(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Seřizování ventilů

motorů Škoda 100 - 136
13.1.2004 - Džon Poslat vzkaz , e-mail: s110r@volny.cz

Přečteno: 25755
Komentářů: 28 

Potřebujete klíč č.10, 11 (nejlépe očko), 13 šroubovák, sparove měrky 0,15 mm a 0,20 mm, GOLA klíč č. 30.

Z vychladlého motoru (20°C) sundáte filtr vzduchu, víko hlavy válců, povolíte svíčky (abyste nemuseli překonávat kompresi, jinak to není nutné). Gola klíč nasadíte na klikový hřídel, otáčíte s ním po směru hodinových ručiček dokud nejsou ve střihu ventily na 1. válci (tzn. výfukový se zavírá, sací se otevírá). Který ventil je sací a který výfukový poznáme jednoduše podle toho jestli je v úrovni ventilu napojeno sací nebo výfukové potrubí.


Zde vidíte ventily v reálu (hlava 110R předělaná ze 120)

Ve střihu na 1. válci, seřídíme ventily na 4. válci. Povolíme pojistnou matici na tyčce a šroubovákem velmi citlivě dotahneme vahadlo ventilu na měrku, kterou vymezujeme vůli. Ta by měla být v mezeře velmi těsně, ale aby s ní šlo pohybovat. Pro sací i výfukový ventil jsou jiné tloušťky měrky, tak pozor na to, který ventil je který. Pokud máme vůli přesně vymezenu, držíme šroubovák na místě a pojistnou matici opět dotáhneme nafest. Nakonec ještě vůle překontrolujeme, popř. postup zopakujeme. Po dotažení by měla jít měrka vytáhnout mírně ztěžka.

Dále postupně otáčíme klikovým hřídelem o 180°, čímž dostaneme střih na dalších válcích:

  • 3. válec -> seřizujeme 2. válec
  • 4. válec -> seřizujeme 1. válec
  • 2. válec -> seřizujeme 3. válec
Střih nastává v okamžiku, kdy se na válci zavírá výfukový ventil (jde nahoru) a okamžitě se otevírá sací ventil (jde dolů). Pro tuto polohu je zaručeno, že na protilehlém válci (1-4 a 2-3) jsou vačky natočené tak, že je mezi ventilovou tyčkou a zdvihátkem ventilu maximální vůle.

Střih nemusí být nastaven nijak zvlášť přesně, jde jen o to, abychom měli jistotu, že jsou ventily na daném válci uvolněné, což je zajištěno v určitém rozsahu kolem střihu na protějším válci.

Škoda 100L, 110L, 110LS, 110R, 105, 120 má předepsané ventilové vůle 0,15 mm na sací ventily a 0,20 mm na výfukové.

Škoda 120LS, 130, 135, 136 má předepsané vůle 0,20 mm na sací i výfukové ventily.

Ventilové vůle lze nastavit asi o 0,05 mm větší pro větší otevření ventilu a zvýšení výkonu motoru. Současně ale naroste hlučnost.

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (20 nejnovějších):

[Komentovat článek] [Všechny komentáře (28)]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com