(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Údržba disků a pneumatik

Všechny problémy s koly, které vás můžou potkat při běžné péči o auto.
13.1.2004 - Džon Poslat vzkaz , e-mail: s110r@volny.cz

Přečteno: 14971
Komentářů: 14 

Vyvážení kol

Základním servisním úkonem, který je na kolech potřeba provádět je asi vyvažování. Vyvážením se eliminují vibraze kol při vyšších rychlostech a zvyšuje se tak stabilita vozu a komfort řízení.

Nevyváženost je daná mírnými nepřesnostmi ve výrobě disků i pneumatik, nehomogenitou materiálů.

Vyvážení se provádí v pneuservisech na speciálních vyvažovacích strojích. Nerovnoměrné rozdělení hmoty se vyrovnává přidáváním olověných závaží v rozmezí asi 5-100 gramů. Závaží jsou dva typy. První se naklepávají na okraj ráfku (plechová kola, hliníková jen výjimečně), druhý typ je nalepovací a používá se převážně na hliníková kola.

Zajímavostí je, že některé pneuservisy dokáží vyvážit vaše kola tak, že z přední strany žádné závaží není, ale zato zezadu ho musí být o to více. Používá se to hlavně na hliníková kola, aby závaží nerušila jejich elegantní vzhled.

Huštení pneumatik

Na kolik hustit pneu na Škodu 110 R ? toť odvěká otázka. Původní dokumentace udává následující hodnoty pro pneu 155 SR 14:

Vpředu 140/160 [kPa]
Vzadu 180/200 [kPa]

V zimním období je dobré zvýšit tlak asi o 10 kPa.

Pozn.: 100kPa = 1 kp/cm2

Jelikož ale pneu o rozměru 155 R 14 používají jen veteránisté a ti co eRkem jezdí bez zájmu o zlepšení jízdních vlastností neexistuje žádný předpis pro ty, co mají jiné rozměry pneu. Budu se tedy snažit uvést zde alespoň orientační hodnoty k rozměrům na kterých někteří lidé jezdí. Pokud máte nějaké své hodnoty pošlete mi je nebo je napište do komentářů.

Pozn.: pole označená X znamenají, že pneu jsou pro tyto disky nevhodné

Nedávnou novinkou v huštění pneumatik je speciální směs plynů (nevím jakých ?). Nahuštění touto směsí vám provedou v některých pneuservisech. Výhody by měly být především ty, že dochází k menším změnám tlaku za jízdy nebo při změně teploty, menší zahřívání pneumatik za jízdy a nižší (možná žádný) úniku plynu z pneumatik. Zatím jsem to nezkoušel.

Renovace disků

Pokud máte stará kola a disky září jen korozí nebo u hliníkových kol bílým práškem, je vhodné disky renovovat. To můžete buď udělat tak, že je přejedete šmirglpapírem a potom štetkou a za měsíc vám to sleze nebo se do toho pustíte od základu.
  • V první řadě disky zujete, odstraníte olověná závaží a ventilky (v servisu cca 100-200,-)
  • Dále necháte kola opískovat někde kde to umějí (cca 300,- za plecháče, 600-800,- za hliníková)
  • Moderní a odolná povrchová úprava - komaxit (prášková technologie) vás vyjde asi na 400,- za kolo, ale vydrží. Dává se přímo na kov, barevná paleta je široká.



Disk před opískováním a po opískování s průhledným komaxitem.

Pokud chcete investovat méně, stačí kola nastříkat základovkou (100,-) a poté třeba hliníkovou barvou na disky (100,-) nebo jinou barvou dle vašeho výběru. U hliníkových kol bych se ale bál, že se to začne loupat.


Disk po opískování nastříkaný základovkou a hliníkovou barvou na disky.


No a nakonec nasadit ventilky, gumy, vyvážit a zpátky na auto (v servisu cca 300-600,-)

Vzorek pneumatiky:

Jeden z důležitých faktorů pro pneumatiku je tvar vzorku. Vzorek je důležitý pro běžné ježdení k odvádění vody zpod pneumatiky. Pokud při rychlé jízdě vjedete se špatným a opotřebovaným vzorkem do kaluže, voda se nestačí odvést zpod kola a nastane tzv. aquaplaning. To znamená, že kolo se neodvaluje po silnici, ale je nadnášeno vrstvičkou vody. Takže je v tu chvíli zrovna neovladatelné.

