(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Rudý říjen

aneb komu není rady...
30.10.2009 - S.D.Gotrek Poslat vzkaz , e-mail: s.d.gotrek@email.cz

Přečteno: 5057
Komentářů: 11 

K sepsání tohoto textu o své zkušenosti s dovozem vozu z DE jsem se rozhodl jednak abych Vás pobavil ve Vaší zlomyslnosti a jednak abych si "ufouknul" jsa plný dojmů. Taktéž by se některé informace zde mohli možná někomu hodit...

RUDÝ ŘÍJEN


aneb komu není rady...

tragikomická fraška o šesti dějstvích

Osoby a obsazení:

S.D.Gotrek
zdejší komunitě dobře známý kandidát na cenu pitomce roku

Hansi
zdejší komunitě dobře známý obyvatel DE oddaný naší věci

Michal
Gotrekův kamarád, německý důchodce, zvláštní znamení: emigroval Škodou 110R

Mustafa
turek bazarník

...a další

*******************************************

!!! VAROVÁNÍ !!!

Milý čtenáři tato fraška není BIO ani EKO
a navíc je
politicky nekorektní

*******************************************

PŘEDEHRA


...aneb jak to všechno začalo

Je jedno jak a kdy k tomu došlo, ale kde se vzala tu se vzala nabídka na výhodnou půjčku za účelem pořízení spotřebáku pro denodenní ježdění. Kdo mě zná, ví že za tímhle účelem jsem kdysi koupil Alfu, nicméně zmíněná potvůrka mi přirostla k srdci natolik že jsem začal mít problém huntovat jí dennodením ježděním. V poslední době jsem jako spotřebák používal rodinného dělníka s velikostí a spotřebou asi 3x větší než bych potřeboval. Jenže bez auta jsem poslední dobou prostě přestal stíhat... Inu což, začal jsem se poohlížet po něčem malém... malém, ale... Zas to má nějaké ALE... Jednak jsem chtěl něco co bude pěkně vypadat, a jednak něco co trochu pojede, aby když se s tím vydám jinam než do práce nemusel jsem v kopcích přišlapávat. Z důvodu spotřeby ideálně s LPG. Pokukoval jsem, hledal, a vykrystalizovali se mi dvě možnosti. Nebudu je uvádět, ale jednalo se o malé vozy v jednom případě s motorem 2.0i, v druhém případě 1,8T. Prostě nebezpečná a zlá auta která žerou spousty benzínu, malé děti i s kočárky a slabší jedinci mají astma sotva ho spatří na obzoru.
A protože český trh je malý a o jeho pochybných kvalitách bylo popsáno již moře papíru dospěl jsem k názoru že bude lepší poohlédnout se v DE. A tak se i stalo a já narazil na všeobecně známém serveru na vůz který mě zaujal... hodně zaujal... říkejme mu krycím jménem RUDÝ ŘÍJEN. Byl červený... vzhled decentně upravený... děti kolem cesty umí žrát šestirychlostně turbo a nadto má LPG
... a tak to milé děti začlo ...

*******************************************

DĚJSTVÍ PRVNÍ


...ve kterém se vcelku nic nestane, krom toho,
že se divák dozví že Gotrekovi těžko radit, což většinou už ví

