Martinovo eReSo
přestavba eRka na opravdový plnokrevný závoďák13.1.2004 - Martin

Přečteno: 59944x
Komentářů: 640
- AKTUALIZACE - ŘÍJEN 2007 -
Je to už pár let, co jsme s autem poprvé vyrazili na závodní tratě, a za tu dobu se taky na eresu ledacos změnilo a prošlo fází vývoje.
Párkrát jsem mu ublížil a i technika zazlobila
Vzhledem k tomu, že jsem se dva roky věnoval také Škodě 110L A2 1150, ...
... bylo eReSo celou tu dobu zaskladněno v garáži, a nic jsem na něm nedělal. Ze 110tky jsme časem udělali špičkového závoďáka, získali jsme spoustu zkušeností a kontaktů.
Začátkem loňského roku jsem se k eReSu vrátil.
Motor - stále ještě je v autě poskládaný z věcí, co zbylo ze dvou motorů, co z nich vylítla ojnice. Je to ačkovej Favorit 1289ccm, tvrdá klika, hlava má velké kanály a ventily, nové je dělené sání, chlazení je bez termostatu, komplet nové svody a výfuk Hlušička.
Na novém motoru se pracuje, tak snad na příští rok. Spojka je Sachs sporting, lamela kovokeramika Ferodo.
Převodovka - skládanej 5tikvalt s kolíkovou špérou (neměl by být, ale zatím nemám ten správnej 4kval k dispozici).
Brzdy - ve fázi vývoje, teď ve předu dvoupístky a Ferodo DS 3000, vzadu Beral a prasátka 19. Čtyřpístky jsem zatím odložil, měl jsem s nima dost problémy. V plánu je dozadu kovokeramika.
Interiér - bylo nutné pro testování použít sedačky a pásy s platnou homologací, tak jsem se nevyhnul nákupu nových.
Podvozek - vzadu ještě beze změn, vpředu jiné pružiny od Huška. Podvozek je to, s čím nejsem ani trochu spokojený a budu na tom pracovat. Při porovnání s 1150, která funguje úžasně, je to spíš trápení a nefunguje.
Takže plány do budoucna jsou - dodělat vše do plné spokojenosti a taky zlepšit mezikus.....( no mezi sedačkou a volantem)
Ještě jsem vybral pár fotek ze závodů:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- REALIZACE MÉ REPLIKY 130RS -
Od malička jsem navštěvoval rally a závody aut.
Toto je moje doopravdy první ereso, které jsem kdy postavil.
Rok výroby je doopravdy 1978. Zub času už také vykonal své :-)
Po vojně jsem dělal jednomu známému závodníkovi mechanika. Takže před pár lety jsem dostal nápad, postavit si veterána. Volba padla jednoznačně na erko. A když jsem viděl v Příbrami v rally pravidelnosti eresa, tak jsem měl jasno - tak tedy repliku 130 RS pro rally.
Koupil jsem erko s ucházejícím skeletem (nic jiného mě nezajímalo) a pak ještě 130L na díly. Začal jsem intenzívně sledovat trh (Anonnce, burzy) a i náhodou jsem sehnal poměrně dost dílů. Vzhledem i k financím jsem musel volit kompromisy mezi původním uspořádáním, nebo náhradou za míň.
Příprava karoserie, spasování dílů:
Zcela logicky jsem začal od základu. Erko jsem rozebral do šroubku. Opravili jsme zkorodované části, na plech očištěný skelet jsme upravili pro zadní nápravu a převodovku, vyztužili celou karoserii. Pak jsem odvezl "základ" do dílny v Mladé Boleslavi, kde mi vestavěli závodní rám a výztuhy.Tmelení, broušení, základovka, ochranné nátěry spodku:
Nastříkal jsem skelet základní barvou a body proti korozi (ne moc - kvůli váze).Konečně lak a hned to vypadá jinak:
Na hotový skelet jsem dopasoval všechny díly a už se to začalo podobat autu. Mezitím jsem obstarával další díly na repasi, sehnal čalouníka atd. Auto jsem si připravil do laku a lakýrník to se slovy: proč strop i zevnitř?, krásně nastříkal. Podotýkám znovu rozebrané po dílech.Lakování pruhů předcházela volba jaké? Po vyřešení tohoto problému jsem zalepoval stříkal 14 dní do této podoby. Pak přišel jeden velký problém - vyhlídnuté tlumiče s pružinama nejsou vhodné na rally, nýbrž pro kopce. No a soutěžní sestava se do původního nevejde. Tak jsem to opatrně vyboural a zastavěli jsme námi vymyšlené uložení nové.
