12. leden 2004

Repase čtyřpístových brzdičů

Rubrika: Brzdy a spojka, Přečteno: 23227×, Komentářů: 37, Líbí se Autor: Džon
ze Škody 120 LX, 130, 135, 136, Garde, Rapid (příp. Wartburg)

Úvodem:

Tento článek se nebude zabývat zástavbou čtyřpístových brzdičů do Škody 110 R, ale pouze renovací samotných brzdičů.

Očištění, rozebrání a lakování:

Jako první věc zkuste brzdiče rozpůlit. Je to věc nesnadná. Já jsem musil dva šrouby odvrtat (stačí odvrtat hlava), zbytek šel s půlmetrovou pákou povolit. Jakmile se vám to povede, rozpulte je, povolte či vyndejte odvzdušňovací a průtokové šrouby a nechte dokonale vytéci zbytky brzdové kapaliny. případně doporučuji vyčistit i žlábky pro manžety (viz níže), vyndat pístky a brzdiče vyčistit a zkontrolovat zevnitř. Poté brzdiče zase zkompletujte. Děláte to proto, abyste pak nemuseli zápasit s nalakovanými brzdiči ve svěráku.

Pokud budete chtít brzdiče opískovat, musíte nechat našroubované hadičky (starým hadicím jen ucvakněte konce), díry v hadičkách ucpěte nějakými šroubky. Jinak vše nechte kompletní. Jediné co můžete vyndat (pokud se nebojíte) jsou manžety. Tím se opískuje i vždy notně vyrezlý žlábek pro manžety. Pístky trochu povysuňte aby se písek nedostal na vnitřní stranu tělesa, případně mezeru mezi pístkem a tělesem nějak utěsněte.

Já jsem tam manžety měl, ale vyndal jsem z nich ocelové vložky (šly vyndat, protože byly orezlé) a při pískování mi jich více jak polovina stejně odletěla (bez vložky moc nedrží).

Pokud nechcete brzdiče pískovat, můžete je odrbat drátěnými kotouči na vrtačce, ale je to hodně práce, spousta prachu a stejně to nikdy úplně nevyčistíte.

Po opískování je možné brzdiče dát do práškové lakovny. Pokud jste nevyndávali manžety a chcete mít nalakovaný žlábek aby nereznul, musíte brzdy rozebrat, vyndat manžety a žlábek vyčistit. Vhodný nástroj jsem nalezl v zubní ordinaci. Je to malá zubní fréza upnutá do vrtačky. Na nějaké drátěné kotouče nebo kartáče zapomeňte, tím se do žlábku nedostanete.

Na obrázcích vidíte rozebraný brzdič a dva způsoby vytahování starých pístků. Třetím způsobem je pístek chytit do svěráku a táhnout za brzdič.

rozebírání čtyřpístového brzdiče

Jakmile máte nalakováno, brzdiče opět opatrně rozeberte a důkladně je vyčistěte. Nezapomeňte vyndat i těsnící kroužky. Já jsem na vnitřky použil mosazný (?) drátěný kotouč. Krásně se tím uvolnily nečistoty a těleso se nepoškodilo. Protáhněte všechny závity, případně je lehce namažte. Poté těleso profoukněte stačeným vzduchem.

nalakování, rozebrání a uchycení ve svěráku přes hadr

Opískování včetně lakování práškovou barvou mě stálo 350,- Kč.

Nákup náhradních dílů:

Následující díly je nutné koupit pro celkovou repasi brzdičů. Ceny odhaduji, už si je přesně nepamatuji.

  • pístek - 8x (á 36,-)
  • sada pryžových těsnění 215,- (manžeta - 8x, těsnící kroužek pístku - 8x, těsnící kroužek tělesa - 4x, čepičky odvzd. šroubů - 6x)
  • odvzdušňovací šroub kratší - 4x, delší - 2x (á 10,-)
  • průtokový šroub - 4x (á 10,-)
  • měděný těsnící kroužek - 8x (á 2,-)
  • závlačky - 4x (á 2,-)
  • držák destiček - 2x
  • imbus M 8 - 8x (á 3,-)
  • těsnící pasta do manžet brzdičů

Celkové náklady na ND odhadem: 600,- Kč

Dále je vhodné koupit nové brzdové hadičky trubičky, případně hlavní válec a zrenovovat celý brzdový systém, ale to už je jiná kapitola.

nové manžety, kroužky, průtokové a odvzdušňovací šrouby, těsnění, závlačky, pístky

Držáky destiček znám ve dvou provedeních. Ani jedno však v mototechnách zřejmě neseženete. A je to díl, který je vždy tak prorezlý, že nemá cenu ho jakkoliv renovovat. Není asi nutné abyste ho tam měli, protože závlačky jsou protažené dírami v destičkách a ty nemohou vypadnout, ale já jsem si držáky vyrobil.