Tak kandidáta jsem měl, a tak jsem se jal studovat na internetu věci o tom jak ho dopravit z A do B, resp. od Erfurtu do Prahy, bratru 420km. Dávat peníze za odvoz na plaťáku se mi nechtělo a tak jsem se rozhodl pro dovoz na převozních značkách. Poté jsem požádal Hansiho ať se na to zkusí podívat a případně prodejci zavolat a vyzvědět něco blíž, třeba dokdy je revize LPG a tak. To bylo v den D - 8. Pak Hansi zmizel ze světa. Užírajíc se strachem že Hansiho cestou do zaměstnání přejel parní válec utržený ze řetězu a hnán touhou po informacích, oslovil jsem v den D-5 kolegu z práce který nějaký čas v německu pracoval, a ač ve znalosti tamního jazyka nemůže Hansimu konkurovat, je schopen se v něm plynule domluvit. Zjistili jsme tedy že vozidlo tam stále stojí TUV a revize na plyn má do 3/2011. O den později mi psal Hansi který jse vytížen neměl na moje legrácky čas. Ulevilo se mi že není placatej, a dozvěděl jsem se že on by si to nekoupil. Najeto 200tkm, serviska končí ve 100tkm, prodáváno bez záruky... no co si budem povídat... auto emoción zvítězili... a já na státní svátek, tedy jediný všední den co jsem si mohl udělat volno naplánoval výpad na území nepřítele. Nepřítel mi to ráčil zkomplikovat tím že ve středu dělá na úřadu jen do 12:00. To je taky poslední komplikace co mi německá státní správa připravila... Protože jsem nechtěl nadále obtěžovat Hansiho a v den D-2 se vrátil domů do Německa kamarád Michal, používal jsem nadále jako tlumočníka jeho. Zjistil jsem že bazar otevírá v 10:00 a že není problém vše vyřídit do zmíněného poledne. A tak padlo nezvratné rozhodnutí dne 28.10.2009 v 5:00 vyrazit... nedopadlo to... odjížděli jsme v 5:30.
... první trhlinka v plánu ...

*******************************************

DĚJSTVÍ DRUHÉ


...ve kterém bude ukázáno, že co začne dobře, skončí špatně
a co začne špatně skončí ještě hůř

Protože po ránu bývám nesvéprávný, v první části cesty řídil otec kterému tímto děkuji za to že se dobrovolně stal spolupachatelem této akce. Po humorné vsuvce kterou byla absence kusu dálnice přes středohoří u Lovosic jsme dorazili na hranice kde jsme vyměnili peníze. A zde se pozastavím a vydám první radu: pokud si vyměnění většího obnosu předem telefonicky objednáte, dostanete lepší kurz. My dostali jen o něco lepší díky měněné částce ale mohli jsme ušetřit 700,- kdyby jsme to věděli a objednali. Přejezdem do německa jsme měli možnost začít díky motorizaci 2,4iV6/30V dohánět skluz. Šlo to hladce a navigace nevěřícně co chvíli aktualizovala předpovědi dojezdu do cíle. Bohužel jen k Jeně (to je tam co začínal starej Cajz). Němečtí cestáři se rozhodli že budou prořezávat stromy u dálnice (podobná naší D1) a tak asi na třech místech uzavřeli jeden pruh, což přesto že kultura ježdění je zde na výrazně vyšší úrovni než u nás, znamenalo že jsme začali zase ztrácet. Po poslední uzavírce jsem tedy hnal náš vůz rychlostí kterou už dlouho nezažil, ale přesto jsem do cíle nedokázal přijet dřív než v 10:30. Nicméně bazar byl uzavřen a pouze přez vrata si nás se zájmem prohlížela Stella, fenka blíže neidentifikovatelného bojového plemene. Použil jsem poprvé nápovědu přítel na telefonu a pověřil Michala aby zavolal majiteli. Majitel prý něco blekotal o lékaři, ale prý za deset minut tam je. Čekal tam na něj ještě nějaký němec s Peugeotem na prodej, ale moje chuť si na majitele zanadávat v angličtině ztroskotala na tom že němec uměl jen německy. V 10.45 zabrzdil u bazaru mercedes s majitelem a jeho synem. A tehdy se objevilo první znamení následujících událostí...
... zdařile jsem ho ignoroval ...