Se strojením problémů moc nebylo, protože uspořádání všech průtahů skeletem a uchycení součástí jsem připravil před lakem.
Renovace, vyztužení a náležité vybarvení náprav:
Stavba motoru:
Původní typ pro RS je pro mě finančně nedostupný a ještě jsem sehnal od kamaráda díly do soutěžního motoru Favorit, tak volba byla jasná. No a z dob závodění mám dodnes šikulu kamaráda, který umí sehnat stádečko koní. Úpravou prošel každý díl motoru.První zavrčení provedl motorář, šlo to jak po másle. Nádherný pocit umocňoval příjemný zvuk. Pak následovala první jízda po silnici. Nádherný pocit potlačovala obava, jestli vše bude fungovat. Proto byl na místě "doprovod" kamaráda Oty s autem, co kdyby. Auto jelo dobře až na brzdy, které ze začátku moc nefungovaly. Po kontrole geometrie pečlivě zajíždím a testuji podvozek, a vlastně se s tím učím jezdit.
Konečná podoba:
Jak se výsledek liší od mých původních představ? Takhle jsem si to představoval, akorát se dá na to sáhnout! Cena ? Pro mě ohromná, v dílech 250.000,- Kč, práce 2 1/2 roku v garáži. Do budoucna se chystáme auto provětrat na rally pro amatéry, popřípadě rally pravidelnosti, a snad navštívím sraz erkařů.Motor:
- obsah 1300, komprese 11.6
- T písty, leštěné lehké ojnice
- hlava s upraveným spal. prostorem
- větší kanály, klika série, vačka je laicky měřená asi 295 / 315°
- nitridované soukolí rozdělovače, nitridovaná zdvihátka, bezpodtlakový rozdělovač Bosch
- přítlačák 1.6 felda, setrvačník a řemenice lehké
- Karburátory - 2 x Weber 40, filtry KN, odlité rovné sání, svody dělané 4 do 1
- uložení motoru na tvrdých silentblokách
- elektrické palivové čerpadlo Facet
- Výkon ? nebržděno, ale dodám data
- Termostat Lada - má tři vývody pro malý a velký okruh
Převodovka:
- základ je sériová převodovka z Rapida
- hřídel stálého převodu vyměněn za nový 4,22
- nová ložiska a synchrony
Podvozek - pěkně vymalovaný a pěkně tuhý:
- Repasované díly nastříkané akrylátem, pryžové díly a čepy, brzdy - vše nové
- Brzdy s posilovačem Rapid
- Přední nápravy - Rapid, strmý hřeben, zavařená ramena
- pružiny zkrácené Rapid, tlumiče HP
- zadní náprava - ramena 130LR, bubnové brzdy
- pružiny a výškově stavitelné tlumiče HP
- Kola: 7" dělítka Škoda, eve. 5 1/2" loukotě
- přední kryt nádrže, pod agregátem lyže 0,8 mm dural
- Veškeré propojení zadek - předek je vedeno vnitřkem kabiny.
