Výměna ložiska a gufer zadního kola na voze
práce s přípravkem MP 5-11221.9.2010 - pajk

Přečteno: 10289x
Komentářů: 16
K tomuto článku mne přiměla nutnost výměny gufer těsnících zadní poloosu. Porušení gufer je dosti závažné, neboť průnik oleje do brzdového bubnu rozhodně účinek brzd nevylepší.
Vzhledem k časové tísni (opakovaná STK) jsem zavrhl variantu demontáže celé poloosy z auta. Ovšem vše má své pro a proti. V tomto připadě se neobejdete bez dvou přípravků - notoricky známý stahovák bubnů (nejlépe šroubovací) a stahovák ložiska zadního kola. První přípravek je nutný vždy, druhý pouze pokud sundaváme ložisko na namontované poloose. Pokud vše probíhá pouze na dílenském ponku, je postup popsán v tomto článku: http://www.skoda110r.cz/article.php?id=189.
Práce se stahovákem ložiska je zde alfou a omegou. Vše ostatní vcelku obstojně popisuje bible škodovkářů (Baťa, Andrt, Cedrych), tuto práci však nikoliv. Proto s budu věnovat zejména práci s tímto přípravkem, ostatní vezmu okrajově.
Pro začátek se seznamte, jmenovaný MP 5-112 vypadá takto:
Zobrazené doplňkové díly se používají postupně z leva do prava společně s klecí.
Obecné zásady práce:
- Pokud není nutné přípavek v průběhu výměny odejmout, nechte ho na nápravě. Zabrání nechtěnému vyklouznutí poloosy z převodovky
- středový šroub přípravku slouží pouze k natočení závitu přípravku na poloosu. Veškeré stahování a lisování obstará vratidlo.
- mějte na paměti, že po každé výměně ložiska je při montáži nutné přiložit podložku tl. 0,3 mm mezi brzdový buben a ložisko. Pokud byly již 3 podložky vloženy, nutno posunout opěrný kroužek na polose ->ta musí být demontována.
- gufera vždy směřují dovnitř poloosy, tzn. břit a pružinka je schována uvnitř.
Přípravek montujeme na takhle oholenou nohavici:
Vyloupneme gufero šroubovákem (954-042107) z krytky ložiska, očistme krytku a na vnitřní ploše namažeme. Opatrně namáčkneme či naklepneme nové gufero. Pozor na orientaci, pružinka gufera musí být schována u ložiska. Důrazně varuji před výměnou pouze tohoto gufera. Samo nezabrání průniku oleje do brzdy.
Práce s přípravkem-stažení starého ložiska
1)Přípravek nasuneme na hrdlo poloosy a pootočením ho zajistíme proti zpětnému vysunutí. Dotáhneme matky přípravku,aby nedošlo k nechtěnému pootočení a vypadnutí přípravku. Příruba pro uchycení štítu brzdy zůstane sevřená mezi deskami přípravku.2) Našroubujeme hlavu přípravku na konec poloosy otáčením centrálního šroubu přípravku.
3)Poloosu vtlačíme asi o 7 mm + - do převodovky (na doraz) otáčením vratidla přípravku doprava.
4)Poloosu začneme naopak vytahovat ven z převodovky (otáčíme vratidlo doleva). S poloosou se začne vytahovat ložisko. Ložisko vytáhneme zcela ven z hrdla, Mezi zadní hranou ložiska a hrdlem nápravy NESMÍ být více jak 7 mm, jinak hrozí vypadnutí poloosy z převodovky s nutností rozborky spojení nohavice poloosy-převodovka a rameno-nohavice a hlavně obtížnou montáží. Pokud je přípravek vyroben správně,ani by větší vysunutí neměl dovolit.
5)Mezi zadní hranu ložiska a hrdlo vložíme vidlici přípravku nebo cokoliv (dva kusy plechu, plocháče), co zabrání vklouznutí ložiska zpět do hrdla. Jelikož jsem v době montáže neměl onu vidlici, na fotkách je ložisko blokováno ohnutou starou měrkou na olej:-)
6)Otáčením vratidla přípravku doprava ložisko stáhneme z hřídle, resp. hřídel opět vtlačíme dovnitř. Odebereme přípravek, volné ložisko sejmeme.
