9. leden 2007

Motor z jiného vozu

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 20270×, Komentářů: 14, Líbí se Autor: p.b.
Takové malé zamyšlení a popis zkušeností se zástavbou motoru z jiného automobilu

Určitě je spoustu povolanějších lidí, kteří mají více zkušeností se zástavbou všelijakých motorů do vozů řady Š100-110R, než jsem já. Ale když jsem začínal shánět informace jak to vlastně udělat, nemohl jsem na internetu nalézt jediný článek který by se touhle problematikou zabýval. Proto jsem se rozhodnul zaznamenávat svoje postřehy a následně je sepsat do článku, který by snad mohl někdy někomu pomoci. Předně - nechci tu nikoho lákat k činnosti, která ve svém důsledku není legální a může být i nebezpečná. Proto píšu hned na začátku: Jako autor vás k ničemu nenavádím a nenesu žádnou odpovědnost za škody které způsobíte sobě či někomu jiném tím, že se budete řídit tímto článkem. Proto si každý pořádně rozmyslete zda vám to za to stojí. Tato úprava je samozřejmě nepovolená a tudíž nelegální. Musíte počítat s nulovou tolerancí ze strany dopravní policie a s celkem velkými sankcemi (jak peněžními tak bodovými). Rozloučit se můžete i s červenou nálepkou technické kontroly. Mnohdy je snažší a třeba i levnější úprava stávajícího motoru, případně třeba motoru z favorita. Ale pokud chcete mít něco extra, případně si dokázat že na to máte, tak čtěte dál.

Opel 1.6 ; Felicia ; Lancia 1.6; VW 1.8??

Příprava auta

Základem musí být vždy karoserie vozu ve 100% stavu, pokud je vyztužená tím lépe. Dále je třeba připravit podvozek auta, hlavně zadní nápravu, která bude težším motorem více namáhaná, můžete i celkem vážně pouvažovat nad zástavbou vlečené zadní nápravy. Asi nejdůležitější částí jsou brzdy. Můžete si říkat cokoli ale přeci jen vás bude silnější motor svádět k rychlejší jízdě a tím více se budete dostávat do kritických situacích, kdy jsou třeba spolehlivé a funkční brzdy. Moje brzdná soustava prošla kompletní GO, přibyl posilovač a čtyřpístové třmeny dopředu. To je ale nezbytné minimum, lepší varianta by byla chlazené kotouče dopředu a kotoučové brzdy i vzadu. V případě škodovky s chlazením vzadu je nutné udělat náporové chlazení. Jiné, silnější motory jsou samozřejmě i objemnější a dozadu by se těžko vešly a uchladit je by bylo asi nemožné.

Motor

To by snad stačilo, doufám že to skoro všechny odradilo :) Teď už k samotnému motoru. Ten můj je původem z Fiatu Tipo, 1.6 typ 160.A2.000 o parametrech 66kw/6000ot/min 123Nm/3000ot/min. Zvláštností tohoto motoru jsou dvě vačky (DOHC), přičemž jedna má na starosti čtyři sací ventily a druhá čtyři výfukové, jsou samozřejmě poháněné řemenem. Tenhle motor ležel několik let na větru, dešti a sněhu, ale kupodivu mu naprosto nic nebylo, pouze orezl jeho litinový blok a byl špinavý, vevnitř však vypadal jako by se zastavil teprve včera. Nutno říct že už má za sebou 200 000km, takže jeho další životnost je ve hvězdách. Dostal se ke mně bez řídící jednotky, vlastně jen se sacím a výfukovým potrubím bez alternátoru. Výběr motoru záleží na vás a na vašich finančních motorech, pokud chcete vstřikování dejte si dobrý pozor abyste k motoru dostali vše potřebné včetně všech čidel snímačů a podobných ptákovin. A teď už k jednotlivým problémům.

Setrvačník a spojka

První věcí, kterou jsem musel řešit byl setrvačník. Máte v podstatě dvě možnosti - ponechat originální nebo zkusit nabastlit setrvák ze škodovky. Nechat původní mnohdy není možné, protože se jednoduše nevejde do převodovky. A ikdyby to možné bylo znamená to pár komplikací - jak předělat spojku a hlavně startér. Z toho vyplývá, že "jednodušší" variantou je předělání setrvačníku ze škodovky. Vezmeme tedy setrvák s 190ti mm spojkou a začneme přemýšlet. První co nejspíš zjistíte je, že tam prsotě ted škodováckej nejde ani za nic, potkávají se díry setrvačníkua klivoky, ale bohužel ne všechny a někdy jen na půl. V mém případě byl i nepoměr 6 děr v klikovce a 4 na setrvačníku. Chvíli si myslíte že je konec, ale není .) Možná vymyslíte stejnou kravinu jako jávyrobit dva mezikusy, jeden z nich přidělat na klikovku, druhý na první a posléze do něj samotný setrvák. Pominu-li šílenost takového řešení a prakticky nemožnost vývážení takovéhle soustavy, hlavně nám nabyde dělká což budete muset dohnat širším mezikusem. Toto řešení proto po 14-ti dnech s úspěchem zavrhnete. Po dalších x dnech mě napadlo další řešní osoustružit originální setrvačník na potřebný průměr a dát na něj věnec ze škodovky. Vyvstane drobná komplikace - přijdu o díry držící přítlačák, do kterého by šla dát 190mm škodovácká spojka, protože má 200mm. Co takhle zkusit přítlačák ze škodovky? No tady je soudruzi chyba, škodováckej potřebuje vypouklej setrvák. Další 14 dní v čudu a stále nic. Nakonec to vyhraje nejprimitivnější řešení: díry na škodováckým setrváku se zavaří a vyvrtají se nový podle děr v klikovce, nasadí se spojka a celek se nechá vyvýžit. Naštěstí na mém motoru je velikost kroužku na klikovce setjná jako díra ve škodováckým setrváku, takže vše půjde vystředit. Fajn po měsíci můžete zadat tohle monstrum do výroby. Favorita tam dáte za víkend, opravdu ještě chcete jiný motor? :) Jestli ano tak počkejte na pokračovní, které se uskuteční, potom co budu mít předělanej setrvák.