*******************************************

DĚJSTVÍ TŘETÍ


...o tom jak Gotrek porušil snad celé destatero,
což musí logicky být potrestáno

Kdo se teď těší že dojde na zabíjení a smylnění bude zklamán. Desaterem jsou zde myšlena doporučení která lze nalézt na internetu ohledně nákupu v německém autobazaru. A jsme u toho znamení... Různé weby se vzácně shodují v jednom. Přikázání první: Nikdy nenakoupíš u turka či poláka. Že je turek potvora a pes pohanskej věděl už Švejk, a to co přijelo mercedesem byli dva echt turci, jen fezy jim chyběly. Asi bych zde měl používat něco jako německý občan tureckého původu, ale na to Vám seru, cikán je cikán, černoch je černej a turek je turek. Starší turek se již celé akce nezůčastnil a ztrávil vše v křesle sledujíc německé seriály. Mladší vcelku brzy pochopil, že my jsme Ti kdo se zajímají o Rudý Říjen a půjčil nám klíčky... Narazil jsem mimo jiné na webu na radu vzít si sebou seznam a odškrtávat si co člověk chce zkontrolovat. Smál jsem se tomu. Až dlouho po prolejzání auta jsem zjistil, že jsem zapoměl na takovou drobnost... a porušil přikázání druhé: VIN zrakem ostřížím kontrolovat budeš neboť on je alfou i omegou. Prostě jsem na to úplně zapoměl... kdybych se cestou zpátky nemusel držet volantu fackoval bych se až ku Praze. Zkontroloval jsem ho když jsem si na to vzpoměl, chvíli po odjezdu z bazaru, a naštěstí je v pořádku. Vzhledem k posunutému příjezdu a zpožděnému otevření bazaru jsem nedodržel ani třetí přikázání: Všemu se v klidu věnovati budeš, neboť spěch je Ti špatným rádcem. Stihl jsem to okouknout, zjistit že auto má krom toho co bylo v inzerátu stavitelný podvozek a zběžně zkontrolovat doklady, nakolik jsem jim v němčině rozuměl. A už tady byla další zábavná vsuvka - smlouva. Telefonicky prodejce ujišťoval že je standardní, pod čímž si našinec představí třeba smlouvu na formuláři ADAC. Ó nikoli. Na smlouvě bylo standardní asi to, že byla rozmnožená na standardní kopírce. Ale i to bych asi skousnul, po ujištění kamaráda Michala že německé zákony v tomhle hovoří v celku jasně a soudí ve prospěch zákazníka. Prodejce mi v rychlosti řekl co která položka znamená, jenže protože jsem už byl trochu nabroušenej jak to celý jde oproti plánům šejdrem, následoval další telefonát Michalovi. To už hořel čas neboť úřad jak již bylo řečeno měl do 12:00. Už jsem nebyl nervózní jen já ale i prodejce. Telefonát probíhal ve vtipném duchu kdy já jsem slabikoval Michalovi německé věty a on mi je vysvětloval. Samozřejmě že ve smlouvě byl háček... asi tak na velrybu... jenže řádek obsahující slovo Garantienfrei nepřehlídne ani taková lama jako já... Řádek pojednával o tom že vůz je na díly a bez garance. Nervózní prodejce, když jsem ho po projití zbytku smlouvy ujistil že takhle ne prohlásil že teda bez toho řádku, nebo že smlouvu vyplníme na ADAC formulář. Ale aby nějaká smlouva měla cenu museli jsme vyrazit pro značky. Bleskurychle jsme to zhodnotili že to může maximálně vést ke ztrátě cca 70EUR kdyby jsme tam auto nakonec nechali a vyrazili jsme. Bazarníkovým mercedesem a značně nad povolenou rychlost. Na úřad jsme dorazili v 11:55. Nesmysl to se nedá stihnout napadne asi každého kdo se setkal jen s českým dopravním inspektorátem. Funguje to následovně:

1-Vedle úřadu stojí něco jako unimobuňka. Vejdete a s úřednicí si dohodnete že budete chtít poviné ručení a převozní značky. Dáte jí občanku a doklady od vozu z kterých si opíše potřebné údaje. Nevím jestli je to standard nebo místní optimalizace, ale tahle úřednice rovnou vytočila úřednici z úřadu a to co zadávala do počítače pro pojištění zároveň diktovala úřednici z DI. Když vše připravila, vrátila nám doklady a my odešli na úřad.
2-Úřednice na úřadě zkontrolovala údaje co dostala po telefonu z reálem a dala nám magnetickou kartičku se kterou jsme se vrátili na chodbu kde byl automat na placení. Vcelku 10,50EUR za vystavení značky. Po zaplacení jsem jí donesl potvrzení a dostal kartičku s kódem převozní RZ. S tím jsem se opět odebral do unimobuňky.
3-V unimobuňce jsem odevzdal kartičku a 61EUR za výrobu značky a povinné ručení, přičemž než jsem zaplatil, druhá úřednice do malého lisu naskládala kombinaci značky a vylisovala do čistého plechu převozní značku. V druhém strojku z fólie přetiskla černou barvu čímž se prolisované číslice "vybarvili". A se značkami zpět na úřad.
4-Tam už jen úřednice zkontrolovala zelenou kartu a na značku vylepila známku která jí činí platnou. Hotovo dvacet...

