(http://www.skoda110r.cz)

DomuNovinkyRubrikyDiskuzeR-ChatVzkazyInzerceOdkazyAkceShopČ.K.D.Hledat

Oprava stahování oken

Popis funkce a opravy lanového mechanismu stahování oken.
12.1.2004 - Džon Poslat vzkaz , e-mail: s110r@volny.cz

Přečteno: 8927
Komentářů: 12 

Mechanismus stahování oken je dosti poruchový. Časem se ocelové lanko uvnitř dveří vytahá, povolí, a sklouzne z některé kladky. Dále se velmi často zamotá nebo dostane do ozubeného převodu navíjecího bubnu, roztřepí a je nutno ho vyměnit.

Lanko je ale vedeno dveřmi velmi nepřehledně a velmi špatně se instaluje tak, jak má být. Na následujícím obrázku je vidět mechanismus stahování s odstraněnými výztuhami ve dveřích. V praxi je z toho vidět jen velmi malá část, při opravě se pracuje téměř poslepu.


1 - podpěra s pružinou pro snazší vytažení okna
2 - spodní kladka
3 - vypínací kladka
4 - navíjecí buben se čtyřhranem na kličku
5 - přední vodící lišta okna
6 - spodní držák okna
7 - doraz maximálního vytažení okna
8 - zadní vodící lišta okna
9 - zámek dveří

Popis funkce:

Pro lepší názornost jsem schéma stahovacího mechanismu překresil a popsal. Na obrázku je naznačena cesta a pohyb lanka při vytahování okna. Zelená šipka v navíjecím bubnu značí pohyb kličky, červená pohyb navíjecího bubnu. Smysly otáčení šipek jdou proti sobě, protože v bubnu je ještě převodka. Dále je červenými šipkami naznačen pohyb lanka.

Základní vlastnost navíjecího bubnu a také náš největší problém je to, že na buben se současně z jedné strany lanko navíjí a z druhé odvíjí. Oba konce lanka jsou ukotveny do bubnu, takže lanko tvoří vlastně jedno veliké oko a měnit jeho délku je možné jen vypínacím mechanismem na bubnu. Ten ale bohužel má malý rozsah a na vypnutí mého lanka už nestačil. Také k tomu má sloužit vypínací kladka, ale jelikož tření okna je někdy veliké a lanko stářím vytahané, tato kladka nemá vždy sílu lanko vypnout. V nejnovějších modelech eRek již tyto kladky, myslím, ani nebyly.

Výměna lanka:

Samozřejmě musíte odstrojit dveře, tj. sundat kličky, spodní lištu, madlo a celý tapecírunk. Potom lanko vyndáte vcelku dobře. Stačí ho povolit od držáku okna, odšroubovat navíjecí buben (3 šrouby) a celý buben i s lankem vyndáte. Z kladek se lanko normálně vyvěsí. Vypínací kladka může vypadnout pokud není opřená o lanko.

Pokud chcete lanko měnit, naměřte si délku nového lanka (pokud je staré vytahané, tak pár cm uberte), staré přeštípněte, vytáhněte a nové zasaďte do bubnu. Zajistit ho můžete stejně jako bylo původní (tj. smačknutím nějakých trubiček nebo nýtků nakoncích) nebo použít lustrsvorky. Těmi pak případně můžete délku lanka upravit. Další způsob je naznačen v následující kapitole.

Zasazení lanka do bubnu proveďte následovně. Nejprve nasaďte a zajistěte jeden konec. Potom naviňte z tohoto konce na buben 3 závity a protáhněte a zajistěte druhý konec. Pokud lanko neměníte jen naviňte ty 3 závity, jedno z jaké strany.

A teď to nejhorší. Buben s lankem nasadit do dveří tak aby se lanko neodmotalo z bubnu nebo nezamotalo. Protáhněte buben s lankem do dveří a chyťte ho šrouby. Při tom musíte stále držet lanko aby se neodmotalo. Horní kladka je špatně přístupná kvůli oknu (to musíte mít vytažené co nejvýš), proto na ni nasaďte lanko jako první. Dále lanko nasaďte na dolní kladku a na vypínací kladku. Pokud není lanko vypnuté, držte ho napnuté rukou nebo ho dovypněte posunutím bubnu. Pokud to již nejde je lanko příliš dlouhé a musíte ho zkrátit a celý postup zopakovat.

Jakmile se vám podaří lanko napnout, nasaďte si na buben kličku a zkuste jí otáčet. Při tom sledujte, zda se lanko hýbe jak má. Pokud ne - máte někde chybu a všechno zase znovu. Pokud je vše v pořádku, přichyťte lanko k držáku okna a to v takové poloze aby okno mohlo jezdit odshora až dolů a aby se lanko z bubnu nikdy úplně neodvinulo.

Při protahování lanka dejte pozor abyste ho neprotáhli pod táhlem otevírání dveří - mě se to napoprvé povedlo a při stažení okna asi do půlky se za jízdy bratrovi na sedadle spolujezdce otevřely dveře a ještě dostal chudák vynadáno "Co dělá". Není příjemné to zjistit za jízdy.

Úprava mechanismu:

Zjistil jsem od Gotreka zajímavou úpravu mechanismu - pokud budete dávat nové lanko, nekotvěte jeho konce do bubnu, ale pouze ho bubnem protáhněte a zajistěte proti pohybu lustrsvorkou. Volné konce natáhněte kudy mají jít a ukotvěte do okna (tedy přesněji tam kde se lanko chytá k držáku okna). Má to tu výhodu, že nemusíte přesně vyměřovat délku lanka a později můžete lanko jednoduše vypnout. Montáž je náročnější v tom, že musíte zhruba vyměřit délky obou konců lanka jdoucích z bubnu a při montáži oba konce držet napnuté. Pokud by to někdo dělal, napište mi jaké délky lanka jste použili.

[Fotogalerie]

[Fotogalerie]

Vaše komentáře (12):

[Komentovat článek]

[Registrace]Škoda 110 R tuning (http://skoda110r.cz)

Výňatky a fotografie ze serveru skoda110r.cz nesmí být použity bez výslovného svolení autora.
Jan Pavel (Džon) email: jpavel76_gmail_com