staré držáky destiček se závlačkami a vyrobené držáky

Při nákupu odvzdušňovacích šroubů si dejte pozor. Existuje více velikostí. Správně mají být na každém brzdiči jeden dlouhý a dva kratší odvzdušňovací šrouby s hlavou na klíč 9 mm. V mototechně mi ale prodali 6 stejných malinkých odvzdušňovacích šroubů s hlavou na klíč 8 mm. Použít by sice šly, ale odvzdušnění by bylo komplikovanější, odvzdušňovací šrouby by byly hůře dostupné.

vlevo originál, vpravo náhražka

Průtokové šrouby kupte určitě nové. Opakovaným dotahováním se totiž šrouby často v nejužší části deformují a mohou prasknout. Obrázek ukazuje čtyři stupně deformace. Vlevo nedeformovaný šroub, vpravo šroub který je již částečně prasklý.

deformace průtokových šroubů

Těsnící pasta je artikl, který normálně také nekoupíte. Dává se hlavně na vozy WV ale v mototechnách ani nevědí co to je. Jen v jedné velké mi nabídli balení 100g za cca 1200,- Kč. Někdy bývá pasta přibalena k novým destičkám. Já jsem taková dvě 5g balení nakonec dostal od známého z autoservisu a vypotřeboval jsem jen jedno z poloviny. Pastu dávat pod manžety nemusíte, ale myslím, že to výrazně zvýší životnost brzdových válečků.

těsnící pasta a návod k použití

Složení brzdičů:

Složení je již dílem okamžiku:

  • Do tělesa dejte nové těsnící kroužky.
  • Silikonovou pastou vymažte vybrání pro manžety pístkách a v tělesech.
  • Pístky namažte brzdovou kapalinou a vtlačte je kousek do tělesa (asi z jedné čtvrtiny).
  • Na pístky nasaďte manžety a pístky stlačte tak aby šla manžeta dotlačit do vybrání v tělese.
  • Manžety usaďte na místo a pístky zatlačte úplně na doraz. Nepoužívejte žádné ostré předměty abyste manžety nepoškodili.
  • Vložte do těles propojovací těsnící kroužky a tělesa sešroubujte.
  • Našroubujte odvzdušňovací šrouby, delší dva patří nahoru, kratší čtyři na středy

Po nasazení a zapojení brzdičů na auto zbývá jen nandat držáky destiček a závlačky a samozřejmě odvzdušnit.

Závěrem:

I s opískováním a nalakováním vás takováto renovace přijde asi na 1000,- kč a to v to nepočítám brzdové hadičky a další součásti brzdového systému. Ale vyplatí se to, protože jak se říká "Co neubrzdíš, to neukecáš". Také se ovšem říká, že "Brzdy jsou nepřítelem rychlosti", tak teda nevim...


Rubrika: Brzdy a spojka, Přečteno: 23227×, Komentářů: 37, Líbí se Autor: Džon
Maj očividně menší hlavu na klíč. Z toho plyne, že se rychleji žvejknou. Dvě dírky? Možná aby se to hned neucpalo svinstvem z trubek.
co je špatného na neoriginál odvzdušňovákách?? proč je na některých odvzdušňovákách jedna dirka a na jiných 2 co to má za význam??
zmineny sacek s mazivem (na fotkach je na nem napis lukas) jsem koupil v olomouci v prodejne ferodo, cena cca 16 kc
To já jsem teďka kupoval Nd na 4písty,. Ceny pístek 91-109kč, sada těsnění 215kč, průtokáče+těsnění měděný+odvzdušňováky 50kč
ješte sem zapoměl na Mail:Mirradh@centrum.cz
Našel sem doma jedny 4-pístky akorát mají průměr pístku 40mm a skodovacky maji(co sem se docetl v knizce 34mm) tak kdyby je nekdo chtel tak je muzu prodat.jsou repasovane,fotky muzu dodat
diky........
http://www.rebelove.webzdarma.cz/rebelove.htm