...myšleno 20 minut. za 20 minut máte odhlášené auto, značky a poviné ručení. Přičemž potkáte tři usměvavé úřednice kterým nevadí že jejich otevírací doba skončila před čtvrt hodinou. Krom toho se stejným úsměvem vyřizovali další tři lidi co dorazili po nás... prostě jiný kraj, jiný mrav. Kéž naše banánová republika k něčemu takovému jednou dospěje. Ale zpět k tvrdé realitě všedního dne. Vrátili jsme se do bazaru a začali opět řešit smlouvu. Samozřejmě ten ADAC formulář neměl, ale začal to vyplňovat do anglivckého překladu vytištěného z webu. Tomu jsme aspoň rozuměli oba stejně... no já asi víc. Chtěl tam pořád někde psát že je to bez garance, zapíchl tužku do jedné kolonky a že to tam napíše. Přečetl jsem si její nadpis a neochotně souhlasil... on si totiž vybral kolonku vnitřní vybavení. Pak jsem ho ještě přinutil zaškrtnout kolonku že vozidlo nebylo bourané ani před tím než ho koupil on, když asi desetkrát proklamoval že je crash free. Pak jsem zbalil smlouvu a klíčky, namontoval převozky, podrbal Stellu která mi při tom zdatně asistovala (má jasno v tom že kdo sedí na bobku je od toho aby jí podrbal) a vydal se k domovu s pocitem kolouška...

... a že Vám chybí dalších 7 přikázání? Hledejte na netu, určitě jsem porušil všechny co najdete...

*******************************************

DĚJSTVÍ ČTVRTÉ


...krátce o tom jak mi Hansi zkazil radost
a předznamenal blížící se trest

Cestou zpět, ještě ve stejném městečku projevil otec touhu navštívit autosalón jedné značky a okouknout nové modeli. Zatímco se kochal, zavolal jsem Hansimu že jsem nakonec koupil a jedu domů... zeptal se za kolik... no za cenu z inzerátu řekl jsem... a co myslíte že mi řek? Že když prodejce obšťasťňoval po telefonu svými dotazy, podařilo se mu cenu srazit o 400EUR. Jenže mi to chlap jeden nešťastná neřekl!!! Hezkej trumf v rukávu, škoda že ho nevytáhnul dřív... a mělo bejt hůř...
... neboť se nademnou začala stahovat černá mračna...

*******************************************

INTERMEZZO


...o nudné cestě domů a o tom
jak jsem měl první fázi za uzavřenou

Cesta domů probíhala v pohodě, zejména díky již zmíněné kultuře silniční dopravy v Německu. Prvního idiota jsem potkal až za Drážďanama... měl ústeckou značku a tak jsem poznal že se blížím domů. Auto jelo nádherně se spotřebou 8L přičemž jsem jel 100-160 dle situace a o akcelerace nebyla nouze. Prostě idilka svátečního dne a tak jsem se nechal ukolébat. Ještě večer jsem RUDÝ ŘÍJEN představil přítelkyni a odebral se spát unaven, ale v domění že se mi vcelku zadařilo...
... né nadarmo se říká, že když se zdá, že se věci daří
zpravidla jste něco přehlédli