7)Háčkem vypreparujeme gufero z hrdla polonápravy. Tuto operaci doporučuji s namontovaným přípravkem. Jinak se může se stát, že háčkem zachytíte za opěrný kroužek polonápravy a společně s guferem vytáhnete i poloosu z nápravy a veškerá práce přijde vniveč. Gufero jde dost obtížně ven, poloosa vyklouzne téměř sama:-)
Práce s přípravkem-nalisování nového ložiska
1) Očistíme vnitřek domečku ložiska, namažeme olejem a vmáčkeme gufero. Gufero nasuneme na opěrný kroužek na lehce povytažené poloose a celek vmáčkneme do domečku. Pozor - nehýbat radiálně s poloosou, jinak guferu spadne stahovací pružinka (což nevidíme) a nebude těsnit. Poloosa by stále měla být zhruba souosá s domečkem. Nejlépe to zajitíme nasazeným přípravkem.2) Navlečeme namazané ložisko, připevníme přípravek a pomocí velké vložky opřené o desku přípravku (obr.) ho vtlačíme na hřídel. Resp. hřídel vtáhneme do ložiska. (vratidlo otáčíme doleva)
3) Vyměníme vložku za kratší, tu opřeme pouze za hlavu přípravku (obr.) a celek vtlačíme (otáčíme vratidlo vpravo) do domečku. Pozor -přestože obě vložky vypadájí podobně, každá se o přípravek opírá jinde.
4) Sundáme přípravek, nandáme štít brzdy a krytku ložiska (nezapomenout na velký těsnící o-kroužek a distanční podložku 0,3 mm) a máme hotovo.
Ještě soupis souvisejících náhradních dílů:
gufero poloosy (to co je vevnitř:-) 954-038312gufero poloosy (to co je vně:-) 954-042107
pryžový o-kroužek krytky 110-391801
podložka ložiska 110-319511
ložisko zadního kola 961-230600
Co se můžete vyměnit (když už to děláte):
klínek poloosy 110-338210
korunová matice poloosy M18x1,5 Zn 110-329240
závlačka 4x36 984-940836
brzdový váleček 19 mm(prasátko) 110-595031 (záměnný 115-595031 )
brzdové čelisti (pakny) záměnné se š120 111-430141 (113-330140)
rozpěrací páka 110-330170
příp. samostav zadní brzdy levý 113330150 a pravý 113-330151
sada pro upevnění paken (pružinky, vodící čepy) na š100-120
Vaše komentáře (16):
31.8.2012 - pajk
Odkaz na vlákno do diskuze:
http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=8290
pajk, e-mail: pavel.plachy@email.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
12.7.2011 - pajk
Díky, pro úplnost uvádím vlákna s tímto článkem související.
http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=7806
http://www.skoda110r.cz/forum.php?thread=6639
pajk, e-mail: pavel.plachy@email.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
12.7.2011 - Chrobak.SACEK
Konečně došlo i na mě a přišla chvíle kdy doceňuji kvality tohoto článku.
Na rozborku / sborku se zatím "pouze" chytám i tak už chválím autora za super nápad vypsat k potřebným dílům i jejich čísla dle katalogu. Odpadá tím dohadování s paní za pultem o typu potřebného gufera, podložky apod.
Chrobak.SACEK, e-mail: Chrobak.SACEK@seznam.cz , www: http://www.skoda110r.cz/article.php?id=188
1.10.2010 - pajk
Díky:-)
pajk, e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
1.10.2010 - volejňus
Pajku, skvělí článek a návod jak na to,chválím tě. :-D
volejňus, e-mail: volejnik.petr@centrum.cz
29.9.2010 - pajk
Díky Hansi:-)
No, ono je to obvykle naopak - když něco dělám, vycucávám informace odtud já:-). A že toho poslední dobou dělám docela dost, ale většina je už moc pěkně popsaná:-):-)
Pajk
pajk, e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
25.9.2010 - Hansi
Noo,takovejch clanku neni nikdy dost.Dost lidi v budoucnu takova operace ceka a pak se takovej clanek rovna zlatu ;-).Diky Pajku a zase napis az budes neco delat!Ja jsi to rovnou vytisknu a ukladam do sanonu s postupama JAK na TO :-).