Riziko aquaplaningu se také zvyšuje tím, jak je u škodovek s motorem vzadu lehký předek. Dále toto riziko stoupá s použitím širších pneumatik, zpod kterých se voda hůře odvádí. Proto dávejte pneumatiky s lepším vzorkem vždy dopředu.

Hloubka nového vzorku na pneumatice je asi 8mm, minimální hloubka vzorku stanovená ve vyhlášce je pro Českou republiku 2 mm. Tyto dva milimetry jsou také většinou ve vzorku pneumatiky značeny kontrolními nálitky. Jakmile se běhoun pneumatiky opotřebuje až k nálitku, je nutné pneumatiku vyměnit.

Letní a zimní pneu

Naskýtá se otázka proč měnit pneumatiky dvakrát každý rok ? Protože pro každé teplotní podmínky je lepší jiný materiál pneumatiky - neboli směs. Směs je pro letní období lepší tvrdší. Auto dobře sedí v zatáčkách, guma se tolik neopotřebovává, přilnavost k teplé vozovce je dobrá. Měkká zimní směs v létě vám z auta udělá houpačku, hlavně v zatáčkách poznáte jak celé auto pruží do strany - takzvaně řečeno auto má "bačkurky". Zimní pneu se také v létě podstatně více opotřebují.

Na zimu je zase naopak lepší směs měkčí. Tato směs lépe přilne ke zmrzlému a kluzkému povrchu než směs tvrdá, efekt bačkůrek se na sněhu a ledu neprojeví, protože musíte jezdit pomalu opatrně. Zimní pneu jsou značeny písmeny M+S, což asi znamená Mud+Snow (tedy bláto a sníh)

Z toho vyplývá, že univerzální pneumatiky budou mít tvrdost směsi asi někde uprostřed, takže by se dalo hovořit o špatných zimních nebo špatných letních pneumatikách.

Opravy pneu

Pokud se vám podaří prorazit nebo propíchnout kolo, lze to ve většíně případů opravit. U dušových kol, se zalepí nebo vymění duše a kolo se musí vždy vyvažovat. U bezdušových kol se pneumatika opravuje dvěma způsoby. Pokud je díra malá nemusí se pneumatika ani sundávat. Díra se jen vybrousí a do vzniklého otvoru se vsadí speciální ucpávka namazaná lepidlem. Co přečnívá ven se uřízne a je hotovo. Kolo se nemusí ani vyvažovat. V případě, že je díra větší, musí se pneu sundat z disku a zalepit zevnitř. K tomu jsou speciální záplaty různé velikosti. Po zalepení se také zvenku uřízne přečnívající část záplaty a pneu se nasadí na disk. Jelikož ale byla guma z disku sundaná, je nutné celé kolo znovu vyvážit.

Opravy hliníkových disků

Může se stát, že s autem vletíte do díry, zlikvidujete pneumatiku a ohnete ráfek svého nesehnatelného hliníkového kola. Potom je poslední šance, že vám kolo opraví firma specializovaná právě na rovnání hliníkových disků. Zatím s tím naštěstí nemám zkušenosti, ale zajímalo by mě co všechno se dá opravit a v jakých cenových relacích se opravy pohybují. Pokud to někdo víte, napište.

Další problém může vznikout pokud v hliníkovém disku praskne ocelová vložka. Tyto vložky jsou v kolech zalisovány v dírách pro šrouby a chrání hliník proti poškození při dotahování kol. Pokud vložka praskne, může i vypadnout. Je nutné vyrobit novou, o něco větší a nalisovat ji namísto původní. Tyto ocelové vložky nejsou u všech hliníkových kol s roztečí 130 mm, zatím jsem je viděl u kol anglické výroby od firmy KN - tedy Apollo, Jupiter a Meteor II.


Střed kola s popraskanými a vypadanými vložkami, stará vložka, nová vložka

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (14):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com