Tento článek bude snad pravidelně aktualizován podle toho jak budou práce probíhat. Prosím jen o kontruktivní kritiku nebo připomínky jak co udělat, případně co vyřešit lépe.

Zároveň se omlouvám majitelům aut s uveřejněnými motory, pokud nechcete aby tu váš motor byl, stačí napsat a já fotku smažu.


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 20270×, Komentářů: 14, Líbí se Autor: p.b.
Dá sa všetko, keď sa chce, ale nepočítaj s tým, že vezmeš motor s prevodovkou a nápravou a za pol dňa ho máš v aute ... Keď ponechám stranou legislatívne problémy, tak treba rezať, prispôsobovať, zvárať a popri tom všetko omeriavať a skúšať či vše pasuje ako má.





Podľa Tvojej otázky súdim, že o podobnej prestavbe nemáš ani páru, takže by som to byť Tebou nerobil.
Ahoj, chtěl bych se zeptat jestli tu má někdo zkušenost se zástavbou motoru 3.5 V8 z Tatry 613 do erka. Zajímalo by mě jestli motor nějak pasuje na převodovku škoda, popř jesli by se dalo dát tam motor+převodovka+zadni náprava z Tatry 613. Děkuji za odpovědi.
Podle mě vyjde nejlépe motor vw 1.8 karbec na ktery staci poridit prirubu puvodne na predelani z benzinove feldy na 1.9D (normalni prevodovku skoda) (suche poloosy nevim jak mokre) ta se da dokonce koupit jako originalni dil navic vw ma na klice 4 diry takze budto predelate skodovacky setrvak nebo upravite vw lamelu na naboj ze skody (vw ma lamelu 210mm ta se do prevodovky skoda vejde) a nakonec starter tot vse a mate 80k zadne problemy v zime a zatah od nizkych otacek navic prevodovka neni az tak enorme namahana jako u injektorovych motoru (90 a vice koni)
Legálně to nejde. V současnosti už můžeš mít snad pouze motor 110R, případně 100. Aspoň takhle to nařizuje vyhláška vydaná Škodovkou, resp. Škodovka motor 136 apod. nedoporučuje, což pro spoustu úředníku znamená jakože to zakazuje, ale každej DI je jinej, takž se dojdi zeptat. Třeba ti to povolí.
Zdarec, chtel sem se zeptat, jak je to s motorem 136 ve 110R? Jde to legalne?? Popripade jaky nejsilnejsi motor tam jde legalni cestou (schvali to DI jako legal prestavbu). Dik za pomoc.
Ahoj jmenuju se mirek a už pár týdnu řeším co dát za motor do mého rapida přemýšlím o motoru z GolfaI 1,8 GTI je to výkoný motor jaky na to máš nazor.Není tam moc el
no o tom z coho pouzit prevodovku som aj ja dlho premyslal a jedine na co som prisiel bol tiez VW T3.z passata by sa dalo jedine tak ze by bol najprv motor az potom prev.-cize opacne ako je to treba.ale nic nie je nemozne....ale potom uz by nebol vykon ohraniceny prevodovkou ale zasa niecim inym......dat tam taku VR6(cca 170 Hp v serii)to uz by mohlo byt na sprintoch dost huste.ale samozrejme ze by to nebolo do beznej premavky.Do beznej premavky je motor z favorita tak akurat.aj to nie u vsetkch jedincov.
Pročítám po dlouhí době stránečky o erku nebot sem se stal opět majitelem jednoho vráčku 🙂 No s těma motorama to te fakt těžký po zkušenostech z VW a ARA vám povím že se dá narvat cokoliv kamkoliv, ale předem si to chce pořádně rozmyslet má li to smys. A v dnešní době přihlédnout i na sankce které tím hrozí a nejde jen o pokuty v řádu několika stovek či tisic ale především o hrozbu zániku pojistění z zopdovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení) což při větší bouračce je tak zvaně na provaz a ještě často opomíjená část zákona kde se ríka něco: (volně přeloženo) nepovolené upravy = veřejné ohrožení ... No toliko co k tomu říct po té stránce dopravácké a teď technicky: Pokud by někdo chtěl zastavět do erka motor z nějakého koncernového VW auta tak ho tammuze dat i s prevodovkou avšak na ní musí provést vcelku razatní úpravy (110R ma stejnou koncepci jako VW transporter 3)pokud by takhle úprava někoho zajímala stačí písnout maila - da se použít převodovky z jakéhokoliv