Hansi, e-mail: honzajung@arcor.de
23.9.2010 - ŤOPAJS
Mám 2 stahováky, jeden mě stál 800,- a já ho půjčil, časem jsem téměř zapomněl komu, ale tušení tam bylo. jenže dotyčný tvrdil, že když jej potřebuje půjčuje si ho od škodovkářů. Tak jsem byl nucen nechat vyrobit nový trochu odlišný a ten mě stál ve finále 6000,-. po půl roce se mi vrátil ten můj starý . Nemá někdo zájem?
ŤOPAJS, e-mail: topka@ceskelodenice.cz
22.9.2010 - pajk
RST: Myslel jsem si to. Tak holt vás budu otravovat s opravama:-):-)
Jinak díky moc za půjčení přípravku.
pajk, e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
21.9.2010 - RST
Články můžeš opravovat sám, ale po tvojí publikaci je ještě nutná publikace adminem. Stejně jako při vydání nového. Až do publikace opraveného, je na webu vidět starší verze.
RST, e-mail: rstuning@seznam.cz
21.9.2010 - pajk
RST: Upřímně řečeno, byl tak precizně vyroben a i nalakován, že jsem se na něj bál skoro šáhnout.-). Zase je ten přípravek o to fotogeničtější:-)
Jinak onu vidlici přípravku, kterou jsem dle fotek nepoužil pochopitelně mám též (neztratil jsem Ti ji) jen jsem hlava děravá a nevzal jsem si ji tenkrát s sebou:-)
pajk, e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
21.9.2010 - pajk
Díky:-) Ale sebekriticky musím přiznat, že jsem pomotal směry otáčení přípravku a budu to muset opravit:-(.Trklo mne to (i přes kontrolu) až teď.
Když už jsme u toho, nemohl bych si drobné opravy u již vydaných článků dělat sám? Přeci jen hrubky, drobné doplnění, překlepy a tak. Vždycky se něco najde a u mne i u několikáté opravy opravy:-):-)
K samotnému přípravku-dost mne překvapilo, jakou silou jsem musel vzíti za vratidlo, abych ložisko stáhnul a nalisoval na hřídel. Z a do nohavice to šlo snadno.
Jelikož bych to nebyl já, tupě jsem přípravek sundal současně s ložiskem a potom jsem gufero vytáhl i s poloosou, takže jsem si vlastně práci moc neušetřil:-).Jinak přípravek funguje bezvadně, ale dalo to trochu koumání:-). Na podruhé to šlo jak po másle (druhá strana). Proto koneckonců i ten článek.
A ještě jedna věc - když už mi ta poloosa vypadla z převodovky, nasunovala se o dost lépe, než kdyby tam bylo ložisko. Šla totiž povysunout z nohavice a tudíž jsem mohl kameny přidržovat rukou při zasouvání do planetových kol.
Pajk
pajk, e-mail: pavel.plachy@ekotez.cz , www: http://www.utriveteranu.ic.cz/110R.htm
21.9.2010 - RST
To my ho vyráběli s tátou podle výkresů v knížce o přípravcích. Tohle byla funkční premiéra.
RST, e-mail: rstuning@seznam.cz
21.9.2010 - Petkar
Musím kouknout doma, myslím, že ten přípravek mám taky:-D
Dali mi ho kamarádi, kteří už se škodovkami skončili s tím, že neví k čemu to je :-D, ale že já mám ty staré škodovky a mohl by se mi hodit...:-D
Petkar, e-mail: karelpetr@seznam.cz , www: http://www.skoda110r.cz
21.9.2010 - RST
Pajku, za tohle máš za 1.
Dovolím si malinko přihřát polívčičku s tím, že ten přípravek je můj a konečně jej někdo otestoval a taky mírně doupravil, aby byl funkční.
RST, e-mail: rstuning@seznam.cz
21.9.2010 - Petr
Ačkoli jsem to nikdy takto nedělal, moc hezky napsaný návod. Díky za něj.
Petr, e-mail: houska@dobrovice.cz