13. leden 2004

Údržba disků a pneumatik

Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 18307×, Komentářů: 14, Líbí se Autor: Džon
Všechny problémy s koly, které vás můžou potkat při běžné péči o auto.

Vyvážení kol

Základním servisním úkonem, který je na kolech potřeba provádět je asi vyvažování. Vyvážením se eliminují vibraze kol při vyšších rychlostech a zvyšuje se tak stabilita vozu a komfort řízení.

Nevyváženost je daná mírnými nepřesnostmi ve výrobě disků i pneumatik, nehomogenitou materiálů.

Vyvážení se provádí v pneuservisech na speciálních vyvažovacích strojích. Nerovnoměrné rozdělení hmoty se vyrovnává přidáváním olověných závaží v rozmezí asi 5-100 gramů. Závaží jsou dva typy. První se naklepávají na okraj ráfku (plechová kola, hliníková jen výjimečně), druhý typ je nalepovací a používá se převážně na hliníková kola.

Zajímavostí je, že některé pneuservisy dokáží vyvážit vaše kola tak, že z přední strany žádné závaží není, ale zato zezadu ho musí být o to více. Používá se to hlavně na hliníková kola, aby závaží nerušila jejich elegantní vzhled.

Huštení pneumatik

Na kolik hustit pneu na Škodu 110 R ? toť odvěká otázka. Původní dokumentace udává následující hodnoty pro pneu 155 SR 14:

Vpředu 140/160 [kPa]

Vzadu 180/200 [kPa]

V zimním období je dobré zvýšit tlak asi o 10 kPa.

Pozn.: 100kPa = 1 kp/cm2

Jelikož ale pneu o rozměru 155 R 14 používají jen veteránisté a ti co eRkem jezdí bez zájmu o zlepšení jízdních vlastností neexistuje žádný předpis pro ty, co mají jiné rozměry pneu. Budu se tedy snažit uvést zde alespoň orientační hodnoty k rozměrům na kterých někteří lidé jezdí. Pokud máte nějaké své hodnoty pošlete mi je nebo je napište do komentářů.

Pozn.: pole označená X znamenají, že pneu jsou pro tyto disky nevhodné

Nedávnou novinkou v huštění pneumatik je speciální směs plynů (nevím jakých ?). Nahuštění touto směsí vám provedou v některých pneuservisech. Výhody by měly být především ty, že dochází k menším změnám tlaku za jízdy nebo při změně teploty, menší zahřívání pneumatik za jízdy a nižší (možná žádný) úniku plynu z pneumatik. Zatím jsem to nezkoušel.

Renovace disků

Pokud máte stará kola a disky září jen korozí nebo u hliníkových kol bílým práškem, je vhodné disky renovovat. To můžete buď udělat tak, že je přejedete šmirglpapírem a potom štetkou a za měsíc vám to sleze nebo se do toho pustíte od základu.

  • V první řadě disky zujete, odstraníte olověná závaží a ventilky (v servisu cca 100-200,-)
  • Dále necháte kola opískovat někde kde to umějí (cca 300,- za plecháče, 600-800,- za hliníková)
  • Moderní a odolná povrchová úprava - komaxit (prášková technologie) vás vyjde asi na 400,- za kolo, ale vydrží. Dává se přímo na kov, barevná paleta je široká.

Disk před opískováním a po opískování s průhledným komaxitem.

Pokud chcete investovat méně, stačí kola nastříkat základovkou (100,-) a poté třeba hliníkovou barvou na disky (100,-) nebo jinou barvou dle vašeho výběru. U hliníkových kol bych se ale bál, že se to začne loupat.

Disk po opískování nastříkaný základovkou a hliníkovou barvou na disky.

No a nakonec nasadit ventilky, gumy, vyvážit a zpátky na auto (v servisu cca 300-600,-)

Vzorek pneumatiky:

Jeden z důležitých faktorů pro pneumatiku je tvar vzorku. Vzorek je důležitý pro běžné ježdení k odvádění vody zpod pneumatiky. Pokud při rychlé jízdě vjedete se špatným a opotřebovaným vzorkem do kaluže, voda se nestačí odvést zpod kola a nastane tzv. aquaplaning. To znamená, že kolo se neodvaluje po silnici, ale je nadnášeno vrstvičkou vody. Takže je v tu chvíli zrovna neovladatelné.