Na téhle adrese dej v levem sloupci Tuning a sjed kousek dolu, tam je modrej odkaz SHOPIK, tam je maj
Zdar, jeden cas tu na strankach byla nabidká na nerezove pistky do 4pistku, uz se nedelaji nebo jsem slepej? pokud jeste delaji dejte mi kontakt diky.......
Moc dík,původně jsem se chtěl spokojit jen s posilovačem,ale brzdy jsou základ,když to jinak nepůjde je to možnost.ahoj
No držáky by ti vyrobil Saky ( http://skoda-upravy.wz.cz/ ).Já už sem se ho na ně ptal ale on říkal že se to nevyplatí (stáli by 900,-) a ať ještě pátrám po inzerátech. Ale kdybych je opravdu nesehnal tak by mi nic jinýho nezbejvalo...
Ahoj,mám Š110LS,čtiřpístkový brzdy mě moc lákají,jediný problém jsou pro mě držáky třmenů,ty z Rapida mi nikdo nechce přenechat,nedělá je někdo?Nebo nemůžete mi někdo poradit? Moc dík Bohouš
Čau lidi. Mám takovej dotaz. Mám dodělaný 4písty, ale teď přemejšlim, jestli je lepší, zapojit je klasicky dvěma hadicema, nebo dát propojky a zapojit je jako 2písty. Nemáte s tim někdo zkušenosti? Pár názorů bych uvítal (cena, tahání trubek, apod.) Díky Kučís
Ceny už nejsou to co bývali (směšné)!!!Pístek alá 80,-kč mototechna Praha Bechovice!!!ty ceny jsou strašně přemrštěný!!!poraďte odbornící kde se nachází ta nejlepší a nejlevnější mototechna na š105-130???????????????díky!!
Pocuj Dzon na tych fotkach tie brzdice su z Wartburga!Ja mam doma taky isty a mam ich od jedneho typka co ma Warburgy🙂
Jo bohužel odvzdušňováky nejsou všechny stejné, do brzdičů jsou jiné (myslím kratší) než do prasátek, a hlavně se dělají ve třech velikostech, na klíč 8, 9 a 10. Rozhodně je lepší mít na autě všechny stejné, než jak mám já všechny tři velikosti ve sbírce. 😉
Já je koupil u Novákový doma v Kutný Hoře.Ta má všechno od Á až po železo!!!
Chlapi potřeboval bych pár adres kde koupit součástky do těch 4píst. třmenů. dik napište na můj E-mail.
ceny: sada těsnění - 180,- pístek cca 70,- šrouby odvzdušňovací(jsou podle katalogu všechny stejné) 8,- šroub připojovací 12,-. myslim že se ceny tolik nezměnily. asi záleží, kde se to kupuje... já to kupoval u nás v plzni
No podle toho jak moc je to přístupné. Pokud to jde, tak na utržený šroub navařit matici a zkusit vytočit nebo zkusit vytahováky a poslední možnost odvrtat. Může se to povést bez poškození závitu. Když se vrtákem dobře trefíš tak ti v závitu zbyde jen tenká šlupka, kterou už vyndáš.





Nejprve bych šroub zbrousil do roviny (pokud to jde), pak použil vrtáky 4mm, 5mm, 5,5 mm, 6 mm a už bych zkoušel ten závit vyndat. Pokud to nepůjde a jseš si jistej, že nezničíš závit, tak ještě převrtat max. 6,5 mm vrtákem. To všechno za předpokladu že šroub má závit M8, což hlavy nevím úplně jistě.
JAk vyndavate utrzene odvzdusnovaci srouby nevim co stim delat Dik
Stačí ti jen orig. držák třmene ze 130tky,jinak je to stejný
Zdar kluci. Co všechno je třeba na montáž 4p v Warďase na širokou škodováckou nápravu? dík čágo
jen bych upravil ceny.dnes už není prauda.
mate nekdo zkusenosti se zastavbou brzdicu z vartase do skodky???? dik


upgrade@seznam.cz
Je to všechno stejný, jenom na Wartburgu jsou držáky třmenů přímo součástí nápravy.
Pani, su stvorpiesty z wartburga totozne so skodovackymi aj uchytenim alebo len crevami????
Jen tak pro aktualizaci cen k dnešnímu dni:


Pistek 86,- Kč, sada těsnění 165,- konzervační tuk 3 gramy 10,- Kč(prodejna Autospektrum v Praze Kbelích)
->Džone místo těsnící pasty můžeš použít olej na fritování(vydrží víc jak 300°C),je to vyzkoušený.
k tem cenam.Ja jsem ted koupil v Brne sadu tesneni za 199,-,Pistek jeden 58kc ale maji uz jen 4 kusy.Tak jeste potrebuji.
Pokud bys kupoval ctyrpistovy brzdy tak i s drzakama - pak se to zamenit da.
2Jiri: nemaji, drzaky jsou jine a nedaji se pouzit s jinyma trmenama ...
Maji ctyrpistkove trmeny stejne uchyceni jako dvoupistkove?Tedy daji se za ne vymenit?
Jardo pískování dělá každá firma co se zabývá tryskáním pískem nebo ocelovou drtí. Já to nechávám dělat v Praze v Chodovské ulici (hrozně blbě se to hledá) a lakování dělaj práškový lakovny, já to nechávám dělat na Vídeňské ulici před Vestcem. Tam i tryskají.
Člověče cenou pístu si nejsem úplně jistej, je to nějakej pátek, ale vím, že když mi měl kamarád koupit 4 (další 4 byly OK) tak když mi řekl cenu, vzal jsem hned všech 8... Taky jsem počítal že jeden bude stát aspoň 50-60 Kč.
to seš z hodně levnýho kraje!!! čumim. V Táboře stojí jeden pístek 85,-, a sada těsnění 350,-... takže jinej kraj, jinej mrav.
Kde dělají to lakování a opískování ?