(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Přípravek na měření časování vačkového hřídele

Přípravek k měření přímo na motoru. Lze použít pro všechny vozy Škoda s motorem vzadu
13.1.2004 - Džon Poslat vzkaz , e-mail: s110r@volny.cz

Přečteno: 15600
Komentářů: 5 

Nezřídka se stává, že koupíte motor a nevíte co v něm vlastně je. Vše se ale nějak dá zjistit, většinou i bez úplného rozebrání motoru. Výjimkou je časování vačkového hřídele. To můžete jen tipovat podle toho jak jde motor do otáček, případně změřit zdvih. V tomto článku se zaměřím konkrétně na rozpoznání vačkového hřídele Škody 110 R. V ostatních případech jsou jiná jen čísla (viz. tabulka na konci článku).

Vačka Škoda 110 R:

  • Sání otevírá: 18° před HÚ
  • Sání zavírá: 49° po DÚ
  • Výfuk otevírá: 53° před DÚ
  • Výfuk zavírá: 14° po HÚ
Začal jsem koumat, jak co nejjednodušeji časování vačky změřit a zde přináším způsob, na který jsem přišel.

Výroba řemenice:

Vzal jsem starou řemenici se Škody 120 a flexou ji přeřezal v nejtenčím místě. Poté jsem ji upnul do soustruhu a osoustružil tak aby na ní zbyl zářez určující polohu klikového hřídele.

V programu Corel Draw jsem si vytvořil stupnici přesně na míru a ještě s vyznačením parametrů vačky Š 110 R. Můžete si ji stáhnout(stahování ještě nefunguje):

  • stupnice.gif (obrázek GIF, 300 DPI, 50kB)
  • stupnice.cdr (vektorový formát Corelu, 58 kB)

Stupnici jsem nalepil na řemenici tak, aby byla nula u zářezu. Vše jsem přestříkal bezbarvým lakem aby se papír moc nešpinil a dal se případně otřít (no moc to nefunguje...).

Příprava na měření:

Řemenici je potřeba nasadit na motor. K tomu musíte udělat následující:
  • Sundat oba klínové řemeny
  • Zařadit nejrychlejší rychlost, zatáhnout ruční brzdu a povolit šroub řemenice na klikovém hřídeli (proti směru hodin)
  • Nasadit řemenici se stupnicí a přiměřeně dotáhnout.
  • Vyndat nebo hodně povolit svíčky aby komprese nebránila otáčení motoru.
  • Sundat vzduchový filtr a víko ventilů
  • Vyřadit
  • Seřídit ventilové vůle (viz článek o seřízení ventilů)
Motorem bez nasazené řemenice neotáčejte ani jinak nemanipulujte! Mohlo by dojít k osovému posunutí klikového hřídele a uvolnění axiálních ložisek z drážek. K jejich zpětnému usazení je potřeba sundávat olejovou vanu.

Nyní přikročíme k vlastnímu měření:

1. Otevření sání:
  • Natočte klikový hřídel tak aby byl asi 60° před horní úvratí (na vnější stupnici 300°)
  • Vsuňte příslušnou spárovou měrku na sací ventil prvního válce (0,15 mm)
  • Pomalu otáčejte klikovým hřídelem za řemenici (ráčna + ořech 32) doprava a spárovou měrkou přitom pohybujte.
  • Jakmile ucítíte, že jde spárová měrka hůř nebo nejde, odečtěte údaj na stupnici, proti nule na bloku.
  • Počet stupňů mezi nulou na stupnici a nulou na bloku je úhel kdy otevírá sání před horní úvratí.
  • Pokud máte pocit, že jste přejeli nebo si nejste jisti, raději celý postup několikrát opakujte.
2. Zavření sání:
  • Nechte měrku skřípnutou na ventilu a pokračujte otáčením motoru asi do dolní úvratě - na stupnici 180°
  • Pokračujte pomalu v otáčení a zkoušejte kdy se spárová měrka opět uvolní.
  • Počet stupňů mezi dolní úvratí (180° na stupnici) a odměřenou hodnotou na stupnici je úhel kdy zavírá sání po dolní úvrati.
3. Otevření výfuku:
  • Je to velmi podobné měření sání takže jen stručně
  • Natočte klikový hřídel tak aby byl asi 90° před dolní úvratí (na vnější stupnici 90°)
  • Vsuňte příslušnou spárovou měrku na výfukový ventil prvního válce (0,20 mm)
  • Pomalu otáčejte klikovým hřídelem za řemenici (ráčna + ořech 32) doprava a spárovou měrkou lehce pohybujte.
  • Jakmile ucítíte, že jde spárová měrka hůř nebo nejde, odečtěte údaj na stupnici, proti nule na bloku.
  • Počet stupňů mezi dolní úvratí (180°) na stupnici a nulou na bloku je úhel kdy otevírá výfuk před dolní úvratí.
  • Pokud máte pocit, že jste přejeli nebo si nejste jisti, raději celý postup několikrát opakujte.
4. Zavření výfuku:
  • Nechte měrku skřípnutou na ventilu a pokračujte otáčením motoru asi do horní úvratě - na stupnici 0°
  • Pokračujte pomalu v otáčení a zkoušejte kdy se spárová měrka opět uvolní.
  • Počet stupňů mezi horní úvratí (0° na stupnici) a odměřenou hodnotou na stupnici je úhel kdy zavírá sání po horní úvrati.
Měření otevírání ventilů bylo uspokojivé, ale při měření zavírání ventilů jsem opakovaně u obou ventilů naměřil o dost pozdější dovření (cca 20°). V obou případech se ale jednalo zhruba o stejnou odchylku, takže to připisuji pomalejšímu průběhu zavírání ventilu v důsledku opotřebení vačky.

Poznámka pro hodně ostré závodní vačky:

Je možné, že pro tyto vačky bude potřeba větší rezerva při počátečním natočení klikového hřídele jak u sacího tak u výfukového ventilu.

Měření zdvihu vačky:

Důležitým údajem u vačkového hřídele je zdvih. Ten lze změřit jednoduše. Když jsou ventily zavřené a vůle maximální změřte si posuvným měřítkem vzdálenost konce ventilové tyčky od hlavy. V maximálním zdvihu ventilu proveďte měření znovu a rozdíl obou hodnot vám určí zdvih vačky.

Na vačce vyndané z motoru stačí pouze změřit průměr základní kružnice (nejmenší průměr kolmo k ose vačky) a výšku celé vačky (největší průměr v ose vačky). Obě hodnoty opět odečtěte.

Vyhodnocení:

Naměřené hodnoty porovnejte s údaji o vačkách které zde pro vás přinášíme.

tabulka bude dodána

Závěrem:

Výsledky měření nejsou stoprocentní, ale na jejich základě se dá typ známé vačky odhadnout. Přípravek - řemenici se stupnicí - mohu případným zájemcům zapůjčit. Celá operace mi trvala asi hodinu takže by to šlo změřit i "na počkání".

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (5):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com