Riziko aquaplaningu se také zvyšuje tím, jak je u škodovek s motorem vzadu lehký předek. Dále toto riziko stoupá s použitím širších pneumatik, zpod kterých se voda hůře odvádí. Proto dávejte pneumatiky s lepším vzorkem vždy dopředu.

Hloubka nového vzorku na pneumatice je asi 8mm, minimální hloubka vzorku stanovená ve vyhlášce je pro Českou republiku 2 mm. Tyto dva milimetry jsou také většinou ve vzorku pneumatiky značeny kontrolními nálitky. Jakmile se běhoun pneumatiky opotřebuje až k nálitku, je nutné pneumatiku vyměnit.

Letní a zimní pneu

Naskýtá se otázka proč měnit pneumatiky dvakrát každý rok ? Protože pro každé teplotní podmínky je lepší jiný materiál pneumatiky - neboli směs. Směs je pro letní období lepší tvrdší. Auto dobře sedí v zatáčkách, guma se tolik neopotřebovává, přilnavost k teplé vozovce je dobrá. Měkká zimní směs v létě vám z auta udělá houpačku, hlavně v zatáčkách poznáte jak celé auto pruží do strany - takzvaně řečeno auto má "bačkurky". Zimní pneu se také v létě podstatně více opotřebují.

Na zimu je zase naopak lepší směs měkčí. Tato směs lépe přilne ke zmrzlému a kluzkému povrchu než směs tvrdá, efekt bačkůrek se na sněhu a ledu neprojeví, protože musíte jezdit pomalu opatrně. Zimní pneu jsou značeny písmeny M+S, což asi znamená Mud+Snow (tedy bláto a sníh)

Z toho vyplývá, že univerzální pneumatiky budou mít tvrdost směsi asi někde uprostřed, takže by se dalo hovořit o špatných zimních nebo špatných letních pneumatikách.

Opravy pneu

Pokud se vám podaří prorazit nebo propíchnout kolo, lze to ve většíně případů opravit. U dušových kol, se zalepí nebo vymění duše a kolo se musí vždy vyvažovat. U bezdušových kol se pneumatika opravuje dvěma způsoby. Pokud je díra malá nemusí se pneumatika ani sundávat. Díra se jen vybrousí a do vzniklého otvoru se vsadí speciální ucpávka namazaná lepidlem. Co přečnívá ven se uřízne a je hotovo. Kolo se nemusí ani vyvažovat. V případě, že je díra větší, musí se pneu sundat z disku a zalepit zevnitř. K tomu jsou speciální záplaty různé velikosti. Po zalepení se také zvenku uřízne přečnívající část záplaty a pneu se nasadí na disk. Jelikož ale byla guma z disku sundaná, je nutné celé kolo znovu vyvážit.

Opravy hliníkových disků

Může se stát, že s autem vletíte do díry, zlikvidujete pneumatiku a ohnete ráfek svého nesehnatelného hliníkového kola. Potom je poslední šance, že vám kolo opraví firma specializovaná právě na rovnání hliníkových disků. Zatím s tím naštěstí nemám zkušenosti, ale zajímalo by mě co všechno se dá opravit a v jakých cenových relacích se opravy pohybují. Pokud to někdo víte, napište.

Další problém může vznikout pokud v hliníkovém disku praskne ocelová vložka. Tyto vložky jsou v kolech zalisovány v dírách pro šrouby a chrání hliník proti poškození při dotahování kol. Pokud vložka praskne, může i vypadnout. Je nutné vyrobit novou, o něco větší a nalisovat ji namísto původní. Tyto ocelové vložky nejsou u všech hliníkových kol s roztečí 130 mm, zatím jsem je viděl u kol anglické výroby od firmy KN - tedy Apollo, Jupiter a Meteor II.