*******************************************

DĚJSTVÍ PÁTÉ


... o tom jak mě dostihl trest

Ráno jsem dojel do práce, pochlubil se kolegovy který také rád auta a až do oběda se vznášel na svém modrém obláčku. Na oběd jsem se vyjímečně přesouval také vozem, neb je to při cestě k jednomu servisu kde jsem se chtěl dohodnout na prohlídce před technickou... abych se odvděčil kolegovi překladateli, vzal jsem ho autem... Ještě mi přeložil co je na zadním skle... Vtipná hláška o tom že nemáš pořádat lov na něco co nemůžeš zabít. Jeli jsme směr oběd... po kostkách... rychlostí cca 30km/h. Vyhlížejíc chodce skokany kterých tu bývá nadprůměr jsem přehlédl záludnou nerovnost... Taková příčná boule a za ní dvě protlačené koleje... Bohužel mezi tím kanál. A jak jsem na bouli nadskočil, v kolejích to propružilo a o ten kanál to krásně bouchlo... Vynadal jsem si v duchu do pitomců a o 40m dál zastavil u hotýlku kam chodíme na oběd. Prohodili jsme ještě pár slov na téma té rány... pak jdu tak za autem, a ejhle, olejová skvrnka... kouknul jsem pod autíčko a on olejopád... prostě jsem prorazil vanu.
... protože uznejte sami že takovejch porušenejch přikázání
nemůže zůstat bez trestu

*******************************************

DĚJSTVÍ ŠESTÉ, ZÁVĚREČNÉ


... na téma pomáhat a chránit

Zachoval jsem se uvědoměla, a oznámil jsem celou veselou taškařici PČR. Ti na místo poslali dopravku a hasiče. Vlastně nejdřív přijel hlídkový vůz... pak hasiči s pár pytli sorbentu a nakonec dopravka. Trapně jsem se domníval že kanál který oproti úrovni kolejí vyčnívá tak 5cm a je schován za neplánovaným příčným prahem není normální. Byl jsem ujištěn že je... že tam je nejmíň pět let a minimálně dalších pět let že tam bude. Nenormální ale prý je moje auto, no jo, to je nějaký snížený, to si za to můžete sám pane, počkejte ty problémy na STK... Nakonec se mě zeptali jestli maj odjet, nebo jestli chci pokutu za nepřizpůsobení rychlosti jizdy... byl jsem jak Alenka v říši divů... Ochránci odjeli, hasiči rozsypali sorbent, nechali mi půl pytle nad posypání fleku pod autem až odjedu a já čekal na odtah... odtáhl jsem to na laně do servisu a čekám na výsledek prohlídky...
... a děsím se co přijde teď... ran morových uvalených na Egypt bylo sedm,
ale tak moc jsem snad nezlobil...

O dalším průběhu Vás budu informovat a hlavně se pokusím popsat zkušenosti s přihlašováním v ČR...

*******************************************

PŘEDEHRA 2.ČÁSTI


...aneb každá sranda něco stojí

Tak a mám autíčko z opravy. Nakonec byla vana zavařena. Móc pěkný dvě dírky do ní byly. Sledujete jak mi to jde? Normální blbec udělá do vany díru jednu, ale to já né, to já hned dvě... Na inkriminalizovaném kanále jsou taky pěkný dvě šmouhy od hliníku. Cena opravy jak pro skota... 3.200,- včetně nové olejové náplně. A zítra milé děti, zítra se vydám na dovozní STK...

