(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Výměna ložiska a gufer zadního kola na voze

práce s přípravkem MP 5-112
21.9.2010 - pajk Poslat vzkaz , e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz, www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm

Přečteno: 8806
Komentářů: 16 

K tomuto článku mne přiměla nutnost výměny gufer těsnících zadní poloosu. Porušení gufer je dosti závažné, neboť průnik oleje do brzdového bubnu rozhodně účinek brzd nevylepší.

Vzhledem k časové tísni (opakovaná STK) jsem zavrhl variantu demontáže celé poloosy z auta. Ovšem vše má své pro a proti. V tomto připadě se neobejdete bez dvou přípravků - notoricky známý stahovák bubnů (nejlépe šroubovací) a stahovák ložiska zadního kola. První přípravek je nutný vždy, druhý pouze pokud sundaváme ložisko na namontované poloose. Pokud vše probíhá pouze na dílenském ponku, je postup popsán v tomto článku: http://www.skoda110r.cz/article.php?id=189.

Práce se stahovákem ložiska je zde alfou a omegou. Vše ostatní vcelku obstojně popisuje bible škodovkářů (Baťa, Andrt, Cedrych), tuto práci však nikoliv. Proto s budu věnovat zejména práci s tímto přípravkem, ostatní vezmu okrajově.

Pro začátek se seznamte, jmenovaný MP 5-112 vypadá takto:

Zobrazené doplňkové díly se používají postupně z leva do prava společně s klecí.

Obecné zásady práce:

  • Pokud není nutné přípavek v průběhu výměny odejmout, nechte ho na nápravě. Zabrání nechtěnému vyklouznutí poloosy z převodovky
  • středový šroub přípravku slouží pouze k natočení závitu přípravku na poloosu. Veškeré stahování a lisování obstará vratidlo.
  • mějte na paměti, že po každé výměně ložiska je při montáži nutné přiložit podložku tl. 0,3 mm mezi brzdový buben a ložisko. Pokud byly již 3 podložky vloženy, nutno posunout opěrný kroužek na polose ->ta musí být demontována.
  • gufera vždy směřují dovnitř poloosy, tzn. břit a pružinka je schována uvnitř.
Pro přístup k zadnímu ložisku získáme po demontáži brzdového bubnu, celého brzdového ústrojí (čelisti, prasátko, pružinky, rozpěrky příp.samostav), krytky ložiska s nalisovaným gufrem a štítu brzdy. Zde nejsou žádné záludnosti, vyjma již zmíněného stažení bubnů.
Přípravek montujeme na takhle oholenou nohavici:

Vyloupneme gufero šroubovákem (954-042107) z krytky ložiska, očistme krytku a na vnitřní ploše namažeme. Opatrně namáčkneme či naklepneme nové gufero. Pozor na orientaci, pružinka gufera musí být schována u ložiska. Důrazně varuji před výměnou pouze tohoto gufera. Samo nezabrání průniku oleje do brzdy.

Práce s přípravkem-stažení starého ložiska

1)Přípravek nasuneme na hrdlo poloosy a pootočením ho zajistíme proti zpětnému vysunutí. Dotáhneme matky přípravku,aby nedošlo k nechtěnému pootočení a vypadnutí přípravku. Příruba pro uchycení štítu brzdy zůstane sevřená mezi deskami přípravku.

2) Našroubujeme hlavu přípravku na konec poloosy otáčením centrálního šroubu přípravku.

3)Poloosu vtlačíme asi o 7 mm + - do převodovky (na doraz) otáčením vratidla přípravku doprava.

4)Poloosu začneme naopak vytahovat ven z převodovky (otáčíme vratidlo doleva). S poloosou se začne vytahovat ložisko. Ložisko vytáhneme zcela ven z hrdla, Mezi zadní hranou ložiska a hrdlem nápravy NESMÍ být více jak 7 mm, jinak hrozí vypadnutí poloosy z převodovky s nutností rozborky spojení nohavice poloosy-převodovka a rameno-nohavice a hlavně obtížnou montáží. Pokud je přípravek vyroben správně,ani by větší vysunutí neměl dovolit.

5)Mezi zadní hranu ložiska a hrdlo vložíme vidlici přípravku nebo cokoliv (dva kusy plechu, plocháče), co zabrání vklouznutí ložiska zpět do hrdla. Jelikož jsem v době montáže neměl onu vidlici, na fotkách je ložisko blokováno ohnutou starou měrkou na olej:-)

6)Otáčením vratidla přípravku doprava ložisko stáhneme z hřídle, resp. hřídel opět vtlačíme dovnitř. Odebereme přípravek, volné ložisko sejmeme.

7)Háčkem vypreparujeme gufero z hrdla polonápravy. Tuto operaci doporučuji s namontovaným přípravkem. Jinak se může se stát, že háčkem zachytíte za opěrný kroužek polonápravy a společně s guferem vytáhnete i poloosu z nápravy a veškerá práce přijde vniveč. Gufero jde dost obtížně ven, poloosa vyklouzne téměř sama:-)

Práce s přípravkem-nalisování nového ložiska

1) Očistíme vnitřek domečku ložiska, namažeme olejem a vmáčkeme gufero. Gufero nasuneme na opěrný kroužek na lehce povytažené poloose a celek vmáčkneme do domečku. Pozor - nehýbat radiálně s poloosou, jinak guferu spadne stahovací pružinka (což nevidíme) a nebude těsnit. Poloosa by stále měla být zhruba souosá s domečkem. Nejlépe to zajitíme nasazeným přípravkem.

2) Navlečeme namazané ložisko, připevníme přípravek a pomocí velké vložky opřené o desku přípravku (obr.) ho vtlačíme na hřídel. Resp. hřídel vtáhneme do ložiska. (vratidlo otáčíme doleva)

3) Vyměníme vložku za kratší, tu opřeme pouze za hlavu přípravku (obr.) a celek vtlačíme (otáčíme vratidlo vpravo) do domečku. Pozor -přestože obě vložky vypadájí podobně, každá se o přípravek opírá jinde.

4) Sundáme přípravek, nandáme štít brzdy a krytku ložiska (nezapomenout na velký těsnící o-kroužek a distanční podložku 0,3 mm) a máme hotovo.

Ještě soupis souvisejících náhradních dílů:

gufero poloosy (to co je vevnitř:-) 954-038312
gufero poloosy (to co je vně:-) 954-042107
pryžový o-kroužek krytky 110-391801
podložka ložiska 110-319511
ložisko zadního kola 961-230600

Co se můžete vyměnit (když už to děláte):

klínek poloosy 110-338210
korunová matice poloosy M18x1,5 Zn 110-329240
závlačka 4x36 984-940836
brzdový váleček 19 mm(prasátko) 110-595031 (záměnný 115-595031 )
brzdové čelisti (pakny) záměnné se š120 111-430141 (113-330140)
rozpěrací páka 110-330170
příp. samostav zadní brzdy levý 113330150 a pravý 113-330151
sada pro upevnění paken (pružinky, vodící čepy) na š100-120

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (16):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com