Střed kola s popraskanými a vypadanými vložkami, stará vložka, nová vložka


Rubrika: Kola a řízení, Přečteno: 18307×, Komentářů: 14, Líbí se Autor: Džon
Já mám 165/70 13" Vepředu hustim na 2 - 2,1 a vzadu na 2,3


Měl jsem teď podhuštěno na nějakejch vepředu 1 a vzadu asi 1,3 Ustřeloval normálně v zatáčkách předek.
Jo a kola foukám na 2 předek a 2,2 až 2,5 zadek a zdá se mi to optimal (175/70R13). Na každé pneu musí být z boku max.tlak a max.zatížení na kolo takže se to snažím přiblížit maximální hodnotě.
To, že některé pneuservisy dávají závaží dovnitř disku a ne na jeho venkovní límec není zajímavost.Záleží jako vždy na situaci.Vetšinou lze závaží schovat zevnitř ale někdy to vadí kvůli brzd.třmenu. V dnešní době neolověných závaží mi připadá nejrozumější závaží ocelové(je o hodně levnější a hlavně tenší než zinek-většinou se mezi brzdič a disk vleze) jenže ho mají málokde.Myslím ale že se dá obědnat v Brně na Vídeňské ve firmě TipTop.


eRkům zdar!
Ahoj všichni. Já na delší cesty foukám kola až na 2,5. Přední dávám na 2 rovné a zadní až na 2,5. Potom to krásně jde do otáček.
Rozhodně je to různé a záleží pouze na jízdních vlastnostech. Kde jsou ty časy, kdy jsem měl na Š100 předepsány tlaky 1.2 předu a 1.4 vzadu 🙂 Na Rapidu hustím zimáky 165/70 R13 vpředu na cca 1.9 a vzadu na cca 2.1.
Prohlédni si pořádně nápisy na pneu - bývá to tam napsáno !!!!!!


Ono se to liší od výrobce k výrobci - podle použité technologie a směsy....
Zdravim. mam otazocku co sa tyka hustenia pneumatik.


Mam el. kolesa rozmeru 5,5 x 13\" a obute pneu 175/65 R13.


Viete mi poradit ake by tam malo byt hustenie?


Dakujem. Majo
Vyhláškou je dáno 2mm? Jak jste na to přišli? Ale jinak dobrej článek.
Co se týká opískování, to schvaluju. Ale ten komaxit, no... Mam známého co se tím zabývá, tak vim že v případě poškození laku je problém s opravou. Je blbý to pískovat, protože ten komaxit je často odolnější než vlastní kolo. To znamená že místy ten komaxit zůstane a ubývá materiál okolo => totální nerovnost
Co se tyce tlaku v pneumatikach, tak ja vetsinou pouzivam \"univerzalni\" 2,2+2,2


na eRku mam obuty kopretiny 13x4,5 a pneumatiky 175x70x13 Perelli P3000. Na predku mam 2,2 na zadku o neco vice cca 2,2-2,4.
Ach jo donutil jsi mě se podívat: Plní se i čistým dusíkem, který však nemá atest. Dále jsou dvě směsi s atestem: směs plynu Pneumix od firmy Aga plyn je složena z 98% dusíku a 2% argonu. Směs Secur pneus je distribuována firmou Barum-Continental a jde o italský výrobek. Složení jsem nehledal neb bude obdobné.
pokud dojde k poškození límce hliníkového ráfku i v takovém, rozsahu, že je odlomenej límec třeba i 10 - 15 cm, tak to některé fy. dovedou opravit. Porstě to vyvaří materiálem a potom opracují disk podobným postupem, jako ve fabrice na disky včetně nové povrch. úpravy. taková oprava většinou u ráfku běž. rozměru stojí cca 2000,-. Martin Brno
No on to právě prý není jen čistý dusík - toho máš i tak ve vzduhu dost 🙂, ale je toho víc...
Pokud vím plní se kola alternativně dusíkem, s těmi pozitivními vlastnostmi které jsi zmínil. Tzn. menší roztažnost při zahřátí, menší únik (molekula dusíku je větší než kyslíku), lepší dynamické vlastnosti při stlačování. Udává se taky že při naplnění dusíkem nedochází ke \"stárnutí\" materiálu pneumatiky z vnitřní strany neboť je v podstatě inertní. Na kola plněná dusíkem se dává červené čepička na ventilek. Fajnšmekři si prý nechávají plnit kola héliem ale skoro nic o tom nevím, snad jen že čepička je pak myslím žlutá....