Interiér - zařízen účelově - čistě závodní:
- Čalounění jen ve dveřích a zadních bocích, bez stropu
- Volant Personal Mirage
- pedály Rapid, sloupek řízení zkrácený
- Palubka ala 130 RS, budíky Š 130
- 2 x tripmaster Halda, speedpilot Halda, flexi lampa
- rezerva je uložená za spolujezdcem, přístup k ní je po odklopení sedačky
- Baterie - za řidičem
- Interkom - je ve fázi příprav
- boční makrolonová okna, zavařené sloupky
- sedačky originál RS, nově počalouněné (původní látka se už nevyrábí - škoda)
- odpojovač baterie ovládaný z interiéru i exteriéru.
Zavazadlový prostor okupuje chladič a další příslušenství:
- Chlazení - felicie 1,6 + větrák - originál chladič a nádrž jsem mohl mít, ale už jsem měl toto hotovo a nechtělo se mi to přestavovat.
- Topení nainstalováno není, pouze původní větrák na přední ofuk okna (neplánuji jízdy v zimě)
- Nádrž je původní 110 R - tankovací víčko nádrže je dle originálu 130 RS
Poděkování těm, co se zasloužili:
- manželce - za trpělivost a cenné rady
- kamarádovi Otovi - za obrovskou pomoc a konzultační rady
- Pavlovi - za stavbu motoru
- Jirkovi - za díly a rady
- Džonovi - za rady a podporu, a stránky škoda110r.cz, kde jsem našel spoustu informací
- ostatním kamarádům, kteří se přišli podívat
- sousedům - za tolerování někdy nočního kraválu
- všem ostatním, co mi pomohli
- Privat car service
- Matthes
- Czech Gas
- Elit
- Electrolux
- Pets shop
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- PRVNÍ ZÁVODY -
Okruh v Sosnové
Tak máme za sebou první závod - Sosnovou. Auto jede jako "kráva", vše funguje až na ten mezikus mezi volantem a sedačkou. Ze začátku jsem dostal několikrát "hodiny" než se zahřály gumy a než jsem si zvykl, odpoledne už to šlo, jezdili jsme časy jako konkurence.
Auto je celé, až na pár závad: přestal fungovat teploměr vody - přepojili jsme místo toho teploměr oleje, kape spoj u pumpy spojky.
Nevešel jsem se u jedné gumy - rozbitá mlhovka,
jízda za pomalou Š 1000 - odlétající kamení rozbilo hl. p. světlo a
zepředu jsou ďubky v laku,
prahy jsou už dost servaný od kamení, dostává to patinu závoďáka.
Z dalších soutěží:
Sezónu roku 2002 jsme ukončili tím, že nám z motoru vykoukla ojnice. Jiné větší škody nebyly, jen utržený spoiler, rozbité světlo, apod.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- 2004 -
Počátkem roku 2004 přibyla eReSu bratíček v podobě původní Škody 110 Rallye s pracovním názvem "Myšák". Koupil jsem ji kvůli zpřísnění předpisů, protože s eReSem už nebudu moci jezdit Rallye.
Myšák už jeden závod prodělal a hned jsme skončili na bedně na 3.místě.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- 2006 -
Tak pár novinek - ereso zase jezdí, a tak přídávám pár nových fotek. Je to z Prachatic, jeli jme jako předjezdci.
Jak jsme točili film....
Naskytla se možnost komparsu při natáčení filmu, prý ze závodů. Neměli jsme ani tušení o co jde. I tak jsme se jedno červnové ráno sjeli do Svatého Janu pod skalou u Berouna, celkem 8 historickejch soutěžáků, kluci z poháru i z mistráku.- Škoda 130 L/A Pavla Stráského, dvě Škody 120 S Rallye Michala Habarta a Jana Maška, Opel Kadett C GTE Ctirada Hájka , 130 LR Miroslava Janoty, Myšák 110 L Jiřího Křišťana , 1000 MB hlavního zvukaře filmu Tomáše Bělohradského a moje 130 RS.
Auta jezdila před kamerou sem a tam, ale hlavně se stále čekalo na to či ono, až se to protáhlo na celý horký den. Filmaři si vybrali moje ereso pro natáčení vítěze filmové rallye, a tak jsem nervózně a nerad sledoval, jak vítěz v podání závodníka Tomáše Vavřince a mitfáry Ládi Švagra lezou na střechu eresy, jásaj s věnci v rukou a stříkaj šampáňo. Vše nakonec dobře dopadlo, na střeše boule nejsou a ereso snad ve filmu vidět bude.
