(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

výměna čelního a zadního okna

Sklím, sklíš, sklíme
4.1.2011 - pajk Poslat vzkaz , e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz, www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm

Přečteno: 9494
Komentářů: 47 

Jakožto člověk bojácný jsem se dlouho obával výměny těsnění čelního a zadního okna. Přeci jen nějaké to riziko prasknutí je, skla vypadají velmi křehce, přestože si překvapivě nechají dost líbit.
Bohužel , přestože zvenku není nic vidět, po demontáži těsnění můžete čekat i něco takového:

Nejprve ale prameny, ze kterých jsem vycházel:

.
  • Davesův článek o výměně okna:

http://skoda.daves.cz/Vymena_celniho_ci_zadniho_okna
  • Vlákno diskuse na těchto stránkách

http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=6312
  • Baťova bible celou problematiku jaksi opomíjí a odbývá pár řádky, to samé dílenské příručky ke stažení zde:

http://www.skoda110r.com/search.php?rsvelikost=uvod&rstext=all-phpRS-all&rstema=53&stromhlmenu=5

Ale k samotné výměně,

Co budete potřebovat:

.

1) Vlnitý drát z "pleteného" plotu, hřebíčky, či trhací nýty na demontáž okna.
2) Dobrá je dřevěná plochá špachtlička či klínek.
3) Kousek prkénka a gumovou paličku
4) Štětec, mýdlovou vodu
5) Pevnější šňůru, čím hladší povrch, tím lépe, průměr cca 2-5 mm. Někdo používá i kabel, mně se z něj stahovala izolace a trhal se. Třeba Daves na svých stránkách doporučuje bowdenové lanko.
6) Ostrý nůž (nejlépe odlamovací), odmašťovadlo, kousíček smirglu a lepidlo na slepení pryžového profilu.
7) Nové těsnění zadního a čelního okna. Pokud oželíte originalitu, jde použít i ze š120 a poté se nevkládá hliníkový klínek (dost obtížně se nandavá). Rozdíl je i v sehnatelnoti. Originál těsnění prodává třeba p. Svoboda z Pardubic 604 144 614. Ty moje sice byly křivě uřízlé a na délku tip-ťop (přestože byly údajně s přídavkem cca 5 cm) ale stačily. Origo těsnění pro klínek bez vloženého klínku těsní a drží též, ale klínek dodatečně rozhodně do těsnění nevsadíte, jde pouze vyndat.

rozdíl mezi těsněním ze š120 a origo š100-110r s klínkem je vidět zde:

Obecné zásady práce:

1) Nikdy okno nepáčíme šroubovákem, maximálně s citem kouskem dřívka, či dřevěnou špachtlí.
2) Pokud potřebujeme při montáži něco doklepnout, činíme tak gumovou paličkou přes prkénko na gumový profil, či hliníkový klínek. Nikdy ne na okno. Maximálně je možný lehký úder dlaní do skla blíže jeho kraje.
3) Při montáži zhojna mažeme vše mýdlovou vodou.
4) Tlak dlaní okno snese překvapivě dost veliký, lépe tlačit na obvodu skla.
5) Sklo vždy pokládáme na rovnou plochu s podložením třeba starou dekou-neodře se a je méně náchylné k prasknutí.
6) Jeden či dva pomocnící práci velmi usnadní, ale jde to (i když hódně špatně) v jednom.

Postup práce:

1) Vyjmutí okna:
  • Označte si fixkou, či lepenkou střed okna (dole)- tam bude spoj pryže a spojení hliníkových klínků
  • Zevnitř vozu začneme vkládat mezi těsnící pryž a karosérii drát z plotu či hřebíčky tak , aby odtlačovali pryž od karosérie. V případě použití hřebíčků či trhacích nýtů pozor na protržení tapecírunku. Trhací nýty mají výhodu, že jejich hlavička nutí gumu více se odtáhout od karosérie, vlnovec (drát) z pleteného plotu zase ve snazší manipulací (je v celku a neodpadává).
  • Pokud je pryž podložená po celém obvodě, okno by se mělo samo oddálit od karosérie a téměř vypadnout.
  • Pokud tomu tak není, je těsnění přischlé a je možno mu pomoci tlakem zevnitř či velmi JEMNÝM páčením zvenku-viz obecné zásady práce.
  • Z vyjmutého okna demontujeme vypáčením hliníkové klínky. Pozor na jejich ohnutí, obtížně by se tvarovaly zpět. Jejich převlečná spojka by měla být při demontáži pošoupnutá na jeden z klínků (aby se při demontáži prvního neohnula)
  • stáhneme pryž z okna.
2) Osazení okna těsněním a hliníkovým klínkem
  • Těsnění osazujeme na sklo na rovné ploše s položenou starou dekou či jiným měkkým vyrovnáním povrchu. Při osazování skla s ním musíme různě otáčet a tlačit na něj a bez podložení může sklo snadno prasknout i na malé nerovnosti.
  • Nasadíme zkusmo pryž bez klínku.POZOR-přední je delší, nezamněnit. Já ji před nasazením nemazal, neb mi jinak zklouzávala. a nechtěla v rozích držet. Při nasazování ji s citem natahujeme (rozdíl obvodů může být až cca 7 cm).
  • Označíme. konce stáhneme z okna.Přebytečný konec pryže odřízneme (oba konce musí být odříznuté kolmo).
  • Konce pryže zdrsníme skelným papírem, odmastíme a slepíme. Já použil kvalitní vteřinové lepidlo, ale pravděpodobně by to šlo i jiným. Pozor na slepení drážky v pryži. Byl by problém s vsunutím okna či klínku. Pokud se tak stane, je možno drážku opět proříznout. Doporučuji lepit pryž nasazenou (kromě konců) na skle, poté ji nemůžeme slepit překroucenou.
  • Drážku klínku namažeme mýdlovou vodou a ten vtlačíme do pryže. Osvědčilo se mi klínek na koncích trochu sevřít, aby nestahoval pryž z okna, ale tlačil ji na okno. Klínek jde vtlačovat ztuha, osvědčilo se mi začít v rozích okna. Hodně MAZAT ! Občas je nutno si pomoci i šroubováčkem (pouze montáž klínek-pryž) Nezapomenout na ozdobné spojky klínku, i když jdou nasunout i na zasklené okno.
  • Do pryžového profilu vtlačte lanko či šňůru namazanou mýdlem. Začínáme ve středu spodní části okna, šňůra musí být kolem dokola a konce se musí přesahovat. POZOR na vsunutí šňůry do správné drážky, je dost skrytá:-)
  • Namažte hranu karosérie mýdlovou vodou.
  • Vsuňte okno spodní hranou do karosérie (těsnící praporek musí být vně). Pozor na správné vystředění okna, které je odstáté ven a vizuelně to dost klame. Konce špagátu musí být vevnitř karosérie.
  • Levou rukou zvenku silně tlačte horní hranu okna (pozor na svléknutí pryže) dolů a do karosérie a pravou vytahujte špagát z pryže. Jazýček pryže se musí převlékat přes hranu karosérie. Střídavě vytahujte kus špagátu vlevo, kus vpravo. V rozích to jde hůře. Neustále tlačit okno dolů. Pokud máte převlečeny všechny rohy, je možno zvenku šroubovákem opatrně převléci těsnící praporek(který má tendenci se srolovat dovniř a zabránit tak usazení okna).

Nejlépe pokud je k dispozici pomocník, který to provádí průběžně za Vás společně s tlakem na okno.Pokud se pryž zevnitř přestane převlékat a pouze vytahujeme šňůru, přestat táhnout a pryži pomoci dřevěnou špachtličkou na správné místo.

  • Pokud je pryž převlečena všude (zevnitř i z venku) poklepat gumovou paličkou (přes prkénko) na hliníkový profil. Budete překvapeni, jak se ještě pryž zejména v rozích usadí)
A je to:-)

Závěrem ještě poznámka:

Přední sklo jsem zasklíval poprvé, sám, do nové pryže a do vyvařeného rámu okna. Jde to, ale blbě. Jelikož jsem neměl zkušeného, který by na mne dohlížel, některé postupy možná nejsou úplně košer:-), proto uvítám případné doplnění, kritiku a Vaše zkušenosti. Tento článek je spíše jen "výcuc" z publikovaných a fungujících postupů, rad a názorů.

Bohužel jsem celou operaci moc nefotil, neb mi ruce spíše chyběly, než abych mohl ještě fotit. Snad bude popis postačovat.

Zadní sklo jseme zasklívali ve třech a je to úplně o něčem jiném:-)

Přeji hodně štěstí a málo střepů,
Pajk

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (20 nejnovějších):

[Komentovat článek] [Všechny komentáře (47)]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com