pro akumulátory 12 V

Voltmetr do palubky, vyrobený z palivoměru Škody 120
17.2.2004 - J.T. Poslat vzkaz , e-mail: jursa.c@email.cz, www: http://www.skoda110r.cz/article.php?id=526

Přečteno: 23263
Komentářů: 21 

V prodejnách starších náhradních dílů a příslušenství automobilů lze levně zakoupit zapouzdřené nebo pod panelové provedení měřidel palivoměrů z různých typů vozidel pro napětí palubní sítě 12 nebo 24 V. Z těchto měřidel lze poměrně snadno zhotovit citlivý „toleranční“ voltmetr pro akumulátory s napětím 12 V, který indikuje jednak průběh napětí 12,6 —až 16,2 V při nabíjení, nebo jím lze zjišťovat stav vybití akumulátoru ve vybíjecím pásmu 10,8 až 12,6 V. Z obr. 1 vyplývá, že se jedná o dvou cívkové poměrové elektromagnetické měřidlo bez vlastního direktivního momentu — pružin. Každá ž cívek působí pohyb ukazatele v opačném směru, a ukazatel se ustálí v poloze, kdy se jejich silové působení vyrovná. Pro účely „tolerančního“ voltmetru je cívka Li napájena proudem teprve tehdy, přesáhne-li vstupní napětí U velikost Zenerova napětí diody Dl. Hodnota rezistoru R1 ovlivňuje nastavení ukazatele měřidla při jmenovitém vstupním napětí 12,6 V na zvolenou značku původní stupnice měřidla (3/4, 1/4 ap.) a s jeho odporem lze experimentovat. Přídavný obvod a prvky R2, D2 omezuje působení cívky L2 pro větší vstupní napětí, rozšiřuje pásmo 10,8 až 16,2 V na větší část původní stupnice, není však nezbytný. Některé palivoměry mají v poloze O nebo 1 nevýhodný průběh momentu měřidla a dochází ke stlačení některého z pásem napětí. Potom lze vývody B, C cívek vzájemně zaměnit.

V tab. 1 jsou uvedeny polohy ukazatele na původní stupnici pro jmenovité a obě hraniční napětí u dvou typů namátkově zakoupených palivoměrů. Vodorovná montáž je žádoucí pro dosažení maximální citlivosti měřidla a v této poloze je vhodné měřidlo nastavit a ocejchovat. Malý počet součástí umožňuje je přišroubovat na vývody A, B, C a samonosně po spájet. Potom měřidlo umístíme do vhodné krabičky a opatříme zdířkami.

Měřidlo se nejlépe cejchuje regulovaným zdrojem stabilizovaného napětí a paralelně připojeným voltmetrem s přesností do 1,5 %.

U většiny palivoměrů na napětí 12 V postačují součásti R1, Dl ‚ případně mírná změna odporu rezistoru R1, který lze nahradit trimrem 470, abychom při napětí 12,6 V dopravili“ ručku např. na údaj 1/4 nebo 3/4 původní stupnice. U palivoměrů na napětí 24 V se použijí všechny součásti schématu a výchylka ručky se nastaví rezistorem R2. Jednodušší zapojení pouze se součástmi R1, Dl je ovšem také použitelné.

Pro akumulátory 6 nebo 24 V se použije palivoměr na příslušné napětí a dioda Dl na napětí 5 nebo 20 V. Odpor rezistoru R1 je však nutno vyzkoušet a dostatečně proudově dimenzovat diody.

Rozebraný Budík Palivoměru z Š120 bez a s Kontrolkou


Na vývoji se pracuje a podrobné Foto a info budu dodávat.

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (20 nejnovějších):

[Komentovat článek] [Všechny komentáře (21)]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com