Jo, a pro pořádek, film se jmenuje "Prachy dělaj člověka" a někdy v září bude v kinech.
Oficiální stránky filmové produkce - http://3-film.ceskaprodukce-filmy.cz/foto_rallye.html
Václavská Rallye v Kramolíně . . .
Držte mi palce, ať to jezdí!
A jestli mě uvidíte někde na rally, tak podotýkám,
že jsem se na auta jen díval a nejsem závodník,
je to prostě pro radost!
Vaše komentáře (20 nejnovějších):
[Komentovat článek] [Všechny komentáře (640)]
25.9.2008 - Martin
jo, klidně volej.
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
25.9.2008 - gepy
Zdarec,díky za reakci.Asi raději zavolám.Možná je toho víc,s čím by jsi mi mohl poradit.Ale 175 na 7\\\\\" mi přijde málo.Na fotkách máš ty japonské pneu nebo je to už Dunlop(trošku nerozumím mírám za lomítkem-snad závodní pneu)? Hlavně jde trošku o to, abych to utočil na předku.Tzn. předek 175 na ?? a zadek trošku víc???No a na co to auto bude...Jen rodinný klenot...Žádný závodění...Vždycky jsem slintal,když jezdily kolem baráku na RZ-tě š 130 RS.Tady to začalo.Jen jsem neměl nikoho,kdo by tenkrát origo pro mě koupil,zachoval a prostě měl to pro budoucnost.Takže se teď snažím TO (auto) \\\\\"splácat\\\\\"alespoň jako repliku.Ale to je na delší povídání....Díky,gepy
gepy, e-mail: gerhardi.p@tiscali.cz
23.9.2008 - Martin
A na co budeš auto používat? To je jak která guma, mám KUMHO 175 a jsou na 7 palců ráfek akorát. Až do 205 to obuješ. Teď mám obuto DUNLOP CR 311 185/530 x 13.
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
23.9.2008 - gepy
Takže ještě jednou o kolech.....Podařily se mi koupit 7" dělítka a jelikož máš (podle popisu auta)ty samý naznač,prosím, co jezdíš za gumy ať nemusím laborovat.Zatím mi vychází 195/45(50). Je to správná volba?
Díky gepy
gepy, e-mail: gerhardi.p@tiscali.cz
20.6.2008 - gepy
Zdarec Marťas.............
Tak Ti to určitě frčí.......Já se zastavil s financema na kolech........Dát-li na rozteč 4x100, nebo počkat na dělítka 4x130.......Zatím jsou nabídky za astro sumy.................Pak bych volil bych ty kolečka ze speed pro...asi....španělé jsou svině ale asi dost dobrý kolečka....
No ale origo je ET -(mínus) a to vše je za ................mazec.,
Štěstí a zdraví a úspěch.....gepy
gepy, e-mail: gerhardi.p@tiscali.cz , www: http://klempirstvi-pipa.cz
11.6.2008 - Martin
Ale místa je docela dost, spíš ty prachy......V Trutnově se uvidíme, konečně si prohlídnu Tvoje ereso.
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
11.6.2008 - Marťa
Chce, ale není to už kde dávat :-)))))))))
Marťa, e-mail: mhrachovec@tiscali.cz , www: http://mhmotorsport.wz.cz
10.6.2008 - Martin
HBT-to je vysvětlování na dlouho, změnil jsem plány. Mám jí pořád, nikdo nechce karoserii na erko.
Bohemka - jo, jsme přihlášení do toho šou historiků,a snad bude letos zase i Příbram. Loni to bylo nádherné svezení.