auta které má podélně (jako erko) motor - takže třeba motor VR6 6kv, 1,6.1,8.1,9tdi.1,9PD a tak dale převodovka pasat a tak dále..jediné co chce zvážit je koncová hmotnost neboť erko má hodne lehkej motor. Pokud nechcete měnit prevodovku problém s setrvacnikem je minimalni nechat ten co k motoru patří a jen vyměnit lamelu tu použít škodovkovou popřípadě lepší varianta je použít lamelu orginal k motoru a nechat si udělat na lamelu jinej střed. No nák sem se rozepsal tak jestli to někoho zajímá tak dejte nějakou reakci .. našel bych této úpravy i nějakou fotku..
ktora dobra dusa mi povie kde zozeniem medzikus na motor vw 1,8T do skodovacky???? bol by som vam do smrti vdacny
kazdej chce ekologi.kazdej chce lepsi zivot.ale nevim proc je zakazany si tam dat do skodovky modernjsi motor.kterej ma vysi vykon a nizsi emise.ja rad bych si dal motor do sveho erka treba 1,3 mpi.osobne se mi libi samo vic karbec v erku je to stylovejsi.je to jak kdyby princ bajaja mel siltovku s napisem lodidas,ale proc bych nemoch tam dat motor modernejsi. treba z TPC 1litr 50kw.
Taky prispeju svoji troskou do mlyna.O volbu motoru zde podle me nejde jde o to kudy vede nejjednodussi cesta pri zastavbe "ciziho" motoru.Ze se bude muset vyrobit mezikus mezi motor a prevodovku je vec jista tady nelze nijak jinak.Co se tyce setrvacniku tak aby to slo startovat musi se použít skodovacky a pochopitelne co nejvetsi takze 190.Predpoklad je ze motor bude vykonejsi nez original takze i lamela a hlavne pritlacak nejlepe Felicia 1,6.Co se tyce samotneho namontovani setrvacniku tak pod nej logicky musí přijít podložka která eliminuje to prodloužení o mezikus.A ted sou dve moznosi A)podlozku použiju ke zmene rozteče (klika VS setrvak) 😎podlozka bude ciste jen podložkou a zmenim rozteče v setrvaku (viz clanek) O vyvazeni podložka+setrvak bych se nebal protože tak jezdí i závodní auta-třeba MTX1-10.Je tu pak jeste moznost zastavet to i s prevodovkou z "ciziho" motoru ale to uz je s nejvetsi pravdepodobnosti nutny razantni zasah do karoserie
To Dzem: Máš pravdu výkon 66kw není závratný, ale popravdě si myslím, že bude stačit i na svižnou jízdu, přece jen stofka má v základu cca 31kw .) A navíc tohle beru jako výzvu, prostě ten motor chci rozeznít a dokázat si že na to mám 🙂





To domino451: Tenhle motor mi vlastně spadnul sám do klína, proto jsem nehledal jiný (zatím 🙂) Zástavba VW 1.8 je jednodušší o to, že existuje mezikus, na tenhle motor se bude muset nechat vyrobit. STK je samozřejmně nemožná a suché poloosy zatím taky dávat nebudu, řekl bych že pro takovýhle motor je to zbytečný.





Jinak děkuju za komentáře .)
Zdravím všechny, pěkně začínající článek, jsem rád že už se někdo do takového článku pustil, takže díky předem.🙂 Jen si myslím, že pokud někdo dává jiný motor tak je to především kvůli vyššímu výkonu, proto se mi zdá, že cpát tam motor fiat s jen 66kw je zbytečná práce, na tento výkon se dá dostat i úpravou favoritáckého motoru. Ale toť jen můj názor a doufám že se nikoho nedotknul.
no je to zaujimave .ale zaujimalo by am preco si radsej nezvolil nieco od WV?myslim ze su to spolahlivejsie motory ako cokolvek talianske,a okrem toho by som povedal ze an zastavbu jednoduhsie.aspon podla mojho nazoru.ja napriklad tiez rozmyslam nad zastavbou ale WV 1.8.ale stale ma odradzaju dve veci:1-ked otvori kapotu policajt alebo na STK.je uplne jasne o co sa jedna.2-dost sa obavam ze to asi neznesu mokre poloosi a suche si zatial netrufam davat.takze asi predsa len ostanem pri upravenom fave.skor asi 136 MPi.ale vsetko je este vo hviezdach.inak myslim ze tento clanok je velmi prinosny v tom ze zaciatocnikom da vedet ze to urcite nieje len tak prehodit motor,a ze je tam potreba riesit vela malych ci velkych problemov .skode zdar