*******************************************

DĚJSTVÍ SEDMÉ


...aneb jak je svět malej

Vyrazil jsem hnedle po ránu na STK za účelem vykonání prvotní prohlídky kterážto obnáší především kontrolu VIN a štítků včetně jejich zadokumentování. Poté co proběhla, vyrazil jsem na emise, neb tam co jsem byl na prohlídce LPG nedělají. Ve firmě kde montují LPG a měří emise jsem strávil asi hodinku a půl, neb krom měření obou emisí (benzín+LPG) bylo potřeba udělat i revizi LPG systému. Ano. V Evropské unii kde se všechno harmonizuje až z ní bude najharmoničtější harmonika v harmóniu, v unii která nás neúnavně zásobuje svými dementními direktivami postrádajícími elementární logiku, v té samé unii nefunguje taková pitomost jako že revize na LPG od německé TUV platí i v čechách. Stejně tak platná německá technická je zde jen cárem papíru a každý Vás bokem upozorní, že vlastně jezdíte autem bez technické. Jen se mi nějak nepodařilo zjistit, kdy se z protokolu TUV stane hajzlpapír. Přejetím hranice? Ukončením platnosti převozní značky? Myslím že harmonizaci předpisů v tomhle oboru která by přinesla to že německá technická bude platit i po prodeji auta do čech do konce své platnosti by občan ocenil víc než standardizaci velikosti útržku toaletního papíru. Proti tomu již bezvýznamným faktem je, že 20-ti letá životnost nádrže na LPG z německých dokladů je v ČR ignorována. Tady je prostě životnost 10let. Vždycky to tak bylo a my tam nic jinýho psát nebudem. Co na tom že zákon hovoří jinak (životnost 10 let pokud výrobce neurčí jinak). Vzhledem k tomu že nádrž je rok stará, nechal jsem to plavat... čert ví kde já a auto budem za devět let... Jinak měření emisí i revize v pořádku. Chtěl jsem u toho být, ale z bezpečnostních důvodů prý zákazníci na dílnu nesmí. Takže jsem si přečetl nějaký automobilový tisk, koukl na net... A proč je v podtitulu že je svět malej...? To se totiž ukázalo když mi vrátili klíčky, předali prokoly a sdělili že technik mi nechal auto na horním parkovišti. Šel sem k němu, a koukám že vedle mě stojí jedno nejmenované kupátko z let osmdesátých... taky červená metalíza... a nějaký podezřele povědomý. Takovým jezdí kamarád kterej dělá ve firmě co montuje LPG. Kouknul jsem se na protokol a propadl záchvatu smíchu. Na protokolu bylo jeho jméno coby měřícího technika. Nejvtipnější je, že když jsem zjistil že potřebuju LPG emise a revizi, napadlo mě že bych mu zavolal, ale pak jsem si řekl nebudu ho otravovat, ani jsem netušil kde vlastně dělá. Že náhodou skončím ve firmě kde dělá a ještě mi auto změří on je šance asi jedna k miliónu. Volal jsem mu ale neměl čas, takže jsme se ani neviděli.
... tak evidenčku a emise by jsme měli,
uvidíme jak ten zbytek...

*******************************************

DĚJSTVÍ OSMÉ


...jak někdy více je vlastně méně

Zdejší legislativa mě nepřestává překvapovat pokaždé, když k ní blíže přičuchnu. Je to hnus velebnosti. Výpalné na základě emisní normy kterou vůz splňuje zde bylo již mockrát probíráno. Ale že auto které má zelenou emisní etiketu (vjezd do vnitřních zón měst bez omezení) bude v čechách osoleno výpalným jsem nečekal. A kde je háček? Je to spíš hák... Stát nás bere hákem... Auto splňuje německou emisní normu D4. Prostým pohledem do tabulek povolených emisí zjistí průměrně inteligentní čtenář (např. zde http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm ), že norma D4 klade stejné nebo větší nároky jako EURO4. Povolený obsah škodlivin je zhruba poloviční než dle normy EURO3. Vozidla dle normy EURO4 a EURO3 nejsou výpalným zatížena. A pointa? V čechách se na D4 nahlíží jako na EURO2 a vybírá se za něj výpalné 3 kilokredity české. A zdůvodnění? Norma D4 je starší než EURO3 a 4 a používá metodiku měření jakou používá EURO2. Rozdíl je třeba v tom že se neměří prvních 40s po nastartování, což u norem EURO 3 a 4 už ano. Uvážím-li jakou poměrnou část z doby provozu motoru tvoří necelá minuta po nastartování... kdykoliv potom má motor více než 3x menší emise než EURO2 předepisuje. Měl bych asi jásat jak jsem prospěl ekologii ale chce se mi spíš blejt...
... co takhle oslavit 17.listopad,
defenestrací...?

Vaše komentáře (11):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com