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
8.6.2008 - marquee
tak jsem koukal že jsi přihlášenaj na historic show při rally bohemia
marquee, e-mail: 130la@seznam.cz
23.5.2008 - hbt
Ahoj Martine. Tak jsem cetl v inzerci na Rallyejournalu, ze prodavas tu kastli z Rka. To uz nemas v garazi misto, nebo jsi nasel lepsi, nebo uz te to nebavi? Copak copak?
hbt
30.3.2008 - Martin
to Huty: odpovídám na to asi po sté - rám je od Grabiece, najdi si to tady v kontaktech. A na 130 nemám žádnou výkresovou dokumentaci, ani nevím že by nějaká byla.
to HBT - no jo, ta to znám, peníze až na prvním místě. Tak Ti přeju, ať to mrně přijde na svět v pořádku a ať se daří. Doufám, že se setkáme v Prachaticích, že to přehodnotíš. Už jsem si dohodnul mitfáru z VSV teamu.......Co koukat? Já určitě pojedu na Vltavu
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
30.3.2008 - hbt
No my otestovali. Ale nejak nam zlobi ostrej zavodni motor. Sice je v zaloze Nesmrtelna teta ( motor, kterej jako nouzovku poskladal v roce 2001 muj tehdejsi mechanik, a co odjezdil 5 sezon, a dokonce udelal i viteze CMPR 2004..ale je to jen 70ps), Ale hlavne jsem dodelal barak, prestehoval se, a ted cekam, jestli me sezere hypoteka, nebo jestli mi na nejaky svezeni zbyde.Navic Linda ma v cervenci porodit, a chce me mit pro rodinu vcelku a zdravyho. Vyúpada to, ze pojedeme v Krumlove rozhanet lidi pred Rallye legendama. A pokud bude auto v lati,a budou penize, mame dilema. Jestli Prachatice, nebo treba Svetlou, nebo Posazavi. A tim asi pro letosek skoncime. :-(
hbt
18.3.2008 - Huty
Zdarec, mám dotaz ohledně vyztužení kastle. Máš nějaky podklady k tomu kam a kolik toho navařit (ideální by byla nějaká výkresová dokumentace)? No a nemáš kontakt na někoho, kdo dělá rámy? Kolik tě stál ten tvůj? Díky
Huty, e-mail: hutak@tiscali.cz
18.3.2008 - Marťa
Ahoj. My jsme otestovali také v pohodě, jen do obou aut musíme dát pěnu do nádrže. U prvního testování to nikdo nechtěl a teď se tam nějaký technik kousl a bylo. Mrkvan se nás snažil zastat, ale neprošlo mu to. Jinak o.k. a těšíme se na Vyškov. Jedem obě auta já 130 a manželka 120.
Marťa, e-mail: mhrachovec@tiscali.cz , www: http://mhmotorsport.wz.cz
17.3.2008 - Martin
Jasně že je otestováno, bez závad.Akorát třídu V sloučili, viděl jsem testovat Coswortha, tak to bude sranda.....O pěnězích je to pořád, ale letos se svezu snad víc. Loni jsem neměl ani licenci, tak jsem to vypustil.
Určitě Prachatice, pak Bohemku a Příbram. Ta byla vloni nádherná, tak jestli to letos zase vyjde....A co Ty?
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
16.3.2008 - hbt
Ahoj Martine. Tak co? Otestoval jsi? A chystas nekde provetrani? Nebo je to porad o penezich a o case?
hbt
9.2.2008 - marquee
v termínu určitě ne, budu žádat o samostatné testování mimo termín
marquee, e-mail: marquee@atlas.cz
3.2.2008 - Martin
co budeš testovat? Letos? Je to 8 a 9 března
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz
3.2.2008 - marquee
tak že další problém na cestě....musim koupit nový pásy, ty moje jsou sice upně nový, ale s prošlou homologací, je to nekonečný
marquee, e-mail: marquee@atlas.cz
3.2.2008 - Martin
Pásy a sedačky s platnou homologací, ktré se kontrolují - viz tady fotky v článku
Martin, e-mail: martinkraucher@seznam.cz